Partij voor de Dieren wil een verbod op paardenmarkten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kurby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 20:27

leuk om te horen dat degene die echt leven van de paardenhandel en die wel goed zijn voor die paarden en pony's welke naar de paardenmarkt gaan dierenmishandelaars zijn :( ! mijn broer is netals onze inmiddels overleden vader een erkende paardenhandelaar die goed is voor zijn dieren welke hij voor de handel heeft.

als hij naar een paardenmarkt gaat waar in Nederland, hebben de dieren onderweg voldoende te eten en wordt er onderweg ook nog gestopt om ze te laten drinken, ze staan ook op een goede laag stro. bij aankomst bij de markt kunnen de dieren nogmaals te drinken krijgen. deze dieren worden goed verzorgd of ze nu thuis staan of op de vrachtwagen.

er wordt ook totaal geen onderscheid of ze nu van onszelf zijn of dat ze voor de handel erstaan. het belang en de gezondheid van een paard/pony staat voorop, als er een DA moet komen wordt er ook totaal geen onderscheid gemaakt. het belangrijkste is dat een paard/pony zich goed voelt en dat het dier ook zien aan zijn humeur, vacht etc.

wij hebben het meegemaakt dat wij een pony terug kochten van een paar meiden, die het diertje twee plakjes beschimmeld hooi voerden, het een aantal uur per dag flink onder het zadel reden en geen hoefsmid of DA hadden laten komen. onze vader had een paar jaar deze pony aan hen verkocht als een goede dikke pony, wij kregen een graadmagere pony terug, die hardnodig ontwormd, kiezen vijlen en de hoeven gedaan moesten worden. wij konden bij dit arm dier gewoon een jas op de heupen hangen zo erg dat het eruit zag.
wij hebben dit dier opgeknapt en het heeft een poos geduurd voordat deze pony weer vlees op de ribben had. we hebben haar aan een gezin kunnen verkopen die hebben nu nog veel plezier van haar.

hetzelfde is met een shetlanderhengstje die bij ons achtergelaten is, als een heel mager bijna dood ding. deze had zulke lange haren op zijn lijf en zag er zo slecht uit dat het niet normaal was. tijdens het scheren kwam mijn broer erachter dat het diertje onder de luis en bloedluis zat! er is heel veel tijd en geld in hem gestoken alleen maar om hem er door heen te slepen. het heeft maanden geduurd maar meneer mag er nu eindelijk zijn.

hoe vaak is mijn broer al niet gebeld door mensen om daar met spoed een staatsgevaarlijke pony op te komen die alles kort en klein sloeg, welke via internet gekocht waren als "lieve, kinder"pony, die achteraf ingespoten bleek te zijn en dat het thuis uitgewerkt was.
deze dieren worden echt niet meer doorverkocht maar gaan gelijk door naar de slacht!
je laat geen kinderen en volwassenen verongelukken met een paard/pony die niet goed zijn.

dit geldt ook voor mensen die hele hoge eisen stellen aan een pony terwijl het kind pas een jaar of 2 rijden. laat zo'n kind lekker wegwijs worden met een oudere pony/ shetlander. mijn broer verkoopt ze dan echt geen pony omdat hij het niet op zijn geweten wilt hebben dat er iets met het kind zou kunnen gebeuren.

hoeveel paarden/pony's hebben onze vader en mijn broer niet gekocht van mensen waarvan hun dochter er niet meer na omkeken omdat ze een vriendje kregen? dat het dier wegkwijnde en totaal geen aandacht meer kregen.

dit als een paar voorbeelden te noemen.

maar als er een verbod zou komen op de paardenmarkten, waar moeten alle dieren dan heen? alles dood laten spuiten of slachten terwijl deze dieren eigenlijk nog jaren mee zouden kunnen gaan hetzij als maatje van een ander dier of als leuke recreatiepaard/pony. niet alles wat er op een paardenmarkt komt is voor de slacht, tuurlijk staan er ook dieren die er voor gekocht worden maar het merendeel wat er komt wordt voor het leven gekocht, hetzij recreatie of fokkerij.

maar als je de markt op wilt gaan staat de DA klaar om te kijken of het dier gezond is, de AID en LID lopen ook rond op de markt.

nog even en dan zitten onze paarden ook op de koets of op de paardentram en dan mogen wij ervoor gaan lopen. nog even en dan mag Sinterklaas ook niet meer op de schimmel de intochten doen in Nederland. nog even en dan mogen er geen wedstrijden meer gereden worden, geen shows meer gegeven worden ga zo maar door.

