Dierenbescherming en sector bakkeleien over welzijn paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 14:39

Fairyfoster schreef:
Ik ben wel voor meer regelgeving ivm welzijn paarden. Maar ik vind ook dat er meer regelgeving over ander dierenleed moet komen.
Maar dan wel genuanceerd, met verstand van zaken en met duidelijke regels over uitzonderingen: bijvoorbeeld uitzondering voor hengsten. En paddocks met ruwvoer ipv weidegang, omdat dat nu eenmaal niet voor iedereen haalbaar is.

Niet haalbaar = paarden moeten zich maar aanpassen aan wat haalbaar is?

De paardenwereld loopt achter bij de huidge ethische opvattingen over dierenwelzijn. De paardensector is de énige sector van gedomesticeerde dieren zonder welzijnsregelingen.
Daarbíj komt dat het houden van rijpaarden geen primair doel dient en de dieren wél fors belasts worden.

De paardeigenaars geven er in elk topic over welzijn blijk van dat dit ondergeschikt is aan hún wens een paard te houden/rijden. In de praktijk blijkt dat een probleem.
De sector vertegenwoordigt níet het belang van het paard.

Het is daarom een goede zaak dat de PvdD en de DB nu eens vragen wanneer wat aan de eeuw achterstand gedaan gaat worden.
De sector groeit, de mogelijkheden worden minder = het in 2000 al onacceptabel grote welzijnsprobleem nog groter.

Janine1990

Re: Dierenbescherming en sector bakkeleien over welzijn paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 14:42

Ik denk dat de paardenwereld juist voor loopt wat betreft het dierenwelzijn hoor...

Of ben je te lang niet in Nederland geweest?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 14:50

Paarden passen zich al eeuwen aan, niet dat dit goed is maar een paard is in eerste instantie niet gemaakt om op te rijden of een kar te trekken en toch doen we dat, dat we daarnaast ervoor kunnen zorgen dat we ze een zo paardwaardig mogelijk bestaan binnen de mogelijkheden geven en dat daar regels over opgesteld worden is prima, maar de illusie dat we ze terug kunnen laten keren naar de pampa's en Salinero,Okidoki(noem maar wat namen) en het shetje van de buren in een groot reservaat kunnen zetten omdat ze zonder dit niet gelukkig zijn is niet reeel. Ook paarden in een weiland kunnen ongelukkig zijn door verkeerde soortgenoten.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 14:54

Huertecilla schreef:
Niet haalbaar = paarden moeten zich maar aanpassen aan wat haalbaar is?

De paardenwereld loopt achter bij de huidge ethische opvattingen over dierenwelzijn. De paardensector is de énige sector van gedomesticeerde dieren zonder welzijnsregelingen.
Daarbíj komt dat het houden van rijpaarden geen primair doel dient en de dieren wél fors belasts worden.

De paardeigenaars geven er in elk topic over welzijn blijk van dat dit ondergeschikt is aan hún wens een paard te houden/rijden. In de praktijk blijkt dat een probleem.
De sector vertegenwoordigt níet het belang van het paard.

Het is daarom een goede zaak dat de PvdD en de DB nu eens vragen wanneer wat aan de eeuw achterstand gedaan gaat worden.
De sector groeit, de mogelijkheden worden minder = het in 2000 al onacceptabel grote welzijnsprobleem nog groter.

Daar gaan we weer. De overhaaste generalisaties buitelen weer over elkaar heen.
Hoe zou het eigenlijk geregeld zijn met het welzijn van stokpaardjes?
Laatst bijgewerkt door Hermelientje op 22-09-09 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 14:54

Janine1990 schreef:
Ik denk dat de paardenwereld juist voor loopt wat betreft het dierenwelzijn hoor...

Wat is jouw onderbouwing voor jouw gedachte?

Volgens wetenschappelijk onderbouwde onderzoeksresultaten vanwageningen en Utrecht leeft een kwart van de paarden zó suboptimaal dat ze een vorm van stereotype gedrag vertonen.

