Emiel Voest: ‘Niks mis met freestyle in competitievorm’

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 08:41

Is er niemand die zich ergert aan de foto bij het artikel waarbij je een volwassen man met nagenoeg zijn hele gewicht aan een dun touwtje over de neus ziet hangen :n . Of hij moet bovennatuurlijke krachten hebben waarmee hij de zwaartekracht trosteert en in deze houding ook zonder lijnen overeind blijft :+ .

Als dat freestyle moet zijn ben ik de paashaas -O- .

HummerTime

Re: Emiel Voest: ‘Niks mis met freestyle in competitievorm’

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 09:11

Dan ga maar vast eieren verstoppen!!!

Hij hangt niet aan het paard, maar loopt mee.
Geen dun touwtje over de neus, maar een gewone neusriem.
*gaap*

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 09:44

Weet je waar ik me zooooo ontzettend aan stoor, aan de negativiteit die er heerst. Ontzettend leuk zo'n "competitie" ! Of het nou een spel, wedstrijd of hoe dan ook genoemd wordt, het is een leuke manier om het publiek met freestyle in contact te brengen. En ik snap ook niet waarom mensen er moeite mee hebben. Wat is er mis met zo goed mogelijk kunnen freestylen? ? Iedereen wil hier altijd alleen maar iets anders als wat ze zelf doen afzeiken, dat is zo ontzettend jammer.

Emiel en de rest, ontzettend tof initiatief!

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 10:45

Het gaat er toch om om fijn met je paardje bezig te zijn. Ik zie niet in waarom dit niet in competitieverband zou kunnen. Als je het niet leuk vindt dan blijf je toch gewoon thuis. Iedereen is hier toch vrij in.
Hexodorien ik hoorde dat je geselecteerd was om mee te doen. Heel tof voor je en fijn dat je weer hebt bijgeleerd.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 11:58

Cassidy schreef:
Ik heb tot nu toe altijd gedacht dat je niet hard hoefde te trainen voor de freestyle, dat het een kwestie was van ontwikkelen van een feeling en timing, en leren waarom een paard zo reageert zoals hij reageert. Met andere woorden, inzicht en gevoel. Blijk het mis te hebben. Je moet wel degelijk fysiek trainen wil je je hersens kunnen laten werken :x. Toch maar naar de sportschool dan...

ga jij maar naar de sportschool dan ;) ,
ik denk dat het harde trainen juist een kwestie is van ontwikkelen van een feeling en timing, en leren waarom een paard zo reageert zoals hij reageert

ik vind het leuk dat dit gedaan is en ik ken Robin niet, maar van harte gefeliciteerd !

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 12:06

Cassidy schreef:
Ik heb tot nu toe altijd gedacht dat je niet hard hoefde te trainen voor de freestyle, dat het een kwestie was van ontwikkelen van een feeling en timing, en leren waarom een paard zo reageert zoals hij reageert. Met andere woorden, inzicht en gevoel. Blijk het mis te hebben. Je moet wel degelijk fysiek trainen wil je je hersens kunnen laten werken :x. Toch maar naar de sportschool dan...

Idd goed gezegd...
Ik ben bang dat deze mensen hun paarden nu toch weer echt gaan gebruiken voor de prijzen.
Want daar gaat het in een wedstrijd toch om? Ik denk dat de vriendlijkheid van het freestyle
'trainen' er snel af is. Mensen willen weer dat hun paard luisterd op wedstrijd. Dan komt er ook
weer stress bij, voor mens en paard. En dat is niet echt natuurlijk lijkt me.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 12:55

In deze competitie waren de combinaties zonder paard en kregen ter plekke een paard aangewezen (wat ik begrepen heb).

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 13:58

Wij hebben net een nieuw paard gekocht, een best wel dominante merrie.
Erg lief naar mensen en dieren toe, maar wat een competitiestrijd in de wei zeg!
Ze staat nu al 2 weken in de kudde, en elke dag is er weer een competitie, wanneeer ze eindeijk als winnaar geaccepteerd gaat worden.
Geen ruzie, maar strijden, strijden en nog eens strijden.
Geweldig, om te zien, om van te leren, en om af te wachten wanneer eindellijk de winnaar bekend is.
Ook paarden kunnen enorm genieten van winnen, aandacht, show, en presteren.
Ze willen hun baasje blij maken, en weken teren op een showtje weggeven.
wel wat anders dan de hele dag vervelen in de wei in hun kudde.
Ik heb een paar oude dames, die elk jaar paard van Sint mochten zijn, een week later stonden ze nog te glimmen op stal.
Een paard wil ook nuttig zijn, hier en nu in onze maatschappij.
Het gaat er alleen maar om, hoe je het doet.
Ik denk dat deze competitie voor veel paarden erg leuk kan zijn, enn een uitje is ook voor een paard altijd weer leuk.

