Paard bekneld in wildrooster

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kimbaie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 16:44

bulck schreef:
en wat is het opzet van deze roosters?? Is weer een nederlands ding lijkt me ;-)
als een paard erdoorzakt met zijn been, vermoed ik dan een iets ofwat hert hetzelfde te wachten kan staan. verder is er precies verschil tussen wild en veerooster, de vraag of de dieren in kwestie het verschil kennen.

Het is een park waar 'wilde paarden' en hoogland koeien rondlopen. Deze hebben tot nu toe nooit geprobeerd het rooster over te gaan, maar zoals je zegt, zo'n beestje wacht hetzelfde lot in een eigenwijze bui.

Ik ga er zelf echt nooit overheen, en het stukje dat op de foto staat, daar hoef je met het paard niet overheen, dus ik denk niet dat ze bewust haar paard eroverheen heeft gestuurd. Aangezien er een paar meter verder een ruiterpad ligt, waar je heerlijk met je paardje overheen kan.

Mijn vroegere bijrijdpaardje kreeg een keer de kolder in zijn kop en schoot ervandoor, onbestuurbaar sprong hij gewoon het veerooster in en direct eruit. pfffffffffffffffff... mijn hart zat in mij keel. Beestje heeft er gelukkig niets aan over gehouden. maar brrrrrrrrrrrrr.

Winged

Re: Paard bekneld in wildrooster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 16:55

Moderatoropmerking:
Het lijkt me niet nodig te speculeren hoe het kan dat het paard erover heen is gegaan :)

...Wel een erg akelig gezicht die foto :\

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 17:05

Op de Meinweg maken ze ook steeds meer wildroosters en verwachten ze ook dat ruiters met hun paarden erover heen gaan. Als ik naar de Meinweg ga, ga ik altijd door de poortjes, moet ik wel steeds afstappen.

Maar is dat niet een veerooster waar dat paard in zit, want een wildrooster ziet er veel anders uit.. Daar mogen officieel paarden overheen, veerooster niet.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 17:08

Welke koe gaat u ook met zijn paard over de wildroosters? }:0

Loechest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 17:08

Ja, of de ruiter is van te voren gevallen en het paard rent recht op zo'n rooster af. Dat had ik een x met een jong paard van mijn nicht, hij rende van een dijk af en gaf een bok en gelukkig ving mijn nicht hem net voor het wildrooster!

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 17:18

Ik hoop maar dat het zoiets is...een ruiter die zijn paard gewoon over zoiets heen durft te sturen vind ik nogal leep }:0

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 17:18

vanitymay schreef:

Er zijn zat wildroosters waar je makkelijk overheen kan.
En je weet niet hoe het gebeurd is, dus daar kun je niet over oordelen.

Het is helaas gebeurd, ik hoop dat het paard geen blijvende schade van dit ongeval ondervind.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 17:21

WWisecracker schreef:
vanitymay schreef:

Er zijn zat wildroosters waar je makkelijk overheen kan.
En je weet niet hoe het gebeurd is, dus daar kun je niet over oordelen.

Het is helaas gebeurd, ik hoop dat het paard geen blijvende schade van dit ongeval ondervind.

Het zal mij echt niet in mijn hoofd komen over welk wildrooster dan ook heen te gaan: je kan er altijd nog doorheen zakken, het loopt op zijn minst ongemakkelijk, ze kunnen uitglijden, verstrikt raken...Vaak gaat het goed, maar het zal eens misgaan...

Je hebt gelijk wat betreft dat ik de toedracht niet ken...ik probeer me er alleen iets bij voor te stellen...

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 17:23

Wat mij opvalt is dat het linkerachterbeen vast zit, maar dat ze met de slijptol op de 3e foto de spijlen bij het rechterachterbeen aan het doorzagen zijn. Zat hij dan met beide benen vast?

En er is en verschil tussen wildroosters en veekerende roosters. Over die 1e kun je normaal gesproken wel met je paard heen, over de 2e absoluut niet.

Sanne_gm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 17:24

Dat been ligt er inderdaad niet prettig bij zeg, ben benieuwd hoe het met het dier is afgelopen..

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 17:27

Wat een ontzettend akelige foto. Hopelijk gaat het met het beestje naar omstandigheden goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 17:31

Bah het eerste wat in mij opkwa was ''hoe is dat paard zo rustig gebleven dat het zn been niet brak?!
Als de ruiter hier bewust overheen wou is ze toch nog een aardig eindje gekomen als ik dit zo zie :=
Mij is ook wel eens gevraagd om over een wildrooster te gaan met mn paard, ik heb geweigerd en via een hele omweg kwam ik toen weer bij de groep. Dit is inderdaad een veerooster, om de koeien en schapen op de dijken te houden e.d.. Het lijkt me dat je wat dit betreft een paard wel onder koe mag rekenen, die past er ook niet overheen..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-10-09 17:49, in het totaal 1 keer bewerkt

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 17:42

arm beest... :(:)
ik hoop dat hij er niets aan over heeft gehouden, zeg!

Silke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 20:08

Hallo allemaal,

Ik ben de eigenaar van het paard en de ruiter die erop zat. Mijn paard was niet meer te houden op het ruiterpad en ik ben dus via het fietspad verder te gaan, toen ik wilde afstappen om het hek naast het veerooster open te doen schrok mijn paard ergens van en is hij op het veerooster gesprongen, hij is hier doorheen gezakt en kwam met zijn linkerachterbeen vast te zitten. Hij probeerde natuurlijk uit alle macht los te komen en raakte in paniek. Ik ben gelijk afgestapt en hij is opzij gevallen en wonder boven wonder rustig blijven liggen. Er kwamen voorbijgangers langs en die hebben de brandweer gebeld. Mijn paard heeft een paar keer geprobeerd op te staan, maar na wat geruststellen is hij gelukkig rustig gebleven. Toen de brandweer en de dierenarts arriveerden hebben ze hem onder narcose gebracht en de stijlen losgeslepen en zo zijn benen eruit gehaald (zijn rechterbeen was ook een klein beetje vastgekomen omdat hij eerst probeerde los te komen) daarna hebben ze hem op een zeil gelegd en 20 m verderop getild. Hier heeft de dierenarts gekeken of zijn botten en pezen niet beschadigd waren en dit was gelukkig niet het geval. Hij is rustig bijgekomen en na een half uurtje weer opgestaan, natuurlijk wel dronken van de narcose, maar hij kon gelukkig staan. Toen hebben ze hem eerst aan alle kanten tegen moeten houden zodat hij niet omviel. Na een tijdje kon hij weer goed op zijn eigen benen staan en hebben we hem ingeladen in de trailer. Toen hebben we hem naar stal gebracht en zijn benen goed afgespoten en de wonden goed uitgespoeld en met betadine ingespoten. Toen ben ik tot 10 uur op stal geweest om hem in de gaten te houden en na 2 uur wat te eten te geven. Vandaag is de dierenarts weer langsgekomen en hij heeft echt héél veel geluk gehad! Geen pees of bot geraakt en hij moet nu elke dag nog 2 antibioticaspuiten en heel veel wandelen. Volgende week mag ik weer rustig gaan opbouwen met rijden. Ik ben echt héél blij dat het zo met een sisser is afgelopen en ga voorlopig nergens heen waar veeroosters zijn. Ik hoop dat ik hier iedereen mee geinformeerd heb en dat iedereen ook weet dat hij het nu goed maakt.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 20:13

Silke wat goed van je reactie!
Dan is er tenminste duidelijkheid i.p.v. het gespeculeer.

Was natuurlijk wel heel erg schrikken :(:)
Maar gelukkig is het toch nog goed afgelopen.

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 20:22

Silke,fijn dat je je verhaal hier neer zet.Ik kom ook regelmatig in dat park,ik ga ook nooit over de roosters heen maar zo zie je maar weer dat een paard ook ergens van kan schrikken en er in zijn angst over heen gaat.Sterkte met het herstel van je paard,.

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 20:25

brrrr wat een nare foto. Ben benieuwd of het paard hier iets aan over heeft gehouden. Dat achterbeen ligt er inderdaad niet heel prettig bij....

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 20:26

Super dat hij niets opgelopen heeft na dit ongeluk

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 20:27

Damber schreef:
brrrr wat een nare foto. Ben benieuwd of het paard hier iets aan over heeft gehouden. Dat achterbeen ligt er inderdaad niet heel prettig bij....

lezen?

Aurelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 20:28

Oeh, dat been ligt in een erg ongemakkelijke hoek. Vraag me af hoe het gebeurd is en of het paard ongedeerd ervanaf is gekomen.

Edit: ja ik lees wel dat hij met de trailer terug naar huis is gegaan maar er staat niet bij in welke staat.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 20:39

n_arelle schreef:
Edit: ja ik lees wel dat hij met de trailer terug naar huis is gegaan maar er staat niet bij in welke staat.

Daarom moet je de reactie van de ruiter/eigenaar ook eerst lezen ;)

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 20:40

Paar berichten boven je heeft de eigenaresse nog een verslag gedaan over het ongeluk.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 20:43

wat een wonder dat er van binnen niks beschadigd is zeg!

op de foto ziet het er echt naar uit dat het been gebroken zal zijn...

Jee wat een pech als je zoiets mee maakt...

Heel veel sterkte voor het paard!

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 20:49

Super dat de hulpverlening zo efficient gehandeld heeft ook.

Veel beterschap met je paard!

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 23:18

getver krijg gewoon kippenvel. de angst van elke ruiter, die veeroosters. gelukkig is het goed afgelopen.

succes met het herstel van je paard en jouw schrik. En super dat je zelf een reactie hebt gegeven Silke