Bitloos hoofdstel volgens studie beter dan hoofdstel met bit

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 09:57

Cayenne schreef:
Volgens de onderzoekers zou het Dr. Cook hoofdstel sterk bijdragen aan een verbeterde veiligheid en welzijn voor zowel ruiter en paard.

Ik ben al jaren overtuigd gebruiker van zijn hoofdstel, en kan het daar alleen maar mee eens zijn. Het is echt veel veiliger, en het is gewoon aangenamer voor het paard. Wat momenteel wel ontbreekt is een aanbod aan instructie die mensen uitlegt hoe ze hun paard kunnen trainen voor het veilig gebruik ervan. Zo'n hoofdstel is maar een hulp, wat het echt veiliger maakt is dat tussen paard en ruiter een andere verhouding ontstaat doordat het paard zonder pijnprikkels aan het hoofd gereden wordt. En voor sommige combinaties is dat aanvankelijk even wennen ;)

manic

Re: Bitloos hoofdstel volgens studie beter dan hoofdstel met bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 10:01

Filmpjes: http://www.bitlessbridle.com/dbID/420.html

Paarden zonder aanleuning die een proefje lopen wat wat mij betreft nog niet eens B waardig is. Als dit soort experimenten serieus genomen willen worden zullen ze de lat toch wat hoger moeten gaan leggen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 10:05

Ik moet zeggen dat ik de ruiters wel nogal tegen vind vallen.
Geen wonder dat degene met bit zo'n laag cijfer kregen :+
Zo kan ik het ook inderdaad.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 10:08

ben nog voor nog tegen bit(loos)
rijd zelf beiden :D ene paard met bit andere bitloos

Jannepauli schreef:
Preken voor eigen parochie...

idd en dat is nu weer jammer
ze zegt het nml nog niks

maar wat ik wel op vind vallen in de afgelegde test
dat er paar keer bij bitloos werd gewezen op onbelance
zuo het paard dan toch balance steun zoeken bij het bit ..
maw waren het reeds correct gereden paarden of niet

nog wel paar dingetjes

al met al leverd het gehele onderzoek mij meer vragen op dan antwoorden

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 10:17

Nou ja, een onderzoek met 4 paarden, dat geeft wel een heel goed beeld zeg !!
Ik vind het ook raar dat ze 4 paarden nemen die nog nooit bitloos hebben gereden, maar wel met bit, dan kun je toch niet meer vergelijken waar ze het best op lopen, dan hadden ze paarden moeten nemen die ook nog niet met bit waren gereden.
Die beesten waren misschien al verknald met een bit, ja natuurlijk lopen ze zonder dan beter.
Echt lekker objectief dit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 10:20

Heb ook commentaar beluisterd, zie soms qua lopen niet zo veel verschil, maar punten wel duidelijk anders, beetje bevooroordeeld??

joopie7

Wat een bijzonder slecht onderzoek (onderzoek zou ik het eigenlijk niet moeten noemen, meer een verkapte vorm van reclame). Ik ken zat paarden die als je ze voor het eerst bitloos rijdt een stuk beter lopen dan met bit als ze met bit getraind zijn. Met name paarden die daarvoor met bit niet al te best zijn gereden doen het op bitloos goed omdat ze daar nog niet op afgestomd zijn. Maar als de rijstijl van de ruiter niet veranderd is het een kwestie van tijd voordat het paard terug valt in zijn oude gewoontes. Daarnaast denk ik persoonlijk dat als je een paard niet lekker aan het lopen krijgt met bit, dat je toch aan je eigen rijstijl moet gaan werken en niet je kop in het zand steken en het harachement de schuld gaan geven. (met uitzondering van medische problemen).

Een paard dat gewoon goed gereden wordt kan lekker met als zonder bit lopen, daarom kun je naar mijn idee beter inversteren in goede lessen dan in dure bitloze hoodfstellen als die van Dr. Cook.

Ruga

manic schreef:
Als dit soort experimenten serieus genomen willen worden zullen ze de lat toch wat hoger moeten gaan leggen.

