"Hetze tegen Jakobskruiskruid is volstrekt onterecht"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 11:41

eppie38 schreef:
Vroeger zag je dat jacobskruid echt bijna nergens, hoe heeft dat motje het dan overleeft vraag ik me af.
Jammer voor dat motje maar mijn paardjes zijn echt belangrijker, hier n Zeeland wordt bermhooi al vernietigd vanwege het gevaar van jacobskruid .

Ik stelde me de zelfde vraag omgekeerd.
In een schrijven op een op wetenschappelijke info gebaseerd forum staat dat deze mot voorheen hoofdzakelijk op waterkruiskruid zat en nu dus op JKK.
Mijn vraag was dan ook waarom de mot bij tekort aan JKK niet weer naar het waterkruisrkuid gaat.
Dat blijkt met de temperatuur te maken te hebben zoals te lezen op:

Populatie kruiskruidvedermot verdwenen op Jakobskruiskruid, feiten en fabels

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 11:42

10 jaar geleden was er haast geen kruiskruid te vinden, nu staat het overal. Oorzaak, de mens die het kruid zélf heeft verspreid en diezelfde mens gaat nu een heisa maken over een vlinder, die profijt heeft van dát kruid wat zonder de mens niet zo zeer verspreid zou wezen. Diegene die dat artikel geschreven heeft moet nog eens goed zijn informatiebronnen checken, want er klopt geen ene hol van.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 11:47

hns schreef:
10 jaar geleden was er haast geen kruiskruid te vinden, nu staat het overal. Oorzaak, de mens die het kruid zélf heeft verspreid en diezelfde mens gaat nu een heisa maken over een vlinder, die profijt heeft van dát kruid wat zonder de mens niet zo zeer verspreid zou wezen. Diegene die dat artikel geschreven heeft moet nog eens goed zijn informatiebronnen checken, want er klopt geen ene hol van.

De toename van Jakobskruiskruid in Nederland wordt wel geweten aan het inzaaien met bermmengsels. Daarnaast is natuurontwikkeling op voormalige, laagproductieve landbouwgronden waarschijnlijk een belangrijke factor voor de toename, evenals aankoop en vervolgens verschralend beheer door natuurbeschermingsorganisaties op voorheen intensief gebruikte graslanden of akkers. Door het beheer verschralen deze gronden, zodat voedselarme open situaties ontstaan waar Jakobskruiskruid zich eenvoudig en vaak tijdelijk massaal kan vestigen. Ook het houden van paarden leidt tot ander grasland beheer en paardenhouders zijn vaak niet op de hoogte van goede beheermethoden om goede schrale graslanden te krijgen, afgetrapte weitjes hoeven niet te ontstaan. Er is in 2006 een rapport geschreven in het kader van het vak Academic Consultancy Training Cursus aan de Wageningen Universiteit of er daadwerkelijk een toename van Jakobskruiskruid is en hoe daar bij de provincies, natuurorganisaties, waterschappen en andere instanties mee om wordt gegaan. Uit dat rapport bleek dat het veel minder grootschalig is ingezaaid dan aangenomen wordt. In tegenstelling wat vaak wordt geschreven in de media heeft Rijkswaterstaat bijvoorbeeld nooit Jakobskruiskruid in de zaadmengsels gehad ook is er geen enkele natuurorganisatie geweest die zaden van Jakobskruiskruid in zaadmengsels heeft gehad, wel heeft het bij sommige waterschappen in zaadmengsels gezeten in het verleden maar ten tijde van dat onderzoek in 2006 was daar al geen sprake meer van. Ook is er nagegaan of er nog zaadmengsels gebruikt worden waar Jakobskruiskruid in voorkomt. Er zijn aselect 10 Nederlandse zaadleveranciers van inheemse zaden benaderd met de vraag of zij zaadmengsels met Jakobskruiskruid verkopen of hebben verkocht. Gesteld kan worden dat Jakobskruiskruid bij geen van de ondervraagden in het assortiment voorkomt. In het verleden hebben enkele leveranciers het wel geleverd maar ze hebben de zaadmengsels aangepast mede onder invloed van de publiciteit over Jakobskruiskruid.

