Actie tegen uitbuiting van kermispony's in Leuven

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Re: Actie tegen uitbuiting van kermispony's in Leuven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 09:28

natuurlijk hebben manegepaarden het minder dan eigen paarden.

Maar er zijn ook zat eigen paarden die het minder hebben dan manegepaarden.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 09:34

Woest schreef:
Aan de ene kant ga ik er mee eens, dit is géén leven voor een pony.
Anderszijds heb ik nog nooit magere en verminkte kermis pony's tegengekomen. Ze zijn altijd mooi dik, lekker op gewicht.
Je moet je niet laten misleiden dat omdat ze er een beetje sukkelig bijstaan, ze daarom ook doodziek zijn ect.

Een vleeskip is ook dik, en lekker op gewicht. Gewicht hoeft nog niet eens te zeggen dat een dier lijd.

nogmaals, heb ik volgens mij maar heel vroeger eens pony rijden op een manege gezien en ik heb er toen de tijd ook niet eens op gezeten (weet ook niet waarom...)

Maar ik vind het gewoon niet goed. Maar ik kan mijn mening niet genoeg onderbouwen met argumenten omdat ik er niet genoeg vannaf weet.

Dit word meer een welles nietes topic, waar argumenten eigelijk al niet kunnen kloppen want de ene zegt dit en de ander zegt dat terwijl het over het zelfde ding gaat. Bijv, de ene zegt, de ponies hebben veel ruime in de vrachtwagens, de ander zegt, bijna niet!

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 09:34

Marjoow schreef:
natuurlijk hebben manegepaarden het minder dan eigen paarden.

Maar er zijn ook zat eigen paarden die het minder hebben dan manegepaarden.

Precies, en zo zijn er altijd voorbeelden te noemen van beter en slechter. ;)

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 10:09

Elisa2 schreef:
Nou dat ben ik niet met je eens,op de kermis is het toch heel anders en op een hele andere manier.De pony"s zouden op z'n minst in een wei/paddock moeten staan de overige tijd.Dit is geen leven voor ze.Goed dat er actie word gevoerd!!! als mensen willen rijden dan gaan ze maar naar manege's.

En welke manege is dan beter ? Er zijn genoeg manege's waar de pony's slechter verzorgt worden als een kermispony, dit vind ik trouwens ook bij circussen. Er zijn slechte en goede plekken dat maakt niet uit of het de kermis is, het circus, de pony bij de buurman (met hoeven zo groot als pannen), de manege om de hoek (met slechte zadels, pony's de 4 uur achter elkaar rijden enz.), er is overal wel iets.

fidodido

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 11:36

Ik zit zelf in het circus hobbymatig en mijn paarden vinden het heerlijk.
Ik sta sinds een paar dagen bij mensen thuis maar daarvoor op een manege.
Ik heb een friesche hengst van 25 en de laatste anderhalve maand kwam hij niet buiten, de manege eigenaar zei dat hij iedere keer omhoog ging tijdens het buiten zetten "hij werd echt een hengst" tuurlijk een paard van 25 jaar. hij stond er echt als een dooie bij en had echt zoiets (toen ik nog niet wist dat hij niet meer buiten kwam) van dit gaat niet lang meer duren. hij stond ook echt in een hoekje in een donkere stal. hoofd naar beneden en normaal al kwam ik met stalschoenen/sportschoenen/nette schoenen aan! het maakte niet uit hij reageerde altijd. zelfs mijn hoefsmid schrok ervan en vroeg of hij nog wel buiten kwam want als hij zijn achterhoeven wou doen zakte hij er gewoon doorheen.
Dan heb ik nog 2 fallabella's en die stonden daar op die manege op een wei, we betalen voor buiten zetten, binnen zetten, huur van een stukje wei en wei schoon houden. De wei lag zo vol met mest dat er geen 1 plukje gras meer op stond. Ik de kleintjes op een andere wei gezet en deze wei schoon gemaakt en korrels en alles er opgegooit zodat er weer gras op zou komen. bij de manege eigenaar gemeld, heeft ie de volgende dag ze weer terug gezet op die wei.
Nu ik bij mensen thuis staat staat de friesche hengst bij mijn andere paarden, bij ruinen en nog een paar hengsten en hij is helemaal tot leven gekomen.
Hij wil ook echt nog iedere dag werken, als hij stil staat word ie helemaal gek. spaanse pas, polka, liggen, zitten, steigeren, piaffe en noem het maar op.
Als ik een show heb bij het circus en ik kom aan met de trailer/vrachtwagen bij een circus zijn ze allemaal stuk voor stuk helemaal vrolijk. alleen al als ze de tent zien.
Dan nog een circuspaard heeft het echt niet slecht. de eigenaren zijn er de hele dag. ze gaan meerdere keren per dag de stal uit en hebben weidegang. ook al doen ze soms overdag niks met de paarden de eigenaren lopen wel in de stal en zien alles wat hun paarden doen en kennen ze door en door. Als het slecht weer is zorgen ze eerst voor de dieren en dan pas voor het gezin en zichzelf. Ik ken genoeg circusmensen dat als ze moeten kiezen tussen hun dieren of partner kiezen ze voor hun dieren.
Ik doe soms ook wel een ponyritjes op kermissen, maar mijn eis bij de gemeente is altijd dat ik bij weidegang/gras sta. Dan zal je zien dat als je een klein ponytje heb staan voor de ritjes dat ze dan net op de grote wil als die rust heeft, dan hebben ze pech. als ze rust hebben gaat ook alles af en uit en kunnen ze lekker los lopen en dan heb ik een zonnescherm aan de wagen zodat ze eventueel uit de zon/regen kunnen staan (is ook niet op alle weien bij mensen thuis/manege). dan nog als ik rij heb ik dressuurzadel of dameszadel ligt eraan welke show ik doe. en voor de ponyritjes heb ik westernzadels zadat de kinderen/mensen niet aan de teugels hoeven te zitten want meestal hebben ze een halster aan. als er kinderen komen en een pony/paard heeft een hoofdstel aan komen ze meestal van ik zit op paardrijden mag ik zelf rijden? als ze een halster aanhebben vragen ze het al niet meer want dat gaat niet.
Eigen paarden komen op sommige plekken (niet overal) overdag buiten. de eigenaar komt een uurtje rijden, beest moet in de krul lopen, doet ie het niet krijg ie slaag met de zweep. want met de wedstrijden moeten ze ook netjes lopen. worden weer op stal gegooid en gaan daarna zelf zitten zuipen in de kantine. nee dat is goed voor je paard.
Als ik een show heb bij het circus hebben ze een stal van 3 bij 3 meter per paard, open stallen, dus geen drie dichten muren om zich heen en mega veel lint voor wei af te zetten en staan allemaal met mekaar op de wei. Hengsten en ruinen.
Op de meeste manege's wordt vaak moeilijk gedaan over hengsten en mag je blij zijn ALS een hengst 1 uurtje APART buiten komt in een paddock.
Ik denk dat er overal wel wat is zowel bij manegepaarden als bij eigen paarden als bij kermis en circus paarden.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 16:27