Volgens de nota dierenwelzijn 2002 van het Min.v.Landbouw is er een fors probleem in de paardensector en krijgt de sectorraad opdracht met een oplossing te komen voor een concrete probleemstelling. Dat is nog steeds niet gebeurd.

Verder zijn de universele vrijheden van het gehouden gedomesticeerde dier in 1965 al opgesteld.
Er is heel concreet onderzoek naar de invulling voor de diersoort gedomesticeerd paard.
Een overzicht met bronreferenties vind je in ´Horse Behaviour´- Waring 2004.

Met name de hoofdstukken over de relaties tussen gedrag en ruimte zijn inzichtelijk voor de omvang van het concrete probleem in NL.

Vrije toegang tot buitenruimte in gezelschap van andere paarden ís een essentiële welzijnsvoorwaarde voor de diersoort gedomesticeerd paard.
Kan je daar niet in voorzien, dan hoor je geen paard te houden.
In hoeverre je dit onzin víndt geeft aan hoe zwaar het eigenbelang weegt ten opzichte van het welzijnsbelang van het paard.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 14:58

bigone schreef:
Paarden passen zich al eeuwen aan, niet dat dit goed is maar een paard is in eerste instantie niet gemaakt om op te rijden of een kar te trekken en toch doen we dat, dat we daarnaast ervoor kunnen zorgen dat we ze een zo paardwaardig mogelijk bestaan binnen de mogelijkheden geven en dat daar regels over opgesteld worden is prima, maar de illusie dat we ze terug kunnen laten keren naar de pampa's en Salinero,Okidoki(noem maar wat namen) en het shetje van de buren in een groot reservaat kunnen zetten omdat ze zonder dit niet gelukkig zijn is niet reeel. Ook paarden in een weiland kunnen ongelukkig zijn door verkeerde soortgenoten.

_/-\o_

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 15:01

In februari van dit jaar gingen de dierenbescherming en de sector het nog samen doen. Weet iemand wat er nu echt aan de hand is?
Het gaat volgens de DB dus wel goed met driekwart van de paarden. Dat vind ik persoonlijk al erg bemoedigend om te horen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 15:50

Waar ze die 75% weghalen weet ik niet maar dat is volgens mij een gok , misschien bedoelen ze paarden die nog geen raar gedrag vertonen, dat betekent echter voor mij niet dat deze 75% optimaal gehuisvest word want dat kan er bij mij niet in gezien alle voorbeelden die ik ken, de helft komt beter in de buurt.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 16:05

Huertecilla schreef:
Vrije toegang tot buitenruimte in gezelschap van andere paarden ís een essentiële welzijnsvoorwaarde voor de diersoort gedomesticeerd paard.
In hoeverre je dit onzin víndt geeft aan hoe zwaar het eigenbelang weegt ten opzichte van het welzijnsbelang van het paard.

Eerst een vraag: wie bepaalt die welzijnsvoorwaarde? Is er een paard dat kan praten en dit voor alle paarden aan iemand van de DB verteld heeft :?
Als wij met onze menselijke normen dat voor een diersoort gaan bepalen, kunnen we er dan zeker van zijn dat dit klopt en ook voor ieder dier in de populatie geldt ?

Tot een bepaalde hoogte kan ik meegaan met de redenering dat wij een paard gebruiken voor ons plezier. Maar ermee werken kan in deze tijd niet meer dus als het houden van paarden ook niet meer voor de hobby mag, zal het paardenbestand snel slinken. Niet iedereen heeft z'n paard alleen als grasmaaier. Dan zien we het paard over 50-100 jaar alleen nog in reservaten of speciale fokprogramma's. Iets dergelijks is in de jaren '60 al bijna gebeurd toen het paard niet meer bruikbaar was op de boerderij. Het paard wat hieruit gefokt is, is gefokt voor de sport/hobby en voldoet aan de eisen van de fokkers en gebruikers. Ook hier is overdrijven niet goed maar we fokken allang geen oerpaard meer dat kilometers moet fourageren per dag. Je kan ons (sport)paard niet meer vergelijken met rassen zoals de Mustang of andere semi-wilde rassen.