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 14:04

"dan de hele dag vervelen in hun kudde"
dit vind ik echt bs. Een paard geniet van in een kudde staan.
Met soortgenootjes spelen, eten, slapen en gewoon samen kunnen zijn op een stuk grond. Dat is niet vervelen ;)
Geloof me, ik heb ze hier ook wel eens een paar weken zonder echt werken op het land staan en ze genieten ervan!

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 14:06

GreenRider schreef:
"dan de hele dag vervelen in hun kudde"
dit vind ik echt bs. Een paard geniet van in een kudde staan.
Met soortgenootjes spelen, eten, slapen en gewoon samen kunnen zijn op een stuk grond. Dat is niet vervelen ;)
Geloof me, ik heb ze hier ook wel eens een paar weken zonder echt werken op het land staan en ze genieten ervan!

Ohja hoor ze kunnen er zeker van genieten, maar afleiding en nuttig zijn willen ze ook graag.
Ik zie de paarden die een tijdje niets hoeven, toch triester worden na een tijdje.

myrzzaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 14:17

in een kudde zouden ze zich echt nooit vervelen, zeker niet in het wild, met altijd rondtrekken enz.
ik denk trouwens niet dat een paard graag nuttig wil zijn in de maatschappij, dat slaat toch nergens op?!

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 14:17

Het maakt natuurlijk wel een verschil welk weiland je hebt.
10 paarden op 2 ha, is voor ons nederlanders en nederlandse paarden al een enorme luxe.
Maar dan nog, is het geen vrijheid, waar ze zich inderdaad de hele dag kunnen vermaken.
Als ik foto's zie van Greenrider haar uitgestrekte vlaktes en heuvels en achter elke bult weer een andere boom, of dier of vogel, of ander paaltje, dan is natuurlik vervelen er niet zo snel bij.
Ik zie echt paarden verveeld in hun weiland staan. Niet dat ik weiland niks vind, maar wel dat ze hier bij ons toch ook meer moeten dan alleen een weilandje.

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 14:18

myrzzaa schreef:
in een kudde zouden ze zich echt nooit vervelen, zeker niet in het wild, met altijd rondtrekken enz.
ik denk trouwens niet dat een paard graag nuttig wil zijn in de maatschappij, dat slaat toch nergens op?!

Ga eens contact maken met een paard, en vraag wat deze het liefste wil?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 16:09

Mijn Nicky heeft net weer drie maand vakantie gehad en hij stond al die tijd bij zn vorige baasje in de wei met zn twee shettevriendinnetjes. Elke week kwam ik langs, en OF dat hij de aandacht en het werken miste. Hij was echt suuuperblij als ik er aan kwam en wilde elke keer met me mee de wei uit als ik wegging. En nu hij weer aan het werk is zie ik hem weer helemaal opleven. Gelukkig staat hij nu alsnog de hele dag in de wei maar ik merk echt dat hij alleen maar weidegang oersaai vindt en stomvervelend.

Condo, die vanwege een nare tumor 8 maanden niet onder de man of aan de longe kon werken kwijnde gewoon weg op zn weitje. Nu die weer aan het werk is issie ook weer helemaal blij.

Dus nee deze twee zou je absoluut geen plezier doen met alleen maar weidegang.

Maargoed back on topic over de freestyle competitie. ik zag Cassidy geloof ik zeggen dat het woord trainen in het verkeerde keelgat schoot, maar waarom?

Jezelf verbeteren mag je toch rustig trainen noemen?

Je kunt jezelf trainen in je gevoel, timing en reacties. Dus ja als je een goede freestyler wilt zijn, oftewel goed met je paard wil communiceren dan moet je toch trainen?

Ik neem tenminste voor het gemak even aan dat je niet vanzelf freestyler bent of je moet het begrip freestyle wel heel letterlijk nemen.

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 16:50

Ik heb een gedeelte gezien, maar zag er niet echt de competitie van in..
Ging allemaal heel rustig, paarden zullen het echt niet gemerkt hebben..

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 17:00

Je moet idd natuurlijk weide genoeg hebben! Maar als een paard zich bijv. gaan vervelen hoef je niet
gelijk te concureren met andere mensen met paarden. Hierdoor gaan veel paarden ook kapot.
Die willen niet gebruikt worden, die willen samen zijn samenwerken, spelen, avonturen beleven.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 17:37

Arabesk schreef:
Tja toch jammer dat er weer competitiedrang om de hoek komt kijken. Competitiedrang is typisch iets van mensen en iets waar het paard niet om vraagt.

