Eerste keurmerk voor zadelmakers uitgereikt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 10:51

Erg fijn maar mijn zadel ligt nu bij iemand die aangesloten is bij de opleiding tot zadelmakers van de NVZR. En deze beste man doet zijn werk ook niet heel goed en afspraken na komen doet hij ook niet. En ook een goed passend zadel heeft hij niet altijd oog voor. Dus denk dat ze dan eerst mogen kijken naar de mensen die nu aangesloten zijn die de opleiding verzorgen of deze besten mensen zelf wel kwaliteit leveren en daarnaast ook netjes afspraken na komen anders steld dat hele logo straks nog niets voor.

Want mijn zadel is nu al 5 weken weg en steeds een ander excuus maar correct gemaakt is het niet nog steeds. En heeft me ook al 2x laten staan met afspraken omdat hij het vergeten was????

Dus super leuk zn logo..maar wie blijft controleren dat ze netjes met hun klanten omgaan, afspraken na komen. En daarnaast het ergste van alles wel een goed passend zadel afleveren? En een correcte prijs indicatie van de reparatie of aanpassing kunnen geven want dat is nu nog heel erg willekeurig en jij weet niet of het wel klopt wat hij daar zegt. Dus een goede prijslijst zou ook fijn zijn. Misschien eens dezelfde prijzen op stellen voor verschillende merken zadels en de vervanging van bijvoorbeeld singelstoten. Want dat is nu ook heel wisselend terwijl het merk zadel niet verschilde. Dan weet je teminste waar je aan toe bent.

Dus nee...hoor met dit Logo alleen en deze opleiding alleen al zijn we er nog niet.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 10:52

top! gefeliciteerd Harry.

de service is bij mij altijd super in orde geweest.

ik vind het heel goed dat er een keurmerk is gekomen!
het is niet onbelangrijk dat je een goed passend tuig hebt, en als zelfs ik zomaar zadelmaker kan worden ;) komt dat niet goed

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 11:00

Alane schreef:
op de site is een lijst te vinden..
maar geen lijst met criteria waaraan ene zadelmaker zou moeten voldoen... iedereen kan lid worden (lijkt het)
http://www.nvrz.nl
bedrijvengids

Dat bedoel ik.
Zo ken ik ook wel mensen die ooit hobby-matig een paard aangeschaft hebben en zichzelf inmiddels tot zadelpasser gebombardeerd hebben. Ik zou er niet over peinzen om zo'n persoon een zadel te laten aanmeten... (maar degene die ik in gedachte heb, heeft wel een ruitersportzaak en verkoopt dus zadels). Volgens mij moet zadelmaken/passen een groot gebied aan kennis omvatten: naast de techniek om een goed zadel te bouwen, dus ook: fysieke kennis van het paard, rijmethodes ( dressuur, springen, western.. allemaal varianten die inwerken op skelet/spieren) enzovoorts.....

(PS En ja hoor, de persoon die ik bedoel staat op de NVZR-lijst.. 10 jaar geleden was die nog niet eens in de buurt van een paard geweest :( )

