Grote doorbraak in paardenwereld tijdens Horse Event

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zaina

Berichten: 3448
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Huizen

Re: Grote doorbraak in paardenwereld tijdens Horse Event

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 21:59

Ik ben het eens met Arabesk hoor.. wat een nep-doorbraak dit.

Sjeempie

Berichten: 2187
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Grote doorbraak in paardenwereld tijdens Horse Event

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 22:02

mischien een beeeeetje offtopic maar sjoert wat een ongeloofelijk leuke foto :D

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 22:07

MarChak schreef:
Karina schreef:
Je moet je klanten verplicht zo'n paspoort verkopen wil je aangesloten zijn bij de FNRS, nieuwe klanten dus per direct in principe, in ieder geval bij aanschaf van de eerste leskaart.

Aha. En ik zie op fnrs.nl dat de kosten nog meevallen, 14 euri/jr dus er word je tenminste niet gelijk een poot uitgerukt.

Het gaat mij meer om het principe. Als ik bij een manege wil leren paardrijden, dan wil dat helemaal niet zeggen dat ik meteen geïnteresseerd ben in wat voor wedstrijdsport dan ook. Waarom zou ik me dan meteen bij een sportbond moeten aansluiten?
Of het dan 1, 14 of 140 euro kost dat maakt me niets uit. Het is gewoon een gedwongen koppelverkoop waar ik niet blij van word.

Karina

Berichten: 1443
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 22:15

En je bent niet de enige. Veel mensen zijn intussen een gezonde weerstand aan het opbouwen tegen al die vormen van registratie, dat je niet eens meer fijn wat bosritten kunt maken zonder weer aangesloten te moeten zijn bij een bond en geregistreerd als klant van een bedrijf en overkoepelende organisatie. Nog even en je krijgt een chip in je nek zodra je de eerste keer je voet in de beugel zet ;).

MarChak

Berichten: 2553
Geregistreerd: 27-01-08
Woonplaats: op mijn eerste Chakra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 22:20

oomens schreef:
Het gaat mij meer om het principe. Als ik bij een manege wil leren paardrijden, dan wil dat helemaal niet zeggen dat ik meteen geïnteresseerd ben in wat voor wedstrijdsport dan ook. Waarom zou ik me dan meteen bij een sportbond moeten aansluiten?
Of het dan 1, 14 of 140 euro kost dat maakt me niets uit. Het is gewoon een gedwongen koppelverkoop waar ik niet blij van word.

Daar moet ik je wel gelijk in geven. Ben zelf gelukkig niet meer afhankelijk van maneges }> en aan wedstrijdsport doen we (nog) niet.

Wildgirl

Berichten: 11683
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 22:36

Arabesk schreef:
Axel_Valerie schreef:
hahaha ja dat had ook een goeie geweest arabesk :P


Of zoiets als

Grote doorbraak in paardenwereld tijdens Horse Event
FNRS presenteert nieuw sterrensysteem waarbij paardenwelzijn prominente plek inneemt
.

Dát zou pas écht een GROTE doorbraak zijn -O-

arabesk, alsjeblieft, verzin eens wat nieuws :Z

Onali

Berichten: 18534
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Grote doorbraak in paardenwereld tijdens Horse Event

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 22:37

Arabesk heeft daar wel gelijk in Wildgirl. Ik heb FNRSmanges gezien dat ik denk waar halen ze in vredesnaam die sterren mee naar binnen? Niet als het gaat om de welzijn hoor :n

Wildgirl

Berichten: 11683
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Grote doorbraak in paardenwereld tijdens Horse Event

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 22:40

dat ben ik met je eens indianlady maar, om nou bij ieder topic over wat voor willekeurig onderwerp dan ook dat propaganda praatje over welzijn te horen te krijgen.....wordt daar soms wat moe van

Onali

Berichten: 18534
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Grote doorbraak in paardenwereld tijdens Horse Event

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 22:40

:')
Ik snap je

Wildgirl

Berichten: 11683
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 22:44

IndianLady schreef:
:')
Ik snap je


fijn :')

Flabbergast
Berichten: 7534
Geregistreerd: 21-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 22:48

Grappig dat dus vanmiddag het allereerste exemplaar van het boek PaardenWelzijn gepresenteerd is op dit congres :).

