Nu de beste tijd om een paard aan te schaffen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 19:28

[***] schreef:
webster543 schreef:
Ik hoop dat de economie weer snel aanzwengeld. Mijn merrie staat ook al te koop en het is een echt plaatje. Nog niemand voor komen kijken... ;(
[EA-TK-PP] 5-jarige dressuurmerrie

De reden dat er niemand is wezen kijken ligt eerder bij de hoge vraagprijs dan dat je er de economische crisis de schuld van kan geven.

Helemaal mee eens!!!
Dit is echt niet een "normale "prijs voor een paard, dus zul je ook maar weinig potentiële kopers krijgen, die de moeite nemen om te kijken.......

joopie7

Re: Nu de beste tijd om een paard aan te schaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 19:29

Denk dat het idd wel iets met de vraagprijs te maken heeft. (niet dat het paard in kwestie het niet waard is hoor, er zijn alleen een hele boel mensen die dat geld voor een paard niet over hebben)

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 19:32

Prijzen dalen maar kans dat stal prijzen omhoog gaat is nog steeds groot.

Helaas moet je van 2 kanten kijken het het componeren. ;)

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 20:01

webster543 schreef:
Ik hoop dat de economie weer snel aanzwengeld. Mijn merrie staat ook al te koop en het is een echt plaatje. Nog niemand voor komen kijken... ;(
Wel opletten voor oplichters (er zijn nu bendes aan de gang), heb er al twee aan de lijn gehad.

wat bedoel jij met bendes?

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 20:10

cile205 schreef:
webster543 schreef:
Wel opletten voor oplichters (er zijn nu bendes aan de gang), heb er al twee aan de lijn gehad.

wat bedoel jij met bendes?

Even naar de twee andere reacties, de prijs ligt zeker niet te hoog. Als je ziet wat ze al allemaal gepresteerd heeft... Misschien eerder een prijs dat jullie niet gewend zijn op bokt.

Een man met een vreemd accent belde mij en vroeg of ik ook een cheque aanvaarde. Ik zei liever niet, dus begon hij mij een heel verhaal over eerst geld storten voor de cheque, dan extra voor het transport, etc...
Ik heb dan maar gezegd alleen cash, hierop werd er gewoon ingehaakt.
Iets daarvoor kreeg ik ook een mail met ongeveer dezelfde inhoud in het frans. Maar met zeer veel schrijffouten. Ik heb er maar niet op gereageerd.

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 22:17

Zie sporthorses daar wordt regelmatig gewaarschuwd voor buitenlandse banken zoals western union enz..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 23:55

Ik denk dat ze de Nigeriaanse Scam bedoelen.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 00:04

webster543 schreef:
Even naar de twee andere reacties, de prijs ligt zeker niet te hoog. Als je ziet wat ze al allemaal gepresteerd heeft... Misschien eerder een prijs dat jullie niet gewend zijn op bokt.

Ik vind de prijs veel te hoog voor dit paard ondanks de prestaties. Laat ik het anders zeggen....mensen kunnen voor deze prijs een beter paard kopen.
Laatst bijgewerkt door Winged op 10-10-09 17:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote gerepareerd

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 01:54

Ik ben op het moment op zoek naar een paard tussen de 3 en maximaal 8 jaar. Om door te rijden voor verkoop. Als je marktplaats en sporthorses afzoekt blijft er maar heel weinig over dat echt interessant is. Je zoekt dan in de prijsklasse tot uiterlijk 5.000 als het kan incl keuring, maar zoals ik zeg blijft er haast niets interessants over. Op het moment mischien 5 paarden. De prijs/kwaliteit verhouding is in veel gevallen niet reeel. Mensen vragen net zo makkelijk voor een gewoon paard waarvan je kunt zien dat het niet de mogelijkheden heeft om Z te worden en lichamelijk ook nog wel aanmerkingen heeft 5000 euro alsof het niets is. Dus als iemand voor een redelijke prijs een goed paard te koop heeft hou ik me aanbevolen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 07:49

Helaas Webster, ook ik deel je mening niet.
Zo bizar veel heeft paard nu ook weer niet gepresteerd.
Ik denk dat je al blij moet zijn als je 10.000 beurt.

