Landbouwer die paard aanreed is vrijgesproken in beroep

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 21:58

als je over een paard heenrijd, en er nix van merkt, ben je echt lomp, sorry!
je moet er wat van zien, en de reacties zien en horen van de mede ruiters...en als je zo afgesloten bent voor alle mede-weggebruikers, hoor je niet op de weg. volgende keer zal het een fietsend kind zijn.....als je met zo'n bovenmaats ding rijd op een smalle weg, dan heb je maar rekening te houden met de kwetsbare mede-gebruikers.je kan niet letterlijk over alles heen denderen.gaat ie wat eerder van huis, hoef je ook geen haast te hebben. zoals gezegd, de bieten wachten wel...
maar goed, niemand hoeft mijn mening te delen.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 21:58

funnyhorses schreef:
afremmen op de motor is al zo iets bleuds om te doen als je ziet dat iemand te paard al moeite genoeg heeft om het dier te kalmeren!
Verder vind ik het ook raar dat deze (lompe) boer niet het gegil heeft gehoord.Ik neem aan dat de ruiters wel hebben geroepen naar hem.
Ook had ie zn motor af kunnen zetten en de ruiters terug kunnen laten lopen zodat ze achter hem waren en niet voor hem!
Zo veel mogelijkheden om het voor elkaar in het verkeer wat aangenamer te maken.
Vreselijk dat die meid van 12jaar zoiets heeft moeten meemaken.Vind het echt heel erg zielig!!!
En die boeren op hun trekker,pfffffffffff praat me dr niet van!!! :(

Dat "lompe" slaat dus weer helemaal nergens op he, niet zo kinderachtig doen.
Daarnaast, wel eens op een trekker gezeten? Weet je wat voor lawaai dat ding maakt? En ik las hier dat dat meisje zelf niet eens doorhad dat het paard geraakt werd dus hoe had die landbouwer dat dan in godsnaam moeten weten??
Jij vind dus ook dat die meneer maar alles stop moet zetten zodat een paar huppelkutten op een paard verder kunnen? Dus die meneer mag daar mooi een kwartier gaan wachten totdat die meisjes 1km verderop zijn, of nog langer omdat ze dezelfde kant uit moeten? Ze moeten de weg niet op gaan als ze het beest niet onder controle hebben!!
Zoveel mogelijkheden om het voor elkaar in het verkeer wat aangenamer te maken, en dat moet wel van twee kanten komen!

spicegirl schreef:
als het achter de boer was, kan het achterwiel er niet over heen zijn gereden.de boer zit net voor het wiel, dus eerst vallen ter hoogte van de boer, die daarna gelijk over het been heen rijd....
en he he, niet voor ieder paard remmen ? waarom niet? hij hoeft geen 80 km. ver weg te zijn, en om 8 uur stipt op zn werk zijn. zoveel paarden zal ie toch niet tegenkomen, en zelfs al, wat dan nog ? de aardappels/bieten wachten wel. is dat meer waard dan een paardenleven, of een mensenleven ?
of remt ie ook niet voor de vele fietsers/wandelaars die hij tegenkomt ?
onzin, fatsoen heb je gewoon.zeker als je met een gevaarlijk voertuig rijd.
en dit is geen aanval op alle boeren, maar op die ene lomperd.

Hoe weet jij zo goed waar deze meneer moet zijn? En dat het een landbouwer is betekend nog niet dat hij maar een beetje kan gaan lummelen en dus minder haast heeft dan een ander! Ook hij moet stipt om 5!! uur (voor melkveehouders dan) op z'n werk zijn hoor! En als je fietsers tegenkomt gaan die aan de kant - en niet midden op de weg staan - en gedragen ze zich normaal, zo gooien zich niet ineens voor je trekker, en weten dat ze hun fiets onder controle hebben.

Misschien kan dat meisje geen verantwoordelijkheid dragen, maar haar ouders wel! Ik zou mijn dochter niet met een niet-verkeersmak paard de weg op willen hebben hoor! En waarom de agrariër wel, op welke wijze is dit zijn schuld? Hij heeft netjes geremd, voorzichtig gedaan. Hij kan er ook niks aan doen dat dat paard ineens naar achter springt hoor..

