Bandida schreef:Nee hoor. Dat soort combinaties, daar heb je er duizenden van. Dat is de ruiterij vandaag, dat is de gemiddelde ruiter, wereldwijd. Erg leuk dus als je voor het gemiddelde paard wat positief kan veranderen.
Ik heb alleen een stukje van paard 3 bekeken en zie hetzelfde als wat ik al bij ieder bit-paard zag dat voor het eerst bitloos wordt gereden: onmiddellijk meer rust en focus, simpelweg omdat de stoorzender weg is.
Ik zie bij het derde paard zonder bit voornamelijk verzet. Uitbreken bij het achterwaarts gaan, hoofd schudden en eruit drukken op het moment dat er wat meer druk gevraagd wordt, paard drukt de rug eruit bij het draven, spring consequent verkeerd aan en rent weg in galop... Over door het lijf lopen, in de aanleuning lopen, correct ruggebruik wullen we het maar niet eens hebben.
Overigens is dit zowel met als zonder bit zo, dus ik denk dat we tot de conclusie kunnen komen dat het dier gewoon voor geen meter voor elkaar is. Dat het een heel leuk recreatiepaard kan zijn geloof ik direct en of je er dan wel of geen bit in hangt maakt dan ook zeer weinig uit.
Ik ben absoluut niet tegen bitloos rijden en ben een zeer groot voorstander van mensen lekker laten doen wat ze zelf het beste vinden. Dit soort onderzoeken en experimenten hebben mij echter nog niet kunnen overtuigen dat ik met een bitloze optoming mijn paard net zo fijn dressuurmatig voor elkaar kan krijgen als met bit.