Een paard van het geld dat jullie vragen, koop je doorgaans een paard voor dat toch wel een beetje meer heeft gelopen.
Nu is jouw paard nog geen 6, maar ik zie nergens of ze al minimaal (voor nederlandse begrippen) M2 loopt?
En dan nog is het veel geld voor het niveau dat paard loopt.

Maar dat heeft (ontopic) niets met recessie te maken.

Gewone tot gewoon goede paarden zijn momenteel niet duur.
Zoals ik al zei, die gaan van 3000 tot 10.000 over de toonbank.

De echte toppers, die direct hoog kunnen instappen in de sport, dat zijn paarden die hun waarde behouden. Omdat dat een andere wereld is kwa financien.

De normale mensch heeft momenteel niet veel te besteden, dus daarom gaan de gewone en gewoon goede paarden voor onder de 10.000 over de toonbank.

En nog gewonere paarden zelfs voor rond de 2000.

Verdiep je maar eens in de handel, en hoor eens rond bij verkopers wat ze werkelijk gebeurd hebben.
De VP kan tegenwoordig meer zakken dan ooit!

Want elk te koop staand paard leverd na een maand lang vreten en training weer een paar honderd euro minder op, omdat de kostprijs dan hoger is geworden.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 07:59

Ik ben de laatste weken al elke dag op paardenverkoopsites. Van binnen- en buitenland. In sommige gevallen is het gewoon schandalig. Het is niet omdat je een sportstal runt, dat je meer mag vragen. En dat is meestal het geval. Ben op verschillende sportstallen geweest, 22.000€ voor een 3-jarige die nog niks bewezen heeft, 25.000€ voor een 3-jarige zwarte merrie, 17.500€ voor een klophengst met een 3 op zijn straalbeen, 15.000€ voor een 4-jarige die zo kort loopt da zaphira 1 pas zet en hij 2. Enz...
Zaphira heeft al op nationaal niveau goed gepresteerd. Dat kunnen er veel, die meer kosten, niet zeggen.
Het is ook maar wat een gek er voor wilt geven.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 08:06

Handelsstallen raken zulke paarden ook heus niet zomaar kwijt hoor :)

Zeker daar kunnen prijzen heel makkelijk zakken.

Sterker nog, veel handelsstallen passen hun prijzen aan aan de auto waarin de kopers komen..
Komen ze in een dikke mercedes, dan gaat er overal een schepje bovenop.
Komen de mensen in een fiat panda, zakken de prijzen een heel stuk.
Zo is het niet op elke handelsstal,maar het komt helaas wel vaak voor.

Misschien zou je het paard naar een bekende ruiter moeten brengen.
En die meteen om een eerlijk advies vragen mbt de prijs.
Plus dat in NL de markt groter is voor dressuurpaarden.
Maar dan nog ... moet ie minimaal M2 lopen met de punten voor het Z.
Wedstrijdervaring en klassering is erg prijsbepalend :)

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 08:24

Webster543: Maak je niet druk, ik ben het met je eens hoor. Voor goede paarden met de staat van dienst als die van jou betaal je al gauw € 25.000,-. Vorig jaar toen ik opzoek was naar een paard kwamen die prijzen ons ook om de oren gevlogen, óók op handelsstallen.
Ik denk niet dat de paarden van deze waarde voor veel minder de deur uit gaan, ik denk dat de groep mensen die dit bedrag willen uitgeven voor een paard nog steeds ongeveer hetzelfde is. Échte goede paarden van zulke bedragen gaan niet voor minder weg, worden ook minder verkocht. Dan blijven ze maar iets langer staan op die handelsstal.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 10:16

webster543 schreef:
Ik ben de laatste weken al elke dag op paardenverkoopsites. Van binnen- en buitenland. In sommige gevallen is het gewoon schandalig. Het is niet omdat je een sportstal runt, dat je meer mag vragen. En dat is meestal het geval. Ben op verschillende sportstallen geweest, 22.000€ voor een 3-jarige die nog niks bewezen heeft, 25.000€ voor een 3-jarige zwarte merrie, 17.500€ voor een klophengst met een 3 op zijn straalbeen, 15.000€ voor een 4-jarige die zo kort loopt da zaphira 1 pas zet en hij 2. Enz...
Zaphira heeft al op nationaal niveau goed gepresteerd. Dat kunnen er veel, die meer kosten, niet zeggen.

Dat is precies zoals je het zegt. Het is wat een gek er voor wil geven.
Op alle sites worden er inderdaad prijzen gevraagd, maar wie zegt dat ze ook voor dat geld de deur uit gaan. Ik heb laatst een heel fijn en bloedmooi paard verkocht. 3 jaar kon los heel goed bewegen maar onder het zadel nog heel gewoon ivm ervaring.Helemaal gezond. paard heeft 12500 opgebracht en was binnen 2 weken weg en ik had vele reacties.
Dit paard liep net als die van jou wat bodemwijd van voren, maar was wel gelijk in het voorbeen.
Ik vind het een goede prijs...dus zolang de prijs kwaliteit goed is wordt er echt wel verkocht.
Als ik dit paard voor 20 had neergezet had ik hem zeker nog gehad.
Dus ....de handel is niet slecht als je maar reeel bent in de vraagprijs.

verder ben ik het er mee eens dat als je wil kopen dat je even een paar weken moet wachten. Dan komen alle paarden weer van de wei en zakken de prijzen ivm stallen tekort.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 10:23

CM_ schreef:
Handelsstallen raken zulke paarden ook heus niet zomaar kwijt hoor :)

Zeker daar kunnen prijzen heel makkelijk zakken.

Sterker nog, veel handelsstallen passen hun prijzen aan aan de auto waarin de kopers komen..
Komen ze in een dikke mercedes, dan gaat er overal een schepje bovenop.
Komen de mensen in een fiat panda, zakken de prijzen een heel stuk.

Op de brommer gaan :)*

Het spijt me maar ik begrijp weinig van dat soort prijzen.

Prijs is opgebouwd uit:
- vleeswaarde
- opleidingsinvestering = wat het paard kan/kent
- verwachte fokwaarde
- verwachte investeringswaarde
- hebwaarde

In de ruiterij zijn veel prijzen van jonge paarden vooral gevuld met de laatste drie: imago en hoop....
Dat zakt in als een souflé wanneer er minder geld is.
Vooral omdat de grootste hoeveelheid kopers bar weinig kan met wat een goed paard kan/kent.

Paarden eten elke dag geld. Eten hun eigen waarde op.
Als een drie-jarige hoop niet verkocht wordt is de waarde wat de slager er voor wil betalen. De fokker MOET ze 'ruimen'.
De sector kan dan twee dingen doen: het mechanisme van het carrière-paard ophemelen (roepen dat je NU moet kopen) en vleesconsumptie promoten. Het eerste bevordert de omloopsnelheid en het tweede verhoogt de restwaarde.
Minder geld bij de koper houdt echter in dat deze beter nadenkt over 'waarde'.

Misschien heeft het economische dal een gunstig effect.
Bewustere eigenaars, terughoudender fok. Zou op langere termijn goed voor paardenwelzijn zijn.
Hoop doet leven.

hc

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 13:10

webster543 schreef:

Je hebt vragen en krijgen... en CM_ heeft gelijk dat er handelsstallen zijn die helaas zo werken... en nee niet alle stallen werken zo.

In de klasse tussen 'normale' prijsklasse (schijnbaar is dat tot 4500 euro) heb je meer potentiele kopers dan in de hogere prijsklasses, en je hoeft immers maar 1 koper te hebben....

Ik zie ook dat er veel meer paarden te koop staan in de leeftijd van 2.5 jaar... en niet alleen hengsten/ruinen maar juist veel merries.
(en het kan aan mij liggen, maar ook ontzettend veel zadels die in prijs gezakt lijken te zijn lees: minder voor gevraagd wordt dan ca 1 jaar geleden het geval was geweest)

En nog steeds kosten paarden die wat kunnen en waar je net wat meer mee kunt bereiken geld...

