Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
MysticTinker schreef:....
Van nature houden paarden van rust, en is het loslaten van alle druk dus een beloning, als je de teugels en benen los laat dan zeg je eigenlijk gewoon 'je doet het goed zo, ga zo door'.
zap schreef:horseyfries schreef:Goh Zap, het leek wel of je erbij was!
uhum, snap je opmerking niet zo geloof ik, maar ik was er niet bij. Gewoon lezen wat er staat in plaats van je eigen
mening en inzicht erin opdringen om er lekker tegen te kunnen gaan zeuren

Ilona__ schreef:Ik lees hier, van MysticTinker; Alle druk loslaten is een beloning want een paard houd van rust.
Als je geen verbinding hebt van je handen naar de mond, en met je zit, en dus ook je benen om het paard heen, als dat mist, gooi je alle steun weg. Ik heb altijd geleerd om het paard te 'ondersteunen' met een constante 'druk' (niet hard, gewoon contact) op de mond, en je benen aan het paard. Niet constant drijven, maar ook niet je benen afsteken. Niet constant in de mond plukken en doen, maar ook niet loslaten! Er is een middenweg tussen los en vast, tussen hard en zacht.
Verder vind ik het grote onzin dat er geroepen wordt dat je minder goed bent als je Z oefeningen rijd met een stang, omdat het dan makkelijker zou zijn om de hulp te geven. Een bit is zo hard als de ruiterhand hem maakt! Ook al hang je (bij wijze van spreken) 3 bitten in een paardenmond, als de ruiterhand zacht is, geloof ik niet dat het in de mond van het paard hard overkomt! Evenals sporen, maar daar gaat het hier niet over. Dus nee, ik ben niet tegen het stang en trens rijden, ik ben niet tegen het rond rijden van jonge paarden, zolang dit met een constante druk gedaan wordt, met een zachte ruiterhand, en met een beloning zodra het paard het goed doet. En daarmee doel ik dus niet op alles loslaten, of van het paard af springen en hem wat lekkers geven. Een rondje ontspannen aan een wat langer teugeltje halsstrekken is ook rust voor een paard, en dus een beloning!
Oja, ik rijd geen Z, niet eens wedstrijden trouwens, het is gewoon een mening.
Citaat:een jong paard moet het bit accepteren
Jasmijn1989 schreef:zeker., ben er ook mee eens!Ilona__ schreef:Ik lees hier, van MysticTinker; Alle druk loslaten is een beloning want een paard houd van rust.
Als je geen verbinding hebt van je handen naar de mond, en met je zit, en dus ook je benen om het paard heen, als dat mist, gooi je alle steun weg. Ik heb altijd geleerd om het paard te 'ondersteunen' met een constante 'druk' (niet hard, gewoon contact) op de mond, en je benen aan het paard. Niet constant drijven, maar ook niet je benen afsteken. Niet constant in de mond plukken en doen, maar ook niet loslaten! Er is een middenweg tussen los en vast, tussen hard en zacht.
Verder vind ik het grote onzin dat er geroepen wordt dat je minder goed bent als je Z oefeningen rijd met een stang, omdat het dan makkelijker zou zijn om de hulp te geven. Een bit is zo hard als de ruiterhand hem maakt! Ook al hang je (bij wijze van spreken) 3 bitten in een paardenmond, als de ruiterhand zacht is, geloof ik niet dat het in de mond van het paard hard overkomt! Evenals sporen, maar daar gaat het hier niet over. Dus nee, ik ben niet tegen het stang en trens rijden, ik ben niet tegen het rond rijden van jonge paarden, zolang dit met een constante druk gedaan wordt, met een zachte ruiterhand, en met een beloning zodra het paard het goed doet. En daarmee doel ik dus niet op alles loslaten, of van het paard af springen en hem wat lekkers geven. Een rondje ontspannen aan een wat langer teugeltje halsstrekken is ook rust voor een paard, en dus een beloning!
amen!
Jasmijn1989 schreef:Ilona__ schreef:Ik lees hier, van MysticTinker; Alle druk loslaten is een beloning want een paard houd van rust.
Maartje1990 schreef:Citaat:een jong paard moet het bit accepteren
waarom moet? omdat een bit zo goed is?![]()
waarom moet, als het ook zo kan? [RIJ-ITP] Filmpjes Neckrope met wissels om de pas!
ik zie hier in dat topic geen constante verbinding met de paardenmond, maar tevens zie ik ook niet dat het nodig is
Nee.....
Anne_GTI schreef:Goh Arabesk, zal ik je uitleggen hoe ik dat als 10 jarige uitgelegd kreeg...
De teugel is als een telefoonlijntje met je paard. Als je de teugel los laat is er geen contact meer en moet je eerst opnieuw bellen om de vraag te kunnen stellen. Als je er te hard aan trekt, trek je het snoer uit de telefoon en heb je ook geen verbinding meer.
De mobiele telefoon was nog lang niet uitgevonden en alles zat nog met een draaischijf en een snoertje aan elkaar.

