Is landbouwer verantwoordelijk voor de dood van een paard?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 08:24

Moeilijk hoor, je hoort je paard onder controle te hebben maar het is en blijft levende have. Toch vind ik niet dat de boer hier schuldig aan is.
Triest hoor als je je paard zo moet verliezen en je paard zo aan haar einde moet komen.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 08:27

Traber schreef:
Tja je bent er niet bij geweest.Het zijn beide weggebruikers.Soms wordt er totaal geen rekening mee gehouden dat een paard kan schrikken,en soms kan gewoon niemand er iets aan doen.Was het misschien een hele smalle weg?Misschien konden de ruiters geen kant op?Het hoeft niet perse iemands schuld te zijn,maar gewoon een ONGELUK.Hoe dan ook,het is een drama om mee te maken.

kan me in je verhaal vinden..

woon zelf in een polderdorp maar ik rij echt nooit in de polder...vind het verschrikkelijk gewoon..en dit is gewoon een drama, allereerst nog voor het paard!...het verhaal is niet compleet, we kennen de situatie niet...en als je met een paard naar buiten gaat, behoor je hem onder controle te hebben..wat niet wegneemt dat ik echt niet denkt dat die trekker gewoon te hard heeft gereden, want er zitten etterbakken bij!..maar we weten het niet..zodoende kunnen we alleen maar speculeren

devine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 08:28

Asyaa schreef:
Hij had inderdaad kunnen wachten.
De eigenaresse had ook kunnen besluiten om dat bepaalde pad niet te nemen, of om die dat helemaal niet buiten te gaan rijden.
Dit gaat of de boer verantwoordelijk, niet wat de betrokkenen mogelijk anders hadden kunnen doen.

@unlimited1
Uit het verhaal kan ik opmaken dat hij is afgeremd, of dit tot stapvoets was weet ik niet.

Precies zoals je aangeeft en ik denk ook persoonlijk dat ze niet de bestuurder hiervoor aansprakelijk kan stellen.
Hoe lullig het ook is en hoop dit dan ook nooit mee te maken.

Wel een goede wetgeving in Belgie dat tijdens het lessen en examen wordt verplicht dat de bestuurder moet afremmen en/of stoppen.

En het niet gemerkt hebben?
Een tijd geleden was hier een vrouw in Nederland die een kind had aangereden en daar de volgende dag pas achterkwam dat hij onder haar auto lag (overleden... ;( )

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 08:29

Als je weet dat je paard nerveus is, moet je dit soort toestanden niet eens opzoeken. Dan ga je niet aan de wandel langs een weg, waar van alles voorbij rijdt. Dan blijf je thuis en ga je andere dingen doen met je paard. En wil je toch zonodig op stap, neem dan een route waar niks of weinig voorbij komt.

Tuurlijk blijft het vervelend, je bent wel je paard kwijt.

En dat de boer niks gevoelt zou hebben, kan ik me wel iets bij voorstellen. Zo,n traktor is groot en zwaar.

Verantwoording ligt voor mij gevoel bij de eigenaar.

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 08:30

Heel naar verhaal.
Maar vind het raar dat de boer verantwoordelijk zou zijn, het paard deed die stap achteruit, hij rijdt er niet bewust tegenaan oid.. Blijft toch je eigen verantwoordelijkheid om met een nerveus paard de weg op te gaan. En een paard kan natuurlijk altijd een keer opzij springen, maar dat is imo dan een heel vervelend ongeluk, niet iets waarvoor je een schuldige voor aan kan wijzen.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 08:35

nikita_benno schreef:
Anne_GTI schreef:
Anderzijds is het wel zo dat je je paard onder controle moet hebben als je je op de openbare weg begeeft. Als hij achteruit loopt zonder dat je dat wilt is die controle er dus niet.

