Rachel Alexandra verslaat opnieuw de grote jongens *clip*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 12:50

Arabier17 schreef:
ze koersen tot hun 8e / 9e jaar als ze goed zijn.
daarna gaan ze de fok in, of worden een rijpaard

Dank je!! Ben ik weer wat wijzer geworden vandaag! :Y)

Niffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 12:51

quadripes schreef:
sorry Niffie, maar zie de andere reacties in dit soort topics (evenals de reactie van Anjaatjuh...) en daar word ik als rensport liefhebber afentoe wat bitcherig van.

mijn volbloed is verdorie 16 en nog steeds helemaal zuiver op de benen, je moet je sport telkens verdedigen in NL, terwijl niemand in NL weet dat rensport in de wereld buiten NL gewoon een populaire en belangrijke tak van sport is. waar mensen heel serieus met hun paarden om gaan. Er wordt heel wat research gedaan in de USA naar renpaarden en hoe deze paarden nog beter getraind en verzorgd kunnen worden.

Hebben we allemaal wel eens last van ;-)
Ga me er maar eens goed in verdiepen!

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 12:51

hele goeie paarden zoals deze merrie koersen meestal maar 1 jaar (in hun derde jaar vanwege de klassieke races die alleen open staan voor 3 jarigen), soms ook nog wel als vierjarigen en daarna gaan ze naar studfarms.

Minder goede renpaarden (het gros dus) koerst meestal tot zijn vierde of vijfde jaar. Daarna worden ze ingezet op fokkerijen (merries komen vaak niet eens op de baan uit trouwens) als ze iets gepresteerd hebben, of ze worden verkocht voor recreatie, eventing enz. In Amerika gaan veel exrenpaarden naar een adoptieprogramma of de slacht.

In Engeland worden veel paarden na hun vierde jaar ingezet in de National Hunt /Point to Point races (hordenrennen waarbij de minimumleeftijd voor deelname vier jaar is) of eventing. Ook worden in die landen vaak Volbloeds ingezet als kinderpony of 'hunter' in hunter classes.

Red Rum heeft zijn laatste Grand National gewonnen toen hij veertien was, geloof ik. In die tak van rensport worden veel paarden jarenlang ingezet. Vlakkebaanrennen duurt gewoon niet zo lang, meestal tot max 8 jaar.
Laatst bijgewerkt door quadripes op 06-09-09 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Niffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 12:53

VinandoW schreef:
Niffie schreef:
Vind het sneu dat ze zoveel gemept worden...

Ga je eerst verdiepen in de rensport, dan weet je tenminste hoe het er aan toe gaat. Ipv meteen zulke reacties te plaatsen, zoals hierboven als gezegd wordt er zijn hele strenge regels

Goh erg vriendelijke reactie! Maar zoals hierboven te lezen valt ga ik dat inderdaad doen!

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 12:53

zijn ze dan ook op hun best op die leeftijd? Je zou verwachten dat ze met ouder worden nog sneller kunnen worden?

Arabier17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 12:54

kijk hier leer ik ook nog wat van..
mij is altijd gezegd dat ze tot hun 8e koerste?
of is dat nou alleen bij dravers

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 12:54

snelheid wordt juist minder naarmate paard ouder wordt, zie atleten die gaan toch ook met pensioen rond hun 30ste? (meen ik?)

Esile

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 12:55

Nee, in z'n linkerhand heeft 'ie een zweepje, met rechts is 'ie gewoon met z'n hand aan het wapperen.

Gaaf dat ze heeft gewonnen, maar het kostte wel echt moeite op het laatst.

Edit: oh spuit elf :D Tegen de tijd dat ik het filmpje twee keer had bekeken en pagina niet had vernieuwd maar wel reactie geplaatst, zaten we alweer op pagina 2 :+
Laatst bijgewerkt door Esile op 06-09-09 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 12:56

in NL koersen paarden wel wat langer door, meestal. dat klopt. maar wij hebben hier niet zo'n rensportindustrie als in het buitenland. in het buitenland heb je grote renstallen met tientallen paarden, een grote fokkerij, veel volbloeds. in NL is dat echt anders, niet te vergelijken. Zoals NL in de dressuur en springsport bij de 'grote landen' hoort, zo klein is het in de rensport. Wij hebben helemaal geen GR1 koersen bijvoorbeeld.