just2see

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 11:13

Belangengroeperingen, kwaliteitslogo's enz.... allemaal goed en wel maar zoals ik al schreef : de goeie zadelmakers komen heus wel bovendrijven. Het kaf wordt zeker van de koren gescheiden door de tijd.
Vaak zijn kwaliteitslogo's niet meer en niet minder dan "het beschermen van eigenbelang" en daar moet men toch voor oppassen.
Fysiotherapeuten kunnen natuurlijk een bijdrage leveren maar in de praktijk is het vak zo dat commerciële belangen doorslaggevend zijn. Dat gedoe van "betere schoudervrijheid" en dies meer is vaak niets meer dan een hol begrip die niemand, wetenschappelijk kan ondersteunen. Idem dito voor de breedte van het "kussenkanaal". Moet inderdaad breed genoeg zijn maar voor sommige paarden is tè breed ook weeral niet goed.
Maw een vakman met jarenlange ervaring die heb je nodig en daar kan een label wel over proberen te waken maar ook geen garanties geven.
Ik ken iemand die al jarenlang zadels past enz... Hij heeft nu een toestel waarmee hij de druk kan meten op de rug van het paard en na meer dan een jaar ervaring is hij tot de conclusie gekomen dat niet zo zeer het zadel op zich belangrijkste factor is maar wel degelijk de kunde van de ruiter/amazone.
Oké er zijn natuurlijk super slechte zadels maar een goede ruiter zal met een minder zadel, minder schade aanbrengen dan bvb. een heel slechte ruiter met een heel goed zadel. Dus relativeren aub ! Het wiel kan niet twee keer worden uitgevonden.
Er zijn personen die beweren dat een houten boom het beste is voor de rug van een paard; anderen zweren bij kunststof (ofschoon dat eigenlijk meer is voor het kostenplaatje); weer andere vinden dat luchtgevulde kussens dè oplossing zijn.
Een ding is zeker : er zijn geen wetenschappelijke argumenten die die beweringen kunnen staven. Ik zit al jaren in de sector en weet dat het overgrote deel van de "argumenten" pure marketing is en geloof me vrij er zijn tegenwoordig niet echt slechte zadels meer (en dan heb ik het niet over een zadel dat 150 Euro kost hé. ; kwaliteit heeft altijd zijn prijs en duur is ook niet altijd een garantie op kwaltiteit).
Geen enkel paard is symetrisch gebouwd en het is de vakkundigheid van een zademaker om het zadel aan te passen aan de eigenschappen van het paard.
Ook het onderhoud is zeer belangrijk. Als een zadel heel veel wordt gebruikt dan moet het ten gepaste tijde opgevuld/aangepast worden. Als een paard jong en iel is heeft ie een smaller zadel nodig dan als ie al gewerkt is enz...
Dus de techniek van een zadel herstellen enz... kan inderdaad aangeleerd worden maar de ervaring bij het passen enz... is niet te onderschatten.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 11:28

Citaat:
Hij heeft nu een toestel waarmee hij de druk kan meten op de rug van het paard en na meer dan een jaar ervaring is hij tot de conclusie gekomen dat niet zo zeer het zadel op zich belangrijkste factor is maar wel degelijk de kunde van de ruiter/amazone

klopt .. erg duur apparaat (1700 euro uit mijn hoofd)
kan feilloos aantonen dat en redelijk passend zadel met ruiter a een zeer goede afdruk (drukverdeling) geeft en idem zadel bij idem paard met ruiter b een zeer slechte afdruk geeft

een paard blijft ook geen 20 jr gelijk in bouw
of bespiering

regelmatig een kritische blik is en blijft nodig

schoudervrijheid ruggegraat vrijheid niet te lang etc
moet je zeker op letten , zadel mag iig niet hinderen
als zadel over de schouders komt (wat je vaak nog ziet)
bellemmer je je paard zeker wel

wat vaak ook vergeten word is hoe een paard gereden word

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 11:29

just2see: Helemaal meeeens. Dus nog steeds geen garantie dat het in orde is met een kwaliteitslogo..bah...

Wachtff

Re: Eerste keurmerk voor zadelmakers uitgereikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 11:44

Citaat:
Hij heeft nu een toestel waarmee hij de druk kan meten op de rug van het paard en na meer dan een jaar ervaring is hij tot de conclusie gekomen dat niet zo zeer het zadel op zich belangrijkste factor is maar wel degelijk de kunde van de ruiter/amazone

Hoe heet dit apparaat?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 12:43

...en zo verzint de bedrijfssector wéér een eigen keurmerk.

Een zelfsamengestelde club bepaalt zelf wie wel niet erkend wordt.
Slagers die hun eigen vleeskeuring opstellen.
Een paar loodgieters die hun collegas niet erkennen.

De bedrijfssector heeft haar paraplu weer een beetje groter gemaakt.
De onafhankelijke wereld voor de consument is weer een beetje kleiner.

Onder de streep GEEN goede zaak voor de consument.
Die heeft geen mogelijkheid de criteria te beoordelen. Gaat wel uit van ´dat het goed wel goed zal zijn´ waarbij het oranje waarschuwingslampje dat het de economische belanghebbers zélf betreft uit gaat.