nogmaals een paard is een dier en als een paard op hol slaat kun jij hem ook niet houden maak je mij niet wijs. zo zijn die dieren. mijn haf heeft opok weleens kuren maar voor de rest is ze heel lief en luisterd ze maar als ze geen zin heeft luisterd ze niet.
en ik geloof neit dat jij een paard dan kan houden dat kan niemand. vandaar dat er dus zoveel ongelukken gebeuren. is echt niet altijd de schuld van de ruiter

Tja, maar om dan de schuld bij de bestuurder van de tractor neer te leggen... :roll: Deze heeft netjes vaart geminderd. Als je met je paard buiten gaat rijden dan begeef je je bewust in het verkeer. De andere weggebruikers zouden er dan van uit moeten kunnen gaan dat jij je paard onder controle hebt onder normale situaties. Een voorbij komende tracktor hoort daar voor mij ook bij.

MamboBeach

Re: Is landbouwer verantwoordelijk voor de dood van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 08:38

nikita_benno, ik ben ook van mening dat de boer hier geen schuld aan heeft, hij is er niet moedwillig tegen aan gereden.
Wat je zegt, paarden zijn en blijven dieren maar je kunt daarom moeilijk de schuld aan die boer gaan geven...

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 08:42

Als je soms ziet hoe landbouwers rijden...
Laatste was ik op buitenrit, we hadden net een bocht gepasseerd waar je niet door heen kunt kijken, m'n zusje reed naast me op de fiets, we horen een landbouwmachine met zeer harde vaart aan komen, dus ik waarschuwde m'n zusje al dat er iets zwaars erg hard aan kwam, gelukkig kwamen we net bij een stuk met een zeer brede berm, toen de machine met een noodvaart aan kwam denderen, puur uit veiligheid gebaar ik hem langzamer te gaan rijden, dus niet omdat ik bang was dat mijn paard ging schrikken, maar hij reed met een flinke vaart op een kruising af die niet te overzien was met zo'n snelheid. Meneer reageerde woedend op mijn gebaar en gaf gas bij, uit reactie tikte ik met m'n vinger op m'n voorhoofd, waardoor hij mij woest aankijkend de kruising over vloog. Ik was heel blij dat er geen auto aan kwam, want dan was het niet te overzien geweest :n

Let wel, ik heb over het algemeen positieve ervaring met landbouwers, als ze netjes passeren steek ik ook altijd vriendelijk m'n hand op en bij open combinatie roep ik altijd even een bedankje (ook bij automobilisten wat dat aangaat).

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 08:48

Moeilijk hoor.. als die landbouwer idd al zachter ging lijkt het me niet zijn schuld..
Zeker als dat paard al zo druk was vind ik het toch de verantwoordelijkheid van de ruiter
Wel erg dat dit zo moest aflopen :\

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 09:08

als je dit puur wettelijk bekijkt, is het ook al niet zo simpel.
deze 2 regels in de belgische verkeerswetgeving zijn hier van toepassing:

55.2. De bestuurders en de begeleiders moeten voortdurend in de nabijheid van de dieren blijven, ze kunnen in bedwang houden en kunnen beletten dat zij het verkeer belemmeren en ongevallen veroorzaken.

maar volgens mij nog veel belangrijker is dit stukje:
10.3. Elke bestuurder moet vertragen wanneer hij trek-, last- en rijdieren of vee op de openbare weg nadert. Hij moet stoppen indien deze dieren tekenen van angst vertonen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 09:09

als het goed is betreft het hier een paard van een bokker
er is toen een topic over geweest

kijk een niet verkersmak paard word in de bak niet verkeers mak
beetje rekening met elkaar houden is gewenst
niet alleen van overige weggebruikers
ook van de ruiters / begeleiders / menners

buiten dat kan er altijd iets gebeuren
onder het mom ongeluk of schrikreactie
het blijven levende wezens

maarrrr
je gaat mij niet vertellen dat je niks merkt
van enig tumult
als er een paard onder je traktor zit

daar moet je "iets"van gemerkt hebben

doorrijden na een oneval is zoiezo strafbaar
of je nu schuld hebt of niet ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 09:10

Er zit geen paard onder de trekker, en zat een been vna het paard
Als je met 20 ton over zn klein iets heen denderd voel je dat niet.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 09:12

Het verhaal gaat dat hij idd is afgeremd op de motor (dus teruggeschakeld naar een lagere versnelling) maar alsnog met redelijk snelheid gepasseerd is.
Nu ligt dit onderwerp al gevoelig want onlang is hetzelfde gebeurd met een lijnbus en eveneens met dodelijke afloop.

