Taboe op paardenvlees is onterecht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Showjumpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:06

Ik eet het nooit, begin der ook niet aan,
van mij part komt er een verbod op. !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:08

kirstenh94 schreef:
Ik eet het nooit, begin der ook niet aan,
van mij part komt er een verbod op. !

En waarom dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:08

Van mij zouden ze al die eet-meer-vlees reclames/commercials/promoties eruit mogen gooien.. allemaal helemaal niet goed voor je om vaak vlees te eten en ook heeft bio-industrie een enorm aandeel in het broeikaseffect, maar nee, daar hoor je niemand over.. ondertussen sponsort de Europese Unie lekker de eetmeervlees-reclames..

Maargoed, wat dat alles betreft is paardenvlees inderdaad wél beter IMO: het komt niet van een enorme bio-industrie en de dieren hebben in het algemeen minder geleden dan de gemiddelde koe of kip of het gemiddelde varken.. mede daarom snap ik niet waarom pvdd en wakker dier een verbod op paardenvlees willen, terwijl dat juist het dier is dat het minst te lijden heeft :?

Arabier17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:09

Talida schreef:
Wat is zuurvlees?

uhm hoe leg je dat uit..
ken je patatje oorlog (heet volgens mij ook overal weer anders)

maar eigenlijk is het een soort saus met uhm ja wij noemen dat draadjesvlees .. en dat in stukjes gesneden door die saus.

wel gaar vlees he :o
normaal van rund geloof ik en in dit geval was het dan van paard
hopelijk duidelijk?

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:11

Even googelen op zuurvlees.
Het schijnt een typisch Limburgs recept te zijn, mijn oude buren maakten het wel eens.
Er moet ook appelstroop doorheen geloof ik en azijn.
Was opzich best lekker.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:12

Ik heb na het bezoek aan het slachthuis van dhr. van Veen een paar maanden geen vlees gegeten :+
Maar goed, wat is er mis met een stukkie paardenvlees? Het zijn iig geen bio-industrie dieren ;)

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:14

Ik ben kennelijk een uitzondering; voor mij is een paard geen slachtdier maar een gezelschapsdier, zoals een hond en een kat. Ik eet dan ook geen paardenvlees, net zoals dat ik geen hond of kat eet.

Desondanks ben ik een tegenstander van een verbod op paardenvlees of het slachten van paarden. Amerika is het sprekend voorbeeld van het waarom. Zolang een paard voor een groot aantal mensen nog steeds een slachtdier is, doe je paarden alleen maar tekort met een verbod. Geslacht zullen ze toch wel worden, alleen staan ze dan uren in de trailer of vrachtwagen met alle gevolgen van dien.

Anoniem

Re: Taboe op paardenvlees is onterecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:16

Een paard die echt gemeen is mag van mij afgemaakt worden hoor, dat vind ik geen gezelschapdier! dat een paard alleen maar een slachtdier is vind ik te ver gaan.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:20

Ach ja, je hebt altijd uitzonderingen. Ik ben ook tegen de doodstraf (omdat het onomkeerbaar is en er nergens ter wereld een rechtssysteem is waar geen fouten gemaakt worden), en toch zijn er wel eens van die gevallen dat ik ook daarin niet consequent kan zijn. Dan mogen ze de dader echt ophangen of de kogel geven. Echt gemene paarden zijn er volgens mij niet veel, de meesten worden gemeen gemaakt.

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:21

Paardenbiefstuk vind ik echt niet lekker. Het is mij te zoet en te sterk van smaak, maar een lekker stuk paardenworst gaater wel in hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:23

Maar Marion, vind je het dan niet een raar idee dat een paard dat gewoon een goed leven heeft gehad 'zielig' is als hij geslacht wordt, maar dat veel mensen (ik weet niet of dat bij jou het geval is) gewoon een stukje kip, rund of varken eten? Terwijl die laatste paar dieren bij bewustzijn bewerkt worden met messen/scharen om snavels of staarten te knippen, onverdoofd gecastreerd te worden, etc.. en het stukje paardenvlees waarschijnlijk veel minder heeft doorgemaakt?

