Nederlands Talentenplan eindelijk succesvol

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 08:14

amondi schreef:
Bij ponyrijden begint het al met een pony van een halve ton en daarna nog een, nog eentje, hé power en paint komt beschikbaar, nemen we die ook maar... gut een vrachtauto van een ton....kopen die handel.... ach gut, zijn kind wordt 2e..... goed gaan we maar een nieuwe pony kopen bij de Rothenbergertjes....

Met tennis kan je beginnen met een racket van 100 euro, turnen een pakje van 50 euro...Dat begin is heel wat makkelijker en de hoge kosten komen pas als je al hebt bewezen dat je erg goed bent.... Dat is een omgekeerde wereld met de ponytop. En natuurlijk is dit kort door de bocht, er zijn er heus wel die het op eigen kracht redden....maar veel zijn het er niet!

En ja, ik heb ook al eens geopperd dat er beter een kudde goede ponies in KNHS handen komt en die ter beschikking komen van getalenteerde ruiters. Doen ze dat ook niet zo in Duitsland? Want eerlijk is eerlijk, goed wedstrijd rijden leren is veel makkelijker op een doorgewinterde spring of dressuurpony, dan op een groen beestje....

Ach kom op, je vergelijkt nu topsport met beginnende sport.
Topsport vraagt talent, karakter en management en in dat management zit een groot stuk financiele ondersteuning.
Basissport is in elke sport toegankelijk, wil je verder dan moet je je bewijzen. En of dat nu tennis, turnen, of whatever is, dat is het opzet van sporten waarin je wil excelleren.

En in je laatste alinea, ga je het streven voorbij e, is dat dan talent? ruiterjes laten rondhobbelen op echte leermeesters. Pas op ik vind leermeesters heel belangrijk, maar is geen teken van talent enkel van het correct kunnn leren rijden, wat immo het streven moet zijn van elk iemand die leert rijden.

En wie denk je dat in duitsland op de staatsponies rijdt? Dat zijn ook niet Janneke en mieke die eens plaatselijk opgemerkt zijn.

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 08:22

pharagirlke schreef:
mwah, erg succesvol vind ik het niet. IMO bereik je enkel de mensen die er sowieso wel gekomen waren met dat talentenplan.

je bedoelt "zonder" het talentenplan...

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 08:29

God wat ben ik blij dat er veel mensen net zo over denken als ik doe.

Citaat:
En in je laatste alinea, ga je het streven voorbij e, is dat dan talent? ruiterjes laten rondhobbelen op echte leermeesters. Pas op ik vind leermeesters heel belangrijk, maar is geen teken van talent enkel van het correct kunnn leren rijden, wat immo het streven moet zijn van elk iemand die leert rijden.

Niet om het één of ander hoor, maar alle A-kader leden bij de pony's, zijn allemaal meisjes/jongens die een jonge leermeester doorgeschoven hebben gekregen. Helaas gebeurd het hier in NL niet dat de pony ook doorgeschoven wordt naar een minder bedeeld iemand, met hetzelfde talent, maar naar degene die het hoogste bied en het meeste geld investeerd.

bulck

Re: Nederlands Talentenplan eindelijk succesvol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 08:40

tja maar dat is commerce in de paarden e. Ik bedoel mijn pony waar ik internationaal mee gesprongen heb, is ook gewoon doorverkocht aan de meest biedende achteraf.
En doorschuiven gebeurt bij jullie nog, bij ons in Belgie zelf totaal niet. Neem nu P&P, die heeft 4 ruiterjes op internationaal niveau doen gloreren. En hoe kan een minder bedeeld iemand een pony in de kijker rijden, of moet dat talentenplan dan alles voor rekening nemen (stalling, meerdere trainingen per week, stages, vervoer, licenties, wedstrijden)

Sorry maar topsport zonder geld/materiaal uit eigen portemonnee gaat niet of kan je niet verwachten dat een 'plan' dat even gaat financieren.

LisaMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 08:44

Het is niet voor niets een elite sport ;)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 08:44

Hm nou leuke PR titel maar ik vind dat ze gewoon de plank misslaan. Deze namen hadden die hulp niet echt nodig.