In beide gevallen werden de tekens van de ruiters amper in acht genomen en het blijven dieren. Zeker met die lijnbus, was ergens in bebouwde kom, dus ruiters hadden geen kant of berm om snel in te rijden. Toch duidelijk tekens gegeven om te stoppen, wat eigenlijk automatisch een klik bij een chauffeur zou moeten maken om daarnaar te handelen. Wie fout is? Ik ben geen rechter. Maar als bestuurder behoor je ten alle tijden te kunnen stoppen voor zwakke weggebruikers, of die nu in hun recht zijn of niet. Uiteindelijk spreken we hier niet over speciale manoeuvres die verkeerd uitgevoerd werden. Alle bestuurders gingen dezelfde kant op. Ruiter merkt het gevaarte, doet teken om te stoppen en te vertragen en dit herhaalde malen. In beide gevallen scheuren de voertuigen vlak langs de paarden.

En nogmaals dat horen en voelen kan ik begrijpen, maar dat niet zien is al een teken dat de chauffeur fout was, want is spiegelkijken niet een van de criteria bij het behalen van je rijbewijs. Overzicht behouden en correct handelen en inspelen op situaties dat is rijvaardigheid in het verkeer en dan pleit ik voor de ruiters. Want zij hadden niet meer kunnen doen dan dat. het blijven dieren die je immer nooit 100% kan controleren. Dus bij het geven van signalen, moeten andere bestuurders daar rekening mee houden, door te vertragen en te stoppen indien nodig.

http://www.polfed-fedpol.be/verkeer/ver ... den_nl.php

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 09:12

Denk jij Nickyu dat je een been van een paard voelt onder een trekker? Nou, ik weet wel zeker van niet...

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 09:13

hij kijkt dan dus iig niet in zijn spiegels

dat is iets wat je in les 1 leert ,... spiegels kijken

als je in een 1500 kg auto een konijnen pootje voelt
zal je met een trekker geen paarden been voelen ??

ja misschien als je idd eroverheen DENDERD en dus veel te hard rijd ... maar langzaam rijdend kan ik me niet voorstellen
dat je daar helemaal niks van gemerkt hebt ..

ben erg dankbaar dat daar geen kleine kinderen liepen
ben benieuwd hoe er dan gereageerd zou zijn
dat voel je immers nog minder ...een kinder beentje onder de tractor ipv een paarden been

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 09:16

MamboBeach schreef:
Denk jij Nickyu dat je een been van een paard voelt onder een trekker? Nou, ik weet wel zeker van niet...

ligt eraan hoe hard je rijd
mijn tractor rij tijd stamt uit jaaaaaaaaaaren terug
maar een baksteen voelde je ook
mits je langzaam reed

als k plankgas door de polder denderde
voelde je dat idd niet ...

