Arabier17 schreef:ze koersen tot hun 8e / 9e jaar als ze goed zijn.
daarna gaan ze de fok in, of worden een rijpaard
Dank je!! Ben ik weer wat wijzer geworden vandaag!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
quadripes schreef:sorry Niffie, maar zie de andere reacties in dit soort topics (evenals de reactie van Anjaatjuh...) en daar word ik als rensport liefhebber afentoe wat bitcherig van.
mijn volbloed is verdorie 16 en nog steeds helemaal zuiver op de benen, je moet je sport telkens verdedigen in NL, terwijl niemand in NL weet dat rensport in de wereld buiten NL gewoon een populaire en belangrijke tak van sport is. waar mensen heel serieus met hun paarden om gaan. Er wordt heel wat research gedaan in de USA naar renpaarden en hoe deze paarden nog beter getraind en verzorgd kunnen worden.
VinandoW schreef:Niffie schreef:Vind het sneu dat ze zoveel gemept worden...
Ga je eerst verdiepen in de rensport, dan weet je tenminste hoe het er aan toe gaat. Ipv meteen zulke reacties te plaatsen, zoals hierboven als gezegd wordt er zijn hele strenge regels
quadripes schreef:in NL koersen paarden wel wat langer door, meestal. dat klopt. maar wij hebben hier niet zo'n rensportindustrie als in het buitenland. in het buitenland heb je grote renstallen met tientallen paarden, een grote fokkerij, veel volbloeds. in NL is dat echt anders, niet te vergelijken. Zoals NL in de dressuur en springsport bij de 'grote landen' hoort, zo klein is het in de rensport. Wij hebben helemaal geen GR1 koersen bijvoorbeeld.
NL kan niet tippen aan het niveau van koersen zoals in Engeland, USA, Duitsland en Frankrijk.
quadripes schreef:hele goeie paarden zoals deze merrie koersen meestal maar 1 jaar (in hun derde jaar vanwege de klassieke races die alleen open staan voor 3 jarigen), soms ook nog wel als vierjarigen en daarna gaan ze naar studfarms.
Minder goede renpaarden (het gros dus) koerst meestal tot zijn vierde of vijfde jaar. Daarna worden ze ingezet op fokkerijen (merries komen vaak niet eens op de baan uit trouwens) als ze iets gepresteerd hebben, of ze worden verkocht voor recreatie, eventing enz. In Amerika gaan veel exrenpaarden naar een adoptieprogramma of de slacht.
In Engeland worden veel paarden na hun vierde jaar ingezet in de National Hunt /Point to Point races (hordenrennen waarbij de minimumleeftijd voor deelname vier jaar is) of eventing. Ook worden in die landen vaak Volbloeds ingezet als kinderpony of 'hunter' in hunter classes.
Red Rum heeft zijn laatste Grand National gewonnen toen hij veertien was, geloof ik. In die tak van rensport worden veel paarden jarenlang ingezet. Vlakkebaanrennen duurt gewoon niet zo lang, meestal tot max 8 jaar.
WinBinChes schreef:Toch wel mooi dat er anno 2009 allemaal legendes opstaan. Dat wij dat mogen mee maken. Hier kunnen we als paardenliefhebbers alleen maar van genieten. De legendarische verhalen van paarden zijn van tientallen jaren geleden en echte tranentrekkers. Ik denk dat we bevoorecht mogen zijn dat er nu paarden zijn waar ze over 50 jaar nog over praten zoals de legndarische toppers van toen, nu ook nog over tong gaan. Geweldig!
Cassidy schreef:WinBinChes schreef:Toch wel mooi dat er anno 2009 allemaal legendes opstaan. Dat wij dat mogen mee maken. Hier kunnen we als paardenliefhebbers alleen maar van genieten. De legendarische verhalen van paarden zijn van tientallen jaren geleden en echte tranentrekkers. Ik denk dat we bevoorecht mogen zijn dat er nu paarden zijn waar ze over 50 jaar nog over praten zoals de legndarische toppers van toen, nu ook nog over tong gaan. Geweldig!
Helemaal mee eens, dit is |"History in the Making", van het kaliber van Seabiscuit en Secretariat. Je zou toch denken dat er op een gegeven moment niet meer harder gerend kan worden. Dat ondergrond om te koersen, beslag en trainingsmethodes op hun max zitten, en dan blijkt dat het nog harder kan.
Rachel Alexandra heeft met haar Jockey echt de goede ruiter getroffen (of is het omgekeerd?).