Ik heb een aantal jaren geleden een heel jong meisje zien rijden op een A pony, ze zal 8 of 9 jaar geweest zijn. Hoe die met die A pony reed was verbazingwekkend, hoe fijn zij kon rijden. Ik weet niet of zij ooit eens een rubriek gewonnen heeft maar ik dacht toen wel bij mezelf: zo'n meisje moet nou eens gescout worden en de kans krijgen, dan praat je pas over een talentenscouting.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 08:47

Suzanne F. schreef:
Hm nou leuke PR titel maar ik vind dat ze gewoon de plank misslaan. Deze namen hadden die hulp niet echt nodig.

Ik heb een aantal jaren geleden een heel jong meisje zien rijden op een A pony, ze zal 8 of 9 jaar geweest zijn. Hoe die met die A pony reed was verbazingwekkend, hoe fijn zij kon rijden. Ik weet niet of zij ooit eens een rubriek gewonnen heeft maar ik dacht toen wel bij mezelf: zo'n meisje moet nou eens gescout worden en de kans krijgen, dan praat je pas over een talentenscouting.

Maar hoe kan je nu ruiters scouten? Je spreekt al over combinaties, dus op een ander dier mss al een heel ander verhaal.
Dus als ik het concreet maak stellen jullie dus x-aantal ongekende 'talenten' waarvoor de Rabo alles moet betalen?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 08:51

bulck schreef:
Suzanne F. schreef:
Maar hoe kan je nu ruiters scouten? Je spreekt al over combinaties, dus op een ander dier mss al een heel ander verhaal.
Dus als ik het concreet maak stellen jullie dus x-aantal ongekende 'talenten' waarvoor de Rabo alles moet betalen?

Ik geloof dat je ruiters kan scouten ja en ik vind dat veel eerlijker dan combinaties scouten. Zo kan dus een meid met weinig talent op een topknol toch in het talentplan zitten. Als je maar scoort, maakt niet uit of dat paard al alles kende en eerst onder Anky gelopen heeft...

Ik geloof dat je op wedstrijden echt kan zien of een ruiter talent heeft ja.

Daarbij zeg ik niet dat je dan maar alles moet gaan betalen voor die mensen maar geef ze wel een kans. Net als die talentloze pop op een superknol.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 08:55

Maar Suzanne hoe kan je ze dan kansen geven? Iemand met talent en zonder paard en of financiele middelen?
Wedstrijdrijden kost geld, internationaal rijden nog veel meer.
Als dat niet gaat, ja dan kan je talent met hopen hebben, maar is de weg praktisch niet bereikbaar en dat is gewoon de realititeit

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 08:58

bulck schreef:
tja maar dat is commerce in de paarden e. Ik bedoel mijn pony waar ik internationaal mee gesprongen heb, is ook gewoon doorverkocht aan de meest biedende achteraf.
En doorschuiven gebeurt bij jullie nog, bij ons in Belgie zelf totaal niet. Neem nu P&P, die heeft 4 ruiterjes op internationaal niveau doen gloreren. En hoe kan een minder bedeeld iemand een pony in de kijker rijden, of moet dat talentenplan dan alles voor rekening nemen (stalling, meerdere trainingen per week, stages, vervoer, licenties, wedstrijden)

Sorry maar topsport zonder geld/materiaal uit eigen portemonnee gaat niet of kan je niet verwachten dat een 'plan' dat even gaat financieren.

Ik snap jou punt wel, als je goed wilt presteren heb je goed materiaal nodig. Maar op dit moment is het zo dat het plan eigenlijk niet kijkt naar de mensen die minder hebben. In mijn pony tijd weet ik nog goed dat ze zeiden: we kijken niet naar het paard/pony, maar naar de ruiter. Het tegendeel gebeurde in de praktijk.

Edit: Bulck, het is niet of geld of geen geld. Ik denk dat er in de middenmoot heel veel talent zit. Dat er genoeg talentvolle ruiters zijn waarvan de ouders geld/tijd/energie in lessen en wedstrijden willen investeren. Maar niet iedereen heeft geld genoeg om én een dure pony te kopen én iedere week te lessen bij bijvoorbeeld mevrouw Van Baalen. Als het plan daar nou eens in tegemoet kwam.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 09:01

bulck schreef:
Maar Suzanne hoe kan je ze dan kansen geven? Iemand met talent en zonder paard en of financiele middelen?
Wedstrijdrijden kost geld, internationaal rijden nog veel meer.
Als dat niet gaat, ja dan kan je talent met hopen hebben, maar is de weg praktisch niet bereikbaar en dat is gewoon de realititeit

Eens hoor. :j
Maar ik vind dat die mensen in ieder geval de kans moeten krijgen eens mee te trainen bij een les. Maar je hebt wel een punt, zo iemand op een minder paard gaat hem ook niet worden natuurlijk.
En je kan niet iedereen een paard geven....
Ja moeilijke kwestie, misschien bemiddeling ofzo maar dat ligt ook niet voor het oprapen.
Talent komt vaak bovendrijven als ze op meerdere paarden kunnen presteren maar die kans moeten ze wel hebben natuurlijk.

