Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
petitparis schreef:1 wat is telemetrie?
IndianSummer schreef:Zij; En jij denkt dat die 3 punten alleen voorkomen in de dressuur? Elke topsporter is fanatiek, anders bereik je dat niveau niet. Ben ook van mening dat iedere topsporter gaat voor het hoogst haalbare, kan me niet voorstellen dat bijv Anky, Edward of Isabell het maar 'gewoon voor de lol' doen. Die mensen zijn bloedjefanatiek en dat mag ook best in mijn ogen
IndianSummer schreef:Huertecilla; Maar een goede opgeleide jury kan met zijn blote oog toch wel zien hoeveel druk er op de teugels, en dus op het bit, staat? Die kan toch ook zien of een ruiter zijn sporen overmatig gebruikt? In mijn ogen heb je daar geen sensoren oid voor nodig
Lante schreef:Zij: Ik ben heel fanatiek, maar niet ten koste van mijn paarden. Je komt het wel tegen, maar ik zeg er dan ook wat van, hier schaar ik 'onvriendelijkheid tegen de paarden' ook onder.
Verder gaan de meeste mensen op de wedstrijden waar ik kom leuk en fastoenlijk met elkaar om, een enkeleing daargelaten.
Huertecilla schreef:Hier een rapport over metingen met het Novel telemetriematje. Is van 2001!!!
http://www.researchportal.ch/unizh/media/pdf/p4498.pdf
Wat illustratief is dat deze apparatuur al bijna 10 jaar geleden in bééld bracht dat het zgn. licht rijden niet licht ís maar een grote oscilatie van krachten inhoudt.
Telemetrie is al meer dan 10 jaar ook voor de ruiterij onzichtbaar en practisch toepasbaar beschikbaar voor een prijs die voor de investeringen in de paardenwereld laag te noemen is.
Nu is het helemáál goedkoop beschikbaar.
Wat is het nadeel? Ik zie het niet. Meten = weten.
hc
Huertecilla schreef:petitparis schreef:1 wat is telemetrie?
Je zou je vingers op je toetsenbord het antwoord kunnen laten geven.
Het is meten op afstand.
In de praktijk is het een sensor die draadloos een waarde zendt naar een computer welke met software de meetwaarde omrekent.
Voorbeeld: een piëzo-electrisch elementje in een piepklein blokje tussen bit en teugel zendt een waarde naar een pc naast de baan. Die rekent de kilos uit en geeft deze weer op het scherm.
De techniek om met tientallen parameters om te gaan wordt in de gemotoriseerde racerij op amaruerniveau toegepast.
Dat is véle malen complexer en krachtiger dan voor de ruitersport nodig is en dát is voor de eienconsument betaalbaar beschikbaar.
De ruitersport loopt hier 10 jaar mee achter.
hc
beetje grootspraak dus. Auto of gemotoriseerde sport is wel appelen met peren vergelijken als je wil vergelijken met de paardensport e.Jasmijn76 schreef:zekere voor de mensen die al wat langer meegaan in de sport kan het een leuke aanvulling van informatie zijn....
IndianSummer schreef:Huertecilla; Daarom zeg ik ook een goed opgeleide jury. Daar ontbreekt het nogal aan in ons land, maar ook in de rest vd wereld.
petitparis schreef:Liep constant met weggedrukte rug en opgekrulde hals terwijl ik geen druk op m'n teugels had.