Een paard is nog steeds een paard en mag dus ook als een paard behandeld worden.
"Men" denkt dat paarden graag buitenstaan of in een kudde, wat dan met de paarden die na een half uur al aan de poort staan. Of de laagsten in rang die amper aan eten kunnen komen in een groep en dus vermageren zonder bijvoeren? Moeten die verplicht buiten blijven staan omdat "men" vindt dat ze liever buiten staan ? Ook al wordt een paard daar ongelukkig van? Dit is net zo zielig en dieronvriendelijk ...

En geblesseerde paarden, moeten die maar meteen ingeslapen worden na een ernstige blessure? 4 tot 6 maanden boxrust is lang en toch overleeft het overgrote deel die periode en heeft erna weinig tot geen last of schade die aan die periode te wijten is. Er overlijdt idd een enkeling maar dat zijn meestal de paarden die hoog in conditie en sport stonden en waarvan de stofwisseling een optater krijgt door het stilstaan. Dit alleen al bewijst dat een paard niet per definitie gekweld wordt als hij veel op stal staat, sommigen zullen er wel makkelijker of moeilijker mee kunnen omgaan.

Nog zo'n punt: wel of niet zweten, wel of geen dekens. Mét dekens is zielig want hij is zijn vacht kwijt maar iedere paardenhouder weet dat zonder deken eigenlijk ongezonder is omdat een paard dan sneller verkouden kan worden. Ja, er is natuurlijk altijd de mogelijkheid om niet te rijden in de winter maar ook in de winter zijn er wedstrijden ed...

Het mes snijdt aan 2 kanten, als we beslissen dat álle paarden op de wei moeten en dan liefst nog een lekkere groene met veel gras want dan hoef je geen ongezonde brokken te voeren, maak je daar een shetlander of IJslander blij mee ?? Eigenaren die een pony laten vervetten in een wei met alle gevolgen van dien zijn net zo slecht bezig als diegenen die de paarden laten verhongeren alleen ziet de publieke opinie dit niet. Nee, want die shet staat zo lekker tot z'n buik in het gras met boterbloemen. Lekker idyllisch plaatje toch :\

Persoonlijk ben ik van mening dat het hobbymatig "gebruiken" van een paard niet meer terug te dringen is, wel moet er werk gemaakt worden van misstanden. Mishandeling in welke vorm dan ook is niet acceptabel maar voor mij hoort het veel op stal staan of niet in een kudde kunnen lopen zeer zeker niet tot de misstanden. En ik denk ook niet dat een dergelijke regel er ooit door gaat komen, hoe hard er nu ook geroepen wordt door de DB en de PvdD...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 17:12

Huertecilla schreef:
Janine1990 schreef:

Volgens wetenschappelijk onderbouwde onderzoeksresultaten vanwageningen en Utrecht leeft een kwart van de paarden zó suboptimaal dat ze een vorm van stereotype gedrag vertonen.

Volgens de nota dierenwelzijn 2002 van het Min.v.Landbouw is er een fors probleem in de paardensector en krijgt de sectorraad opdracht met een oplossing te komen voor een concrete probleemstelling. Dat is nog steeds niet gebeurd.

Verder zijn de universele vrijheden van het gehouden gedomesticeerde dier in 1965 al opgesteld.
Er is heel concreet onderzoek naar de invulling voor de diersoort gedomesticeerd paard.

Met name de hoofdstukken over de relaties tussen gedrag en ruimte zijn inzichtelijk voor de omvang van het concrete probleem in NL.

Er worden over het algemeen meer honden aan de boom gebonden, dan paarden. :Y)

Om ook maar even een leuke vergelijking te trekken... :+

Ga jij maar eens onderzoeken opzoeken/doen naar het houden van honden, katten, konijnen en cavia's.
Wedden dat die het slechter hebben die 400.000 paarden?

Cavia's in een veel te kleine kooi, binnenshuis, met meerdere tegelijk.
Konijnen hetzelfde verhaal.

Honden die niet genoeg uit kunnen en katten die hele dagen binnen zitten en geen prooien kunnen pakken zoals hun natuur hun ingeeft...

