Isabell Werth krijgt een half jaar schorsing

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 10:19

Huertecilla schreef:
Knavia schreef:
Voor diegenen die de uitspraak willen lezen: http://www.fei.org/Athletes_AND_Horses/ ... 202009.pdf .

Daarin staan toch een aantal pittige opmerkingen over Dr. Stihl én Isabell. Dom, dom, dom om te denken dat je met zoiets weg zou komen. Persoonlijk vind ik de 6 maanden te kort.

Ik vind het een zeer milde starf. Inderdaad te mild.
Het is geen goed signaal naar de ruiters en geeft een zwak beeld over de ruitesportorganisaties naar buiten.
Ik begrijp ook de positieve ontvangst niet. Het betreft wel competitievervalsing. Heeft iedereen zoveel boter op het hoofd?
Al met al geen best beeld van de ruitersport.

hc

En dat heb jij toch al niet dus waar maak jij je nog druk over? Dit past toch precies in jouw straatje

Anoniem

Re: Isabell Werth krijgt een half jaar schorsing

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 10:21

Zonde van Isabell en zeker erg jammer, zij is een goed voorbeeld! Gelukkig is het niet al te lang meer en kan ze genieten van haar zwangerschap..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 10:23

HC, wat is in jouw ogen wél een goede straf?
Guillotine? Vierendeling?
Elektrische stoel? Gaskamer?

Als er twee jaar had gestaan vond je het ook niet genoeg.

En idd Asyaa, wat zal de Duitse bond gaan zeggen, ook met het ook op Kentucky...

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 11:08

moet dan iemand perse ten gronde worden gericht??..

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 11:10

Vind het persoonlijk een erg milde straf in vergelijking met de andere recente straffen met doping. Starten doet zij toch niet ivm zwangerschap denk ik

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 11:14

dat geloof ik ook niet..maar denk niet dat ze heeft gedacht..ow nu ben ik geschorst, dus laat ik maar zwanger worden

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 11:18

Volgens mij was ze al zwanger voor de schorsing, aangezien het rond die tijd bekend werd, en dan ben je toch echt al wel een maand of drie onderweg. :+
Dus nu zal ze op vijf maanden zitten zeker?

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 11:25

Een straf van 6 maanden, die ook nog eens gelijk op loopt met je zwangerschap, nee dat vind ik niet passend. :(

Niet als duidelijk is dat het om een bewuste poging ging om een zenuwachtig paard langdurig meegaander te maken, waarmee het dus de bedoeling was om de integriteit van de sport aan te tasten.
Niet als het gebruikte middel zéér ernstige bijwerkingen kent en geen enkele plaats heeft in de paardensport, daarmee dus het welzijn van het dier in gevaar brengend.
Niet als de betreffende amazone in haar statements tegenover de pers de FEI beschuldigd heeft van een onwerkbaar beleid w.b. medicatie. Isabell beweerde in één door haarzelf naar buiten gebrachte verklaring dat het ging om minimale resthoeveelheden van een stof die allang niet meer werkzaam was. En dat dat kwam doordat de FEI onaangekondigd betere opsporingsmethodes gebruikte. Dat blijkt dus allemaal niet waar. Van die stof is al jaren bekend dat de opsporingstermijn >90 dagen is, en dat het een stof is die lange tijd werkzaam is (langer dan tussen de toediening en de wedstrijd). Bovendien is ook haar bewering dat het om de behandeling van een krampentrekker is keihard van tafel geschoven.
Niet als de begeidend dierenarts al minimaal 2x eerder betrokken is geweest bij soortgelijke dopinggevallen. Waaronder die van Rusty, ook een duits dressuurpaard. Zo iemand heb je echt alleen op het erf lopen als er snode bedoelingen zijn....

Ik vind dat er dus geen goed signaal wordt afgegeven met een straf van 6 maanden. Wat mij betreft had het 2 jaar moeten zijn, en bij een volgende soortgelijke overtreding levenslange schorsing.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 11:32

Maar Knavia, omdat ze zwanger is moet ze maar anders berecht worden? Dát vind ik namelijk een beetje krom.

