! mijn broer is netals onze inmiddels overleden vader een erkende paardenhandelaar die goed is voor zijn dieren welke hij voor de handel heeft.als hij naar een paardenmarkt gaat waar in Nederland, hebben de dieren onderweg voldoende te eten en wordt er onderweg ook nog gestopt om ze te laten drinken, ze staan ook op een goede laag stro. bij aankomst bij de markt kunnen de dieren nogmaals te drinken krijgen. deze dieren worden goed verzorgd of ze nu thuis staan of op de vrachtwagen.
er wordt ook totaal geen onderscheid of ze nu van onszelf zijn of dat ze voor de handel erstaan. het belang en de gezondheid van een paard/pony staat voorop, als er een DA moet komen wordt er ook totaal geen onderscheid gemaakt. het belangrijkste is dat een paard/pony zich goed voelt en dat het dier ook zien aan zijn humeur, vacht etc.
wij hebben het meegemaakt dat wij een pony terug kochten van een paar meiden, die het diertje twee plakjes beschimmeld hooi voerden, het een aantal uur per dag flink onder het zadel reden en geen hoefsmid of DA hadden laten komen. onze vader had een paar jaar deze pony aan hen verkocht als een goede dikke pony, wij kregen een graadmagere pony terug, die hardnodig ontwormd, kiezen vijlen en de hoeven gedaan moesten worden. wij konden bij dit arm dier gewoon een jas op de heupen hangen zo erg dat het eruit zag.
wij hebben dit dier opgeknapt en het heeft een poos geduurd voordat deze pony weer vlees op de ribben had. we hebben haar aan een gezin kunnen verkopen die hebben nu nog veel plezier van haar.
hetzelfde is met een shetlanderhengstje die bij ons achtergelaten is, als een heel mager bijna dood ding. deze had zulke lange haren op zijn lijf en zag er zo slecht uit dat het niet normaal was. tijdens het scheren kwam mijn broer erachter dat het diertje onder de luis en bloedluis zat! er is heel veel tijd en geld in hem gestoken alleen maar om hem er door heen te slepen. het heeft maanden geduurd maar meneer mag er nu eindelijk zijn.
hoe vaak is mijn broer al niet gebeld door mensen om daar met spoed een staatsgevaarlijke pony op te komen die alles kort en klein sloeg, welke via internet gekocht waren als "lieve, kinder"pony, die achteraf ingespoten bleek te zijn en dat het thuis uitgewerkt was.
deze dieren worden echt niet meer doorverkocht maar gaan gelijk door naar de slacht!
je laat geen kinderen en volwassenen verongelukken met een paard/pony die niet goed zijn.
dit geldt ook voor mensen die hele hoge eisen stellen aan een pony terwijl het kind pas een jaar of 2 rijden. laat zo'n kind lekker wegwijs worden met een oudere pony/ shetlander. mijn broer verkoopt ze dan echt geen pony omdat hij het niet op zijn geweten wilt hebben dat er iets met het kind zou kunnen gebeuren.
hoeveel paarden/pony's hebben onze vader en mijn broer niet gekocht van mensen waarvan hun dochter er niet meer na omkeken omdat ze een vriendje kregen? dat het dier wegkwijnde en totaal geen aandacht meer kregen.
dit als een paar voorbeelden te noemen.
maar als er een verbod zou komen op de paardenmarkten, waar moeten alle dieren dan heen? alles dood laten spuiten of slachten terwijl deze dieren eigenlijk nog jaren mee zouden kunnen gaan hetzij als maatje van een ander dier of als leuke recreatiepaard/pony. niet alles wat er op een paardenmarkt komt is voor de slacht, tuurlijk staan er ook dieren die er voor gekocht worden maar het merendeel wat er komt wordt voor het leven gekocht, hetzij recreatie of fokkerij.
maar als je de markt op wilt gaan staat de DA klaar om te kijken of het dier gezond is, de AID en LID lopen ook rond op de markt.
nog even en dan zitten onze paarden ook op de koets of op de paardentram en dan mogen wij ervoor gaan lopen. nog even en dan mag Sinterklaas ook niet meer op de schimmel de intochten doen in Nederland. nog even en dan mogen er geen wedstrijden meer gereden worden, geen shows meer gegeven worden ga zo maar door.
Ik ben met de paardenhandel opgegroeid en heb altijd van onze vader geleerd dat je Luxe paarden, Werk paarden en Slacht paarden heb. dat je ten allertijde altijd goed moet zijn voor elk dier wat er op stal komt of hij nu voor het leven of voor de slacht staat. elk dier heeft een recht op een waardig bestaan ookal duurt het voor sommige niet meer lang.
ik word er echt verdrietig van dat mensen die enkel een keer op een paardenmarkt komen niet weten hoe hard er achter de schermen aan de welzijn voor deze dieren gezorgd wordt hetzij thuis op de stee, in de wagen of op de markt, die "oude" mannen met een wandelstok zien staan, welke vaak ook voor je eigen veiligheid is, als beulen zien. het niet beseffen dat je vaak met gevaar voor je eigen leven een paard/pony aan het laden bent, overal commentaar op hebben hoe je het moet doen terwijl je soms al een hele poos aan het martelen ben om zo'n dier op de wagen te krijgen.
aan welke regels en wetten wij allemaal moeten voldoen, er voorzorgen dat de vrachtwagen/trailer in prima conditie en onderhoudt zijn. aan welke administratie gedaan moet worden voordat je een dier mee kan nemen naar een markt. aan welke papieren jezelf moet voldoen om te kunnen en mogen rijden met de wagen.
(helaas zelf meegemaakt!) En dat mag dan wel...