Ik heb de beelden op het nieuws gezien en eerlijk gezegd, die pony's zien er veel gelukkiger uit dan op menig manege dat ik ben geweest.
Eten komen ze zeker niet tekort, sommige waren zeer rond. Ze werden niet bijeen gebonden en liepen niet als suffe, bijna dode pony's rond. Ze keken zelfs zeer geinteresseerd naar de manifestanten.
Ik zeg niet dat het ik het zo geweldig vind, maar er zijn ergere dingen dan dit.
Die man kan touwens geen ongezonde pony's meer gebruiken, het publiek heeft zoiets dadelijk gezien en dat is negatieve reklame.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 16:54

Marjoow schreef:
En hoe komen jullie hier dan bij? zelf op een manege gereden?

Enne, jullie weten ook dat Leuven in Belgie ligt?

Hoeveel maneges heb jij gezien? 1 zeker?
Hoeveel kermissen heb jij gezien? ook maar 1?

Hier in Hoogland, zijn er zometeen dorpsfeesten, daar zorgt manege Groenendaal voor ponyritjes.
Dus, men pakt pony's mee. Men zet ze neer, laat ze een dag lopen. En wat zegt de begeleider daarna? Gaan jullie nog maar even rijden. Ofterwijl, meiden lopen een hele dag met pony's die weer kinderen op hun rug nemen, en gaan daarna nog even een rondje galop doen over het veld.
Combinatie manege/kermis/evenement waar het dus FOUT gaat.

En waar zie ik dat wel niet meer? Op onze kermis zijn er geen ponyritjes. In Amersfoort ook niet.
Als wij met de manege iets organiseren, we hadden een paar jaar terug een dag van Polisdirect ofzo, hadden we ook ponyritjes, pony's lopen een kwartier en worden daarna omgewisseld. Teugels aan de neusriem vastgemaakt, dikkere kindjes gaan op de grotere pony's, dunnere mogen op de kleinere.
Combinatie manege/evenement waar het dus wel GOED gaat.

Overal zitten rotte appels. Bij kermissen, bij manege's. Maar gelukkig zijn er ook nog zat goede.

Ik kom uit belgie,ik ken leuven Foor.
Enne ik ken verschillende foor kramers met pony's en een 8 tal maneges gereden.
Schoft open,steek maar een dweil tussen de zadel en deken.....
Tweedaagse gereden,volgende dag weer drie uurs na mekaar aan het werk..
Paarden die niet meer eten wegens over vermoeid.
Pony ritjes bij feesten in de buurt,de hele dag in de snikkende zon(foor kramers hebben dan nog beschutting door de molen.

Niet alle maneges zijn slecht!maar ook alle foorkramers zijn niet slecht.
Dus waarom alle pony kramen verbieden voor de slechte,doe dan maar hetzelfde met de maneges

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 09:13

puntje bij paaltje is het gewoon zo dat alles individueel moet bekeken worden...je kan niet zeggen dat alle maneges slecht zijn of alles wat leeft in een circus of alle foorkramers...wordt hoog tijd voor goede inspectie en duidelijke regels

marco_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 11:29

Jasmijn76 schreef:
puntje bij paaltje is het gewoon zo dat alles individueel moet bekeken worden...je kan niet zeggen dat alle maneges slecht zijn of alles wat leeft in een circus of alle foorkramers...wordt hoog tijd voor goede inspectie en duidelijke regels

+:)+

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 13:53

even stipje..

Ik heb zelf met mijn toenmalige verzorgpony in een pretpark/kermis gewerkt (nu is het mn eigen pony). dus wil ook even wat kwijt. Helaas zit ik nu illegaal op i-net op school, dus het moet even wachten

unlimited1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 19:32

ze overdrijven idd , ( let wel op ik zie ze ook liever niet op de kermis e ) maar uit goede bron weet ik dat de pony's iedere jaar vervangen worden en dat ze een heel goede thuis krijgen nadien tijdens hun werk worden ze wel heel goed verzorgd en hebben ze ook mooie en leuke weide gangen maar iedere organisatie moet gaan overdrijven e anders bekomen ze niks!!!!!!!!!!

Ashyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 18:56

Germe paardjes
Ik vind kermispaarden er trouwens nooit echt zó goed verzorgt uitzien.
Ik vind dat dat moet veranderen