Ben benieuwd of je dan ook wat vindt. Vanavond kom ik er op terug, als ik tijd over heb. :)

* Kom er achter dat het niet is verstuurd, een beetje laat.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 17:26

Ibonn schreef:
Persoonlijk ben ik van mening dat het hobbymatig "gebruiken" van een paard niet meer terug te dringen is, wel moet er werk gemaakt worden van misstanden. Mishandeling in welke vorm dan ook is niet acceptabel maar voor mij hoort het veel op stal staan of niet in een kudde kunnen lopen zeer zeker niet tot de misstanden. En ik denk ook niet dat een dergelijke regel er ooit door gaat komen, hoe hard er nu ook geroepen wordt door de DB en de PvdD...

23/7 op stal valt bij mij WEL onder mishandeling. En wie heeft het het hier over kuddes van -tig paarden? 2 paarden samen is ook al een kudde. Het gaat er ook niet om om paarden op goede vette groene weides te gaan houden, een goed aangelegde paddock met hooivoorziening is toch ook voldoende om vrije beweging in de buitenlucht te voorzien. Er wordt toch ook nergens gezegd dat paarden allemaal 24/7 buiten met een schuilstal moeten gehouden maar als het niet mogelijk is om een normaal gezond (niet geblesseerd, ziek, ...) paard een aantal uur per dag vrij beweging buiten te geven hoor je geen paard te houden.
Op een goed gedraineerde paddock met hooivoorziening kunnen heel wat paarden gezellig de dag doorbrengen zonder verveling. Gaan ze 's avonds dan op stal? Geen haan die daar naar kraait want het paard heeft toch enkele uren vrije beweging gehad. Wat is daar nu zo onrealiseerbaar aan??
Wie moet dat allemaal gaan controleren? In principe zou niemand dit hoeven te controleren want iedereen met wat gezond verstand weet dat een paard op tijd en stond vrije beweging (= NIET onder het zadel) in de buitenlucht moet hebben en we willen toch allemaal het beste voor ons paard, niet?!

dunemole

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 17:53

ze beginnen met de paarden,straks mogen we niet meer rijden,laatstaan wedstrijd rijden,dan komen de koeien aan de beurt,mogen we straks ook geen vlees meer eten,enz enz,enz,tuurlijk moet er aan gepakt worden als er van mishandeling sprake is of als het dier geen eten krijgt,maar dat zijn enkelingen,het gros dat paarden houd,zijn er stapel gek op en verzorgen ze beter als zichzelf,we hebben nu eenmaal niet meer ruimte in dit kleine landje en moeten doen met wat we hebben.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 17:58

Die Pluijter is ook een beetje een rare snuiter..
Je kan altijd wel iets opnoemen wat veel erger is en ze vergissen zich behoorlijk..hoeveel meldingen er wel niet binnenkomen van schrijnende gevallen en dus duidelijk oogkleppen op...omdat je paard een hoop aanschafcenten heeft gekost, zorg je dus ook maar goed voor het dier, omdat je het anders zonde van je geld vind..aanschafkosten kun je sparen,, maar er zijn nog altijd mensen die impulsief aan paarden beginnen, terwijl er de maandelijkse terugkerende kosten niet voor zijn..of als er een veearts nodig is, die ze dus bij gebrek maar achterwege laten..zo begint verwaarlozing vaak, geldgebrek.

Er moet gewoon een wetswijziging komen, veel hogere straffen, denk aan gevangenisstraf en onbetaalbare boetes en snellere inbeslagnames als men niet kan aantonen dat de veearts etc erbij is geweest..
Zolang het paard als een ding gezien wordt, kan er weinig veranderd worden aan het welzijn..Laat ze zich aar eerst eens mee bezig houden..das al stap 1.

Weidegang elke dag is onmogelijk op sommige plaatsen, maar paddocks zijn prima te realiseren in de randstad en plaatsen waar geen weidegang swinters mogelijk is..komen we weer terug op een andere discussie,. maar daar vind ik een heel goed punt, als een dier niet op stal hoeft te staan wegens medische redenen, het prima buiten kan en snachts op stal..moet bewegingsvrijheid hebben.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 18:26

Ik werk bij de DB (shit wordt straks nog voor de bokthonden gegooid ;-)), niet op de landelijke vereniging maar bij een regionale afdeling.