cissy

Re: "Hetze tegen Jakobskruiskruid is volstrekt onterecht"

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 11:54

en hoe komt het dán dat het nu meer voorkomt dan 5 jaar geleden?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 11:56

Door o.a. verschralend beheer zoals in mijn stukje ook staat. De toename van Jakobskruiskruid in Nederland en omliggende landen heeft waarschijnlijk te maken met een toename van het aantal geschikte groeiplaatsen door grootschalige aanleg van infrastructuur, bebouwing en het terug geven van landbouwgrond aan de natuur. Daarnaast is Jakobskruiskruid in het recente verleden ingezaaid in wegbermen. ( dit gebeurt al lang niet meer en is minder grootschalig uitgezaaid dan wordt aangenomen) Er zijn geen aanwijzingen dat Jakobskruiskruid een andere voorkeur voor groeiplaatsen heeft of zich beter kan verspreiden dan toen de plant minder algemeen was.

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 11:58

Op dezelfde site van de link die ik net hierboven gaf staat onder "achtergrond informatie" een stuk over het door Esther aangehaalde onderzoek en waar je ook de verspreidingskaarten van JKK door de jaren heen kan zien , afkomstig van uni Leiden / Stichting Floron , de Nederlandse database.

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 12:46

Er moet gewoon goed gecontroleerd worden in weilanden waar paarden lopen, of in weilanden waar hooi afgehaald wordt voor de paarden dat er geen jakobskruiskruid in bevindt.
Het is onzin om het maar helemaal uit te roeien dat JKK, want die vlindertjes/motten die er gek op zijn die kunnen prima langs de bermen van de autowegen hun goddelijke gang gaan op dat onkruid toch?!

schaopli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 13:32

Laat die motten dan maar naar Brabant vliegen, want hier staat in de natuurgebieden zoveel JKK dat het werkelijk een plaag begint te worden.
Dubbel voordeel ... rupsen kunnen lekker vreten en houden daarmee JKK bestand wat onder controle, motje en vlinders kunnen heerlijk overleven.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 16:52

Hier stikt het van die Vedermotten. Zitten vaak op onze ramen. Alleen heb ik hier geen JKK :?

tstm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 19:14

Even een paar reacties.

Citaat:
Ik vind het wel een beetje belachelijk wat er over ons paardenmensen gezegd wordt. Daarmee bedoel ik dat we een zondebok zoeken.

De paardenmensen worden niet als schuldige aangewezen. Immers, wat een paardenhouder met zijn land doet mag hij/zij zelf weten. Maar langs gemeentelijke en provinciale wegen wordt JKK bewust bestreden omdat veehouders er last van hebben. Men is bang dan planten zich erg uitzaaien, dat planten in het stro komen etc.
Maar ja: er is niets giftiger dan bermhooi. Je moest eens weten hoeveel stikstoffen van uitlaatgassen in het gras trekken + veel giftige kruiden die er in vermengd zijn.

Citaat:
Misschien moeten ze naast paarden, koeien en schapen, dan ook eens die rupsen van de speciale vlinders daar gaan uitzetten :D

De vlindersoort is een goede bestrijder van JKK, populaties met die soort zou je dus moeten stimuleren. Andere optie is de Sint Jacobsvlinder opeten. Deze rupsen vreten de bloemen op = voorkomt uitzaaiing.
Maar opvallend is dat de vedermot ALLEEN op forse JKK planten zit, en de Sint Jacobsvlinder op jonge planten.