Ik snap het verhaal van het gezelschapsdier wel, dat is voornamelijk een argument vanuit emotioneel standpunt, maar doen de andere dieren de mensen dan niks? Zijn die dan minder waard en mogen die minder behandeld worden, is het een ver-van-mijn-bed-show, of hoe zit dat? Niet aanvallend bedoeld overigens, tegenover niemand, maar ik vind het zo lastig dat met elkaar te lijmen zegmaar (of hoe je dat ook zegt :D )

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:35

Je bedoelt 'rijmen'.

Ik voel me ook niet aangevallen hoor. Maar voor mij zijn mijn paarden niet anders dan mijn honden en katten. Ik vind het ook niet zielig o.i.d. om een paard te slachten, maar het past niet bij hoe ik emotioneel tegenover een paard sta. Als je zegt dat een paard gemiddeld gezien een goed leven heeft gehad, geef ik je gelijk. Maar als dat de graatmeter is om vlees te eten zou ik zeker m'n honden op moeten eten. Tjee, wat hebben die een geweldig bestaan bij mij.

Overigens komt de campagne wel op een goed moment; veel paarden zijn nauwelijks verkoopbaar (mede dankzij het vermeerderingsbeleid van de afgelopen jaren) en veel particuliere verkopers willen er nog niet aan dan ze enorm met de prijs moeten zaken, en er is een megaoverschot. Je moet er toch ergens mee naar toe.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:36

Ik vind het ook behoorlijk naïef dat veel mensen geen paarden opeten maar wel koeien of kippen. Paarden worden doorgaans veel beter behandelt dan koeien en zéker dan kippen!

Ik zelf eet gewoon helemaal geen vlees. :P Net zo makkelijk! :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:38

Ja, dat woord zocht ik :D Het is al laat, he.

Nouja, ik zeg niet dat dat de graadmeter is om vlees te eten, ik vraag me alleen af of een koe, varken of kip omdat het geen gezelschapsdieren zijn dan "minder" verdienen, of waarom die als het ware wél mogen lijden? Zo gesteld klinkt het erg bot, maar op één of andere manier zie ik het dan wel weer zo. Daarom bedoel ik niet dat dat een graadmeter is om vlees te gaan eten, eerder andersom. Als een dier een slecht leven heeft gehad is dat een graadmeter om geen vlees van dat dier te eten, zou ik dan denken :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:40

Marloez schreef:
Ik vind het ook behoorlijk naïef dat veel mensen geen paarden opeten maar wel koeien of kippen. Paarden worden doorgaans veel beter behandelt dan koeien en zéker dan kippen!

Ik zelf eet gewoon helemaal geen vlees. :P Net zo makkelijk! :+

Aaibaarheidsfactor van een paard is flink hoger.

Mij is het op een of andere manier te dichtbij om paard als voedsel te zien.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:41

Da's helemaal een goede keuze, maar ik ben wel echt een vleesliefhebber (hoe inconsequent). Kip eet ik nooit, staat me enorm tegen juist door de wijze van vetmesten maar ook zoals ze geslacht worden. Koeien (geen kalveren) hebben ook een relatief goed leven, maar da's eigenlijk een andere discussie nl. die van biologisch vlees. Is veel duurder, maar ook veel lekkerder.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:41

Ik ben zeker niet tegen het eten van paardenvlees, het is alleen jammer dat je goed moet zoeken om het te vinden. De meeste supermarkten verkopen het niet, waardoor ik het eigenlijk nooit eet.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:47

Ik ben het met je eens, WW, voor wat betreft die graatmeter. Moet m'n dikke Ka (81 kg, de hond) zich toch zorgen maken.....

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:48

Supermarkten mogen geen paardenvlees verkopen. Reden is dat het in de slagersopleiding een apart vak is omdat de verwerking van paardenvlees nogal verschilt van die van rund en varken. Je kunt het dus alleen maar bij slagers kopen die dat diploma hebben, aldus mijn tweelingzus die gediplomeerd slager is (zonder module paardenvlees).

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:49

tamary schreef:
Aaibaarheidsfactor van een paard is flink hoger.

Mij is het op een of andere manier te dichtbij om paard als voedsel te zien.

Ik heb anders een hele aaibare knuffel (ex-slacht)kip gehad hoor.. := Wat een woord..

