“Dressuur moet veel aantrekkelijker voor publiek worden”

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 10:04

Zij: Ik ben heel fanatiek, maar niet ten koste van mijn paarden. Je komt het wel tegen, maar ik zeg er dan ook wat van, hier schaar ik 'onvriendelijkheid tegen de paarden' ook onder.
Verder gaan de meeste mensen op de wedstrijden waar ik kom leuk en fastoenlijk met elkaar om, een enkeleing daargelaten.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 10:07

het is altijd goed om te kijken wat ze kunnen doen om de sport beter te maken...idd, een goed commentaar bij de NOS zou al wonderen doen...Heb nu 2 dagen met de radio aan, dressuur zitten luisteren naar de engelse en daar krijg je gewoon een goed beeld bij de dressuur en nog een bak passie er gratis bij ook..

Het is alleen te hopen dat ze wel de goede maatregelingen nemen...ik ben benieuwd!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 10:08

1 wat is telemetrie? (of ben ik zo dom?)

2 om de sport populairder te maken, moet het ten eerste al vaker op tv komen met eenvoudige uitleg voor de leken

4 niet teveel deelnemers in 1 ring, beter een keer de beste van 2 ringen laten overkampen. want ik geef zelf toe (dressuurruiter zijnde) als ik secretaris ben op wedstrijd, na ruiter 10 heb ik het wel gezien en dan moeten er soms nog 12 combinaties komen.

3 goede juryopleidingen (blijven) organiseren

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 10:09

Huertecilla schreef:
Blijkbaar ´zie´je jouw vooroordeel, want van telemetrie zie je níets.

hc

ik wist dat je erop zou gaan reageren!.. :D ..hoi trouwens!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 10:11

Hier een rapport over metingen met het Novel telemetriematje. Is van 2001!!!
http://www.researchportal.ch/unizh/media/pdf/p4498.pdf

Wat illustratief is dat deze apparatuur al bijna 10 jaar geleden in bééld bracht dat het zgn. licht rijden niet licht ís maar een grote oscilatie van krachten inhoudt.

Telemetrie is al meer dan 10 jaar ook voor de ruiterij onzichtbaar en practisch toepasbaar beschikbaar voor een prijs die voor de investeringen in de paardenwereld laag te noemen is.
Nu is het helemáál goedkoop beschikbaar.

Wat is het nadeel? Ik zie het niet. Meten = weten.

hc

IndianSummer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 10:12

Een goede commentator bij de NOS zou idd al een hele vooruitgang zijn! Daarnaast mag er wel heel wat meer zendtijd paardensport komen, is toch om te janken dat ze niet eens het fatsoen hebben om de gehele proef van Adelinde uit te zenden.. We hebben het wel over de nieuwe Europees kampioen GPS!!!

IndianSummer

Re: “Dressuur moet veel aantrekkelijker voor publiek worden”

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 10:16

Huertecilla; Maar een goede opgeleide jury kan met zijn blote oog toch wel zien hoeveel druk er op de teugels, en dus op het bit, staat? Die kan toch ook zien of een ruiter zijn sporen overmatig gebruikt? In mijn ogen heb je daar geen sensoren oid voor nodig :n

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 10:17

petitparis schreef:
1 wat is telemetrie?

Je zou je vingers op je toetsenbord het antwoord kunnen laten geven.

Het is meten op afstand.
In de praktijk is het een sensor die draadloos een waarde zendt naar een computer welke met software de meetwaarde omrekent.
Voorbeeld: een piëzo-electrisch elementje in een piepklein blokje tussen bit en teugel zendt een waarde naar een pc naast de baan. Die rekent de kilos uit en geeft deze weer op het scherm.

De techniek om met tientallen parameters om te gaan wordt in de gemotoriseerde racerij op amaruerniveau toegepast.
Dat is véle malen complexer en krachtiger dan voor de ruitersport nodig is en dát is voor de eienconsument betaalbaar beschikbaar.

De ruitersport loopt hier 10 jaar mee achter.

hc

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 10:20

IndianSummer schreef:
Zij; En jij denkt dat die 3 punten alleen voorkomen in de dressuur? Elke topsporter is fanatiek, anders bereik je dat niveau niet. Ben ook van mening dat iedere topsporter gaat voor het hoogst haalbare, kan me niet voorstellen dat bijv Anky, Edward of Isabell het maar 'gewoon voor de lol' doen :n. Die mensen zijn bloedjefanatiek en dat mag ook best in mijn ogen :j

dus jij keurt het goed? alleen omdat het ergens anders ook gebeurt? ik denk dat we in jouw opinie dus ook onze vijanden mogen vermoorden? dat doen anderen ook!
fanatiek zijn kan ook anders! het hoeft niet ten koste van de lol te izjn, en al helemaal niet ten koste van het welzijn van het paard!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 10:22

IndianSummer schreef:
Huertecilla; Maar een goede opgeleide jury kan met zijn blote oog toch wel zien hoeveel druk er op de teugels, en dus op het bit, staat? Die kan toch ook zien of een ruiter zijn sporen overmatig gebruikt? In mijn ogen heb je daar geen sensoren oid voor nodig :n

Ah, dus daarom is er zoveel tevredenheid over de jury ;)

Het topic betreft het streven het voor het PUBLIEK aantrekkelijker te maken.
Welnu dat kan door telemetrie toe te passen.
Is er meer te zien.
Is het begrijpelijker.
Is de jury-beoordeling transparenater.
Is de beoordeling objectiever.
Wordt lichter rijden objectiever beloont.
Etcetera.
Alles bij elkaar veel prettiger en leuker om te zien én het ondersteunt betere beoordeling = beter rijden.