Nee hoor. Dat soort combinaties, daar heb je er duizenden van. Dat is de ruiterij vandaag, dat is de gemiddelde ruiter, wereldwijd. Erg leuk dus als je voor het gemiddelde paard wat positief kan veranderen.
Ik heb alleen een stukje van paard 3 bekeken en zie hetzelfde als wat ik al bij ieder bit-paard zag dat voor het eerst bitloos wordt gereden: onmiddellijk meer rust en focus, simpelweg omdat de stoorzender weg is.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 10:21

Helaas een nietszeggend onderzoek... Een correcte(re) uitvoering zou ik heel interessant hebben gevonden, maar dit onderzoek zegt mij helemaal niets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 10:24

Royen schreef:
Mooie hoofdstellen! Ik denk dat bitloos over een paar jaar helemaal 'in'' is en ik hoop ook dat het verplicht wordt met een bitloos hoofdstel te rijden. Onzin dat een paard met bit beter rijdt, je stuurt toch met je zit en je benen? ;)

idd volledig mee eens

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 10:28

Lijkt mij niet echt een onderzoek waar je je op kunt vastpinnen, ze lijken een beetje uitvluchten te zoeken voor wat eigelijk beter kon in de proef. Ik zeg zeker niet dat de bitloze hoofdstellen slecht zijn, integendeel, lijkt me dat je er veel mee kan, maar op je nu op deze proef te gaan baseren, lijkt me alsof ze een resultaat voor ogen hebben, en een proef gecreeerd hebben om tot dat resultaat te komen. 4 paarden bv is totaal geen referentie, paarden konden moe zijn, maar keken alert, tja als je plots de baan ingestuurd wordt en ze hebben je bit 'vergeten' zou je wel even verbaasd rondkijken, deed die van mij ook de eerste keer ;) nuja genoeg voorbeelden om op te noemen, maar dit is gewoon geen proef of onderzoek.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 10:34

Bandida schreef:
Nee hoor. Dat soort combinaties, daar heb je er duizenden van. Dat is de ruiterij vandaag, dat is de gemiddelde ruiter, wereldwijd. Erg leuk dus als je voor het gemiddelde paard wat positief kan veranderen.
Ik heb alleen een stukje van paard 3 bekeken en zie hetzelfde als wat ik al bij ieder bit-paard zag dat voor het eerst bitloos wordt gereden: onmiddellijk meer rust en focus, simpelweg omdat de stoorzender weg is.

Ik zie bij het derde paard zonder bit voornamelijk verzet. Uitbreken bij het achterwaarts gaan, hoofd schudden en eruit drukken op het moment dat er wat meer druk gevraagd wordt, paard drukt de rug eruit bij het draven, spring consequent verkeerd aan en rent weg in galop... Over door het lijf lopen, in de aanleuning lopen, correct ruggebruik wullen we het maar niet eens hebben.

Overigens is dit zowel met als zonder bit zo, dus ik denk dat we tot de conclusie kunnen komen dat het dier gewoon voor geen meter voor elkaar is. Dat het een heel leuk recreatiepaard kan zijn geloof ik direct en of je er dan wel of geen bit in hangt maakt dan ook zeer weinig uit.

Ik ben absoluut niet tegen bitloos rijden en ben een zeer groot voorstander van mensen lekker laten doen wat ze zelf het beste vinden. Dit soort onderzoeken en experimenten hebben mij echter nog niet kunnen overtuigen dat ik met een bitloze optoming mijn paard net zo fijn dressuurmatig voor elkaar kan krijgen als met bit.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 10:37

Idd manic en dan komen we weer tot het besluit, de ruiter speelt ook een grote rol, of het nu bitloos of met bit is. ruiter 1 vind ik ook wel vaak in de fout gaan, geeft nogal brute hulpen, rijdt met bit met ontzettende pianohanden, zonder bit, wordt het paard evenzeer gehinderd. Ik blijf nog altijd bij mijn besluit, bit of bitloos het is maar hoe je ermee rijd en omgaat.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 10:37

manic schreef:
Bandida schreef:
Dit soort onderzoeken en experimenten hebben mij echter nog niet kunnen overtuigen dat ik met een bitloze optoming mijn paard net zo fijn dressuurmatig voor elkaar kan krijgen als met bit.

Als je daar FEI type van dressuur mee bedoelt kan je inderdaad beter met bit rijden.
Verder is het enige verschil bij dat paard minder verzet. Op zich een prima resultaat. Dat het verder nergens op lijkt is bijzaak (en een ruiterprobleem)
Laatst bijgewerkt door Ruga op 14-09-09 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 10:38

Cayenne schreef:
Ik moet zeggen dat ik de ruiters wel nogal tegen vind vallen.
Geen wonder dat degene met bit zo'n laag cijfer kregen :+
Zo kan ik het ook inderdaad.

Heb net even( mond viel open) naar deze bewijzen gekeken.... misschien moet dit maar van VP afgehaald worden.

"Onderzoek"
hoort op de mesthoop thuis, topic is verder prima!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 10:53

Mijn mond viel ook open bij het bekijken van de filmpjes.
Die paarden worden, met en zonder bit, totaal niet gereden.