Let wel, ik schrijf NIET dat er een malafide opzet is.
Ik schrijf wel dat dit inherent verkeerd is omdat er een verstrengeld economisch belang aan ten grondslag ligt.
Het is wederom een illustratie van het grote manko in de paardensector: Er is geen vertegenwoordiging van de consument.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 12:45

Naskapower schreef:
http://www.nvzr.nl/
er staan wel een heleboel zadelmakers op
maar ik kan niet zien of ze wel of geen keurmerk hebben
en wat de eisen zijn van het keurmerk

Zo ik zie dat DE prutser hier uit de buurt er ook bijstaat }:0 }:0 }:0 }:0

Lekker keurmerk :roll:

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 12:49

Eindelijk, een zeer goed initiatief +:)+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 12:52

Royen schreef:
Hoe heet dit apparaat?

Het enige wat écht uitsluitsel geeft is het telemetrie-systeem van Novel.
Dat omvat onder meer een dekje wat onder het zadel gaat en waar een paar duizend druksensoren in zitten.
Van de registratie gaan draadloos een signaal naar een pc waar in werkelijke tijd het drukverloop in 3D en kleur wordt weergegeven.

Is een stuk techniek wat alweer 10 jaar geleden opkwam en het product is al meer dan 5 jaar op de markt.
Het geeft ook ondubbelzinnige en makkelijk te begrijpen informatie over hoe de ruiter zit en rijdt. het geeft ook glashelder de heel hoge belastingspieken van ´licht rijden´ weer.

Het is verbazend dat deze techniek de weg naar de werkvloer niet gevonden heeft. Het is een tophulpmiddel.

Meer info te vinden via http://www.novel.de

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 12:55

Says who?
Ook die informatie is economisch gestuurd!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 13:02

Jannepauli schreef:
Says who?
Ook die informatie is economisch gestuurd!

Als je site van Novel bedoelt heb je gelijk.
De drukmeting op zich echter meet wat deze meet.
Zijn duidzende weegschaaltjes die in werkelijke tijd in een grafische weergave af te lezen zijn.

Dat is niet anders dan op de weegschaal gaan staan en de waarde aflezen.
Je kan de calibratie aanpassen en zelfs zonder calibratie zie je nog op je aankomt of afvalt.

De drukmeting van Novel is.... drukmeting. Meten = weten. Schakelt een hoop geneuzel uit
:D

Als je éven zoekt op de site (en/of op het web via onafhankelijke medische organisaties) kun je verschillende fimpjes vinden die goed illustreren wat de toegevoegde waarde is.

Het zou een prima criterium zijn wanneer een zadel onder een neutraal rijdende ruiter een vlakke drukverdeling geeft welke beneden de grenswaarde voor zachtweefsel blijft.
Zadels die dááraan voldoen krijgen een +:)+ wie dat ook maakt.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 13:47

Meten = weten = uitschakelen geneuzel? :D

Tja - dat ligt er maar aan hoe je weeg- en drukgegevens interpreteert. Een 'rode' vlek kan aangeven wat het aangeeft, maar dan hoeft niet pijnbepalend te zijn. Het kan ook betekenen dat er een bepaalde energie ontstaat. Nah ja, ik neuzel niet verder. Duidelijk is, en daar zijn we het over eens, dat een certificaat of keurmerk, helemaal niks betekent als er geen duidelijke onderliggende basis is en criteria die aangehouden worden voor het bepalen van een keurmerk.

tjeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 14:05

Hoi hoi,

Ik weet niet of er al antwoord gegeven is op de vraag of er een lijst bestaat. maar er is geen lijst met mensen die als gecertificeerd zijn omdat er nog niet concreet mensen zijn die hier aan voldoen.
Er zal door het bestuur een lijst opstellen waaraan binnen de NVZR leden moeten gaan voldoen om volgens hun het certificaat te krijgen.
Nu bestaat er wel een beroepscompetentieprofiel waar in staat waar een zadelmaker aan moet voldoen om zoch zadelmaker te mogen noemen, de NVZR wil het niveau hoog houden binnen de vereniging en wil dus ook eerst dit niveau omhoog brengen voordat er certificaten worden uitgegeven.

Harrie is een deskundig man die door jaren lange ervaring dit niveau zeker heeft en het was dus ook mooi initiatief om hem het eerste bordje uit te reiken tijden het seminar op Horse Event.

Ik hoop dat het een beetje te snappen is wat ik zo heb beschreven anders hoor ik de vragen vanzelf wel...