Maar het blijft sneu dat het talentvolle ambitieuze meisje van de hoek geen kansen krijgt bij een talentenplan. Hoe hard ze ook haar best doet, op een kreupele shetlander red ze het nooit. En als haar ouders niet kapitaalkrachtig genoeg zijn, komt ze er nooit...
Er moet toch iets te verzinnen zijn waardoor je deze mensen wel kan helpen??

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 09:03

Ja wanted ik begrijp alle kanten hoor. Maar het is in de paardensport toch een combinatie e. Of moet dat getalenteerde kind met een stokpaard rondlopen in de ring? ;-)

Snap je talent is een ding, maar een goede pony is minstens ,als het niet meer is , evenzeer van belang.

Ik ken ook een amazone met verschrikkelijk veel ruitergevoel en talent (als we dat zo mogen noemen), maar de ouders zijn niet geinteresseerd. Ze heeft wel altijd een pony gehad, die ze heel correct reed, maar geen topper. En nu goed de overstap naar de paarden gemaakt. Met de opbrengst van de pony heeft ze een jaarling gekocht en verder rijd ze nu paarden voor mensen. Maar dat is toch meestal hetzelfde verhaal e. Eens je ze op niveau hebt raak je ze kwijt. Dus talent heeft ze wel, maar de financiele middelen en steun is er niet, en dan houdt het op.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 09:07

Wanted maar geld of beter financiele tekortkomingen worden wel als voorwendsel gebruikt om er niet te geraken.
E want kijk de bestaande rabo ruiters, allemaal uberchique knollen, vrachtwagens en trainers en ....

En ja topsport willen bedrijven is en talenthebben bij ruiters, en een goede pony en goede begeleiding (vaak nodig om poortjes te openen). Zo werkt het helaas wel

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 09:07

Citaat:
Er moet toch iets te verzinnen zijn waardoor je deze mensen wel kan helpen??

Dat was er ook, het heette Rabo talentenplan.... ze keken naar de ruiter...( staat hierboven ook al genoemd) en IEDEREEN had kans op de extra trainingen....

Maar de mensen met meer geld of meer naam, die blijken een beetje veel meer kans te hebben dan de rest.....

edit... en dan hadden we laurens van Lieren nog.... iemand daar nog iets van gehoord???

Dan komt het ( wat knullige) noordelijk hippisch talentenplan( of hoe het ook mag heten, nog het dichtste in de buurt, als was het alleen maar omdat de extra trainingen op lokaties worden gegeven waar ze bij het raboplan nog nooit van gehoord hebben... Groningen b.v.

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 09:35

bulck schreef:
Ja wanted ik begrijp alle kanten hoor. Maar het is in de paardensport toch een combinatie e. Of moet dat getalenteerde kind met een stokpaard rondlopen in de ring? ;-)

Snap je talent is een ding, maar een goede pony is minstens ,als het niet meer is , evenzeer van belang.

Ik ken ook een amazone met verschrikkelijk veel ruitergevoel en talent (als we dat zo mogen noemen), maar de ouders zijn niet geinteresseerd. Ze heeft wel altijd een pony gehad, die ze heel correct reed, maar geen topper. En nu goed de overstap naar de paarden gemaakt. Met de opbrengst van de pony heeft ze een jaarling gekocht en verder rijd ze nu paarden voor mensen. Maar dat is toch meestal hetzelfde verhaal e. Eens je ze op niveau hebt raak je ze kwijt. Dus talent heeft ze wel, maar de financiele middelen en steun is er niet, en dan houdt het op.

dat dat heb je sowieso in de sport! maar wie zegt dat een 'goed' paard geld moet kosten! en wie zegt dat je per direct een vrachtwagen moet hebben!
ik heb een aantal jaren geleden een 'goedkoop' paard gekocht, waarvan ik dacht leuk om mee op concours te gaan! inmiddels loopt het internationaal 1.40/1.45m parcoursen. ik kom met een trailertje volgepakt en wel en ik slaap in een tent :) gewoonweg omdat het veel te veel geld kost allemaal. en ik ben maar een student :o
ik heb er heel hard voor moeten werken en iemand heeft dan ook gezien wat ik in me heb (talent vind ik een dom woord, want een ieder heeft heus wel talent,mocht dan op een eigen niveau zijn) daardoor heb ik misschien wel wat steun, maar binnen 5 min kan mijn story over zijn :o daar moet je wel realistisch in blijven. en het gaat er niet om of je nu B springt of internatinaal, je moet genieten dat je kan en MAG rijden! mensen die rijden hebben gewoon een luxe als je het mij vraagt

Regallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 09:36

Ik proef hier toch wat jaloerzie..

