Rapport: Minder paarden gebruikt als proefdier in 2008

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 20:03

Mijn mening: gebruik die vieze gevangenen uit Amerika die moorden :) Ook mensen, hupsakee gebruiken dat schorrie morrie! ~~}>

yrsa_karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 20:03

... maar als er wordt gezegt dat er een half miljoen proefdieren zijn gebruikt, maar voor het gemak de andere half miljoen die voor piet snot zijn geboren en vervolgens zijn dood gemaakt niet wordt mee gerekent. dat vind ik op zijn zachts gezegt niet netjes. Een soort spook proefdieren zijn het dan. Ze weten trouwens al zoveel en met computers kunnen ze zoveel nabootsen dat het niet meer nodig is om zoveel dieren te gebruiken.

tisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 20:04

Hannah_Menno schreef:
Ik plaatst ze sowieso niet in categorien van erg/niet erg omdat het allemaal erg is! ;)

je hebt het anders wel over de ene en die andere...

Captain

Re: Rapport: Minder paarden gebruikt als proefdier in 2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 20:05

Dan begrijp jij me verkeerd!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 20:08

NHevaVD schreef:
Mijn mening: gebruik die vieze gevangenen uit Amerika die moorden :) Ook mensen, hupsakee gebruiken dat schorrie morrie! ~~}>

Even afgezien van de morele kant: dat is niet genoeg. Je kunt daarmee bijvoorbeeld niet een eerste indruk krijgen van het effect op de voortplanting. Het is jammer dat je zulke dingen onnadenkend roept, zonder je te hebben verdiept in hoe proefdiergebruik nou eigenlijk werkt.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 20:20

Ach, waarom dieren gebruiken als je ook mensen kunt gebruiken die vreselijke dingen hebben gedaan? Moorden? Verkrachtingen? Nee, iedereen wil zien hoe 't op de mens reageert: Nou bij deze, neem ze allemaal maar mee! :) Dier of mens, tsja, ik zie er persoonlijk geen verschil in. Wat ik nu uitkraam zal wel onzin zijn, maar ik vind 't nog nieteens zo heeel dom! :=

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 20:44

Iemand had het een op de vorige blz. over eigenwaarde, de intrinsieke waarde van een dier.
En iemand had het erover dat een muis in principe netzoveel waard was in dat opzicht als een muis.
Ware het niet dat vele bokkers, bij paarden een extra gevoel hebben, omdat die diersoort ons aanspreekt.

Maar ahum... heeft die gevangene nog enige intrinsieke waarde?
Of bij wat voor misdrijf wordt als gevangene dan je intrinsieke waarde op 0 gezet en mag je vrijelijk
voor proeven gebruikt worden?
Doet dat niet denken aan een oorlog uit de vorige eeuw?
Dus de aligator (niet zo populaire diersoort als hij af en toe een mens op eet) mag je dan wel eventueel
voor een proef gebruiken (even platvoets vergeleken met veroordeelde moordenaar) en een konijntje niet...
(konijntje zijnde onschuldig iets)

Uiteraard zitten er allerlei etische vraagstukken achter dier experimenten.
Maar op het moment dat je er mensen voor in gaat zetten, moet je je ook ethisch gezien nogal achter je
oor krabben. Bedenk alleen al eens hoeveel tegenstanders er al niet zijn voor de doodstraf....

Even terug naar de paarden.
Iemand al bedacht hoe bijvoorbeeld een student diergeneeskunde wordt opgeleid, of een arts?
Een arts kan soms een vrijwillig mens krijgen als oefen persoon, een dierenarts in spe, zal daar denk
ik toch een hond, kat, paard, koe, varken of wat dan ook voor moeten gebruiken.
Want wie van ons bokkers wil een dierenarts die nog nooit een paard heeft opgevoeld?
En wie van jullie is wel eens met zijn kolieker in Utrecht geweest, die mensen weten hoe het voelt als
2 studenten jouw zieke paard moeten opvoelen..
Ben je dan als eigenaar van dat zieke paard niet blij dat ze dat in ieder geval al een keer op een proefpaard
hebben geoeffend?
En een neussonde in brengen omdat je paard echt in de problemen zit met koliek.. Toch fijn als dat
ooit een keer op een ander paard dan de jouwe is gedaan.
Dan is ineens de intrinsieke waarde van het proefpaard stuk omlaag tov je eigen paard, terwijl ze allebie
paard zijn.. maar die ene ken je niet en die andere daar hou je van...

Etische vraagstukken zijn nooit makkelijk...

Stel je voor dat je als zwangere nu in aanmerking zou komen voor een griepprik, omdat je tot een risico
groep behoort..... Zet je dan je bezwaren mbt het testen op dieren opzij en laat je je zo prikken?
Of vind je, terwijl je weet dat een muis allicht iets anders inelkaar zit dan een mens, toch wel logisch
dat ze dat eerst op dieren hebben getest? (vriendin van me is zwanger en heeft astma..)