Arabesk: Over welke prutser heb je het dan?

tjeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 14:06

Even aanvullen de NVZR heeft nog geen opleiding!!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 14:08

Huertecilla schreef:
Royen schreef:
Hoe heet dit apparaat?

Het enige wat écht uitsluitsel geeft is het telemetrie-systeem van Novel.
Dat omvat onder meer een dekje wat onder het zadel gaat en waar een paar duizend druksensoren in zitten.
Van de registratie gaan draadloos een signaal naar een pc waar in werkelijke tijd het drukverloop in 3D en kleur wordt weergegeven.

Is een stuk techniek wat alweer 10 jaar geleden opkwam en het product is al meer dan 5 jaar op de markt.
Het geeft ook ondubbelzinnige en makkelijk te begrijpen informatie over hoe de ruiter zit en rijdt. het geeft ook glashelder de heel hoge belastingspieken van ´licht rijden´ weer.

Het is verbazend dat deze techniek de weg naar de werkvloer niet gevonden heeft. Het is een tophulpmiddel.

Meer info te vinden via http://www.novel.de

dat is dus dat mooei dure apparaat waar ik het overhad
en waarbij je dus ook heel erg duidelijk het verschil
tussen ruiter a op paard 1 met zadel y een perfecte druk meting geeft
en zet op zelfde paard met zelfde zadel een andere minder goed zittende ruiter
en je zal zien dat die heeeele andere dingen zegt 8-)

maw HET HOEFT NIKS OVER HET ZADEL TE ZEGGEN ... het KAN iets over het zadel zeggen
maar nog meer over de ruiter ...

en dit apparaat heeft dus reeds lang de weg naar de werkvloer gevonden

al wilden sommige mensen die er mee werken dat ze der nooit aanbegonnen waren

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 14:09

Maar hebben alle winkels/rsz ook een keurmerk gekregen?
Volgens mij zijn die aangesloten...

De zadelmaker waar wij al jaren lang heen gaan zie ik er niet bij staan, evenaals een paar anderen hier in de omgeving, en ook met kennis van zaken..

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 14:12

nickyu schreef:
dat is dus dat mooei dure apparaat waar ik het overhad
en waarbij je dus ook heel erg duidelijk het verschil
tussen ruiter a op paard 1 met zadel y een perfecte druk meting geeft
en zet op zelfde paard met zelfde zadel een andere minder goed zittende ruiter
en je zal zien dat die heeeele andere dingen zegt 8-)

maw HET HOEFT NIKS OVER HET ZADEL TE ZEGGEN ... het KAN iets over het zadel zeggen
maar nog meer over de ruiter ...

en dit apparaat heeft dus reeds lang de weg naar de werkvloer gevonden

al wilden sommige mensen die er mee werken dat ze der nooit aanbegonnen waren

precies.. en hoe het paard onder de ruiter loopt, of de ruiter het paard laat lopen...
het ding laat alleen de druk zien, niet het waarom en hoe...
je kunt er helemaal niets mee.... behalve aflezen dat het druk is en hoeveel..

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 14:17

hier in de "buurt" zitten aantal zadelmakers
waarvan er slechts 1 kundig is

maar die staan er dus geen van alle bij
denk ook niet dat de zadelmaker die hier zit zich ooit zal aanmelden :o

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 14:40

tjeertje schreef:
Hoi hoi,

Ik weet niet of er al antwoord gegeven is op de vraag of er een lijst bestaat. maar er is geen lijst met mensen die als gecertificeerd zijn omdat er nog niet concreet mensen zijn die hier aan voldoen.
Er zal door het bestuur een lijst opstellen waaraan binnen de NVZR leden moeten gaan voldoen om volgens hun het certificaat te krijgen.
Nu bestaat er wel een beroepscompetentieprofiel waar in staat waar een zadelmaker aan moet voldoen om zoch zadelmaker te mogen noemen, de NVZR wil het niveau hoog houden binnen de vereniging en wil dus ook eerst dit niveau omhoog brengen voordat er certificaten worden uitgegeven.

Harrie is een deskundig man die door jaren lange ervaring dit niveau zeker heeft en het was dus ook mooi initiatief om hem het eerste bordje uit te reiken tijden het seminar op Horse Event.