Ik weet dat er elk jaar een thema wordt gekozen vanuit de DB om extra aandacht voor te vragen. 2009 is dat de paardensector. Dit betekent echter NIET dat de andere issues die OOK aandacht verdienen en waar veranderingen wenselijk zijn in de prullenbak worden gegooid.

Daarbij zijn er vanuit de DB al richtlijnen voor bijvoorbeeld het houden van konijnen. Konijnen die vanuit ons opvangcentrum herplaatst worden moeten altijd met z'n tweeën zijn én we hebben eisen aan de minimumafmetingen van het hok.
Dit geldt ook voor de honden die uit ons asiel worden herplaatst: mensen die 40 uur werken en daarnaast nog een druk leven hebben krijgen van ons dus geen hond mee.

De DB ziet de paardensector naar mijn weten niet als melkkoe, maar als iets waar dit jaar extra aandacht aan besteed wordt! Zeker omdat minister Verburg zelf geen enkele actie onderneemt.
Naast de campagne die gericht is op de burger, zijn de diverse afdelingen ook vaak in gesprek bij de gemeentes over het schuilstallen-beleid. Want dat dit een probleem is is óók bekent bij de DB ;-).

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 18:51

En jullie controleren dat Leatitia? Ik heb nl ook bij de DB gewerkt, die overigens hun uiterste best doen en weinig kunnen zonder wetswijzigingen..maar bij onze afdeling was er geen nacontrole op de herplaatste dieren hoor..alleen een soort van screentest en als iemand moedwillig informatie achterhoud..snap je? Hopelijk is dat inmiddels verbeterd.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 18:54

ja dat wordt inderdaad gecontroleerd! We hebben vrijwilligers die na herplaatsing nog een keer gaan kijken bij de nieuwe eigenaar!

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 19:14

Eigenlijk is het feit op zich dat men nadien moet gaan controleren of het dier wel goed verzorgt wordt te triestig voor worden. Teveel mensen knijpen hun ogen toch liever een beetje toe als er geen eigenbelang bij komt kijken.
'Ach, de situatie is niet ideaal maar ik ben er zeker van dat mijn dier gelukkig is, hij/zij heeft het niet met zoveel woorden gezegd maar ja ... een dier kan natuurlijk niet spreken hé ;) Maar ben er wel 100% zeker van!'

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 19:23

Huertecilla schreef:
Als je geen aquarium hebt kan je geen vissen houden.

hc

Maar als je een stal hebt wel paarden :j

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 19:34

Mandyke schreef:
Eigenlijk is het feit op zich dat men nadien moet gaan controleren of het dier wel goed verzorgt wordt te triestig voor worden. Teveel mensen knijpen hun ogen toch liever een beetje toe als er geen eigenbelang bij komt kijken.
'Ach, de situatie is niet ideaal maar ik ben er zeker van dat mijn dier gelukkig is, hij/zij heeft het niet met zoveel woorden gezegd maar ja ... een dier kan natuurlijk niet spreken hé ;) Maar ben er wel 100% zeker van!'

Tja het is inderdaad triest dat dit blijkbaar nodig is...al zijn de richtlijnen van de DB natuurlijk gewoon richtlijnen. Ze zijn geen overheidsinstantie en maken de wetten niet (en daar ben ik zelf eerlijk gezegd blij om...soms vind ik hun ideeën en idealen erg ver gaan :o ) . De DB kan dan ook niets verplichten!
Alleen als het om de 'eigen' asielen en opvangtehuizen gaat dan kunnen ze wél eisen stellen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 20:23

Laetitia: Fijn dat je even wat opheldering hierover geeft!

Maar ik denk dat als de DB succes wilt hebben met zo'n campagne, je toch met meer moet komen dan stukken op een forum als bokt, of op stegen.net

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 21:12

Ik denk niet dat de DB zélf die berichten op bokt of stegen.net plaatst hoor ;-).

Waarschijnlijk staat er ergens op een site van de DB of op een site van een andere instantie.