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 22:06

waar ik sta met mijn pony staat een onwijs leuk paard te koop!!

wordt wel op gereageerd maar nemen niet de moeite om te komen kijken!! wat ik echt niet snap! zo'n lief en vriendelijk paard!!
daarbij is de prijs voor dit paard normaal (niet te hoog, niet te laag)

wel ben ik van mening dat paarden met super papier en kwaliteit niet veel lager in de markt liggen dan normaal.
een leuk, goed bewegend paard ligt op dit moment gunstiger.
het zal vast allemaal met elkaar te maken hebben.. crissis enz.

maar het wordt slecht weer en de paarden moeten op stal. particulieren krijgen dan weer (extra) kosten voor stalling.
dat zal ook meespelen met de verkoop prijs (denk ik)

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 10:47

Huertecilla schreef:
Misschien heeft het economische dal een gunstig effect.
Bewustere eigenaars, terughoudender fok. Zou op langere termijn goed voor paardenwelzijn zijn.
Hoop doet leven.
hc

ik merk bijzonder weinig van die terughoudender fok... := Ik zie veel mensen die eigenlijk geen tijd hebben voor hun paard, maar wel de mogelijkheden om het aan te houden, hun merrie vervolgens maar gewoon onder de hengst doen omdat ze liever niet in deze tijd verkopen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 11:28

joopie7 schreef:
ik merk bijzonder weinig van die terughoudender fok... := Ik zie veel mensen die eigenlijk geen tijd hebben voor hun paard, maar wel de mogelijkheden om het aan te houden, hun merrie vervolgens maar gewoon onder de hengst doen omdat ze liever niet in deze tijd verkopen.

Vandaar de promotie van paardenvlees :)*

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 11:48

Nee vandaar diit intervieuw... is een soort reclame :D
Hoeveel zijn er niet die nav dit topic op MP zijn gaan kijken of inderdaad de prijzen gezakt zijn?
En mensen aanzetten om nu te kopen die mischien nog wat meer tijd wilden hebben om zich te orienteren?

Ieder najaar/vroege winter is het zo dat de markt wat inzakt, mischien nu wel iets meer door de economische, omdat de 2.5 jarigen terug komen uit de opfok, potentiele paarden minder potentie bleken te hebben in sport of fokkerij....

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 06:24

De stallingsprijzen zijn in elk geval niet naar beneden... ;)

Cequinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 21:36

amanda2 schreef:
De stallingsprijzen zijn in elk geval niet naar beneden... ;)

Nee idd,
Een paard kopen is maar eenmalig, maar sommige mensen hebben gewoon het geld niet voor elke maand 200 euro te betalen voor de stalling en dan komt nog eens de verzekering erbij voor het paard, de hoefsmid.
Mensen kopen wel, maar kijken niet vooruit over welke prijzen er nog zullen komen voor de verzorging voor een paard.
En dat is al héél wat!

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 06:57

ik mocht willen dat ik met 200euro klaar was,
den dan heb je nog de andere bijkomende vaste kosten...

Mariska80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 13:49

Ik denk dat het wel meevalt met de aanschaf en verkoop.
Er is altijd in het najaar dat er best veel paarden te koop staan ivm aankomende winter.
Maar heb de afgelopen tijd toch best wat paardjes verkocht 4 in het totaal.
Waarvan 3 veulens en 1 oudere merrie ze zijn overal heengegaan.
Er is er 1 naar Oostenrijk 2 naar italie en 1 hier in nederland gebleven.

Maar goed bij iedereen zal het wel weer anders zijn.
En ieder heeft zijn eigen menig en dat mag ook

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 14:34

amanda2 schreef:
ik mocht willen dat ik met 200euro klaar was,
den dan heb je nog de andere bijkomende vaste kosten...

bij mij begint het pas vanaf €200!!!! en idd... daarbij komen de vaste kosten nog!