Meer dan 1200 Amerikaanse renpaarden overleden in 2008

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Whinnylando

Re: Meer dan 1200 Amerikaanse renpaarden overleden in 2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 15:17

Goh, da's 100 per maand...

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 16:02

ik wil toch even rechtzetten dat mensen denken dat rensport alleen om geld draait... ik geloof dat er werkelijk geen andere tak van paardensport is die zoveel kost en zo weinig op brengt als de rensport. het is niet voor niets een hobby van de sheikhs/koningen en hele rijke industrielen. Die mensen moeten er alleen maar op toeleggen. Het prijzengeld is niet noemenswaardig, behalve dan bij de hele grote races en daarvan zijn er niet zoveel in het jaar (over de hele wereld misschien 50?), bovendien moet je daar vanaf halen dat een gemiddeld goed gefokt renpaard als jaarling zo'n 50 000 - 1.000 000 euro kan kosten, opgevoed moet worden, getraind moet worden en er inschrijfgeld betaald moet worden. Kosten van misschien wel 12000 euro per jaar per paard. En dat drie jaar lang. Nou dat red je niet met je geldprijs van een belangrijke race! En dan heb ik het nog niet eens over een wat minder goed presterend renpaard.

en 'de dood van een renpaard incalculeren'? hoe kun je nou op 250 000 paarden de dood van 1200 incalculeren? de kans dat dat jouw paard treft is dus 0.5 %... lijkt me erg overdreven om dat in te calculeren.

Als je zou kijken naar hoeveel races per dag in de USA plaatsvinden en hoeveel racebanen er daar bestaan, dan valt 1200 echt nog wel mee.

en verder: elke dood is er eentje te veel, begrijp me niet verkeerd, het is heel goed dat ze hier iets aan willen doen en het verband proberen te vinden tussen deze ongelukken. Dat lijkt me niet meer dan prijzenswaardig te noemen.

maar ik denk dat je er nog van zou schrikken als je gaat kijken hoeveel rijpaarden aan sportgerelateerde blessures omkomen elke dag, alleen daar horen we dan weer niets van. Bovendien, daar zijn we aan gewend geraakt.

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 17:42

er word net gezegd.. gemiddeld 250 000 paarden in training, ieder paard start wel een aantal keer per jaar, laat zeggen gemiddeld 10x per jaar. dat zijn 2500 000 starts. ik snap niet waarom iedereen erover blijft discussieren, renpaarden die allemaal dood gaan? schei toch uit, neem een kijkje op het volbloed forum en zie hoeveel renpaarden er nu nog een goed leven hebben als recreatie paard of nog verder in een andere tak van de paardensport. Het is niet niks, dat paarden omkomen in rennen, maar ik zie vaak genoeg nog dressuurpaarden al naar de slacht gaan omdat ze niet geschikt zijn voor het te behalen niveau. Als een volbloed niet snel genoeg is word hij gewoon verkocht aan iemand die het een toekomst kan bieden. Het doel blijft om het risico op ongelukken te verkleinen zodat het aantal ongelukken kleiner word, maar als je niet een keer hebt gekeken hoe het er werkelijk aan toe gaat, kan je beter niet oordelen.

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 10:31

quadripes schreef:
ik wil toch even rechtzetten dat mensen denken dat rensport alleen om geld draait... ik geloof dat er werkelijk geen andere tak van paardensport is die zoveel kost en zo weinig op brengt als de rensport.

Met het kleine groepje in Nederland dat ondanks alle financiële tegenslagen nog doorgaat is het zeker nu een echte liefhebbers sport geworden. Daarbij opgeteld het tegenwerken van sportverslaggeving, de overheid, en teruglopende bezoekersaantallen ga je dit echt niet doen als je van makkelijk houdt.

Het is natuurlijk altijd makkelijker om de rensport te veroordelen, want het beeld van een Ruffian die haar been breekt is veel makkelijker te begrijpen. Dat prestatiepaarden in elke tak van de sport te maken krijgen met zeer, mag een publiek geheim heten, maar het is kennelijk aantrekkelijker om extreme bewegingen en huppel-piaffe's te zien dan een renpaard. Blue Hors Matinee werd geloof ik ook om vage redenen plots teruggetrokken..? I wonder why.

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 08:38

Peesproblemen

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 08:46

uhh? ja en? is dit een onderbouwde serieuze reactie?

Nadesh95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 16:19

tjemig. het is niet zielig. de paarde willen rennen. ze houden ervan, en trouwens, de galop is toch de natuurlijke gang van een paard? De rensport is een prachtige sport. en je moet niet gaan zeggen dat ze niet voorzichtig rijden. trouwens in de hoefslag lees ik regelmatig verhalen van springpaarden die door de hindernis knallen. allemaal dat soort dingen. ik ben zelf tijdens het springen gevallen met mijn paard vorige zondag en nu zit ik met een gebroken sleutelbeen.

weetje. eigenlijk zijn manegepaarden zielig. die moeten alleen maar rondjes lopen door een stoffige binnenbak met slechtpassende zadels op hun rug. dat is zielig, die worden met de bitten door de mond getrokken