Wilde paarden en runderen moeten weg uit de Uiterwaarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 12:56

Babeth schreef:
Waarom niet een aantal dieren onderbrengen bij mensen? Dat gebeurde vroeger ook wel eens. Zonde van al die jonge dieren. Ik ben ook best bereid een paar op te vangen.

Omdat het dan niet meer zo natuurlijk is, als de bedoeling in de zomer voor deze dieren. ;)

Vroeger gebeurde dat onderbrengen van bijv. shetjes uit ponypark Slagharen, die zijn mensen gewend, en die moeten ook weer terug naar mensen. Lijkt me meer een reden tot onderbrengen dan in dit geval...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 12:56

Dat vind ik tenminste iets, en eerlijker tegenover deze dieren, hoeven ze niet te verhongeren, en hebben ze een fijne vrije leven gehad.

Dat is tenminste eerlijk vlees dan die ellendige veehouderijen enzovoort en transporten naar buitenlanden.

Leuk is het niet, maar is wel eerlijker naar de dieren toe ipv het te laten verhongeren.

vanPrinster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 12:59

Misschien een lichtelijk misleidende inleiding, maar voor de rest lijkt mij wel dat hier goed over na gedacht wordt. Natuurlijk geeft het een naar gevoel voor ons, maar denk dat de dieren er een goed leven op na houden!

Anoniem

Re: Wilde paarden en runderen moeten weg uit de Uiterwaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 13:04

Inleiding slaat inderdaad de toon van het verhaal mis.

Ik vind het wel beter zo, helaas dat we ze niet gewoon hun gang kunnen laten gaan, maar dat gaat helaas niet in nederland...

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 13:06

Janine1990 schreef:
Babeth schreef:
Waarom niet een aantal dieren onderbrengen bij mensen? Dat gebeurde vroeger ook wel eens. Zonde van al die jonge dieren. Ik ben ook best bereid een paar op te vangen.

Omdat het dan niet meer zo natuurlijk is, als de bedoeling in de zomer voor deze dieren. ;)

Vroeger gebeurde dat onderbrengen van bijv. shetjes uit ponypark Slagharen, die zijn mensen gewend, en die moeten ook weer terug naar mensen. Lijkt me meer een reden tot onderbrengen dan in dit geval...

Nee dat is zo, maar dat vind ik persoonlijk wel een fijnere oplossing. Als ze gewoon zorgen dat de dieren bij iemand worden opgevangen waar ze 24/7 in een groot land kunnen staan, dan hebben ze bijna hun zelfde leventje nog. Hier zouden ze ook ongestoord 24/7 in de wei kunnen staan.
En de konikpaarden zijn behoorlijk gewent aan mensen hoor. Hier in de Blauwe kamer op de Utrechste heuvelrug komen ze altijd even knuffelen.

Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 13:07

Voor zover ik weet staan ze er al een aantal jaren.
Ook afgelopen winter hebben ze het allemaal gewoon overleefd hier!

Zou het wel jammer vinden als ze echt allemaal weg gaan. Maar aan de andere kant,
ze horen in de echte natuur thuis.. en niet natuur met prikkeldraad er om heen.

Maar het is echt prachtig en het voegt ook iets moois toe aan Nijmegen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 13:10

volgens het verhaal gaan ze ook niet allemaal weg, alleen de populatie wordt 'ontdaan' van zieke, niet bange exemplaren, en enkele hengsten.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 13:11

Marije__ schreef:
Voor zover ik weet staan ze er al een aantal jaren.
Ook afgelopen winter hebben ze het allemaal gewoon overleefd hier!

Zou het wel jammer vinden als ze echt allemaal weg gaan. Maar aan de andere kant,

Maar het is echt prachtig en het voegt ook iets moois toe aan Nijmegen ;)

Ben ik even benieuwd hoe jij dat weet?
Ik ga er van uit dat je niet het hele land waar ze op rond kunnen lopen per meter hebt onderzocht op dode paarden? :+

Verder gaan ze geloof ik niet allemaal weg, maar alleen het aantal dat er te veel is..