Ik hoop dat het een beetje te snappen is wat ik zo heb beschreven anders hoor ik de vragen vanzelf wel...

Arabesk: Over welke prutser heb je het dan?

Ik denk dat het een goede zaak is als er aan keurmerk of certificering een duidelijke richtlijn gehangen wordt en dat de kandidaten die zich voor een club aanmelden dan ook wel degelijk getoetst moeten worden op theoretische en praktische kennis. Met mijn kritiek wil ik niet persé iets afdoen van de de persoon die in de openingspost geëerd wordt - het gaaat mij er specifiek om om te weten op welk vlak (of vlakken) hij dan excelleert. Het totale plaatje dus en niet alleen maar een lintje voor iemand die prachtige schoenen kan ontwerpen en maken die vervolgens niemand passen of eksterogen opleveren.

Nog één kanttekening: om hier nu weer uit de hand lopende discussies te vermijden zou ik het beter vinden als je de vraag aan Arabesk ( welke prutser?) zou willen verwijderen. Het gaat hier niet over personen, het gaat hier over een club die zichzelf een bepaald predikaat toeeigent. Laten we niet op de persoon gaan spelen. Ik noem ook niet de naam van de persoon die wel op de lijst staat en waarvan ik weet dat die mij geen zadel zal verkopen omdat ik aan zijn kwalificaties twijfel en hij mij tot op heden niet van enige vorm van kennis heeft kunnen overtuigen.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 14:44

En wat vinden jullie dan tussen de verschillen van het msfc en het nvzr? Welke zal beter zijn om uiteindelijk een goede zadelmaker te worden? Wie heeft er op het MSFC gezeten en ervaring met deze opleiding?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 14:47

heb wel erg veel ervaringen gehoord van fysio therapeuten
over zadelpassers....

gemiddeld zijn ze er niet zo over te spreken ...
om het voorzichtig uit te drukken

te veel theorie te weinig praktijk

(ken iemand die dubt of die deze opleiding wil volgen
als die het doet is het puur om het papiertje te hebben
zodat klanten denken .. puur voor het papiertje dus )

de nvzr heeft nog geen opleiding

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 14:53

Ja maar, ik weet dat ik dit wil gaan doen. Ik krijg al kriebel vingers als ik een verkeerd passend zadel zie en vindt het werken met mijn handen leuk en natuurlijk met mensen en paarden om te gaan en advies te geven. Dus eigenlijk ben ik wel een geschikte kandidaad :P Maar ik kom er niet als ik geen opleiding heb gevolgd, veel weet ik er niet vanaf en ik wil mij kunnen onderschijden van de kudde 'prutsers' want zo wil ik niet zijn.

Maar wat is dan verstandiger? De MSFC (begint in April 2010) of de NVZR (begint in het najaar van 2010)?

Buiten dat, ga ik daarbij nog een workshop leerbewerking volgen om te kijken of ik dit echt leuk vindt (kan niet missen) en meelopen met een goede zadelmaker en passer om veel praktijkervaring op te doen. Dus ik wil die opleiding juist voor de theorie volgen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 15:15

Alane schreef:
precies.. en hoe het paard onder de ruiter loopt, of de ruiter het paard laat lopen...
het ding laat alleen de druk zien, niet het waarom en hoe...
je kunt er helemaal niets mee.... behalve aflezen dat het druk is en hoeveel..

Huh :?

Het laat dus óók perfect zien wat je wil weten; wat het effect is van wat je doet.
Maak videobeelden, synchroniseer de tijd en hop op de pc; wat en effect in beeld met meetwaarde +:)+

Zie de voorbeelden op het web.
Echt om te :~ zo leerzaam.

Dat zou me een supercadeau zijn als ik dat kon realiseren.
Met twee verschillende paarden een normrit. Heb die routes uitgeschreven en uitgemeten.
Bandida met mijn helmcamera erachter.
Arabesk mee met haar supercamera in onze open terreinwagen waar ook de telemetrie van de Novel onder mijn zadel(s) in registreert.
Registreer ik ook de hsm welke op de pc geladen kan worden.
Met tijd zodat beelden, waarden, afstand sync zijn, op de dvd en kopietje naar Nancy Nicholson ter legingh ende vermeack!

Als iemand zo´n ding over heeft en meent dat je er niets mee kan; stuur maar op :D