NL kan niet tippen aan het niveau van koersen zoals in Engeland, USA, Duitsland en Frankrijk.

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 12:59

wat een geweldige merrie :+:

Arabier17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 13:00

oke, ja ik vind het overigens vrij jammer dat het in nederland weinig is.
heb wel te maken met de arabierenkoersen. en ik vind het gewoon een hele mooie sport.
en jammer dat het zo slechte naam heeft. want die renpaarden nou ik zou haast nog zeggen dat ze beter verzorgd worden dan me eigen paardn hoor ( ik verzorg me paard heus goed)

ga komende lente naar frankrijk stage lopen bij een renbaan, ben benieuwd hoe het daar is! vast heel anders als hier

Niffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 13:01

quadripes schreef:
in NL koersen paarden wel wat langer door, meestal. dat klopt. maar wij hebben hier niet zo'n rensportindustrie als in het buitenland. in het buitenland heb je grote renstallen met tientallen paarden, een grote fokkerij, veel volbloeds. in NL is dat echt anders, niet te vergelijken. Zoals NL in de dressuur en springsport bij de 'grote landen' hoort, zo klein is het in de rensport. Wij hebben helemaal geen GR1 koersen bijvoorbeeld.

NL kan niet tippen aan het niveau van koersen zoals in Engeland, USA, Duitsland en Frankrijk.

Eigenlijk best raar dat de rensport hier helemaal niet leeft! En wat is een GR1 koers? Is dat een soort renwedstrijd op Grand-Prix niveau dressuur ;)

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 13:05

voor iedereen die er iets meer over wil weten, check mijn site: http://www.volbloeds.nl daar staat veel uitleg over het ras, de sport enz. (mag wel ff reclame maken he ;) )

Grade 1 of Group 1 (ligt aan het land) zijn koersen waaraan alleen de beste renpaarden deel mogen nemen. Dat wordt bij renpaarden gemeten door de prestaties die ze hebben geleverd met een bepaald gewicht (handicap) of doordat ze bijv al eerder op dat niveau een koers gelopen hebben. Je hebt ook Gr 2 en Gr 3 en Listed races en koersen daar weer onder, telkens een niveau lager. Inschrijfgeld voor de Gr koersen ligt hoger dan voor andere koersen, sommige races mag je alleen aan deelnemen als het paard sinds de geboorte elk jaar is ingeschreven (Kentucky Derby bijv) tot aan de koers. Nee dit klopt niet: (Edit) het kost steeds meer geld om zo'n paard in te schrijven, als je bij geboorte inschrijft voor klassieke races is dat goedkoper dan wanneer je bijv pas week van te voren inschrijft (er is een maximum aantal deelnemers). Kost veel geld, dus eigenaren schrijven alleen paarden in voor deze koersen als het paard dat niveau ook echt heeft of als ze denken dat hij dat heeft en ze er het geld voor over hebben.

Er zijn diverse soorten koersen, zelfs koersen waarbij het paard te koop staat tijdens de race (claiming races, in de USA, bijna laagste niveau van koersen).
Laatst bijgewerkt door quadripes op 06-09-09 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 13:09

Toch wel mooi dat er anno 2009 allemaal legendes opstaan. Dat wij dat mogen mee maken. Hier kunnen we als paardenliefhebbers alleen maar van genieten. De legendarische verhalen van paarden zijn van tientallen jaren geleden en echte tranentrekkers. Ik denk dat we bevoorecht mogen zijn dat er nu paarden zijn waar ze over 50 jaar nog over praten zoals de legndarische toppers van toen, nu ook nog over tong gaan. Geweldig!

quadripes

Re: Rachel Alexandra verslaat opnieuw de grote jongens *clip*

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 13:11

ik vind het ook erg spannend voor deze merrie maar er zijn in de afgelopen jaren wel meer van dit soort paarden geweest. Die komen alleen niet in het nieuws in NL. ik noem een Best Mate (een van mijn favorieten).

Arabier17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 13:13

heb me lid gemaakt van het forum!
vaker een volbloed forum gezocht nooit gevonden eerder nog.
super!