Bewijs maar dat je echt een talent bent en dat je de wil hebt om een topsporter te willen worden. Niet direct schreeuwen dat anderen het beter hebben. Dat is geen topsport mentaliteit. Als je iets wil bereiken ben jij de gene die daar voor kan zorgen. Kun je het financiel niet rond krijgen? Doe er dan wat aan. Zorg dat je sponsoren krijgt, die je willen helpen de topsport te bereiken.
Neem als voorbeeld Femke Beljon. Zij is een groot talent, maar heeft thuis ook niets te veel. Ze rijdt gewoon elke dag in een buitenbak van 20x40m en je hoort haar niet klagen hoor. Kijk wat zij allemaal gepresteerd heeft. Dan ben je in mijn ogen pas een talent.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 09:49

Regallie schreef:

Bewijs maar dat je echt een talent bent en dat je de wil hebt om een topsporter te willen worden. Niet direct schreeuwen dat anderen het beter hebben. Dat is geen topsport mentaliteit. Als je iets wil bereiken ben jij de gene die daar voor kan zorgen. Kun je het financiel niet rond krijgen? Doe er dan wat aan. Zorg dat je sponsoren krijgt, die je willen helpen de topsport te bereiken.
Neem als voorbeeld Femke Beljon. Zij is een groot talent, maar heeft thuis ook niets te veel. Ze rijdt gewoon elke dag in een buitenbak van 20x40m en je hoort haar niet klagen hoor. Kijk wat zij allemaal gepresteerd heeft. Dan ben je in mijn ogen pas een talent.

Ik vroeg me al af waar de eerste bleef die kritiek verwart met jaloezie.....

Er worden gewoon de verkeerde mensen in een talentenplan opgenomen! Het talenten plan had de bedoeling om regionale goede ruiters een duwtje in de rug te geven!
Of Femke beljon nou een buiten- of een binnenbak heeft interesseert me niks! Ze heeft een bak en dat is al meer dan de meeste mensen!

Het gaat erom dat het geld van de Rabobank niet gebruikt wordt voor het spotten van talent, maar dat het veel te vaak terecht komt bij kinderen die het niet nodig hebben!

En als je dan hoort dat de rabotrainingen veelal niet passen in schema's van de dames en heren die toch al trainen bij de Top van Nederland.... dan vraag ik me af waarom het ook al weer ging.... talenten een goede basis aanbieden of gewoon zoveel mogelijk reclame voor de rabobank.... Als je weet dat onze toppers de Rabo trainingen zien als noodzakelijk kwaad....Veel liever gingen ze die dag met hun eigen trainer aan de slag...Ze hebben het geld helemaal niet nodig!

En reclame krijg je met toppers, niet met regionale talenten die in Zeeland, achter Bruinisse in een manege eens traningen krijgen van een echte krack!

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 09:54

Regallie schreef:

Het heeft niets met jalouzie te maken ,maar met ''bittere'' waarheid!

Het gros van de ruiters rijdt iedere dag buiten in een bak( of gewoon in de wei ;) ) van 20 x 40 ;zo bijzonder is dat toch niet?!

Een goed pony/paard en goede begeleiding is nu eenmaal een eerste vereiste !
Laat ze eens beginnen het geld te investeren in kinderen met eenvoudige ponys ,waarvan duidelijk is dat ze talent hebben en ervoor willen gaan , goede begeleiding geven ,dan komen wellicht de goede ponys vanzelf ?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 10:00

Niet komt vanzelf, en zeker geen goed paard of pony!