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 09:16

nickyu schreef:
hij kijkt dan dus iig niet in zijn spiegels

dat is iets wat je in les 1 leert ,... spiegels kijken

als je in een 1500 kg auto een konijnen pootje voelt
zal je met een trekker geen paarden been voelen ??

ja misschien als je idd eroverheen DENDERD en dus veel te hard rijd ... maar langzaam rijdend kan ik me niet voorstellen
dat je daar helemaal niks van gemerkt hebt ..

ben erg dankbaar dat daar geen kleine kinderen liepen
ben benieuwd hoe er dan gereageerd zou zijn
dat voel je immers nog minder ...een kinder beentje onder de tractor ipv een paarden been

:D Jij kijkt iedere seconde dat je in de auto rijdt in de spiegels? Knap! Ik kijk ook nog voor me, is me ook verteld dat dat handig is! :D

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 09:18

Nee mambo dat is waar , maar in dit geval in die situatie is dat wel je plicht om extra te kijken en omzichtig te zijn

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 09:18

nickyu schreef:
MamboBeach schreef:

ligt eraan hoe hard je rijd
mijn tractor rij tijd stamt uit jaaaaaaaaaaren terug
maar een baksteen voelde je ook
mits je langzaam reed

als k plankgas door de polder denderde
voelde je dat idd niet ...

Heb je gezien hoe groot die tractoren zijn tegenwoordig? Daar voel je dat echt niet mee... :n
Maar het is zo makkelijk oordelen, je denkt toch niet dat die man met opzet dat paard aanrijdt...

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 09:19

bulck schreef:
Nee mambo dat is waar , maar in dit geval in die situatie is dat wel je plicht om extra te kijken en omzichtig te zijn

Natuurlijk, maar wie zegt dat hij dat niet heeft gedaan?
Niet de rollen omdraaien, vind ik zo sneu...

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 09:21

hallo, volgens de Belgische wetgeving had hij moeten stoppen.
en dat heeft hij duidelijk niet gedaan.
fojoe schreef:
10.3. Elke bestuurder moet vertragen wanneer hij trek-, last- en rijdieren of vee op de openbare weg nadert. Hij moet stoppen indien deze dieren tekenen van angst vertonen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 09:22

nee , ik ga er niet vanuit dat die man met opzet paard aangereden heeft

en nee ik kijk niet continu in mijn spiegels

wel als ik iets passeer tot ik gepasseerd ben
hou ik het te passeren in de gaten
zeker als dit mensen of dieren betreft

stilstaande auto's bomen etc uiteraard niet :+

MamboBeach schreef:
bulck schreef:

Niet de rollen

uhhhhh als die het te passeren in de gaten had gehouden tot hij er voorbij was
had hij zeker opgemerkt dat er een paard lag , ruiter eraf etc

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 09:22

MamboBeach schreef:
bulck schreef:

Niet de rollen omdraaien, vind ik zo sneu...

Als hij gekeken had was ie niet doorgereden e :-)
En idd zie mij link, in Belgie was hij verplicht te stoppen.

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 09:23

Ik ben zelf loonwerker en het remmen op de motor (wat meer lawaai geeft) geeft vaak een mindere schrikreactie dan het remmen met je rempedaal. Aangezien op de meeste trekkers luchtremmen zitten. Als je de remmen los laat hoor je een sissend geluid waar paarden vaak van schrikken. Hier heeft ie dus al rekening gehouden met het paard.

En (ik weet niet wat er achter de trekker zat) zijn vaak de wielen niet te zien in de spiegel als je rechtuit rijd. En een paardenbeen of zelfs een hond voel je niet onder je trekker door gaan.

Daarnaast is het in nederland niet verplicht om te stoppen. ( Een schappelijke boer doet dat natuurlijk wel) Je hoort je paard onder controle te hebben. Net zoals je je trekker onder controle hoort te hebben. De boer kon er niets aan doen dat het paard opzij stapte. De ruiter kon er niets aan doen want als een paard schrikt gaat die toch wel.

Tis wel een vervelende situatie..

Ik trek hieruit geen conclusies wie er nou fout is geweest en wie niet. Want ik ben er niet bij geweest.

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 09:24

Ik als boerin kan zeggen dat dit erg triest is voor beide partijen.

overigens kan deze boer daar niets aan doen ik weet niet met wat voorn aanhang hij reed maar je hebt ontzettend slecht zicht. Ook als je iets aanrijd voel je dat amper omdat je met zn zwaar gevaarte rijd.