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 13:14

Volbloeds.nl bestaat al sinds 2000, het forum heb ik een maand terug opgericht geloof ik. Als iedereen nou ook meteen naar Duindigt gaat om naar het koersen te kijken, dan is de sport hier misschien nog te redden...

ECM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 13:16

Hihi, Ik ben Fan :o
Wat een topprestatie!!

Arabier17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 13:27

ik woon helemaal in zuid limburg. duindigt is voor mij jammer genoeg erg ver om elke keer te komen kijken.
maar als een van me verzorg arabiertjes moet koersen daar ben ik er zowieso.
vind het echt prachtig om te zien en de spanning die je voelt op de hoop dat jou paard wint!

volbloeds.nl kon ik inderdaad heb die site gebruikt voor me eindwerkstuk over renpaarden voor school.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 13:29

Netjes zeg! :))
Prachtig om te zien :j

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 13:30

quadripes schreef:
hele goeie paarden zoals deze merrie koersen meestal maar 1 jaar (in hun derde jaar vanwege de klassieke races die alleen open staan voor 3 jarigen), soms ook nog wel als vierjarigen en daarna gaan ze naar studfarms.

Minder goede renpaarden (het gros dus) koerst meestal tot zijn vierde of vijfde jaar. Daarna worden ze ingezet op fokkerijen (merries komen vaak niet eens op de baan uit trouwens) als ze iets gepresteerd hebben, of ze worden verkocht voor recreatie, eventing enz. In Amerika gaan veel exrenpaarden naar een adoptieprogramma of de slacht.

In Engeland worden veel paarden na hun vierde jaar ingezet in de National Hunt /Point to Point races (hordenrennen waarbij de minimumleeftijd voor deelname vier jaar is) of eventing. Ook worden in die landen vaak Volbloeds ingezet als kinderpony of 'hunter' in hunter classes.

Red Rum heeft zijn laatste Grand National gewonnen toen hij veertien was, geloof ik. In die tak van rensport worden veel paarden jarenlang ingezet. Vlakkebaanrennen duurt gewoon niet zo lang, meestal tot max 8 jaar.

nog meer geleerd!

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 13:33

@ Arabier17: fijn dat mijn werk mensen verder helpt :D

een jaar geleden is er in Amazone ook aandacht aan mijn site en de Volbloed besteed

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 13:45

WinBinChes schreef:
Toch wel mooi dat er anno 2009 allemaal legendes opstaan. Dat wij dat mogen mee maken. Hier kunnen we als paardenliefhebbers alleen maar van genieten. De legendarische verhalen van paarden zijn van tientallen jaren geleden en echte tranentrekkers. Ik denk dat we bevoorecht mogen zijn dat er nu paarden zijn waar ze over 50 jaar nog over praten zoals de legndarische toppers van toen, nu ook nog over tong gaan. Geweldig!

Helemaal mee eens, dit is |"History in the Making", van het kaliber van Seabiscuit en Secretariat. Je zou toch denken dat er op een gegeven moment niet meer harder gerend kan worden. Dat ondergrond om te koersen, beslag en trainingsmethodes op hun max zitten, en dan blijkt dat het nog harder kan.
Rachel Alexandra heeft met haar Jockey echt de goede ruiter getroffen (of is het omgekeerd?).

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 13:53

Cassidy schreef:
WinBinChes schreef:

Helemaal mee eens, dit is |"History in the Making", van het kaliber van Seabiscuit en Secretariat. Je zou toch denken dat er op een gegeven moment niet meer harder gerend kan worden. Dat ondergrond om te koersen, beslag en trainingsmethodes op hun max zitten, en dan blijkt dat het nog harder kan.
Rachel Alexandra heeft met haar Jockey echt de goede ruiter getroffen (of is het omgekeerd?).

Idd. Helemaal mee eens!
Wát een geweldige merrie zeg! :+: :D
Ik heb echt met kippenvel lopen kijken en bij het vorige topic ook al..

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 13:53

Ik vind dit dus 3 keer niks he! Je paard op zon jonge leeftijd berijden. En dan rent dat paard de longen uit zijn lijf en wordt ondertussen ook nog eens hardstikke vaak geslagen. Nee dit is echt geen sport!