Er is geen enkel nadeel. Het is alleen maar informatietechnologie. Kwantitatieve informatie draadloos live beschikbaar en inzichtelijk.

Nogmaals; wát is er op tegen?

hc

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 10:24

Lante schreef:
Zij: Ik ben heel fanatiek, maar niet ten koste van mijn paarden. Je komt het wel tegen, maar ik zeg er dan ook wat van, hier schaar ik 'onvriendelijkheid tegen de paarden' ook onder.
Verder gaan de meeste mensen op de wedstrijden waar ik kom leuk en fastoenlijk met elkaar om, een enkeleing daargelaten.

in dat geval verpest die enkeling het dan dus blijkbaar voor mij, want dit is echt de reden dat ik niet in debuurt kom van ene dressuurwedstrijd. dat gemep als een paard het niet goed doet (na afloop van een proef!) heb ik iets te vaak gezien. Dat gesjor aan het bit om het paard met het hoofd laag te krijgen in de voorring of hoe dat ding ook heten mag... nee sorry, mij niet gezien. ik dnek dat als ik zou gaan kijken de helft niet eens in de echte rig zou kunnen verschijnen omdat ik ze het ziekenhuis in had gemept. ik kan er echt niet tegen en vind dat sommige mensen zlef eens zouden moeten voelen hoe het is.

IndianSummer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 10:24

Zij; Wat keur ik goed? Fanatiek zijn? Ik keur dat zeker goed, ben het zelf ook.
Waar lees jij dat ik vind dat we onze vijanden mogen vermoorden?? Lichtelijk overdreven hoor....
Buiten de ring kunnen we wel 'normaal' doen, maar binnen de ring gaan er veel nou eenmaal voor het hoogst haalbare en een goede prestatie. Is toch niets mis mee? Eerlijk gezegd ga ik absoluut niet alleen voor de lol naar concours. Wil daar graag wat presteren, anders hoef ik al dat geld ik trainingen, wedstrijden en vervoer er ook niet in te stoppen en kan ik net zo goed rondjes gaan rijden in het bos.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 10:25

Huertecilla schreef:
Hier een rapport over metingen met het Novel telemetriematje. Is van 2001!!!
http://www.researchportal.ch/unizh/media/pdf/p4498.pdf

Wat illustratief is dat deze apparatuur al bijna 10 jaar geleden in bééld bracht dat het zgn. licht rijden niet licht ís maar een grote oscilatie van krachten inhoudt.

Telemetrie is al meer dan 10 jaar ook voor de ruiterij onzichtbaar en practisch toepasbaar beschikbaar voor een prijs die voor de investeringen in de paardenwereld laag te noemen is.
Nu is het helemáál goedkoop beschikbaar.

Wat is het nadeel? Ik zie het niet. Meten = weten.

hc

ergens kan ik me er wel wat bij voorstellen..zekere voor de mensen die al wat langer meegaan in de sport kan het een leuke aanvulling van informatie zijn...net zoals ik het prettig vind als je weet wat er per onderdeel wordt gejureerd, dat zouden ze ook wel kunnen laten zien op een EK....je ziet tenslotte ook bij de F1 hoeveel G krachten ze hebben en hoe hard ze gaan, in welke versnelling en wat ze over de boardradio zeggen....dat zijn wel kleine dingen die het leuk maken..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 10:25

zij schreef:
ik kan er echt niet tegen en vind dat sommige mensen zlef eens zouden moeten voelen hoe het is.

Meten en laten zien. Probleem lost zich dan vanzelf op en wil jij ook weer kijken :)*

hc

IndianSummer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 10:26

Huertecilla; Daarom zeg ik ook een goed opgeleide jury. Daar ontbreekt het nogal aan in ons land, maar ook in de rest vd wereld.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 10:26

Huertecilla schreef:
petitparis schreef:
1 wat is telemetrie?

Je zou je vingers op je toetsenbord het antwoord kunnen laten geven.

Het is meten op afstand.
In de praktijk is het een sensor die draadloos een waarde zendt naar een computer welke met software de meetwaarde omrekent.
Voorbeeld: een piëzo-electrisch elementje in een piepklein blokje tussen bit en teugel zendt een waarde naar een pc naast de baan. Die rekent de kilos uit en geeft deze weer op het scherm.

De techniek om met tientallen parameters om te gaan wordt in de gemotoriseerde racerij op amaruerniveau toegepast.
Dat is véle malen complexer en krachtiger dan voor de ruitersport nodig is en dát is voor de eienconsument betaalbaar beschikbaar.