Ethiek is nooit makkelijk..

Ik ben tegen dierproeven, tenzij.... (en geloof me genoeg zieken in de familie om aan die tenzij levens te danken,
ik wil dan ook al die onschuldige dieren bij deze bedanken voor het redden van het leven van een nabij
familie lid van me, zonder al die dieren, was deze persoon er al zeker 10 jaar niet meer geweest, bedankt
voor deze 2e kans, overigens ook de humane donor bedankt! Zonder diegene was het ook over geweest.)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 20:52

Sjolvir schreef:
En iemand had het erover dat een muis in principe netzoveel waard was in dat opzicht als een muis.
Ware het niet dat vele bokkers, bij paarden een extra gevoel hebben, omdat die diersoort ons aanspreekt.

Tuurlijk spreekt een paard ons meer aan maar IMO is elk dier aan elkaar gelijk, een muis minder waard vinden dan een paard is IMO hypocriet!
(Maargoed, dat is een beetje off-topic!)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 20:57

Hannah_Menno schreef:
Sjolvir schreef:

Tuurlijk spreekt een paard ons meer aan maar IMO is elk dier aan elkaar gelijk, een muis minder waard vinden dan een paard is IMO hypocriet!
(Maargoed, dat is een beetje off-topic!)

En toch is het wel apart, maar gevoelsmatig zegt een paard me ook meer....
Dan een muis..
Terwijl alle dieren eigenlijk gelijk zijn....
En begrijp me niet verkeerd, hier zit een ratten lover! jaren van die lollige dieren gehad.
Aan de andere kant doe ik weer uitroeipogingen jegens de muizen in mijn zadel kast.
En is dat wilde slopende muisje, dat door mij gejaagd wordt, minder waard dan het witte muisje in het laboratorium,
of die bonte in de bak in onze woonkamer? Het zijn allemaal muisjes...

Antwoord lijkt zo eenvoudig, maar dat is het niet..

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 21:59

Dat zijn er nog best wat! Maar gelukkig staat een deel ervan in de wei 'natuurlijk' gedrag te vertonen terwijl ze door mensen bestudeerd worden. Dat zijn namelijk ook proefdieren.

Als een dierproef onnodig is, of onnodig veel ongerief veroorzaakt, zal deze nooit door de ethische commissie komen.

Verder komt het idd voor dat paarden het onderzoek niet overleven. dit kan veel verschillende oorzaken hebben. Soms worden dieren tijdens/na de proef gedood omdat ze bijvoorbeeld organen nodig hebben. Een paard zonder hart doet het niet meer, maar het paard zal hier geen ernstig ongerief van ondervinden. Iig niet meer dan ieder ander paard dat wordt ingeslapen.
Soms worden dieren na de proeven afgemaakt gewoon puur omdat het experiment ten einde is en de dieren niet mogen worden doorverkocht (om wat voor reden dan ook). Het is helaas niet mogelijk deze dieren massaal in de achtertuin van de onderzoeker te stallen...

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 09:13

Plaudar schreef:
Zoveel nog inderdaad? Ik wist dat het gebeurde, maar niet dat er bijna 3000 paarden als proefdier gebruikt werden. Laat staan andere dieren zoals konijnen, muizen, apen, etc.. :\

Proefdieren zijn ook dieren die voor school gebruikt worden :). Dat zijn er zeker al meer als 500 in Nederland.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 09:41

Suzanne F. schreef:
Goh wat veel nog...
Die paarden die stierven, waren die al ziek?? Of ziek geworden door de proeven?
;( , ik weet dat proeven moeten maar het blijft rot zoiets....

Dierproeven moeten helemaal niet!
Er zijn genoeg alternatieven hoor!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 09:47

BarbaLala schreef:
Dierproeven moeten helemaal niet!
Er zijn genoeg alternatieven hoor!

Welke alternatieven zijn er dan?
Hoe moeten ze dan medicijnen testen?

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 09:47

Dat hele verhaal ga ik niet weer afsteken, maar kijk maar eens op de site van bont voor dieren etc. :)

ladyleonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 10:09

proefdieren zijn nodig, maar ze kunnen ook altenatieven vinden, en gewoon veel meer minder, want voor 1 proefgebruiken ze al honderden muizen.
maar voor het onderwijs kunnen genoeg nabootsen.

mijn paardje is ook proefpaard geweest het heeft vele jaren geduurd voor dat vetrouwen in de mensen had.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 10:31

100 muizen voor 1 proef? Ik heb ze nog niet meegemaakt eigenlijk... je moet wel een heel klein verschil tussen case- en controledieren verwachten wil je er 100 muizen voor gebruiken!

ladyleonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 12:11

ik bedoel ook niet echt 100, maar veel dieren voor 1proef, en dat kan vast ook minder

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 12:17

Kon het maar minder :) Er zijn weinig mensen die voor hun plezier dieren afmaken toch?