En al eens op een kinderboerderij geweest? Daar zijn genoeg tamme aaibare koeien te vinden.. Koeien/kippen/varkens in de (bio)industrie zijn misschien over het algemeen niet aaibaar omdat ze niet individueel en met liefde behandelt worden en daarom dus schuw zijn.

Maar goed, dit zal per persoon verschillend zijn denk ik. Als je nooit iets met andere dieren te maken hebt kun je je daar ook minder goed in verplaatsen. :)

Ik werd pas na het volgen van een agrarische opleiding vegetariër. Toen zag ik pas met eigen ogen hoe het er écht aan toe ging.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 23:06

ik kan het niet eten..het is voor mij echt een huisdier.......maar wat voor mij geldt hoeft niet zo voor een ander te zijn.
ben benieuwd of de fok in andere landen voor paardenvlees wel diervriendelijk is of dat ze daar de bio-industrie achterna gaan?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 01:12

En toch, enige tijd terug las ik op bokt iets over gewoon een hele kudde jonge haflingers die moesten worden afgemaakt/geslacht omdat ze gewoon niet weg te krijgen zijn. En dáár heb ik toch wel moeite mee, wetend dat het misschien wel eens een heel erg jong beestje kan zijn... en tja.. als je al sinds je 4e roept dat je geen paardenvlees eet, is dat héél erg moeilijk omdat 'opeens' wel te doen.

Ondertussen eet ik wel gewoon frikandellen met paardenvlees etc. terwijl ik die voorheen uitspuugde en bij andere uit de hand sloeg :+

Maar ik vind het wel vreemd dat de PvdD en wakker dier vóór een verbod zijn op het consumeren van paardenvlees, want laten we wel zijn, over het algemeen zullen die het vást beter hebben gehad :j

sashafierce

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 01:39

__Marloes schreef:
Een paard die echt gemeen is mag van mij afgemaakt worden hoor, dat vind ik geen gezelschapdier! dat een paard alleen maar een slachtdier is vind ik te ver gaan.

Ik ben eerlyk gezegt van mening dat er geen gemene paarden bestaan, maar dat ze worden gemaakt. Dus eigenlyk moet je dan de eigenaar naar de slacht sturen. :))

Neem bijvoorbeeld een manege paard wat word geleast door iemand wat hier totaal geen ervaring in heeft en geen begleiding in krijgt. Natuurlijk word dit paard op den duur lastig en gaat dingen uitproberen. En dat gaat van kwaad tot erger. Ik heb dit nu al 1x meegemaakt op een manege waar ik vroeger wel eens kwam. Het paard word dan bestempeld met ; "het is een lastig/gemeen" paard.

Tenzij met begleiding en een consequente aanpak er misschien helemaal niks aan de hand was. Dus moeten die paarden dan ook naar de slacht gebracht worden?

Maargoed; OT:
Ik zou zelf niet zo snel paardenvlees eten, tuurlijk een fricandel gaat er wel in. Maar een paardenbiefstuk. No way. Waarom weet ik niet, maar dat staat me gewoon echt tegen.

En tsja, of alles zo vriendelijk is.. Een vrachtwagen VOL gepropt met shetjes op transport naar italie vindik niet diervriendelijk.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 02:45

ja ik heb laatst paardenrookvlees gegeten, heerlijk!
Later ook de rundervariant geprobeert, nou... wat een achteruitgang

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 05:55

Sja wat is zieliger of respectlozer...

Een paard dat een mooi leven heeft gehad , inslapen door de dierenarts en daarna met een grote grijpklauw, in een grote vrachtwagen vol andere dieren op de grote hoop bij rendac?

Of een paard dat even naar een vreemd terrein moet, voor het weet waar het is,is het al overleden. En vervolgens word met respect het paard geslacht en gegeten.

Ik zie hier geen moreel verschil in.
Sterker nog, bij de slager word er nog wat "moois" gemaakt van het dier. Lekker voedsel en de huid word gelooid, de benen gaan naar een opleidingscentrum.
Ik vind slachten daarom een mooiere dood.

En voor degenen die er zo tegen zijn, organiseer eens een excursie naar v Veen.
Ze ontvangen je met open armen, en je mag werkelijk alles van het proces zien.
Ook staat het uitgebreide verslag van de laatste excursie ergens hier op bokt.
Weet zo alleen niet meer waar :+
maar daar staan filmpjes, foto's en een hoop uitleg bij.