Maartje1990 schreef:Citaat:een jong paard moet het bit accepteren
waarom moet? omdat een bit zo goed is?![]()
waarom moet, als het ook zo kan? [RIJ-ITP] Filmpjes Neckrope met wissels om de pas!
ik zie hier in dat topic geen constante verbinding met de paardenmond, maar tevens zie ik ook niet dat het nodig is
Nee.....

zoals je goed op dat filmpje kunt zien
petraaken schreef:Maar zonder teugels kan je het hoofd niet in de juiste houding brengen om een appuyement te rijden en zeker niet correct rijden, paard loopt niet verzameld want toon mij maar eens hoe je een paard kan verzamelen zonder hem te begrenzen aan zijn hoofd. Geen soldaat die in vroeger tijden het in zijn hoofd zou halen om enkel met een neckrope te rijden want dan was hij ten dode opgeschreven want hij kan zijn paard dan niet de hoge sprongen laten uitvoeren die vroeger gebruikt werden in oorlogstijd om de vijand van zijn paard af te krijgen.
Arabesk schreef:petraaken schreef:Maar zonder teugels kan je het hoofd niet in de juiste houding brengen om een appuyement te rijden en zeker niet correct rijden, paard loopt niet verzameld want toon mij maar eens hoe je een paard kan verzamelen zonder hem te begrenzen aan zijn hoofd. Geen soldaat die in vroeger tijden het in zijn hoofd zou halen om enkel met een neckrope te rijden want dan was hij ten dode opgeschreven want hij kan zijn paard dan niet de hoge sprongen laten uitvoeren die vroeger gebruikt werden in oorlogstijd om de vijand van zijn paard af te krijgen.
Volgens mij staat in elk boek over klassieke dressuur dat het begrenzen aan het hoofd NIET de bedoeling is bij verzamelen. Je verzamelt een paard en als gevolg van de verzameling knikt het hoofd enigszins af.
Als je het paard van voren begrenst rij je m IMO van voor naar achteren.
. Het is de bedoeling dat het paard zich verzamelt. Een ander uitgangspunt met andere interpretatie van de hulpen. Anoeska schreef:Daar wil ik best even serieus op ingaan, omdat ik iets gezegd heb over circuskunstjes. Ik heb het filmpje bekeken, en vind het inderdaad van weinig waarde. Ik noem het dressuur wanneer het paard er beter, soepel van wordt, wanneer het paard door de oefeningen gegymnastiseerd wordt. Wat ik hier op het filmpje zag was een meiske dat het leuk heeft, maar de oefeningen hebben geen enkele toegevoegde waarde voor het paard.
Dansen in de kroeg en professioneel baletdansen is allebei dansen, en ook allebei prima. Maar het heeft natuurlijk niet dezelfde waarde voor je lichaam. In de kroeg maakt het allemaal niet zoveel uit wat je doet en hoe je beweegt. Een professioneel baletdanser zal iedere spier in z'n lichaam moeten trainen om die optimaal te kunnen gebruiken.
Maartje1990 schreef:Nee, ik vergelijk dit niet met hoog niveau dressuur omdat die toevallig van galop wisselt het gaat niet eens om het dressuurmatig. Het gaat erom dat dit meisje geen bit in heeft bij haar paard! En kijk wat dat 15 jarige meisje al kan met haar paard! Als iemand van de leeftijd van mister Peters hier dat zelfde al z'n hele leven zou doen zou dat er allicht ook veeeeeeelll beter uit zien door de ervaring die hij heeft. Wat dit meisje op het filmpje laat zien is al fantastisch helemaal op die leeftijd, wat zou iemand met meer ervaring er dan wel niet van kunnen maken?
Het ging zich niet om het dressuurmatige gedeelte, maar gewoon om het feit dat een bit niet nodig iszoals je goed op dat filmpje kunt zien