Citaat:
Alternatieven voor dierproeven zijn andere manieren om dezelfde experimentele resultaten te verkrijgen bij een groter dierenwelzijn. Door Russel en Burch werd in 1959 het (mnemotechnisch) 3R-principe geformuleerd: Replace, Reduce, Refine. In de Nederlandse vertaling worden dit de 3V's: Vervanging, Vermindering, Verfijning. In Nederland hanteren we het "Nee, tenzij...." principe dat inhoudt dat alleen dierproeven mogen worden uitgevoerd als er geen andere methoden beschikbaar zijn. In feite zijn daarom de alternatieven de geëigende methoden waarmee biomedische resultaten verkregen kunnen worden, en is eigenlijk de dierproef het alternatief. Vandaar dat we ook steeds meer spreken over 3V modellen (Vervanging, Vermindering en/of Verfijning van dierproeven).

bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Alternatie ... ierproeven

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 13:53

Plezier zullen ze niet hebben mag ik hopen nee, maar problemen hebben ze er niet mee.

Achja, het maakt allemaal niet uit, als het maar geld in het laadje brengt of niet teveel geld kost :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 14:04

Heel flauw misschien: Ik heb er niks op tegen.
Ik ken meerdere mensen die in de wereld van de proefdieren zitten.
En ja, er worden dieren gedood die nog niet eens proeven hebben ondergaan.
Die worden vergast, maar het belangrijkste in mijn ogen is hier dat het humaan gebeurt.

Er zijn overigens wel strenge regels voor, degene die ik ken is van mening dat menig proefdier beter verzorgt word als een hamstertje bij iemand thuis in een kooitje. Daar kan ik het eigenlijk alleen maar mee eens zijn.
Ze laten de dieren overigens niet lijden, dat mag ook niet gezien daar strenge regels voor zijn.

Waar ze wel voorzichtig in moeten zijn imo, ik ken een ex proefdier en dat dier is daardoor overal allergisch voor.
Alles leuk en aardig, maar dat dier krabt zich het schompes.
Dit dier had gewoon niet weg gemoeten maar ingeslapen moeten worden.
Ik dacht dat deze mensen uit Engeland kwamen.

Nu ben ik zelf ook best nuchter in dat soort dingen..
Ik heb bijv. gister een muis open gesloopt. :+
Gevangen met een val in de schuur en ik was wel benieuwd naar de binnenkant.
Dood is het immers toch al, laat het dan nog nuttig zijn. :+

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 15:41

die paarden zullen als proefdieren worden gebruikt om onze dieren te kunnen behandelen bij bepaalde ziektes en uitbraken daarvan.. Wij willen niet dat onze diertjes dood gaan aan bepaalde dingen dus dan krijg je dit soort dingen :). Crux inderdaad maar wel de waarheid, die paarden sterven en worden gebruikt voor die van ons...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 16:39

En vergeet ook strenge regels niet. Als een onderzoeker een proef bedenkt met dieren dan mag hij echt niet direct naar het lab lopen en een koppeltje ratten gaan opensnijden.. Hij moet eerst een heel protocol schrijven, beargumenteren waarom deze proef noodzakelijk is en dan heel lang wachten tot de ethische commissie erover beslist (en dan vaak nog afwijst ook). En dat gaat echt niet vlug of eenvoudig.
Ik ben er van overtuigt dat de dierproeven die in Nederland gedaan worden zeer zorgvuldig gebeuren en zeer weloverwogen (voor iets dat niet erg noodzakelijk is ga je echt niet al dat werk op de hals halen..). Dus het idee dat er goede alternatieven genegeerd worden is echt onzin!

LindavHilten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 16:42

Oftewel: allemaal zoveel mogelijk producten kopen waarvan je weet dat ze NIET op proefdieren getest zijn!!! Begin bij jezelf... :D

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 16:59

LindavHilten schreef:
Oftewel: allemaal zoveel mogelijk producten kopen waarvan je weet dat ze NIET op proefdieren getest zijn!!! Begin bij jezelf... :D

Ik geloof er niet in, proefdiervrije producten.
Ooit is het toch waarschijnlijk al getest.
Er zijn zat stoffen die al lang en breed getest zijn.
Als je die stoffen gebruikt in ''proefdiervrije'' producten is het niet zo heel moeilijk.
Dan heb je het immers niet op dieren getest, dat heeft een ander dan al voor hen gedaan. :+

Zo denk ik er over met mijn nuchtere hollandse verstand, maar wie ben ik?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 17:15

De grondstoffen zijn inderdaad altijd gewoon getest, vaak al tientallen jaren geleden, anders mag je een product niet op de markt brengen.
Wat ze nu wel (meer) gaan doen is bijvoorbeeld testen op kippenogen, slachtafval dus. Schijnt een prima model te zijn en vervangt ogen van levende dieren (ratten, konijnen).

Lijkt me geweldig als je een nieuwe mascara koopt, labeltje met 'diervriendelijk getest, op dode kippenogen' *burp* :D