Als de DB publiciteit wilt sturen ze meestal gewoon een persbericht naar de kranten.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 23:02

[quote="Huertecilla"][quote="Janine1990"]
[/quote]

In hoeverre je dit onzin víndt geeft aan hoe zwaar het eigenbelang weegt ten opzichte van het welzijnsbelang van het paard.[/quote]

HC, het is je wel eens werder gevraagd maar komen eens met concreet bewijsmateriaal. Ik heb eens nagevraagd, maar brede onderzoeken voor heel NL met breed gedragen resultaten zijn er vanuit Utrecht niet geweest. Hoogstens steekproefgewijs ism met KWPN, en dat was slechts over een beperkte groep. Ik vind het heel jamamer dat je telkens alles over 1 kam blijft scheren...er leiden meerdere wegen naar Rome, jouw wehg is niet per definitie de enige juiste. Jammer dat je daarop door blijft gaan.
Waarom maak je je zo druk over de zogenaamde misstanden in NL terwijl er in Spanje genoeg misstanden zijn, en dan niet alleen mbt paarden......

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 23:21

Jammer dat alle paarden over 1 kam worden geschorren. Het is net alsof alle paarden het "slecht" hebben. De meeste eigenaren steken elk jaar klauwen vol geld in hun paard. Iedereen wil dan ook dat ze waar voor hun geld hebben. Als een paard ongelukkig is, dan laat hij dat best merken.
Onze paarden worden dood ongelukkig als ze 24/7 buiten staan. Overdag het land in en 's avonds op stal. Een lekker bedje om te liggen en lekker uitrusten van een dagje gras happen.
We hebben 2 welsh A pony's. Ze staan altijd buiten, tenzij het weer te slecht is, dan gaan ze 's nachts op stal. Ze vinden het maar wat lekker op stal. Eerst even lekker rollen, hooi eten en lekker liggen knorren. 2 tevreden pony's. Wat wil je nog meer.

Nederland is en blijft het land der regeltjes. Het lijkt soms dat ze naar dingen gaan zoeken om weer even aandacht te krijgen. Nu is de paardensector de klos. Who next???? Hondeneigenaren?? cavia eigenaren?? Eigenaren van volkstuintjes :?

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 07:01

Mijn pony staat snachts ook op stal.
Ze gaat overdag met 11 andere paarden en pony's het land op.
Er zijn er in die groep een aantal die aan het eind van de ochtend al bij het hek gaan lopen drammen dat ze naar binnen willen, maar nee DB beslist dus sorry paard je MOET buiten blijven staan. Ja sorry... Het leven kan niet altijd leuk zijn :S

Neem paarden die in de zomer letterlijk GEK worden van de vliegen en dazen. Draven en galloperen en weet ik wat allemaal.
Hoe gaan ze dat oplossen? Paarden mogen immers niet zweten, maar moeten ook gek worden want naar binnen kan ook niet :S
Nee zoiets kun je gewoon niet verplicht stellen.
Paarden zijn nu zo gefokt dat ze 'ons' leven gewent zijn. en ze zullen er niet vrolijker van worden als ze verplicht buiten moeten staan (geld natuurlijk niet voor elk paard)
Naar mijn idee, wil je het probleem ECHT aanpakken, moet je elk paard en eigenaar apart beoordelen om zo het beste resultaat te krijgen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 07:49

laetitia schreef:
Ik denk niet dat de DB zélf die berichten op bokt of stegen.net plaatst hoor ;-).

Waarschijnlijk staat er ergens op een site van de DB of op een site van een andere instantie.

Als de DB publiciteit wilt sturen ze meestal gewoon een persbericht naar de kranten.

Nouja, bokt heeft het wel van stegen.net, en stegen.net heeft het dacht ik van de DB, er staat geen bron daar.
Wat ik bedoelde te zeggen is dat ze op deze manier niet veel verder komen. Ik heb er nog niets over gelezen in de 'grote' kranten. Zelfs in de Spits heb ik er nog niets over gelezen, en dat is een relatief kleine krant die elke dag door gigantisch veel mensen wordt gelezen.