Ik ben met de paardenhandel opgegroeid en heb altijd van onze vader geleerd dat je Luxe paarden, Werk paarden en Slacht paarden heb. dat je ten allertijde altijd goed moet zijn voor elk dier wat er op stal komt of hij nu voor het leven of voor de slacht staat. elk dier heeft een recht op een waardig bestaan ookal duurt het voor sommige niet meer lang.

ik word er echt verdrietig van dat mensen die enkel een keer op een paardenmarkt komen niet weten hoe hard er achter de schermen aan de welzijn voor deze dieren gezorgd wordt hetzij thuis op de stee, in de wagen of op de markt, die "oude" mannen met een wandelstok zien staan, welke vaak ook voor je eigen veiligheid is, als beulen zien. het niet beseffen dat je vaak met gevaar voor je eigen leven een paard/pony aan het laden bent, overal commentaar op hebben hoe je het moet doen terwijl je soms al een hele poos aan het martelen ben om zo'n dier op de wagen te krijgen.
aan welke regels en wetten wij allemaal moeten voldoen, er voorzorgen dat de vrachtwagen/trailer in prima conditie en onderhoudt zijn. aan welke administratie gedaan moet worden voordat je een dier mee kan nemen naar een markt. aan welke papieren jezelf moet voldoen om te kunnen en mogen rijden met de wagen.

Nefertarie

Re: Partij voor de Dieren wil een verbod op paardenmarkten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 20:57

Wat jij typt is een inside verhaal, en niet iedereen zal het slecht met zn dieren doen, je hebt natuurlijk altijd uitzonderingen.
Maar er zullen natuurlijk ook handelaars zijn die, net als eigenaren thuis, niet goed zijn voor hun dieren.
Toch vind ik het een rare manier om je paard te kopen. Je gaat heen en komt thuis met een paard, net alsof je een nieuwe broek gaat kopen.... lijkt mij dat je er toch wat meer informatie over wilt hebben...

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 21:07

inge_tje schreef:
Maar er zullen natuurlijk ook handelaars zijn die, net als eigenaren thuis, niet goed zijn voor hun dieren.

En das de hele discussie idd. Alsof door het verbieden van paardenmarkten alle paardenmishandeling de wereld uit zou zijn.

Tuurlijk zie ik op paardenmarkten ook graatmagere paarden staan, met hoeven zo lang als mijn onderarm bij wijze van. Maar diezelfde paarden zie ik ook op een prive stal staan waar nooit iemand komt... En als je daar dan wat van zegt dat bv de hoeven te lang zijn dan wordt er geroepen, Goh wat vreemd, dat was gisteren nog niet..... _-:( (helaas zelf meegemaakt!) En dat mag dan wel... :?

Ook zie je op markten de wel goede beestjes staan. Je moet, als je een paard op de markt koopt, ook goed kijken naar de handelaar zelf imo.

En zoals hierboven gezegd, voor de erkende goede handelaren is het gewoon hun brood en daar ga je met respect mee om. Ik kaffer mijn baas ook niet uit omdat het een eikel is oid. Never bite the hand that feeds you! :D

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 22:34

afgeschaft hoeft niet perse

maar wel betere welzijnsregels en strengere controle's :j

isis_karel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 06:47

ik vind het onzin dat het word afgeschaft ik verzorg ponys van de organiseerder en hij neemt altijd een paar zakken eten mee en wij gaan mee om beweging te geven.
de paarden zijn het gewend op paarden markten.en soms heb ik ook dat ik wat zielig vind maarja daar word je hard van.ik vind het raar dat jullie allemaal zo oordelen zijn jullie uberhaupt weleens op een paardenmarkt geweest?

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 06:50

Tja, de Pvdd kan enorm doorslaan.
Ik ben van mening dat er inderdaad nog strenger gecontroleerd mag worden, maar daar zijn ze al mee bezig.
Het is allang niet meer zo zoals het vroeger was, maar ja, je hebt er altijd handelaren tussen staan die echt totaal geen gevoel hebben.
Dus die rotte eieren moeten ze er nog uit zien te halen, dan valt het verder best mee.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 07:36

Wat een softe kamerpraat weer. Je lost de problemen van welzijn hierbij niet mee op. De paarden zien er niet zo uit omdat ze op een markt aangeboden worden, daar gaat een traject aan vooraf. Een handelaar krijgt een paard in zijn bezit, of heeft ze zo thuis lopen. Ze kunnen beter de welzijnseisen en de toegangscontrole op paardenmarkten verbeteren.

Ik vind dit typisch een gevalletje "hand voor je ogen"-oordeel. Net als met de nertsenfokkerijen. Als het maar niet meer in Nederland is, dan is het ons probleem niet meer. Terwijl ze juist, door regels en wetten op te stellen, een heleboel kunnen verbeteren en in goede banen kunnen leiden.

JoukjeV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 07:42

Jonge_Monte schreef:
Vind het een zielige partij.