Bij het 1e paard met bit (de vos) wordt een overgang naar halt volledig op de hand gereden.
Of je dat nou met of zonder bit doet...dat is geen paardrijden.

En inderdaad, dit is geen onderzoek. Voor een wetenschappelijke studie zal je een grote groep paarden moeten beoordelen. De aanpak van BIT vond ik al stukken beter. Dat was een zeer leesbaar thema nummer.

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 10:55

LDRD schreef:
Een studie door de bedenker van het hoofdstel onder 4 paarden? :?

Nou idd, dat klinkt mij een beetje in de oren als, 'wij van WC eend adviseren WC eend....'

ggit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 11:03

precies ayo, de maker onderzoekt z'n eigen hoofdstel, met te weinig paarden, een 'gekleurde' jury, een suggestieve methode (eerst bit, dan bitloos) en komt dan dus tot een weinig verrassende en totaal niet onderbouwde conclusie. geen onderzoek, maar reclame dus.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 11:11

Dit zijn gehoorzaamheidsproeven, heeft niets met dressuur of een dressuurproef te maken, wat een onzin zeg!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 11:14

Citaat:

Maar wie is dan de stoorzender? het bit of de ruiter.

Ik heb stukjes gekeken van het eerste paard zowel met bit als zonder. Met bit valt me op dat het dier constant aan het happen is met de mond dat kan duiden op mond problemen of een bit wat simpelweg niet past in de mond.
Ook zie ik het paard met het hoofd enigzins naar buiten lopen, zonder bit doet hij het minder maar doet het nog wel, dit kan duiden op een scheef paard.
Teugels hangen in waslijntjes en er is geen constante verbinding met het bit of met het bitloze hoofdstel. Paard krijgt dus iedere keer rukjes in de mond. Revereert ook weer naar punt 1 van mij.

Ik ken een heleboel paarden die heel blij zouden zijn met een bitlooshoofdstel maar dit komt meer door de ruiter die bovenop het paard zit. Ik ken gelukkig ook ruiters met een hele stille zachte hand, ik denk dat die weinig of geen verschil zullen merken.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 11:15

Mijn vorig paardje liep in eerste instantie ook beter bitloos, totdat na een 4 tal keer ze doorkreeg dat ze geen bit meer inhad... ik kan je verzekeren dat er vlug terug een bit in mond zat!
Niet dat ik tegen bitloos rijden ben, maar het onderzoek zelf vind ik dus niet representatief (en dan maar op 4 paarden).

@ Cowgirl: ik volg jouw mening hierin. Het bit of bitloos is zo hard als de ruiterhand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 11:19

Bolieke schreef:
Mijn vorig paardje liep in eerste instantie ook beter bitloos, totdat na een 4 tal keer ze doorkreeg dat ze geen bit meer inhad...

Dat is meer een rijtechnisch probleem, staat los van bitloos. Als je een bit nodig hebt om je paard onder controle te houden dan is hij niet consequent geconditioneerd.

Ik rij al jaren meedere paarden en pony's bitloos met diverse optomingen en heb nog nooit zoveel verzet gehad als op het systeem van Cook := .
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-09-09 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 11:19

ayo schreef:
LDRD schreef:
Een studie door de bedenker van het hoofdstel onder 4 paarden? :?

Nou idd, dat klinkt mij een beetje in de oren als, 'wij van WC eend adviseren WC eend....'

:')
Dat verkoopt ook al jaren goed! :D
Maar idd wat een kul-onderzoek....

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 11:22

Buiten het feit dat een ruiter met zijn benen, zitbeenknobbels en rompbalans rijd. Maakt altijd nog wat de ruiterhand doet met de teugel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 11:31

NatasjavE schreef:
Mijn mond viel ook open bij het bekijken van de filmpjes.
Die paarden worden, met en zonder bit, totaal niet gereden.

Bij het 1e paard met bit (de vos) wordt een overgang naar halt volledig op de hand gereden.
Of je dat nou met of zonder bit doet...dat is geen paardrijden.

En inderdaad, dit is geen onderzoek. Voor een wetenschappelijke studie zal je een grote groep paarden moeten beoordelen. De aanpak van BIT vond ik al stukken beter. Dat was een zeer leesbaar thema nummer.

Precies!

Ik vind het een onderzoek van niets. Geen enkele ruiter uit de filmpjes kan rijden. Ik weet zeker dat hier bewust voor gekozen is om het onderzoek positief te beinvloeden. Natuurlijk heeft een paard minder hinder van gesjor aan een brede neusband, dan van gesjor aan een bit. Natuurlijk heb je dan minder verzet. Dit heeft werkelijk niets, maar dan ook niets met paardrijden te maken...