Wat jij zegt over de dierenarts, tsjah... Laat ik daar maar weinig van zeggen. Het enige dat ik daarvan kan zeggen is dat ook hij gestraft zou moeten worden, als hij echt zoals jij aangeeft, voor de tweede keer betrokken is bij een schandaal.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 11:33

Jasmijn76 schreef:
moet dan iemand perse ten gronde worden gericht??..

´Wórden´?????

Ze heeft zélf een totaal onacceptabele beslissing genomen. De rest is een gevolg. Dat doet niemand haar aan. Eigen schuld dikke bult.

Het zou in mijn ogen verstandig zijn van de Duitse Bond om haar niet te selecteren voor internationale deelname als landsvertegenwoordigster.
Een milde straf door de FEI maakt haar nog geen waardige vertegenwoordigster want ze vertegenwoordigt een laakbare mentaliteit.

hc

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 11:38

De vraag is natuurlijk of Isabell dat zelf ook wíl, voor Duitsland uitkomen. Na wat er in Duitsland over haar is gezegd... :Y)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 11:39

Knavia schreef:
Niet als duidelijk is dat ....
knip
....echt alleen op het erf lopen als er snode bedoelingen zijn....

Ik vind dat er dus geen goed signaal wordt afgegeven met een straf van 6 maanden. Wat mij betreft had het 2 jaar moeten zijn, en bij een volgende soortgelijke overtreding levenslange schorsing.

Dat is de kern. Het is duidelijk dat er boze opzet in het spel was. Bewuste keuze om competitie te vervalsen, bewust ten koste van het paard.
Vervolgens geeft ze in de nasleep glashelder aan dat ze hen probleem ermee niet wil zien.
Wat míj betreft is een zó duidelijk geval reden voor gelíjk levenslange uitsluiting van welke wedstrijd dan ook.

hc

Muffin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 11:40

Janine1990 schreef:
Maar Knavia, omdat ze zwanger is moet ze maar anders berecht worden? Dát vind ik namelijk een beetje krom.

Dat ze zwanger is, heeft totaal niets met de schorsing/veroordeling te maken. Het staat er compleet los van. Dat de schorsing handig samenvalt met de periode dat ze sowieso eruitligt vanwege zwangerschap mag niet een reden zijn om een andere / langere straf in te voeren.
Haar “naam” heeft hier echt wel een deuk van gekregen en (vele) fans en sponsoren zullen daardoor misschien ook wel afhaken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 11:42

Precies waar ik op doel Muffin!

HC, waarom ben je er zo van overtuigd dat ze dit met voorbedachte rade heeft gedaan? Bewust heeft toe laten dienen?

Isabell is ook maar een mens, net als jij, hoop ik?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 11:44

Janine1990 schreef:
De vraag is natuurlijk of Isabell dat zelf ook wíl, voor Duitsland uitkomen. Na wat er in Duitsland over haar is gezegd... :Y)

Dan lijft NL haar toch in. Daar past ze mooi naast Any en Sjef }>

@Muffin: je hebt gelijk. Ook organisatoren zullen zich serieus afvragen of de naam klanten trekt of weghoudt, of het imago van de naam bij het evenement past.

hc

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 11:47

Janine1990 schreef:
Precies waar ik op doel Muffin!

HC, waarom ben je er zo van overtuigd dat ze dit met voorbedachte rade heeft gedaan? Bewust heeft toe laten dienen?

Isabell is ook maar een mens, net als jij, hoop ik?

Dat laatste daar ben ik nog niet zo zeker van. De straf alleen op papier vind ik wel passend, icm de zwangerschap echter niet. Ik denk niet dat Isabel met de intentie om haar paard beter te laten presteren dit middel heeft toegediend, en vind uitsluiting voor de OS, wat de stand van zaken zou zijn met een langere schorsing, te hard. Wat mij betreft is een half jaar schorsing wel passend, maar pas na de zwangerschap.

Muffin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 11:49

ja, de schorsing zelf is ivm zwangerschap handig overbrugt, maar van de Imagoschade heeft ze waarschijnlijk het meest te lijden.
Desondanks zie ik haar graag rijden en hoop ik persoonlijk dat ze er binnenkort weer voor de prijzen probeert mee te dingen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 11:51

Maar die zwangerschap was er waarschijnlijk al rond de tijd dat Whisper positief getest werd...