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 13:12

Marije__ schreef:

Dat staan ze nu ook. Ze staan nu ook achter hekwerk. En het maakt een paard echt niet uit of hij nou een houten of een prikkeldraadomheining heeft.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 13:23

Asyaa schreef:
volgens het verhaal gaan ze ook niet allemaal weg, alleen de populatie wordt 'ontdaan' van zieke, niet bange exemplaren, en enkele hengsten.

ik vidn het netjes van FREE, om zo'n oplossing te bedenken en het kan ook niet echt anders.
maar waarom de tamme exemplaren niet onderbrengen, lijkt me dat er nog wel wat mee te beginne valt, zeker de wat jongere.
voor de rest vind ik het de beste oplossing denk ik.

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 13:25

aan de ene kant vind ik het stom? Wat doen jullie met een grote wei ? splitsen toch? Dan zou ik éénmalig een kudde maken (dus dieren verwijderen tot een voltallig aantal dat het milieu aankan. En dan één kant van het gebied afzetten en ze daar in de zomer op zetten, en s'winters de andere kant.

En slechts één of twee hengsten erbij, de rest castreren! zo hou je de populatie ook onder controle, en hoef je enkel de merries nog te verwijderen?

ok dat is ook een heel gedoe, maar "laat maar kweken, we "elimineren" ze later wel " vind ik ook geen doen

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 13:47

Castreren is geen optie, een ruin is een niet natuurlijk verschijnsel en ze zullen dan ook geen rol/functie binnen de kudde krijgen EN hoogstwaarschijnlijk houden ze hengstengedrag , zeker in zo'n vrije situatie.

Deze organisatie doet zijn werk goed en de problemen binnen het zo natuurlijk mogelijk houden van paarden , hebben ze goed opgelost. Tja, en dat (uiteindelijk) slachten,....bij het leven hoort ook de dood!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 13:49

Tavanta schreef:
Dat doe ik ook niet maar dan nog denk ik dat deze dieren nog beter af zijn.

Volgens mij kletsen we langs elkaar heen... Bedoel je dat je alleen biologisch vlees eet, maar dat je desondanks denkt dat deze dieren beter af zijn? Even dubbelchecken of ik je goed begrijp...

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 13:52

Vind dit niet kunnen, als we er mee in onze maag zitten eten we ze maar op?
Stop dan met die projecten, hoefen deze dieren ook niet te bestaan en niet geslacht te worden.

Er is in Nederland echt geen tekort aan slachtdieren en om zo makkelijk deze beslissing te nemen (ach dan vreten we ze wel op, soory zo komt het over) tja, slap beleid .

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 13:54

Tja, of het zo gaat; heb ik niet zo veel over te zeggen maar;

Ik heb wel eens koniks op marktplaats zien staan, en die waren ook zo weg. Als de veulens zelfstandig zijn en van mams weg kunnen, waarom worden ze dan niet verkocht?
Het zullen geen top sportpony's worden, maar volledig onbruikbaar zijn ze toch ook niet?

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 13:54

@Eppie: Tja, we zijn nu eenmaal omnivoren! ;) :D 8-) liever gelukkig vlees eten , als ik de keus heb!

Zijn Koniks gewoon te gebruiken al srijpaard? En dus ook in terijden/ op te leiden?

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 13:56

Misschien wat koppig en klein, maar een paard is een paard... toch? Of is dat weer te naïef?

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 14:03

Ninx schreef:
Tavanta schreef:
Dat doe ik ook niet maar dan nog denk ik dat deze dieren nog beter af zijn.

Volgens mij kletsen we langs elkaar heen... Bedoel je dat je alleen biologisch vlees eet, maar dat je desondanks denkt dat deze dieren beter af zijn? Even dubbelchecken of ik je goed begrijp...