Ik ben het het meest met Bulck eens. Je kunt het wel heel jammer vinden dat je getalenteerde buurmeisje wat geen eigen paard heeft geen kans maakt bij het Talentenplan, maar als het uiteindelijke doel van zo'n plan Olympische en Wereld Toppers afleveren is dan is het idd niet haalbaar voor je buurmeisje mét talent zonder paard.
Zoals iemand al schreef, het Talentenplan bestaat uit verschillende schijven waarbij de verkiezing van het Talent van het jaar de meeste aandacht krijgt, maar daaronder zitten nog een heleboel "gewone" ruiters en amazones die ook extra trainingen kunnen winnen.
Je moet ook een beetje realistisch blijven, échte topsport is nu eenmaal maar voor een handjevol mensen weggelegd en zo'n plan kan er nooit voor zorgen dat mensen met talent die niet de steun van hun omgeving en het juiste paard hebben er toch komen. Dat is dus geld weggooien en ik vind het niet meer dan logisch dat ze dat niet doen.

Regallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 10:02

Ik snap jullie niet goed.. Wat willen jullie dat de rabobank doet?
Ik vind het rabobank talentenplan een heel goed initiatief en ja dat je daar als B ruiter niet bij kunt komen.. helaas..
En dat je een dure pony/paard moet hebben is al helemaal onzin. Weer zo'n niet topsport mentaliteit..

Regallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 10:08

Horseyfries ben het helemaal met je eens.

Ik heb vorig jaar in een Rabotalentenpakket gewonnen in de L2. En dat geeft al een stimulans. Dat is na mijn idee het doel van het rabobanktalenten plan.

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 10:10

ik denk dat het niet reeel is dat iemand tijdens de regiokampioenschappen zegt: oh die...die kan wel heen!
kijk naar de kleinere provincies... ze mogen blijkbaar zoveel doorlaten. en dan zijn er maar weinig t/m 21 jaar die op Z niveau rijden. voor bv een NH of Friesland laten ze zowat iedereen door! dat is geen selectie, dat is gewoon hup alles doorsturen :) en dan nog vind ik dat je op 1 zo'n dag niet kan bepalen of iemand talent heeft :o

van mij mogen ze wel paardenruil doen :D

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 10:13

Regalie zo denk ik er net over. Het raboplan is ook maar een opzet e.

En hoewel ik je zin over dure of geen dure paarden wel snap, is het vaak wel het een dat het ander in de hand werkt.
Ga eens kijken naar paarden en zoek de echte talenten eens, dan ga je weten wat je moet betalen. Tuurlijk kan je een jong dier kopen en hopen dat het eruit komt, maar dan ben je ook nog enkele jaren van kant.

Wat je meestal ziet en dat is even mijn mening. Kind x heeft leren rijden en krijgt een eerste pony en start wedstrijden. Dat vordert lekker en als snel worden vaak de ouders fanatieker. Gevolg een nieuwe betere pony met het oog op nog meer bekers.
Kind raakt wat in de kijker, dus gaan ouders nog meer pr spelen (:-)) dus komen ze vaak met andere mensen in contact (trainers, ouders van kinderen die hoger rijden ect)
Dus dan wordt er gewisseld van trainer, vaak een bekende naam. Dus tot dan hebben de ouders zelf een goede pony gekocht en alles al betaald.
En wat je dan vaak ziet is dat bepaalde trainers via via ponies ter beschikking kunnen stellen (vb overgang pony-paard, hengstenhouder, etc) en dan vaak de kans aanbiedt aan een van zijn leerlingen.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 10:24

Ik ben dan denk ik toch wel een tegenstander, want als je hier in de buurt kijkt wie er gescout worden, dan zijn het bijna altijd de mensen die het van huis uit goed hebben, DUS een goed paard hebben kunnen kopen, DUS goede lessen kunnen volgen. Kom ik aan met mijn hobbelpaard die ik zonder begeleiding train. Heb misschien wel ergens talent, maar tja, daar kan je niet tegenop.

Toen ik mee deed aan een Rabo wedstrijd werd een jurylid 2 keer eerste. Ook 1 met kraaienpootjes en een buikje. Ja, dat doet pijn. Maar het blijft een jurysport. En daar leg ik me altijd maar weer bij neer.

Hoe moeilijk dat vaak ook is..

Regallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 10:25

@ Bulck: Ik snap wat je bedoelt hoor..
Wat ik wil zeggen is dat een goed paard niet meteen een topsportcarriere betekend. Je komt niet alleen door een goed paard in de top van de paardensport. Het zijn idd meer middelen voor nodig.
En daarbij ben je in mijn ogen geen talent als je alleen op paarden kunt rijden die alle knopjes al hebben. Maar volgens mij zie je zulke ruiters ook niet (heel weinig) in de topsport.