....en elk competatief element is een potentiële bedreiging van het welzijnsbelang van het individuele paard.

Wanneer je NH een grond van paardgerichtheid toekent, dan is competitie erin een contradictio in terminus.

hc

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 18:17

jammer dat het gaat om 'geselecteerde leerlingen' en dat het niet op een vrij inschrijving ging. zo wil ik meer van een onderlinge competitie spreken als van een 'nk'. misschien iets voor volgend jaar om iedereen die wil te laten deelnemen, en de (halve) finale op HE te houden?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 21:32

Baucher was de grondlegger van wat nu door LDR/Rollkur/Hollandse School wordt uitgevoerd.
Doordat hij zich ontwikkelde kreeg hij door dat hij niet beleerde maar automatiseerde en hij veranderde zijn standpunt. Dat siert een mens.

Je weet niet wat je niet weet, dus dat is een reden voor iets verkeerd doen.
Het is echter geen excuus dat je iets niet weet, dus het maakt iets verkeerd niet goed.
Van fouten leer je. Als het goed is.
Streef naar kennis, leer en je weet meer, kan het beter doen.
Het is verwijtbaar als je tegen beter weten in niet wíl weten, niet verbetert.

Dit laatste is een punt wat bij de interne tegenstelling NH-competitie speelt.

hc (instructeur boodschappendressuur)
Laatst bijgewerkt door Katja op 16-09-09 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Reactie op verwijderde berichten weggehaald.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 23:24

Huertecilla schreef:
Arabesk schreef:
Tja toch jammer dat er weer competitiedrang om de hoek komt kijken. Competitiedrang is typisch iets van mensen en iets waar het paard niet om vraagt.

....en elk competatief element is een potentiële bedreiging van het welzijnsbelang van het individuele paard.

Wanneer je NH een grond van paardgerichtheid toekent, dan is competitie erin een contradictio in terminus.

hc

Elk mens is een potentiele bedreiging voor het individuele paard.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 23:25

Ik bedoel ermee te zeggen dat iedereen dus kan veranderen, dus oordeel niet zo hard over anderen terwijl jij het ook heb meegemaakt en gun iedereen zijn leerproces.
Ik vind het een onwijs goed initiatief, hoeveel mensen weten heel veel simpele (handige) freestyle dingen niet, wellicht dat ze door zo'n soort competitie nieuwsgierig worden! En zich gaan verdiepen. Helemaal op zo'n breed evenement als horse event.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 23:43

xMariekee schreef:
Ik heb een gedeelte gezien, maar zag er niet echt de competitie van in..
Ging allemaal heel rustig, paarden zullen het echt niet gemerkt hebben..

Ik heb de finale gezien en ik vond eerlijk gezegd één persoon zeer kwetsend met het paard omgaan. Ik vond het ronduit zielig voor het paard :j en misschien nog wel kwalijker dat het een 'freestyle leerling' was die met instructrice daar was (tenminste, dat is wat ik er van begrepen had :P).

Robin deed het supergoed en ging echt superleuk met het paard om :D. Diegene die tweede was geworden deed het ook supergoed! Waren vriendelijk naar hun paardje en genoten ook duidelijk van het hele gebeuren :D

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 09:32

GreenRider schreef:
Je moet idd natuurlijk weide genoeg hebben! Maar als een paard zich bijv. gaan vervelen hoef je niet
gelijk te concureren met andere mensen met paarden. Hierdoor gaan veel paarden ook kapot.
Die willen niet gebruikt worden, die willen samen zijn samenwerken, spelen, avonturen beleven.

Dat is zo, je hoeft niet gelijk te concureren, sommige paarden vinden het geweldig en sommige vinden het niks.
Niemand wil gebruikt worden, maar vind je concureren met andere paarden, gebruikt worden?
Aan de andere kant denk ik ook wel eens, en vertel het mijn paarden en pony's ook, dat ik 80 uur per week moet werken om aan het eten te blijven, om ook al mijn dieren het zo goed mogelijk te laten hebben.
Ook een paard heeft een functie, en ik vind, deze kan ook wat voor doen voor alles wat er klaar staat voor hem of haar.
Soms heb ik moeite met het idee, dat een dier heilig is, en nooit iets hoeft te doen. Als je een mens de keuze laat, wil de helft ervan ook het liefste in een hangmatje met cocktailtje in het zonnetje liggen.
De kunst is, deze mens te overtuigen dat er echt wel gewerkt moet worden.
Natuurlijk met respect liefde en waardering, dan werk je plezieriger. Een paard kan en wil dit ook!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 20:02

Moderatoropmerking:
Enkele offtopic reacties verwijderd.