Ja, want ik ben er van overtuigd dat veel "biologisch vlees" nog steeds niet altijd van dieren komt die zo in "vrijheid" zijn opgegroeid en hun hele leven zo hebben geleefd. Ok, altijd nog beter dan de bioindustrie maar toch...
Veel dieren mogen "scharrelen" maar daar wordt je ook niet blij van. Er is maar weinig vlees echt afkomstig van dieren die (binnen onze grenzen) zo natuurlijk mogelijk in kuddeverband hebben kunnen leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 14:07

In het wild zou de populatie onder controle worden gehouden door roofdieren: vossen, wolven, misschien zelfs een opportunistische roofvogel.

Denk nou zelf, wat is dier vriendelijker: een paard dat geschoten wordt = over en klaar.
Of een 2 weken oud veulen dat gegrepen wordt door een wolf, dan meegesleurd naar de roedel, waarna ze eerst even uitvechten wie wat krijgt.
Dan als ze het eindelijk eens zijn beginnen ze het 2 weken oude veulen stukje bij beetje op te eten (wat ondertussen nog steeds leeft)

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 14:12

Ik heb hier wel vrede mee, hoop alleen dat ze ook nog aan de aaseters denken ;)

Maar daar vast wel over nagedacht zijn.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 14:18

Dat wordt toch een heerlijk stukje vlees dat je met een gerust hart kunt eten.

Waarom zo krampachtig doen? Dieren hebben een prachtig leven gehad, beter dan menig 'dressuurpaard'.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 14:25

Ik vind dat het hier niet over de afkomst van vlees gaat.
Dat zou wel een oplossing zijn om al het slachtvee zo te houden, zouden ze zker een beter leven hebben.

Dit is gewoon een project geweest en mislukt om je dan op deze manier van deze dieren af te doen, tja zijn heus wel andere oplossingen.

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 14:26

SeBart schreef:
Ze hebben een beter leven gehad dan menig ander lapje vlees wat op je bord eindigd.

Geen lapjes vlees meer eten kan ook. :o
Ik vind het niet zo fijn klinken, maar 100000 keer fijner dan hoe het meestal gebeurt!
De opfok bij boeren, en het altijd binnen- vetmesten met dieren moet echt ophouden.
Dan is dit in ieder geval al een veel betere oplossing, als mensen toch per sé vlees willen blijven eten :)

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 14:27

_Vanes_ schreef:
@Eppie: Tja, we zijn nu eenmaal omnivoren! ;) :D 8-) liever gelukkig vlees eten , als ik de keus heb!

Zijn Koniks gewoon te gebruiken al srijpaard? En dus ook in terijden/ op te leiden?

Er zijn zat konikspaarden die als rijpaard gebruikt worden.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 15:26

_Vanes_ schreef:
Castreren is geen optie, een ruin is een niet natuurlijk verschijnsel en ze zullen dan ook geen rol/functie binnen de kudde krijgen EN hoogstwaarschijnlijk houden ze hengstengedrag , zeker in zo'n vrije situatie.

Deze organisatie doet zijn werk goed en de problemen binnen het zo natuurlijk mogelijk houden van paarden , hebben ze goed opgelost. Tja, en dat (uiteindelijk) slachten,....bij het leven hoort ook de dood!

Castreren is slecht voor onderlinge verhoudingen, ze zijn geen merrie, ze zijn geen hengst. Onrust in de kudde en onnatuurlijk gedrag heeft dit tot gevolg, kijk maar bij de dierentuinen. één of twee hengsten houden om de populatie in stand te houden werkt al helemaal niet. Wat je dan krijgt zijn dieren met stelselmatige 'afwijkingen' en inteelt. Wat je dan overhoud is een zwak ras, wat uiteindelijk zal uitsterven.

Ook dat zie je overigens terug in dierentuinen.