Sigrid

Berichten: 2969
Geregistreerd: 11-09-07
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 22:54

Ik verwachtte dus echt iets spectaculairs. Iets op het gebied van Welzijn (een convenant of iets dergelijks)...
Maar het viel een beetje tegen. Opzich vind ik het geen doorbraak of groot nieuws. Maar ik ben dan ook géén manegeruiter en ook niet actief in de wedstrijdsport. Dus wellicht dat het daarom wat verder van me af staat.

edit:
@Sjoert
Wat een prachtige foto! Hup 6 slagen in de beugels en hobbelen maar!

Huertecilla

Berichten: 26917
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 23:18

oomens schreef:
Het gaat mij meer om het principe. Als ik bij een manege wil leren paardrijden, dan wil dat helemaal niet zeggen dat ik meteen geïnteresseerd ben in wat voor wedstrijdsport dan ook. Waarom zou ik me dan meteen bij een sportbond moeten aansluiten?


Je hebt fundamenteel gelijk.
Het gaat heel ver namelijk. Daardoor verklaar jij je automatisch akkoord met de reglementen van die sportbond.
Daar zitten ook plichten aan vast waarvan ik bijna zeker weet dat jíj die, naar mijn mening terecht, ziet als een stukje afstand doen van jouw mensenrechten.
Het is een slinkse klantenbinding en controlemechanisme.

Verder is het bepaald geen doorbraak dat paarden nóg verder als gebruiksvoorwerp ingezet worden. Dat is een welzijnsdimensie áchteruit. Soort van bowling en de bal van jouw smaak huren of karten met een leasekart.
Waar is het belang van het páárd hierbij?
Doorbraak voor meer omzet van de ondernemers. Stap achteruit voor consument en paard.

hc

piey

Berichten: 67
Geregistreerd: 01-09-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 00:26

Binnenkort komt er ook Hoefslagbelasting... :D

EstherHegt
Berichten: 3343
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 00:44

oomens schreef:
Het gaat mij meer om het principe. Als ik bij een manege wil leren paardrijden, dan wil dat helemaal niet zeggen dat ik meteen geïnteresseerd ben in wat voor wedstrijdsport dan ook. Waarom zou ik me dan meteen bij een sportbond moeten aansluiten?
Of het dan 1, 14 of 140 euro kost dat maakt me niets uit. Het is gewoon een gedwongen koppelverkoop waar ik niet blij van word.


Volgens mij staat er niet dat je lid moet worden van de sportbond, er staat
Citaat:
er zijn inmiddels meer dan 70.000 manegeruiters die de wedstrijdsport beoefenen met manegepaarden en lid van de sportbond zijn geworden”,
De bond is met 200.000 ruiters inmiddels de zesde sportorganisatie in Nederland.


Mensen die op een manege rijden hoeven geen lid te worden van de sportbond.

Ik ben zelf niet geinteresseerd in wedstrijdport hoor, en koppelverkoop gaat vaak verder juist bij eigen paarden en geen manegepaarden. Paspoorten zijn 'voordeliger' als je lid bent van stamboek etc.
Veulens inschrijven dito.
Er bestaat geen burgelijke stand voor paarden waar ongeacht het ras een paard geregistreerd kan worden tegen een standaard tarief.

Karina

Berichten: 1443
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Re: Grote doorbraak in paardenwereld tijdens Horse Event

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 00:55

Wel als je op een FNRS manege rijdt EstherHegt, dan is het ruiterpaspoort verplichte kost, en daarmee dus ook het lidmaatschap van de Bond, dat is er aan gekoppeld.