Ook ik vind de partij voor de dieren een zielige partij. Volgens mij weten ze voor de helft niet eens hoe het allemaal werkt met dieren en bedenken ze hun acties vanachter hun bureau zonder er bij stil te staan wat voor gevolgen hun bedenksels kunnen hebben voor de mensen waar het om gaat.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 08:05

PVDD 8)7

Die mensen moeten echt eens een leven krijgen. Een dagje meelopen in het circus, een dagje mee met de paardenhandelaar. Natuurlijk is het niet allemaal even leuk om te zien. Maar ze hebben geen flauw idee waar ze over praten.
Net als met het verdoven van biggetjes bij de castratie, denken ze dat dat beter is voor de biggen, maar het is de reinste dierenmishandeling!
Ze bedenken eens wat zeg! Bah...

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 08:05

Er staan altijd wel een paar oude lullen die nooit geen paarden zouden mogen hebben, maar over het algemeen zijn de meeste handelaren ook echt dierenliefhebbers en gaan ze er redelijk mee om. Als je de markten verbiedt blijven de rottige handelaars ook wel gewoon bestaan en doen dan hun werk alleen via marktplaats. Nu is het nog openbaar en kan er toch wat invloed worden uitgevoerd op deze mensen.

Ik moet echt niet denken aan een jaar zonder zuid-laren! En of de Pvvd ooit zelf wel eens iets met dieren te maken heeft gehad vraag ik me weleens af. Je kan ze ook doodaaien :P
Laatst bijgewerkt door zimbabwe op 15-09-09 08:06, in het totaal 1 keer bewerkt

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 08:06

een paardenmarkt is idd best gezellig...................voor de mens!Net als een braderie.
Maar voor de dieren is het een kwelling,uren lang stilstaan,iedereen zit aan ze te plukken,geen hooi en water enz enz.
Nee voor mij hoeft het ook niet,niet op die manier!
Wat mij beter lijkt is om een paardenmarkt kleinschaliger te houden met betere voorzieningen voor de dieren en boxen waar ze in kunnen staan,zeker voor die hele kleine ponies.
Mijn hart heeft zich es omgedraaid toen ik zag hoe die vieze strakke touwen(dat noemen ze dan halster)in die oogjes gesnoerd stonden,bah zo zielig en de eigenaar keek er niet naar om!
Nee zo hoe het nu gaat hoeft het van mij ook niet!!!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 08:09

Janine1990 schreef:
PVDD 8)7

Die mensen moeten echt eens een leven krijgen. Een dagje meelopen in het circus, een dagje mee met de paardenhandelaar. Natuurlijk is het niet allemaal even leuk om te zien. Maar ze hebben geen flauw idee waar ze over praten.
Net als met het verdoven van biggetjes bij de castratie, denken ze dat dat beter is voor de biggen, maar het is de reinste dierenmishandeling!
Ze bedenken eens wat zeg! Bah...

Dus jij laat bij jou zelf gewoon een kies trekken zonder eerst te verdoven????Kom maar op dan! }>
Ik ben blij dat zo'n partij bestaat!!!

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 08:12

Hoe zit het eigenlijk met het vissenkommen verbod?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 08:16

funnyhorses: Misschien even een varkensboer vragen naar het verdoven?
Wat gebeurd er met die biggetjes? Ze worden verdoofd, worden bang en krijgen een paniekreactie tegen het verlies van hun bewustzijn... Die dieren hebben geen idee wat hun overkomt he? Wij mensen weten dat het goed is, maar dat kan je zo'n klein dier niet vertellen. Wat gebeurt er met het biggetje? Loopt blauw aan, als in wiegedood.

Ik zoek nog even het artikel op. :)

Edit: Enkele artikelen:

29 juni 2007: http://www.boerderij.nl/1030928/Rundvee ... treren.htm

30 juni 2007: http://www.boerderij.nl/1031017/Landbou ... eweten.htm

19 mei 2009: http://www.boerderij.nl/1076442/Weekbla ... delijk.htm
Laatst bijgewerkt door Janine1990 op 15-09-09 08:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 08:24

Mhow als de PvdD ooit aan de macht komt, verwijs ik je bij deze graag naar het boek Animal Farm van George Orwell. Of we dan beter af zijn ;)

Van de 26 beknopte partij standpunten zijn er welgeteld 2 die het welzijn van de mens "behagen".
En dan nog niet eens een oplossing, maar alleen maar schoppen tegen het huidige systeem...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 08:28

Buitenzorg schreef:
Mhow als de PvdD ooit aan de macht komt, verwijs ik je bij deze graag naar het boek Animal Farm van George Orwell. Of we dan beter af zijn ;)

Van de 26 beknopte partij standpunten zijn er welgeteld 2 die het welzijn van de mens "behagen".
En dan nog niet eens een oplossing, maar alleen maar schoppen tegen het huidige systeem...