Beetje jammer dat jullie meteen het slechtste van deze meneer denken en alle schuld op hem afschuiven..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 21:59

funnyhorses schreef:
afremmen op de motor is al zo iets bleuds om te doen als je ziet dat iemand te paard al moeite genoeg heeft om het dier te kalmeren!
Verder vind ik het ook raar dat deze (lompe) boer niet het gegil heeft gehoord.Ik neem aan dat de ruiters wel hebben geroepen naar hem.
Ook had ie zn motor af kunnen zetten en de ruiters terug kunnen laten lopen zodat ze achter hem waren en niet voor hem!
Zo veel mogelijkheden om het voor elkaar in het verkeer wat aangenamer te maken.
Vreselijk dat die meid van 12jaar zoiets heeft moeten meemaken.Vind het echt heel erg zielig!!!
En die boeren op hun trekker,pfffffffffff praat me dr niet van!!! :(

een tractor heeft een geluidsarme tot geluidsdichte cabine, en hoezo die boeren op hun trekker???
Dit had niet gehoefd als een 12-jarige met een niet verkeersmak paard was thuisgebleven...
Verder merk je echt niet als je iets raakt met de meeste tractoren.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 22:16

fijn dat jullie zo begripvol zijn. kijken of dat ook zo is, als het jullie gebeurd.een paard heb je nooit onder controle , zelfs het meest makke paard kan schrikken.
en ja, er zijn cabines, maar ook half open, of helemaal open.

kamsel

Re: Landbouwer die paard aanreed is vrijgesproken in beroep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 22:19

Mijn mening daarover heb ik gepost.
Alleen probeer ik ook naar de gegeven informatie te kijken voordat ik iets roep, misschien ook een optie voor jou?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 22:22

Hoe bedoel je er zijn cabines maar ook half open en helemaal open??? Moet een boer in de kou gaan zitten ofzo en gek worden van de herrie van de motor en van de werktuigen die erachter hangen?? Kom nou, mag een boer ook een beetje comfort tijdens het werk, airco, verwarming, muziekje... je gaat toch ook niet in de regen met een cabrio de snelweg op...

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 22:23

mss lees jij wat tussen de regels door ? vertel me maar wat ik blijkbaar niet heb gezien.

een kennis van me heeft hem helemaal open, en hij doet alles ermee.waar heb je gelezen dan dat dat niet mag van mij ? doe eens rustig, niet zo snel een conclusie trekken.. ik zeg alleen dat er trekkers zijn met dichte cabines, half open, en helemaal open.ik zeg ook niet dat dat een beetje comfort niet mag pffffff :roll:

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 22:26

Gerechtigheid !!!!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 22:27

zeker. wie legt dat uit aan dat meisje van 12, dat gek was op haar paard ?

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 22:27

spicegirl schreef:
mss lees jij wat tussen de regels door ? vertel me maar wat ik blijkbaar niet heb gezien.

een kennis van me heeft hem helemaal open, en hij doet alles ermee.waar heb je gelezen dan dat dat niet mag van mij ? doe eens rustig, niet zo snel een conclusie trekken.. ik zeg alleen dat er trekkers zijn met dichte cabines, half open, en helemaal open.ik zeg ook niet dat dat een beetje comfort niet mag pffffff :roll:

Ja en jij weet ook niet om welke het hier gaat dus misschien moet jij niet zo snel conclusies trekken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 22:28

spicegirl schreef:

Cabines zijn gebonden aan geluidsnormen. Verdiep je daar eens in voor je zo reageert ;)
Verder vind je geen boer of loonwerker die nog op een half open trekker zit, realiseer je je dat er mensen zijn die meer dan 10 uren aan het werk zijn met een trekker??
Overigens hoor je op een trekker met niet geluiddichte cabine ook niks want het motorgeluid overheerst toch wel.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 22:30

spicegirl schreef:
zeker. wie legt dat uit aan dat meisje van 12, dat gek was op haar paard ?

Tsjah, ik vind het ook heel sneu voor het meisje (en vooral het paard!!), maar omdat zij nu verdriet heeft hoeft deze agrariër toch niet de zondebok te zijn, alleen om maar een schuldige aan te kunnen wijzen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 22:31

Het is ook erg sneu voor het meisje maar ik vind het stuitend dat er mensen zijn die menen te moeten ventileren dat boeren geen tijdsdruk zouden hebben. Het beroep boer is nog steeds geen hobby maar keihard werken.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 22:33

suleilitha schreef:
Het is ook erg sneu voor het meisje maar ik vind het stuitend dat er mensen zijn die menen te moeten ventileren dat boeren geen tijdsdruk zouden hebben. Het beroep boer is nog steeds geen hobby maar keihard werken.

Het is grotendeels wèl hobby, anders hou je het echt niet vol.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 22:33

ik hoef me daar niet in te verdiepen...iemand reageerde hier als eerste met :" de cabines zijn geluidsdicht ". waarop ik al zei, dat het ook een open/halfopen kon zijn.KAN zijn. hoeft niet, en dat doet er nu zeker niet meer toe.
en uitdijen over de werktijden of arbo-regels en comfort ook niet, daar gaat het hier niet om.
en niemand zegt dat ze geen tijdsdruk hebben, niet alles zo uit zn verband trekken of opblazen.ook daar gaat het niet om. je mag een nieuw topic openen of een boer het zo geweldig heeft, of niet.
Laatst bijgewerkt door spicegirl op 17-10-09 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 22:34

dit verhaal heeft toch hier op bokt gestaan en dat meisje of in ieder geval iemand die erbij was heeft dit hier geplaatst
of vergis ik me nu :?

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 22:34

Spicegirl: dat heb ik al gedaan en is zelfs nog een keer gequote, maar zal het speciaal voor jou nog even verduidelijken.

In het andere topic, zie openingspost, werd gezegd dat zelfs degene die erbij reed, dus ook op een paard, in eerste instantie niet gemerkt heeft dat het paard geraakt was. In dat geval kan de bestuurder van de tractor het ook heel gemakkelijk niet gemerkt hebben.... (open of gesloten cabine doet in dat geval niet terzake)

En de bestuurder heeft blijkbaar wel geremd.

Ja sneu voor dat meisje, dat is ook zeker waar... Maar om dan te zeggen dat de bestuurder van de tractor daarom maar de schuldige is, is simpelweg niet terecht en ook niet netjes.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 22:35

spicegirl schreef:
ik hoef me daar niet in te verdiepen...iemand reageerde hier als eerste met :" de cabines zijn geluidsdicht ". waarop ik al zei, dat het ook een open/halfopen kon zijn.KAN zijn. hoeft niet, en dat doet er nu zeker niet meer toe.
en uitdijen over de werktijden of arbo-regels en comfort ook niet, daar gaat het hier niet om.

Het gaat/ging erom dat er een schuldige zou zijn. En die is er duidelijk niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 22:37

spicegirl schreef:

Een beetje boer of loonwerker tikt niet goed als ie in een half open cabine gaat zitten, excuse me :D
Twee cyclomaaiers eraan, eentje voor en eentje achter en een boer die helemaal kneitergek wordt van het kabaal ;)
Verder is er inderdaad geen schuldige aan te wijzen maar het blijft lullig dat er wordt gesteld dat een boer alle tijd van de wereld heeft en wel even kan wachten, dan kan beter de ruiter even wachten want die is bezig met vrijetijdsbesteding ;)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 22:39

juridisch gezien hebben allebei schuld. wat ook niet juist is, de ruiter is minderjarig, dus kan niet aansprakelijk zijn. dat zou in dit geval de ouders moeten zijn.
de ouders hadden het meisje beter op een ervaren paard kunnen laten rijden, de boer wat voorzichtiger kunnen zijn, en dan had het allemaal anders afgelopen.
maar de boer is vrijgesproken, en het kind zit met een trauma.juridisch correct of niet, ik vinds het sneu voor het kind.

en een boer heeft niet alle tijd, maar dat hoeft ook niet. 5 minuutjes, tot het paard ergens een zijweg op kan, of een oprit, of de ruiter afstijgt.. hij komt er zo heus geen 14 tegen onderweg.en ook als hobbyruiter kan je aan tijd gebonden zijn. ik rij altijd voor mn werk, dus heb ik ook niet alle tijd van de wereld.
Laatst bijgewerkt door spicegirl op 17-10-09 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 22:40

Als je je paard niet onder controle hebt, moet je sowieso niet op de openbare weg.

Stel je paard springt zo de weg op zoals hier, dat had ook dodelijke menselijke slachtoffers kunnen kosten. Paarden en verkeer kan bijna niet meer samen imo :n En zeker geen kinderen :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 22:41

spicegirl schreef:
juridisch gezien hebben allebei schuld. wat ook niet juist is, de ruiter is minderjarig, dus kan niet aansprakelijk zijn. dat zou in dit geval de ouders moeten zijn.
de ouders hadden het meisje beter op een ervaren paard kunnen laten rijden, de boer wat voorzichtiger kunnen zijn, en dan had het allemaal anders afgelopen.
maar de boer is vrijgesproken, en het kind zit met een trauma.juridisch correct of niet, ik vinds het sneu voor het kind.

Hoe kom je erbij dat die boer niet voorzichtig was?

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 22:44

Lezen blijft moeilijk hè spicegirl , ze hebben nu gedeelde schuld gekregen.

Misschien had ie niet op de motor moeten remmen sul, maar dat is een hersenspinsel van mij.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 22:45

dus dan moet je een paard alleen maar in de bak rijden ? lekker ontspannend.
en zonder oefenen, kan je nooit een paard verkeersmak krijgen. eens moet toch de eerste keer zijn. sommigen zijn, en blijven bang voor bepaalde dingen, anderen niet.
en dat met kinderen ben ik geheel met je eens.
maar in dit volgebouwde land moet je vrijwel altijd over een stuk weg.en ook een verkeersmak paard kan toch ineens schrikken.je zit erop, en houd alleen 2 teugels vast.daarmee kun je geen paard 100 % onder controle hebben.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 22:47

Spicegirl ik ben wel benieuwd: als jij onderweg bent naar je werk, met enige haast, ga jij dan ook voor een hond die in de berm wat druk loopt te doen vijf minuten stilstaan totdat het beest weg is?