FEI: World Dressage Challenge gereden in Brazilië

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 14:45

Embe schreef:
In Kenya reden ze vnl met volbloedjes die van de renbaan kwamen..

Precies, de "overblijvertjes" mogen de dressuur in. :D
Hier veel Lusitano's, die komen van de (koeien-) boederijen en het daarvan afgeleide Working Equitation.
Dat laatste is wel populair. Net zoals Springen, maar voor de springsport hoeven ze hier geen ontwikkelingswerk meer te verrichten.

Embe schreef:
Wel zijn ze volgens mij op gegeven moment clinics als 'train the trainer' gaan geven om het niveau van lesgeven een beetje op te krikken (soort ontwikkelingswerk hahaha).

De FEI doet dit ook met de juryleden, die krijgen veel cursussen en begeleiding en ze zijn me toch een portie streng! Waar je in Nederland nog een schappelijke 4 krijgt, wordt je hier na 3x direct uitgebeld. Ben je 2 dagen onderweg geweest, kun je na 2 minuten de ring weer uit.
Het enige wat ik mis is een winstpunten regeling. Ik denk dat de sport dan aantrekkelijker wordt omdat het niet meer alleen om het winnen gaat.

Embe

Re: FEI: World Dressage Challenge gereden in Brazilië

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 17:11

Denk dat een land als Kenya toch iets minder ontwikkeld is dan bijv. Brazilië. De lokale bevolking rijdt nagenoeg geen paard, alleen als ze als groom werken voor de blanke expats of 3e generatie Engelsen. Dit was ook een doorn in 't oog van de FEI maar ik denk dat je eerst eens een tijdje in zo'n land moet rondkijken en dan besef je waarschijnlijk dat de lokale bevolking ook niet echt behoefte heeft om paard te rijden als je het grootste deel van de dag met de eerste levensbehoefte bezig bent. Vond ik nogal naief van een meneer die namens de fei de dingen daar "regelt" en waarvan ik z'n naam hier maar niet noem maar ook al eeuwen les geeft op Deurne. Hoe is dat in Brazilië dan?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 17:21

Wat heeft die stal in jouw onderschrift een prachtige hengsten. Is dat de stal waar je werkt? Prachtig, die grote maat Lusitano's ( die van ons is dan nog maar een kleintje met zijn 1.65m ;) ). De Portugeze trainer die wij naar Nederland halen heeft ook zo'n kasteel van een hengst; 1.74m , ook een dressuur belofte.

Soberano, van Francisco Bessa de Carvalho.
Afbeelding

Er worden, o.a. in Brazilie en Portugal, nu steeds meer echte dressuur Lusitano's gefokt met maat en ruimer gangwerk en nog steeds barok genoeg in type en met die prachtige, bijna aangeboren, piaffe en passage!

Thorstensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 18:46

Knap hoor, ik heb er nooit zo over nagedacht, hoe moeilijk het wel moet zijn in die landen.

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 18:52

Embe schreef:
Denk dat een land als Kenya toch iets minder ontwikkeld is dan bijv. Brazilië.

Dat denk ik ook. De FEI hanteert het aantal ruiters op (Internationaal) Grand Prix niveau om te bepalen hoe 'ontwikkeld` een land is. Met 10 of meer, dan ben je een 'dressuurland'.
Op de olympische spelen was het ook duidelijk dat de luxe situatie in Nederland een uitzondering is. Van de 194 landen die onze wereld telt waren er maar 6 landen die een landenteam van 4 ruiters bij elkaar konden sprokkelen. (4 landen konden 3 ruiters afvaardigen, en 172 landen kregen niet eens 1 ruiter gekwalificeerd.) En voor iedereen die nu de shet uit de moestuin trekt om in 1 van die 172 landen in het A-Kader te komen, lees dan nog eens het eerste stukje van de beginpost na. (Je hebt ´als gewoon ruiter´meer kans om namens Nederland naar de OS te gaan dan in die 172 landen. Tenzij jij degene bent die zonder begeleiding en wedstrijden een keniaans oud-renpaard of Argentijns koeienhoeders paard om kunt toveren in een sierlijk 70% scorend Grand Prix paard. Dan zit je hier binnen een dag in het A-kader. Maar in Nederland waarschijnlijk ook.. :D )

Embe schreef:
De lokale bevolking rijdt nagenoeg geen paard, alleen als ze als groom werken voor de blanke expats of 3e generatie Engelsen.

Het minimum salaris is hier 155 euro, het inschrijfgeld voor een 2daagse selectiewedstijd (1 proef per dag) is 111 euro.. Dan weet je al genoeg. Dus inderdaad de dresuurwereld wordt in dergelijke landen bevolkt door de rijke blanke bevolkingslaag. (voornamelijk expats), de echte braziliaanse ruiter is een jongen die uit armoede langs stallen gaat om voor kost en inwoning mest te scheppen en zich dan langzaam opwerkt tot ruiter. Later mag hij op wedstrijden handelspaarden uitbrengen. Dressuur brengt (hier) wel veel werkgelegenheid, maar als paard heb je het alsnog 100x beter dan de meeste inwoners..