Dat 'net als jij, hoop ik', was bedoeld naar HC. Omdat ik zijn manier van denken niet bepaald menselijk meer vind. Het is geen heiligenschennis, maar menserend is het nu ook weer niet. Mensen kunnen nu eenmaal fouten maken, maar dat lijkt hij niet te willen accepteren.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 11:53

Ik bedoelde het ook naar HC, hij weet de zaken namelijk behoorlijk zwart wit uit hun context te rukken ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 11:54

Janine1990 schreef:

Heb jij het niet gevolgd? De uitspraak niet gelezen?
Knavia vat het voor je samen.

Er is geen enkel grond haar enig voordeel van enige twijfel te geven.
Helemáál door haar opstelling in het natraject. Die geeft blijk van een zeer laakbare mentaliteit mnt paardwelzijn. Een mentaliteit die niet compatibel is met ruitersport omdat daarbij het welzijnsbelang van het individuele paard gewaarborgd moet zijn.
Juíst in de ruitersport dient ervoor gewaakt te worden dat de ruiterambitie het paardwelzijn niet schaadt.
Daar wardt veel te weinig prioriteit aan gegeven omdat er zoveel boter op het hoofd hebben en de situatie behoorlijk fundamenteel niet paardgericht is.
Dat Wageningen in een officieel rapport aan de minister van LNV stalhouden van paarden voor sport ethisch gelijk stelde aan nertsenfok voor bont is zeer betekenisvol.
De ruitersport is geen eiland.

hc

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 11:57

Ik heb het wel gevolgd en er blijkbaar een andere visie op. Wat als dit paard bij de hoefsmid was gevallen en iets ernstigs had opgelopen. Dat lijkt me het paardenwelzijn ook behoorlijk te schaden. Tenzij het paard af zou zijn gemaakt. Dan lijdt het ook niet meer.

MLoeser, mooi, zijn we het daar over eens! :D

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 12:01

Las het ook in de krant, vind dit ook echt mild. Jammer dat ze zo iets niet harder aan pakken. Het zou een voorbeeld moeten zijn voor de rest om in de toekomst geen doping te gebruiken. 1 jaar had al beter geklonken.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 12:04

VivaLaVida schreef:
Zonde van Isabell en zeker erg jammer, zij is een goed voorbeeld! Gelukkig is het niet al te lang meer en kan ze genieten van haar zwangerschap..

een goed voorbeeld he voor kinderen. goh laten we de manege paarden ook maar doping geven. misschien lopen ze dan beter. wat een voorbeeld. van mij had ze niet terug hoeven te komen. iemand die zo iets laags doet hoeft niet bij de top te starten..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 12:05

Janine1990 schreef:
Ik heb het wel gevolgd en er blijkbaar een andere visie op. Wat als dit paard bij de hoefsmid was gevallen en iets ernstigs had opgelopen. Dat lijkt me het paardenwelzijn ook behoorlijk te schaden. Tenzij het paard af zou zijn gemaakt. Dan lijdt het ook niet meer.

Is beslaan in het belang van het paard?
Is scheren in het belang van het paard?
Hóóguit indirect als gevolg van overbelasting door de ruiter.

Dat is echter in het geheel niet relevant. Het betreft klip en klaar bedrog met een verboden en schadelijk middel.
Ik kan niet bevatten dat een paardliefhebber met deze mentaliteit geas(s)ocieerd wil kunnen worden.

Ik ben een liefhebber van sport met paarden doch de FEI geeft daar geen ethisch vernatwoorde invulling aan. Het welzijnsbelang van het individuele paard moet gewaarborgd bovenal staan.
Anders is het paard een middel als een motorfiets en in tegenstelling tot die motorfiets lijdt het paard wel door verkeerde behandeling.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 12:07

Jolandaa_ :

Heb je wel de achtergrond info gelezen??? ik denk dat jij maar wat roept en je er niet in hebt verdiept ;)

Zelfs een simpel anti hoest middeltje als ventipulmin is doping hoor.. zat mensen die dat niet eens weten!!!

Denk je nou echt dat ze dat bewust heeft gedaan, weet je hoeveel er gecontroleerd wordt, dat risico neem je niet hoor ....

En haha, zie het al voor me.... manegepony's aan de coke hahah
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-09-09 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt