Steffen Peters: 'constante verbinding altijd noodzakelijk'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

horseyfries

Re: Steffen Peters: 'constante verbinding altijd noodzakelijk'

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 22:35

Goh Zap, het leek wel of je erbij was! ;)

Ilona__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 22:41

Ik lees hier, van MysticTinker; Alle druk loslaten is een beloning want een paard houd van rust.

Als je geen verbinding hebt van je handen naar de mond, en met je zit, en dus ook je benen om het paard heen, als dat mist, gooi je alle steun weg. Ik heb altijd geleerd om het paard te 'ondersteunen' met een constante 'druk' (niet hard, gewoon contact) op de mond, en je benen aan het paard. Niet constant drijven, maar ook niet je benen afsteken. Niet constant in de mond plukken en doen, maar ook niet loslaten! Er is een middenweg tussen los en vast, tussen hard en zacht.

Verder vind ik het grote onzin dat er geroepen wordt dat je minder goed bent als je Z oefeningen rijd met een stang, omdat het dan makkelijker zou zijn om de hulp te geven. Een bit is zo hard als de ruiterhand hem maakt! Ook al hang je (bij wijze van spreken) 3 bitten in een paardenmond, als de ruiterhand zacht is, geloof ik niet dat het in de mond van het paard hard overkomt! Evenals sporen, maar daar gaat het hier niet over. Dus nee, ik ben niet tegen het stang en trens rijden, ik ben niet tegen het rond rijden van jonge paarden, zolang dit met een constante druk gedaan wordt, met een zachte ruiterhand, en met een beloning zodra het paard het goed doet. En daarmee doel ik dus niet op alles loslaten, of van het paard af springen en hem wat lekkers geven. Een rondje ontspannen aan een wat langer teugeltje halsstrekken is ook rust voor een paard, en dus een beloning!

Oja, ik rijd geen Z, niet eens wedstrijden trouwens, het is gewoon een mening. ;)

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 22:44

horseyfries schreef:

uhum, snap je opmerking niet zo geloof ik, maar ik was er niet bij :D . Gewoon lezen wat er staat in plaats van je eigen
mening en inzicht erin opdringen om er lekker tegen te kunnen gaan zeuren ;)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 22:56

MysticTinker schreef:
....

Van nature houden paarden van rust, en is het loslaten van alle druk dus een beloning, als je de teugels en benen los laat dan zeg je eigenlijk gewoon 'je doet het goed zo, ga zo door'.

Het is voor een paard een stuk rustiger in de mond wanneer je het contact constant houdt. Dus steeds het bit door een stille hand, stil in de mond van het paard laat liggen. Wanneer je elke keer het contact oppakt voor een hulp en het weer weg laat vallen na de hulp is dat veel onrustiger voor het paard. Het bit 'klappert' dan bij elke 'ruk aan het bit' (zoals jij het noemt) in de mond van het paard. Door de verbinding met het bit constant te houden, krijgt het paard eerder vertrouwen in de hand van de ruiter. Hij weet wat hij van die hand kan verwachten, en wordt niet elke keer overvallen door los-vast-los-vast.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 23:00

zap schreef:
horseyfries schreef:

uhum, snap je opmerking niet zo geloof ik, maar ik was er niet bij :D . Gewoon lezen wat er staat in plaats van je eigen
mening en inzicht erin opdringen om er lekker tegen te kunnen gaan zeuren ;)

Mijn opmerking was zo bedoeld dat jij duidelijk wél begrijpt hoe Steffen Peters reed, ik was er namelijk wel bij en jouw omschrijving
komt dicht bij de werkelijkheid. Knap van je!

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 23:03

aha, okee :)

Naja, het is niet meer dan gewoon logisch nadenken en echt lezen wat er staat in plaats van denken dat je weet wat er staat en daardoor je eigen visies/meningen erin opdringen :)

Jasmijn1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 00:23

Ilona__ schreef:
Ik lees hier, van MysticTinker; Alle druk loslaten is een beloning want een paard houd van rust.

Als je geen verbinding hebt van je handen naar de mond, en met je zit, en dus ook je benen om het paard heen, als dat mist, gooi je alle steun weg. Ik heb altijd geleerd om het paard te 'ondersteunen' met een constante 'druk' (niet hard, gewoon contact) op de mond, en je benen aan het paard. Niet constant drijven, maar ook niet je benen afsteken. Niet constant in de mond plukken en doen, maar ook niet loslaten! Er is een middenweg tussen los en vast, tussen hard en zacht.

Verder vind ik het grote onzin dat er geroepen wordt dat je minder goed bent als je Z oefeningen rijd met een stang, omdat het dan makkelijker zou zijn om de hulp te geven. Een bit is zo hard als de ruiterhand hem maakt! Ook al hang je (bij wijze van spreken) 3 bitten in een paardenmond, als de ruiterhand zacht is, geloof ik niet dat het in de mond van het paard hard overkomt! Evenals sporen, maar daar gaat het hier niet over. Dus nee, ik ben niet tegen het stang en trens rijden, ik ben niet tegen het rond rijden van jonge paarden, zolang dit met een constante druk gedaan wordt, met een zachte ruiterhand, en met een beloning zodra het paard het goed doet. En daarmee doel ik dus niet op alles loslaten, of van het paard af springen en hem wat lekkers geven. Een rondje ontspannen aan een wat langer teugeltje halsstrekken is ook rust voor een paard, en dus een beloning!

Oja, ik rijd geen Z, niet eens wedstrijden trouwens, het is gewoon een mening. ;)

amen!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 00:36

Citaat:
een jong paard moet het bit accepteren

waarom moet? omdat een bit zo goed is? :+

waarom moet, als het ook zo kan? [RIJ-ITP] Filmpjes Neckrope met wissels om de pas!

ik zie hier in dat topic geen constante verbinding met de paardenmond, maar tevens zie ik ook niet dat het nodig is ;)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 01:17

De wissels in dat topic zijn 'circuskunstjes'. Leuk voor de ruiter, maar hebben maar weinig met dressuurmatig trainen te maken.

PartOulOver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 07:21

Jasmijn1989 schreef:
Ilona__ schreef:

amen!
zeker., ben er ook mee eens!

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 07:44

Jasmijn1989 schreef:
Ilona__ schreef:

Ook mee eens!! mijn instructrice zegt altijd: 'Niet trekken, maar wel aan de lijn blijven.' of te wel gewoon normaal contact houden. ;)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 08:04

Maartje1990 schreef:
Citaat:

waarom moet, als het ook zo kan? [RIJ-ITP] Filmpjes Neckrope met wissels om de pas!

ik zie hier in dat topic geen constante verbinding met de paardenmond, maar tevens zie ik ook niet dat het nodig is ;)

"Safran, vind jij een zweepje bij je hoof leuk?" :D Nee..... :(:)

Als jij denkt dat wat jij hier ziet te vergelijken is met dressuur op hoog niveau, omdat hij toevallig ook van galop wisselt, dan weet je blijkbaar
alleen maar welke kunstjes er vertoond moeten worden maar hebt absoluut geen idee hoe dat er verder ook nog uit hoort te zien in de dressuur.
Van verzameling en oprichting is geen sprake (tenzij je een hoofd in de lucht al als oprichting beschouwd...) en daardoor zijn de wissels klein, vlak en niet van de grond gesprongen. Kan ook niet anders.
Dus leuk filmpje, maar het slaat als een tang op een varken om dat hier als vergelijkingsmateriaal te gebruiken.

Ollie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 08:54

Misschien moeten jullie eens een clinic of een forum avond organiseren in samenwerking met Anky/Steffen/Edward/Imke/Tineke enz. om eens te discussiëren over dressuurmatig rijden tov bit-loos rijden of paardvriendelijk rijden zoals jullie dat vinden. En elkaar dan met voorbeelden en argumenten laten zien hoe een paard vriendelijk gereden zou moeten worden.

Dat lijkt me een hele interessante avond. ;)

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 08:59

Anne_GTI schreef:
Goh Arabesk, zal ik je uitleggen hoe ik dat als 10 jarige uitgelegd kreeg...

De teugel is als een telefoonlijntje met je paard. Als je de teugel los laat is er geen contact meer en moet je eerst opnieuw bellen om de vraag te kunnen stellen. Als je er te hard aan trekt, trek je het snoer uit de telefoon en heb je ook geen verbinding meer.

:') De mobiele telefoon was nog lang niet uitgevonden en alles zat nog met een draaischijf en een snoertje aan elkaar.

deze sla ik letetrlijk op voor het nageslacht! hele treffende vergelijking waar ik me prima in kan vinden!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 09:24

Hoe licht je ook bent in je handen als ruiter, zodra de teugels niet meer slap hangen is er hoe dan ook druk in de paardenmond. En de plek waar het bit ligt is erg gevoelig en erg klein. Doordat het oppervlak in de mond klein is wordt de druk van de ruiterhand enkele malen vergroot

http://www.bitloospaardrijden.info/teugeldruk.htm

Ik heb grote bezwaren rijden met constante druk. Zodra je met bit rijdt is er constante druk in de paardenmond, zelfs als je met losse teugels rijd.

Dat er nu gezegd wordt dat het een circuskunstje is als mensen het blijken te kunnen zónder enige optoming zie ik slechts als een poging dit belachelijk te maken ter meerdere glorie van het rijden met constante aanleuning.

Als je dezelfde oefeningen rijdt zonder hoofdstel zijn het circuskunstjes en als je er een bit inhangt is het ineens dressuur :?

Dan is het óf beide dressuur, of in beide gevallen een circuskunstje.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 09:48

Daar wil ik best even serieus op ingaan, omdat ik iets gezegd heb over circuskunstjes. Ik heb het filmpje bekeken, en vind het inderdaad van weinig waarde. Ik noem het dressuur wanneer het paard er beter, soepel van wordt, wanneer het paard door de oefeningen gegymnastiseerd wordt. Wat ik hier op het filmpje zag was een meiske dat het leuk heeft, maar de oefeningen hebben geen enkele toegevoegde waarde voor het paard.

Dansen in de kroeg en professioneel baletdansen is allebei dansen, en ook allebei prima. Maar het heeft natuurlijk niet dezelfde waarde voor je lichaam. In de kroeg maakt het allemaal niet zoveel uit wat je doet en hoe je beweegt. Een professioneel baletdanser zal iedere spier in z'n lichaam moeten trainen om die optimaal te kunnen gebruiken.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 09:56

Maartje1990 schreef:
Citaat:

"Safran, vind jij een zweepje bij je hoof leuk?" :D Nee..... :(:)

Als jij denkt dat wat jij hier ziet te vergelijken is met dressuur op hoog niveau, omdat hij toevallig ook van galop wisselt, dan weet je blijkbaar
alleen maar welke kunstjes er vertoond moeten worden maar hebt absoluut geen idee hoe dat er verder ook nog uit hoort te zien in de dressuur.
Van verzameling en oprichting is geen sprake (tenzij je een hoofd in de lucht al als oprichting beschouwd...) en daardoor zijn de wissels klein, vlak en niet van de grond gesprongen. Kan ook niet anders.
Dus leuk filmpje, maar het slaat als een tang op een varken om dat hier als vergelijkingsmateriaal te gebruiken.[/quote]