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 21:46

ElCid schreef:
Wat heeft die stal in jouw onderschrift een prachtige hengsten. Is dat de stal waar je werkt?

Dank je wel, zal het doorgeven aan ze bij het volgende plukje hooi.
Ik werk er helaas niet, zit de helft van de dag achter een bureautje te werken. (12 uur is hier de standaard)
Ze zijn allemaal dressuurgefokt en staan bekend om de ruime gangen, al is dat ook een deel training.
(Kees met zijn vette 8 voor uitgestrekte stap van een ´warmbloed´ jury!) De rijfotos van VN zijn niet zulke beste, maar de enige die ik had. Zal snel eens een nieuw topic plaatsen met wat sierlijkere fotos.

ElCid schreef:
Prachtig, die grote maat Lusitano's ( die van ons is dan nog maar een kleintje met zijn 1.65m ;) ). De Portugeze trainer die wij naar Nederland halen heeft ook zo'n kasteel van een hengst; 1.74m , ook een dressuur belofte.

Ze zijn prima te fokken met de ras-standaard maar dan een stukje groter. De paarden van deze stal krijgen hoge punten tijdens de keuring. (en ook door de Portugese keurmeesters die overkomen.) Die Sobrano mag er ook wezen zeg!

ElCid schreef:
Er worden, o.a. in Brazilie en Portugal, nu steeds meer echte dressuur Lusitano's gefokt met maat en ruimer gangwerk en nog steeds barok genoeg in type en met die prachtige, bijna aangeboren, piaffe en passage!

En het super karakter. Ze worden hier ook als kinderpaard gebruikt. Ipv die eigenwijze ponies. :+
Relâmpago do Retiro (gefokt in Brazilië) scoorde in februari in Duitsland nog 75,5% tijdens de CDI3*, tussen alle warmbloeden.
Nog even en dan... ;)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 08:09

Je moet eens vragen of ze Francisco Bessa de Carvalho kennen, hij is namelijk keurmeester bij het APSL en heeft nogal wat contacten in de Braziliaanse Lusitano wereld, o.a. binnen het Olympische team.
Balen zeg, 12 uur op kantoor, maar aan de andere kant kan je wel vaak bij zulke mooie paarden zijn :D

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 08:26

Rivano schreef:
Embe schreef:
Denk dat een land als Kenya toch iets minder ontwikkeld is dan bijv. Brazilië.

En voor iedereen die nu de shet uit de moestuin trekt om in 1 van die 172 landen in het A-Kader te komen, lees dan nog eens het eerste stukje van de beginpost na. (Je hebt ´als gewoon ruiter´meer kans om namens Nederland naar de OS te gaan dan in die 172 landen. Tenzij jij degene bent die zonder begeleiding en wedstrijden een keniaans oud-renpaard of Argentijns koeienhoeders paard om kunt toveren in een sierlijk 70% scorend Grand Prix paard. Dan zit je hier binnen een dag in het A-kader. Maar in Nederland waarschijnlijk ook.. :D )

:= _O-

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 13:14

ElCid schreef:
Je moet eens vragen of ze Francisco Bessa de Carvalho kennen, hij is namelijk keurmeester bij het APSL en heeft nogal wat contacten in de Braziliaanse Lusitano wereld, o.a. binnen het Olympische team.

Zal ik vandaag doen. Mijn instructeur is keurmeester bij de ABPSL, dus waarschijnlijk kennen ze elkaar wel.
Wie weet komt hij (Francisco) hier ook wel eens om te keuren, ze wisellen vaak uit.

ElCid schreef:
Balen zeg, 12 uur op kantoor, maar aan de andere kant kan je wel vaak bij zulke mooie paarden zijn

Maar ik werk niet op de stal.. was het maar waar. Nee, ik zit anderhalf uur tussens de rovers in de file, om dan in een kamer zonder ramen wat productiefs te organiseren voor de lokale mediabedrijven. (Kranten, tijdschriften, etc) En in de spaarzame vrije tijd, 1x per week zit ik weer anderhalf uur in de auto, maar dan om naar de stal te gaan. Ik rij vrij weinig. Toevallig afgelopen anderhalve week elke dag, maar dat was omdat Kees naar de wedstrijdlokatie in SP gekomen was en het dan maar een 20 minuten reizen is.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 13:23

Poehé, das ook geen droombestaan dus :n ben ik wel weer blij dat ik elke dag binnen 15 min bij m'n paardjes ben en een GP instructrice op stal heb die mij altijd een handje kan en wil helpen... :P Zo zie je maar weer, buurmans gras is niet altijd groener.

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 17:36

Embe schreef:
Poehé, das ook geen droombestaan dus :n ben ik wel weer blij dat ik elke dag binnen 15 min bij m'n paardjes ben en een GP instructrice op stal heb die mij altijd een handje kan en wil helpen... :P Zo zie je maar weer, buurmans gras is niet altijd groener.

De stal is wel een droomstal.. alleen beetje jammer dat het zo ver weg is, en ik 2 werkweken in 1 moet proppen. Met feestdagen heb ik wel geluk, dan ben ik er 3 dagen achter elkaar.

Aikes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 20:20

Wauw wat een ervaring!