Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Sammie schreef:Er zijn anders ook mensen die niet meer zelfstandig kunnen eten, naar de wc kunnen of wat dan ook. Die laten we toch ook niet inslapen puur omdat ze dat niet zelf meer kunnen, maar verder wel tevreden zijn over de kwaliteit van hun leven. Als dit paard een goed leven heeft en het enige euvel is dat hij gevoerd moeten worden omdat hij anders niet voldoende binnen krijgt.. Ik snap die reacties dan niet met laat maar inslapen...
Een paard denkt niet na over zijn eigen leven, denkt niet na over de toekomst. Een paard kan niet zeggen wat hij wil. De mens wel en als het kan niet heb je de familieleden die alles maar bepalen. En helaas gebeurt dat ook vaak genoeg dat zij het leven onnodig rekken dan. Ik ben gewoon nuchter erin, als een dier niet meer zelfstandig kan eten? dan laat ik het inslapen. (en ja, onze kat gaat ook naar de kattenhemel op het moment dat hij alles laat lopen) Juist omdat het kan, juist omdat het geen mens is. Als het met een operatie opgelost had kunnen worden, vond ik het een prachtig initatief. Maar nu heb ik er dubbele gevoelens bij: prachtig dat ze het dier willen helpen, maar ik had liever een spuitje gezien...
Maar helaas kun je mensen niet zo snel een spuitje geven... en vinden veel mensen passieve euthenasie moeilijk (wij hebben oma passief laten inslapen door haar geen eten en drinken meer te geven, wel morfine. Waarom? omdat wij niemand het leven als kasplant gunnen).celticpony schreef:laat ze dat geld liever spenderen aan de belabberde zorg voor dieren in het algemeen daar. Er is daar nog zoveel te doen (sprak zij uit ervaring)