Nee, ik vergelijk dit niet met hoog niveau dressuur omdat die toevallig van galop wisselt het gaat niet eens om het dressuurmatig. Het gaat erom dat dit meisje geen bit in heeft bij haar paard! En kijk wat dat 15 jarige meisje al kan met haar paard! Als iemand van de leeftijd van mister Peters hier dat zelfde al z'n hele leven zou doen zou dat er allicht ook veeeeeeelll beter uit zien door de ervaring die hij heeft. Wat dit meisje op het filmpje laat zien is al fantastisch helemaal op die leeftijd, wat zou iemand met meer ervaring er dan wel niet van kunnen maken? ;)

Het ging zich niet om het dressuurmatige gedeelte, maar gewoon om het feit dat een bit niet nodig is ;) zoals je goed op dat filmpje kunt zien ;)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 10:06

Maar zonder teugels kan je het hoofd niet in de juiste houding brengen om een appuyement te rijden en zeker niet correct rijden, paard loopt niet verzameld want toon mij maar eens hoe je een paard kan verzamelen zonder hem te begrenzen aan zijn hoofd. Geen soldaat die in vroeger tijden het in zijn hoofd zou halen om enkel met een neckrope te rijden want dan was hij ten dode opgeschreven want hij kan zijn paard dan niet de hoge sprongen laten uitvoeren die vroeger gebruikt werden in oorlogstijd om de vijand van zijn paard af te krijgen. Met een Bitloos hoofdstel kan je wel nog het hoofd sturen in de richting waar het heen moet. Neckrope rijden is misschien gepast bij mensen die western rijden maar niet voor springruiters, eventingruiters en dressuurruiters die op hoog niveau in de sport lopen. Bij western wordt er niet gevraagd dat het paard rond je binnenbeen gebogen wordt in een travers, schouderbinnenwaarts of appuyement laat staan dat er een correct pirouette wordt gereden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 10:09

petraaken schreef:
Maar zonder teugels kan je het hoofd niet in de juiste houding brengen om een appuyement te rijden en zeker niet correct rijden, paard loopt niet verzameld want toon mij maar eens hoe je een paard kan verzamelen zonder hem te begrenzen aan zijn hoofd. Geen soldaat die in vroeger tijden het in zijn hoofd zou halen om enkel met een neckrope te rijden want dan was hij ten dode opgeschreven want hij kan zijn paard dan niet de hoge sprongen laten uitvoeren die vroeger gebruikt werden in oorlogstijd om de vijand van zijn paard af te krijgen.

Volgens mij staat in elk boek over klassieke dressuur dat het begrenzen aan het hoofd NIET de bedoeling is bij verzamelen. Je verzamelt een paard en als gevolg van de verzameling knikt het hoofd enigszins af.

Als je het paard van voren begrenst rij je m IMO van voor naar achteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 10:39

Arabesk schreef:
petraaken schreef:
Maar zonder teugels kan je het hoofd niet in de juiste houding brengen om een appuyement te rijden en zeker niet correct rijden, paard loopt niet verzameld want toon mij maar eens hoe je een paard kan verzamelen zonder hem te begrenzen aan zijn hoofd. Geen soldaat die in vroeger tijden het in zijn hoofd zou halen om enkel met een neckrope te rijden want dan was hij ten dode opgeschreven want hij kan zijn paard dan niet de hoge sprongen laten uitvoeren die vroeger gebruikt werden in oorlogstijd om de vijand van zijn paard af te krijgen.

Volgens mij staat in elk boek over klassieke dressuur dat het begrenzen aan het hoofd NIET de bedoeling is bij verzamelen. Je verzamelt een paard en als gevolg van de verzameling knikt het hoofd enigszins af.

Als je het paard van voren begrenst rij je m IMO van voor naar achteren.

Als je denkt dat het zo werkt, gaat er al iets faliekant mis. Er is geen ruiter die een paard verzamelt namelijk :n. Het is de bedoeling dat het paard zich verzamelt. Een ander uitgangspunt met andere interpretatie van de hulpen.