Citaat:
Denkt diegene nu echt dat die vlinder er ineens niet meer is, nu er langs de A7 gemaaid is? Nou dan heeft diegene zich nog niet zo erg in de natuur verdiept lijkt mij :=

Nee, de soort zit er ook niet meer. De vliegplaats was geïsoleerd, d.w.z. dat je spreekt over een A7-afrit met een tapijt JKK van ca. 20x20 meter, waar in de laatste 10 jaar nog nooit overheen gemaaid is.
Het is gemakkelijk te ontdekken of de vlinder er nog zit: er zijn geen vraatsporen aan de stengel zichtbaar. In de winter zitten er allemaal kleine gaatjes in de bladstelen van de jonge planten, als de rups er in zit. Maar vorig jaar zag ik al kwalijk meer rupsen, en juist die planten zijn gemaaid.

De afrit ligt vlakbij watergebieden. Waarschijnlijk zat de soort daar vroeger, en heeft toen dit stukje JKK ontdekt en zich daar gevestigd. Ondertussen maaien ze rond de meren ook als gekken, dus waterkruiskruid is hier ook zeer schaars / onvindbaar geworden: de kans is 95% dat de soort verdwenen is uit dit watergebied. Maar de ene bedreigde populatie zat nog steeds langs de rijksweg, tot ze dit kleine stukje van 20x20 meter voor het eerst moesten maaien. In de omgeving staat geen JKK, dat komt omdat een afrit vaak opgespoten is met arme grond wat JKK aantrekt. Dat de soort "zomaar" ergens weer opduikt lijkt me sterk, tenzij je in generatio spontanea gelooft.

Citaat:
ik vind het toch minder erg dat die mot er niet meer is,dan een dood paard...

Wellicht. Maar een paard is geen bedreigd organisme. Het is belangrijk om zeldzame organismen te koesteren, ook al is de ene een paard of de ander een klein vlindertje. De bestrijding van deze populatie had niets met een dood paard uit te staan.

Citaat:
ik denk zelf dat er nog genoeg JKK overblijft voor de motten. Heus niet alles wordt uitgeroeid als ik hier langs (en buiten) de wegen kijk.

Vaak wordt er langs de wegen zo rigoreus gemaaid dat er wel JKK groeit, maar het jonge planten zijn. Dat accepteert de vlinder niet. Aasgieren vallen ook geen levend wezen aan, zo zet het vlindertje geen eitjes af op jonge/eenjarige planten...

Citaat:
ook in de bermen is het vrijwel niet aanwezig.
Jammer voor die mot, maar die vind wel weer een ander heenkomen!

Zoals hier boven te lezen was, gaat het dus niet zo gemakkelijk.

Citaat:
Hier stikt het van die Vedermotten. Zitten vaak op onze ramen. Alleen heb ik hier geen JKK

Er zijn 36 soorten vedermotten, waarvan ongeveer 10 inmiddels uitgestorven in Nederland, en de andere 15 zijn behoorlijk zeldzaam: dan heb je nog iets van 11 algemenere.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 19:24

tstm schreef:
Er zijn 36 soorten vedermotten, waarvan ongeveer 10 inmiddels uitgestorven in Nederland, en de andere 15 zijn behoorlijk zeldzaam: dan heb je nog iets van 11 algemenere.

Die laatste zullen hier wel zitten ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 18:38

tstm schreef:

Wacht even.
Had dat uitsterven íets van doen met het JKK?

Het uitbreiden van het areaal van JKK is wellicht een gunstige compenserende ontwikkeling voor die verdermotten.
Beslist een punt wat waarde heeft. Geen punt wat ook maar íets verandert aan de verspreiding van JKK en het nadeel daarvan voor weidegebied.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 09:49

Huertecilla schreef:
Het uitbreiden van het areaal van JKK is wellicht een gunstige compenserende ontwikkeling voor die verdermotten.
Beslist een punt wat waarde heeft. Geen punt wat ook maar íets verandert aan de verspreiding van JKK en het nadeel daarvan voor weidegebied.