Is dat niet dat boek over de rooien?
Stalin etc? Waar ook een film van is?

bolhoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 08:40

een kanarie in een kooitje,

een hond uit een flat die uitgelaten wordt aan een prik
halsband,
daar scoort de pvdd niet mee

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 08:42

Nee, verbied die halsbanden, worden er weer andere honden of mensen aangevlogen... :Y)

Kan niet echt vinden of het verbod op vissenkommen als is doorgevoerd...

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 08:42

Ik heb in ieder geval al wel weer zin in de paardenmarkt hier in Lottum op 16 november. En nou verwacht ik dus niet dat mensen die hier heel hard roepen dat ze ook vinden dat het afgeschaft moet worden, wel naar de paardenmarkt gaan. Beetje hypocriet vind ik dat...

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 08:45

bolhoed schreef:
een kanarie in een kooitje,

een hond uit een flat die uitgelaten wordt aan een prik
halsband,
daar scoort de pvdd niet mee

nou het dikgedrukte stukje slaat anders noch wal noch kant

overigens het overige ook niet
tis maar net hoe groot het kooitje is he ;)
en durf je te zeggen dat de woningen hier in de flat groter zijn dan mening bokker zn eengezinswoning! :j

de veemarkten hier zijn over het algemeen wel netjes
er lopen altijd een tweetal dierenartsen en de dieren zien er gezond uit
en de koeien en schapen staan echt in hokken met dik stro en emmer water
heb 1 x slechte paarden gezien op de markt hier en tja....die handelaar kon ik en daar kan je niks goeds van verwachten
maar dat ligt idd aan de handelaar en niet aan de markt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 08:52

In een flat heeft een hond geen ruimte om buiten te spelen. En zit eigenlijk de hele dag binnen. Ik zou nooit een hond of een kat nemen in een flat. :n

Onze eensgezinswoning (vrijstaand woonhuis) is zeker weten groter dan de gemiddelde flat hier in Nederland. New York durf ik het niet over te zeggen...

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 08:54

@Kurby: Fijn dat er ook goede handelaren zijn. Ik heb mijn pony via Marktplaats gekocht. Dacht dat het een redelijke man was. Toen ik mijn paardje op ging halen met een andere handelaar (ik had immers nog geen trailer) Vertelde ik over het paardje en over de man. Toen vroeg die handelaar hoe deze man heette. En toen ik Benno zei. Zei hij: Oh jee ik hoop niet dat het DE Benno is, want dan heeft je paardje het niet goed gehad!! En inderdaad bij aankomst bleek het wel DE Benno te zijn. En inderdaad mijn paardje was niet ontwormd, was niet bekapt ( zou hij nog laten doen) En is redelijk gevaarlijk op stal te noemen, Zeker tegen vreemden. Ik vecht nog dagelijks tegen de dingen die deze man met mijn paardje heeft gedaan, twee jaar na dato. Natuurlijk hebben we nu ook een band en gaan een hoop dingen een stuk beter...Maar vreemden en stal en kleine kinderen zijn nog steeds een probleempje.....

Ik ga morgen naar die markt in Alphen en zal daarna verslag uit brengen!! Hoop natuurlijk Ilsjepilsje ook tegen te komen!!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 08:59

Als je weet dat dat een mogelijkheid is op internet, ga je toch ook niet via internet een overeenkomst aan?
Ik zou dat in ieder geval nooit doen, bezint eer ge begint.
Ik wil eerst weten of er een klik is met het paard.

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 09:01

Janine1990 schreef:
Is dat niet dat boek over de rooien?
Stalin etc? Waar ook een film van is?

Er is een tekenfilm van gemaakt.

Het is het verhaal waarin de varkens de macht overnemen en het boek is idd geschreven als satire op het politieke systeem in Rusland.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 09:01

Janine1990 schreef:
In een flat heeft een hond geen ruimte om buiten te spelen. En zit eigenlijk de hele dag binnen. Ik zou nooit een hond of een kat nemen in een flat. :n

Onze eensgezinswoning (vrijstaand woonhuis) is zeker weten groter dan de gemiddelde flat hier in Nederland. New York durf ik het niet over te zeggen...

dikke koeienpoep vind ik dat

ik heb een tijdje bij mijn moeder gewoond (met grote tuin!) en mijn hond wil dus niet naar buiten
nu woon ik in een flat! en het is allemaal gelijksvloers en de hond mag overal komen
menig hondje moet het doen met alleen de oppervlakte van de huiskamer en keuken
tevens werk ik niet en ben praktisch de gehele dag thuis voor mijn honden en wandel dus ook veel met ze

beetje jammer altijd dat mensen moeten generaliseren :Z

en ik nodig je graag uit om de flats hier te komen bekijken
wedden dat jij geen 2 grote gangen hebt? en een huiskamer(tje) van 30 m2 is normaal hier