Ollie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 10:45

Anoeska schreef:
Daar wil ik best even serieus op ingaan, omdat ik iets gezegd heb over circuskunstjes. Ik heb het filmpje bekeken, en vind het inderdaad van weinig waarde. Ik noem het dressuur wanneer het paard er beter, soepel van wordt, wanneer het paard door de oefeningen gegymnastiseerd wordt. Wat ik hier op het filmpje zag was een meiske dat het leuk heeft, maar de oefeningen hebben geen enkele toegevoegde waarde voor het paard.

Dansen in de kroeg en professioneel baletdansen is allebei dansen, en ook allebei prima. Maar het heeft natuurlijk niet dezelfde waarde voor je lichaam. In de kroeg maakt het allemaal niet zoveel uit wat je doet en hoe je beweegt. Een professioneel baletdanser zal iedere spier in z'n lichaam moeten trainen om die optimaal te kunnen gebruiken.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Goed voorbeeld van die dansers Anouska +:)+

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 11:00

Maartje1990 schreef:
Nee, ik vergelijk dit niet met hoog niveau dressuur omdat die toevallig van galop wisselt het gaat niet eens om het dressuurmatig. Het gaat erom dat dit meisje geen bit in heeft bij haar paard! En kijk wat dat 15 jarige meisje al kan met haar paard! Als iemand van de leeftijd van mister Peters hier dat zelfde al z'n hele leven zou doen zou dat er allicht ook veeeeeeelll beter uit zien door de ervaring die hij heeft. Wat dit meisje op het filmpje laat zien is al fantastisch helemaal op die leeftijd, wat zou iemand met meer ervaring er dan wel niet van kunnen maken? ;)

Het ging zich niet om het dressuurmatige gedeelte, maar gewoon om het feit dat een bit niet nodig is ;) zoals je goed op dat filmpje kunt zien ;)

"Als iemand van de leeftijd van mister Peters hier dat zelfde al z'n hele leven zou doen zou dat er allicht ook veeeeellll beter uit zien door de ervaring die hij heeft", wat bedoel je hiermee?
Denk jij daadwerkelijk dat hij veel beter zou rijden zonder bit? En dat hij dan wel de beoogde verzameling kan laten zien?
Het filmpje laat niet zien dat een bit niet nodig is, het filmpje laat juist zien dat er zonder bit geen correcte dressuurmatig gesprongen wissels mogelijk zijn, alleen maar wissels die als kunstjes gesprongen worden maar niets met dressuurmatig correct wisselen te maken hebben.
Als je dit hetzelfde vind dan ken ik er nog wel één: kijk, mijn paard wisselt op de wei: hij heeft dus geen ruiter nodig om een dressuurproef te lopen!

De vergelijking van het dansen in de kroeg met de balletdanser maakt het je misschien wat duidelijker?

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 11:03

Sjoeeehoeert!!!
Heb je nog meer foto's?????? :)

Eliza_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 11:12

We vragen duidelijk acceptatie en respect van het bit

Zo denk ik er ook over
Dat paard waar hij het over heeft had problemen met de aanleuning door duidelijke acceptatie en respect te vragen is zijn aanleuning verbeterd. Staat niet dat dit paard erop achteruit is gegaan.
En dan moet een paard zijn balans en aanleuning enzo wel vinden maar dan kan die het bit nog wel accepteren

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 12:04

Verbinding tussen ruiter en paard reduceren tot directe teugelvoering is een heel beperkte tunnelvisie.

Dressuur = de kunst van het dresseren.
Dresseren = het aanleren van bepaald gedrag op een specifiek signaal.

Een signaal met de teugel is slechts één van de vele mogelijke elementen waar een signaal uit kan zijn opgebouwd.

De alertheid van een paard op mogelijke signalen = ´aan de hulpen´.
Hiervoor is geen teugel, geen direct contact nodig.

Of iemand aardig en sympatiek tunnelvisie uitdraagt maakt er nog geen open blik van.