Een areaal is het verspreidingsgebied van een soort. Er is geen sprake van een areaalsuitbreiding van JKK omdat de soort in Nederland inheems is.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 09:59

dan moeten al die klagers maar hun achtertuintjes vol zetten met kruis kruid en dan kunnen al die rupsen lekker daar gaan zitten voortplanten en verpoppen enzo... kunnen wij onze weides schoon houden. Dat spul vermenigvuldigd zich als gekken. Zet dat spul maar lekker in woonwijken, ver van de dierenmond verwijderd!

tstm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 17:17

LecyTinker, als je mijn verhaal gelezen hebt, dan zie je dat het niet zo werkt. En ik zeg ook: haal het uit je eigen weide, en laat het staan op publiekelijke plaatsen. Ik neem aan dat jij je paarden niet langs de snelweg laat grazen?
Het probleem dat er sterfte is door JKK komt door de paardenhouder zelf, namelijk 1. omdat zij het in hun weiden hebben staan 2. gras binnenhalen waar JKK in zit, en dit is gemakkelijk te voorkomen door enige nauwkeurigheid bij het maaien of niet klakkeloos overal hooi wegkopen (of je goed laten informeren naar de herkomst).
Waar het hier om gaat is dat de overheid op openbare plaatsen maait, waar JKK rustig kan gedijen. De enige kritiek van mijn kant naar paardenhouders is dat zij de overheid vaak aanzetten tot JKK-verdelg in de buurt van hun landerijen. Meer uit preventieve maatregelen in het geval dat JKK hun weide gaat koloniseren. En als je dit tot in de puntjes uitzoekt, dan zul je zien dat we hier spreken over maar enkele tientallen landeigenaren en niet alle paardenliefhebbers.
Hoe dan ook: ook al groeit het rondom je terrein, probeer altijd wat te laten staan omdat dit voor de natuurwaarden best belangrijk is - maar haal het gerust van je erf! in ieder geval daar waar paarden grazen.
Uiteindelijk zitten er toch weinig soorten op die zaailingen, maar vooral op de oude planten.
Overigens vind ik de reactie wat irrationeel.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 18:30

tstm schreef:
LecyTinker, als je mijn verhaal gelezen hebt, dan zie je dat het niet zo werkt. En ik zeg ook: haal het uit je eigen weide, en laat het staan op publiekelijke plaatsen. Ik neem aan dat jij je paarden niet langs de snelweg laat grazen?
Het probleem dat er sterfte is door JKK komt door de paardenhouder zelf, namelijk 1. omdat zij het in hun weiden hebben staan 2. gras binnenhalen waar JKK in zit, en dit is gemakkelijk te voorkomen door enige nauwkeurigheid bij het maaien of niet klakkeloos overal hooi wegkopen (of je goed laten informeren naar de herkomst).
Waar het hier om gaat is dat de overheid op openbare plaatsen maait, waar JKK rustig kan gedijen. De enige kritiek van mijn kant naar paardenhouders is dat zij de overheid vaak aanzetten tot JKK-verdelg in de buurt van hun landerijen. Meer uit preventieve maatregelen in het geval dat JKK hun weide gaat koloniseren. En als je dit tot in de puntjes uitzoekt, dan zul je zien dat we hier spreken over maar enkele tientallen landeigenaren en niet alle paardenliefhebbers.
Hoe dan ook: ook al groeit het rondom je terrein, probeer altijd wat te laten staan omdat dit voor de natuurwaarden best belangrijk is - maar haal het gerust van je erf! in ieder geval daar waar paarden grazen.
Uiteindelijk zitten er toch weinig soorten op die zaailingen, maar vooral op de oude planten.
Overigens vind ik de reactie wat irrationeel.

Ik heb het van de zomer in de weide die de paarden niet gebruikte laten staan omdat er allemaal rupsjes op zaten. Heb er een topic over gehad of in iemand anders zijn topic erover gehad. Dus ik vind te niet erg dat die dieren netjes zorgen dat die planten niet verder spreiden omdat ze de hele plant kaal vraten.
Dus ik heb er weinig moeite mee hoor... Nu moet ik alleen in de hele weide alle stelen gaan trekken.
Maar ik vind dat het makkelijk is om iedereen over 1 kam te scheren zoals PAARDENEIGENAREN... er zijn veel verschillende soorten en doordat ze alles op 1 hoop gooien maken ze geen vrienden.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:26

Huertecilla schreef:
Wacht even.
Had dat uitsterven íets van doen met het JKK?

Nog even een kleine aanvulling op mijn vorige antwoord, Andere vedermotten: zij die verdwenen zijn - dat heeft niets te doen met JKK. Zij hebben heel andere waardplanten.

Nog een quote
Citaat:
Maar ik vind dat het makkelijk is om iedereen over 1 kam te scheren zoals PAARDENEIGENAREN... er zijn veel verschillende soorten en doordat ze alles op 1 hoop gooien maken ze geen vrienden.

Dát ben ik met je eens, niet ALLE paardeneigenaren denken zo, maar dat zegt tstm ook. Ik herinner het me nog dat jij de rupsen had op je planten *D
Citaat:
dan zul je zien dat we hier spreken over maar enkele tientallen landeigenaren en niet alle paardenliefhebbers.

Het artikel in Trouw maakt pijnlijk duidelijk dat er veel speculatie is over het aantal overleden paarden.
Citaat:
De campagnevoerders liegen dat er per jaar duizenden paarden aan doodgaan.

Daar reageert dan de Vereniging Eigen Paard weer hels op.
Citaat:
Vereniging Eigen Paard kan zich niet vinden in de uitspraak dat paardenhouders liegen over het aantal gestorven paarden. Deze giftige plant vormt wel degelijk een groot gevaar voor paarden, met name de gedroogde vorm die in het hooi terecht kan komen. Vergiftigde paarden sterven een zeer pijnlijke dood. Het is dus belangrijk dat er een doordacht plan wordt gevormd voor een effectief beleid.

Dan een quote van Centrale registratie slachtoffers Jakobskruiskruid.
Citaat:
In verschillende media wordt de zorg uitgesproken dat Jakobskruiskruid veel slachtoffers maakt onder paarden en runderen. Gegevens die het mogelijk maken om te bepalen hoe ernstig dit probleem nu werkelijk is ontbreken echter. Dat komt met name omdat de symptomen van Kruiskruidvergiftiging niet te onderscheiden zijn van andere leveraandoeningen (zoals aangeboren afwijkingen, leverabcessen en ontstekingen veroorzaakt door bacterien, parasieten, virussen, of andere giftige stoffen dan alkaloïden. Het wil dus niet zeggen dat als er Kruiskruid in een weiland gegroeid heeft of als er planten in hooi aangetroffen worden, dat dit tot Kruiskruidvergiftiging geleid heeft. Om zeker te kunnen zijn dat een dier ziek geworden is of zelfs is overleden door Kruiskruidvergiftiging is er dus bloedonderzoek of sectie nodig, maar dit wordt waarschijnlijk maar weinig verricht. Zo krijgt de Gezondheidsdienst Voor Dieren per jaar slechts enkele voermonsters of dieren ter sectie aangeboden. Ook worden er zelden verdachte planten opgestuurd om te bevestigen dat het Jakobskruiskruid is (Gezondheidsdienst Voor Dieren, pers. comm.).Ook bij het Nationaal Herbarium Nederland en Floron komen er maar sporadisch planten binnen. ( Floron, pers comm.)

We hebben sinds de opening van het meldpunt op 9 Augustus 2007 vijf meldingen binnen gekregen. In vier gevallen (1999, 2003, 2004 en één uit 2005) betreft het paarden die aan Kruiskruidvergiftiging overleden zijn en in het andere geval (2007) gaat het om een paard dat herstellende is.

Kortom, JKK is een lastige plant voor paardenhouders, maar duizenden slachtoffers zoals de journalist schrijft in betreffend artikel lijkt mij ook erg overdreven.
Daarbij komt dat bestrijden van JKK helemaal niet zo gemakkelijk is en dat moet dus ook zeker met beleid.

Voor en nadelen van verschillende methoden op een rijtje

Handmatig verwijderen met ragfork, riek of spade; Het voordeel van handmatige verwijdering is dat je selectief Jakobskruiskruid planten kunt verwijderen zonder dat je de overige vegetatie beschadigd en je hoeft zo ook geen chemische bestrijdingsmiddelen te gebruiken. Het nadeel is echter dat deze methode erg arbeidsintensief is, dat het gevaar bestaat dat de plant niet in zijn geheel te verwijderen is en wortelfragmenten achter blijven en dat je op deze manier een uitstekend plekje voor nieuwe kruiskruid planten creëert.

Maaien of knippen; Je kunt ook de planten afmaaien of de bloeiwijze afknippen, zodat de planten geen zaad zullen zetten en zich dus niet voort kunnen planten. Op deze manier heb je ook geen bodem verstoring. Maar een nadeel van deze methode is dat je de planten niet doodt en ze opnieuw uit zullen groeien met meerdere bloemstengels en in een later stadium gaan bloeien.

Hergroei Jakobskruiskruid
Afbeelding

Klepelen; Klepelen is weinig arbeidsintensief, maar maakt hergroei uit wortelfragmenten of de zaadbank erg waarschijnlijk. Ook wordt de bodem verstoord en dus een goede kiemplek voor Jakobskruiskruid. Daarnaast schakel je ook planten uit die met Jakobskruiskruid concurreren.
Herbiciden; Het is af te raden om herbiciden te gebruiken bij droogte of extreem hoge of lage temperaturen. Onder deze omstandigheden groeien de planten namelijk een stuk langzamer en werken de herbiciden minder goed. Herbiciden kunnen ook andere plantensoorten doden en schakelen zo dus ook de natuurlijke concurrentie van Kruiskruid uit.

Niets doen is ook een oplossing. Jakobskruiskruid is een plant die gedurende een korte tijd op verstoorde grond voorkomt. Als deze verstoring niet meer voort duurt, verdwijnt de soort na een aantal jaren of blijft slechts aanwezig in kleine hoeveelheden. Dit is een goedkope oplossing die geen werk kost, en is op den duur de beste oplossing om Kruiskruid terug te dringen. Maar dit laatste is ook een nadeel: het duurt een tijd voordat je van het probleem af bent.

Conclusie:

De plant kan zich gemakkelijk herstellen van schade, verstoring van de bodem speelt de soort in de kaart, omdat hij graag op verstoorde plekjes groeit en bodemverstoring er toe kan leiden dat zaden uit de zaadbank aan de oppervlakte komen en gaan ontkiemen. Daarnaast kan de plant hergroeien uit wortelfragmenten die in de grond achter blijven. Jakobskruiskruid is bovendien een plant die van oudsher in Nederland voorkomt en zich dus prima op zijn plek voelt en na verwijdering in een bepaald gebied opnieuw vanuit naastgelegen gebieden terug kan komen, zo lang de groeiomstandigheden er gunstig zijn.

Jakobskruiskruid is dus een lastig te bestrijden plant en de meeste maatregelen om van de plant af te komen kunnen averechts werken. Voorkomen dat de plant zich in een weide vestigt is makkelijker dan het bestrijden ervan. Goed weidebeheer is daarbij van het grootste belang.

Ik ben het met Vereniging Eigen Paard wel eens dat er een doordacht plan moet komen, goede informatie over weidebeheer zou daar een speerpunt in kunnen zijn.
Iedere paardenhouder weet hoe lastig het uit de wei is te krijgen, dat is in de bermen echt niet anders en met het maaien maak je meer kapot dan je wil, niet alleen insecten, maar ook de concurrerende planten van JKK gaan eraan en JKK wordt door maaien ook bevoordeeld en je krijgt hem er niet mee weg.

Mariska80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 14:31

Bij ons wordt het jakobkruiskruid ook verwijderd uit de wei.
Of het nou gehooid wordt op niet we nemen geen risico dat ze het zouden kunnen eten.