EstherHegt
Berichten: 3343
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 00:56

Is dat zo dat als je les neemt je een ruiterpaspoort moet hebben? Ik kan dat niet opmaken uit dit artikel. Want dat is idd koppelverkoop. Dat mag niet volgens de wet.
Vraag me dan gelijk af wat voor waarde een ruiterpaspoort heeft.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 02:32

Als je klant bent bij een FNRS-erkende manege, dan krijg (koop) je automatisch het ruiterpaspoort en ben je dus automatisch lid van de KNHS.
Dit betekent niet dat je nu ineens per se wedstrijden moet gaan rijden, maar je zit wel meteen vast aan alle verplichtingen en verboden die bij het lidmaatschap horen.
Volgens het algemeen reglement van de KNHS bijvoorbeeld
artikel 5 lid 1c schreef:
Met inachtneming van het bepaalde in artikel 5 van de statuten verplichten verenigingsleden
en individuele recreatiesportleden, voor zover van toepassing, zich voorts:
(...)
om slechts met voorafgaande toestemming van het Federatiebestuur uit te komen,
dan wel mede te werken aan een wedstrijd, die niet door of onder auspiciën van de
KNHS dan wel een door haar erkende organisatie is georganiseerd, of waarvoor de
vereiste toestemming niet is verleend;

Je mag dus aan geen enkele niet-KNHS-wedstrijd deelnemen wanneer je op een FNRS-erkende manege rijdt.
Niet ringsteken op de lokale kermis, niet meedoen aan een andere tak van paardensport dan de 'officiële' KNHS-disciplines.

Mooie verplichte beperking van je keuzevrijheid, terwijl je denkt alleen maar op een kwalitatief goede manege te gaan rijden.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 04:15

Huertecilla schreef:
Je hebt fundamenteel gelijk.
Het gaat heel ver namelijk. Daardoor verklaar jij je automatisch akkoord met de reglementen van die sportbond.
Daar zitten ook plichten aan vast waarvan ik bijna zeker weet dat jíj die, naar mijn mening terecht, ziet als een stukje afstand doen van jouw mensenrechten.
Het is een slinkse klantenbinding en controlemechanisme.

Ik vind ook dat de macht van de KNHS veel te ver gaat. Ze controleren echt alles, dmv regelgeving waar je niet omheen kunt.

Alle enigszins serieuze accomodaties moeten voldoen aan het Veiligheidscertificaat, anders kunnen ze geen KNHS-wedstrijden houden, en dat is hun grootste bron van inkomsten dus ze moeten wel. En daarmee moet iedereen die van die accomodatie gebruik wil maken, ook buiten de KNHS om, voldoen aan de door de KNHS opgestelde regels. Op die manier controleert de KNHS de hele paardensport in Nederland.

De KNHS bepaalt de loopbaan van een ruiter van de wieg tot het graf. Dat is eigenlijk wat ze op Horse Event ons nog even op het hart gedrukt hebben: Denk vooral niet dat je om ons heen kunt.

Ik heb het al eens eerder gedacht en het komt nu weer boven: Mag dat allemaal zomaar? Is dit niet iets om de NMa of mevrouw Kroes eens naar te laten kijken?

westernappie

Berichten: 244
Geregistreerd: 31-01-06
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 04:33

mijn paard staat al jaren op een fnrs manege, en ik heb geen ruiterpaspoort. hoef ik ook niet, en word daartoe ook niet gedwongen door de manege houder. men is ook niet verplicht om wedstrijden te rijden imo. als je dat wel wil moet je wel dat paspoort hebben. is dus een keus. en als bij ons iemand komt voor een buitenrit (wel onder begeleiding :D ) vraagt men echt niet naar dat paspoort, ze kijken wel lekker uit. het ritselt hier zomers van de oosterburen die graag een ritje maken :+ .

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 06:59

westernappie schreef:
mijn paard staat al jaren op een fnrs manege, en ik heb geen ruiterpaspoort. hoef ik ook niet, en word daartoe ook niet gedwongen door de manege houder. men is ook niet verplicht om wedstrijden te rijden imo. als je dat wel wil moet je wel dat paspoort hebben. is dus een keus. en als bij ons iemand komt voor een buitenrit (wel onder begeleiding :D ) vraagt men echt niet naar dat paspoort, ze kijken wel lekker uit. het ritselt hier zomers van de oosterburen die graag een ritje maken :+ .

Voor mij geldt hetzelfde westernappie. Ik sta als westernruiter ook op een FNRS-manege. Wij worden inderdaad niet verplicht om lid te worden omdat wij geen manegeklanten maar pensionklanten zijn. Wij doen ook niet mee aan FNRS- of KNHS-wedstrijden. Maar als ze strikt willen zijn, dan mogen wij als westernruiters niet eens rijden op een FNRS-accomodatie, omdat we geen rijbroek dragen en de laarzen en zadels niet aan de regels voldoen. Je zult waarschijnlijk al verplicht een cap dragen. Ik wel tenminste.
Zoals je zelf al zegt wordt er ontzettend veel gedoogd. Dat geeft wat mij betreft juist aan hoe onmogelijk veel van die regels zijn.

Waar het echt om gaat is dat de KNHS een instrument in handen heeft om accomodaties te dwingen om bepaalde takken van paardensport te weigeren. De KNHS kan naar eigen believen die regels zo aanpassen dat bepaalde groepen paardensporters nagenoeg nergens meer terecht kunnen. Als de KNHS bepaalt dat alle ruiters verplicht met een rode neus op moeten rijden, dan zal het aldus geschieden. Of ze dat nou daadwerkelijk doen of niet maakt niet zo veel uit. Dat ze die macht hebben vind ik al kwalijk genoeg. Dat noem ik een monopoliepositie.

Als westernruiter weet jij toch ook dat het steeds moeilijker wordt om in Nederland nog een accomodatie te vinden waar wedstrijden volgens AQHA/APHA/ApHC/NRHA/NSBA-regelement gereden kunnen worden, als gevolg van het KNHS-Veiliheidscertificaat? Nog even en we kunnen nergens meer terecht met onze Quarters, Paints en Appies.

En wat zegt de KNHS/FNRS dan? "De nieuwe regels zijn een groot succes! Bijna alle accomodaties vragen het Veiligheidscertificaat aan! Er komen steeds meer FNRS-maneges bij en steeds meer ruitertjes worden direct lid van de KNHS!" Ja, duh! Ze kunnen niet anders!
Ik weet niet, maar ik heb dit soort praktijken voor het laatst gezien achter het Ijzeren Gordijn.

Huertecilla

Berichten: 26917
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 09:01

oomens schreef:
Je mag dus aan geen enkele niet-KNHS-wedstrijd deelnemen wanneer je op een FNRS-erkende manege rijdt.
Niet ringsteken op de lokale kermis, niet meedoen aan een andere tak van paardensport dan de 'officiële' KNHS-disciplines.
Mooie verplichte beperking van je keuzevrijheid, terwijl je denkt alleen maar op een kwalitatief goede manege te gaan rijden.



Jij hebt het op je netvlies.

Je zit gelijk onder de paraplu van zeer vergaande rgeltjes. Dat gaat van niet meer aan ´wilde´ evenmenten mogen deelnemen, via entverplichting van gezonde paarden tot verbod een écht veilige kledingkit aan te trekken. Zelfs type zadel en -kleding word je opgedrongen.

Dit terwijl het ´kwaliteitskenmerk´ in NL een aantal forse fundamentele veren laat mbt veiligheid en paardwelzijn.
Deze ´doorbraak´ toont wederom aan dat de sectorvertegenwoordiging níet in het ruiterbelang is maar slechts kaal economisch belang vertegenwoordigt.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re: Grote doorbraak in paardenwereld tijdens Horse Event

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 09:08

Ik was het aan het lezen en dacht waar blijft die grote doorbraak??

Wat een onzin zeg...
Heel erg misleidende titel...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 09:08

Wat absurd allemaal, vind dit helemaal geen doorbraak, meer een beperking.

Fleurtje100
Berichten: 2700
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 09:16

Brrrr, wat krijg ik toch steeds meer een hekel aan de KNHS. Wat een doorbraak hoor, ze kunnen mensen straks nog meer geld uit hun zak gaan kloppen. Een tijdschrift voor manegeruiters wordt zeker net zoiets als dat ik verplicht abbonnee ben van de Paard & Sport, terwijl dat ding iedere twee weken ongeopend weg geflikkerd wordt. Daar verdienen ze ook veel geld aan, het staat vól met reclame en er zitten altijd losse folders bij, en leden zijn ook nog eens verplicht abbonnee en betalen daarvoor.