De ruitersport loopt hier 10 jaar mee achter.

hc

Omdat dergelijke meeting niet relevant is. In tennis meten ze dat ook niet tijdens elke match, nog in het turnen of menig andere sport, dus die lopen allen achterop? :)* :)* beetje grootspraak dus. Auto of gemotoriseerde sport is wel appelen met peren vergelijken als je wil vergelijken met de paardensport e.
Bovendien worden metingen in de motorsport vnl gebruikt voor ontwikkeling (motor, banden etc)

Dressuursport is als ballet, stijldansen en dus categoriek van een totaal andere orde.

Jij vind dat de dressuursport achterloopt, als je alleen al de verandering merkt van de afgelopen 10 jaar in kwaliteit en populariteit, kan ik je mening daar niet in delen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 10:29

Jasmijn76 schreef:
zekere voor de mensen die al wat langer meegaan in de sport kan het een leuke aanvulling van informatie zijn....

Kwestie van vormgeving.
Laat de waarde in een schaal onderin groen, neutraal, bovenin geel en rood meelopen met een puntenteller eronder en de leek ziet het ook.
Is zelfs een spannend element. Rood = PÉP!!!

hc

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 10:29

met fanatiek zijn op zich is niks mis. 't mag alleen niet ten koste gaan van het paard. En ok ik ben ook tegenstander van onnodig meppen, trekken, scherpe bitten,... maar weet ook dat het soms "nodig" kan zijn. Helaas denken vele mensen op wedstrijd alleen aan het eindresultaat en dat ze daar nog de puntjes op de i kunnen zetten, maar daar is het veel te laat voor. Dit moet thuis gebeuren en dan is al die poespas die paardrijden in het daglicht stelt als dierenmishandeling en dwang vaak niet nodig.

IndianSummer

Re: “Dressuur moet veel aantrekkelijker voor publiek worden”

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 10:32

Wanneer je een paard dwangmatig rijdt, haal je er nooit uit wat erin zit. Paard zal gaan staken, wordt strak in de nek/kaak en zal zich vastzetten in de rug. Bereik je toch niets mee?
Maar in mijn ogen mag je best fanatiek zijn. Fanatiek zijn staat in mijn opinie los van geweld/dwang, 2 totaal verschillende onderwerpen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 10:34

IndianSummer schreef:
Huertecilla; Daarom zeg ik ook een goed opgeleide jury. Daar ontbreekt het nogal aan in ons land, maar ook in de rest vd wereld.

Dus??
Geen basis voor verbreding.
Weten = meten voegt objectievering en basis toe.

Ook is het voor individuele ruiters zeer bruikbare info. Het geeft aan wát je doet. Als je weet wat het doel is en niet weet wat je doet kan je niet verbeteren.
Het doel is lichtheid, krachtenspel naderend tot nul.
De praktijk op GP niveau is een gemiddelde teugelkacht van 2,5 kiloooOOOOHHHHHH :wow:

Dit is al bijna 20 jaar door telemetrie bekend. De verbetering is nul.
Het inzichtelijk maken voegt kwaliteit in rijden én kijkplezier toe.

hc
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 28-08-09 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 10:35

inderdaad IS. heb gisteren nog eentje gereden dat M2 gelopen had, zijgangen en alle knopjes erop. Alleen kon het paard zich geen seconde ontspannen. Liep constant met weggedrukte rug en opgekrulde hals terwijl ik geen druk op m'n teugels had. Dan vraag ik mezelf af hoe ze de rest erin geramd hebben

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 10:40

petitparis schreef:
Liep constant met weggedrukte rug en opgekrulde hals terwijl ik geen druk op m'n teugels had.

Dat is het ontwijken van de as(s)ciatie met de pijn door het bit.
Zie het topic over Rollkur op Discussie. Daar leg ik uit hoe en waarom LDR/Rollkur werkt.
De combinatie met de hartslagmeter is daarom belangrijk. Een paard wat de as(s)ociatie met pijn ontwijkt laat dit zien op de hsm.

Bedenk ook waarom een paard bovenmatig zou zweten van een fysieke prestatie welke voor een getraind paard geen naam mag hebben?!

Maak maar inzichtelijk wat er gebeurt.
Let wel, meten alléén is niet genoeg. Er blijft een kundig oog nodig voor de context. Vandaar zeg 50% of iets meer van de punten door de waardes en een weging van de context voor het totaal.

hc

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 10:45

Vooralsnog hebben die metingen voor toeschouwers geen nut. Wel een leuk instrument, ter ondersteuning bij vorming en opleiding.

Dus ontopic, hoe kan dressuur aantrekkelijk gemaakt worden voor het brede publiek:
-meer aandacht via media (tv, radio, internet)dus ook sponsoren
-mss per proef bij afsluiting dat de hoofdjury een korte toelichting kan geven van de plus en minpunten.

IndianSummer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 10:45

HC; Gemiddelde teugelkracht in de Zware Tour is dus 2,5 kilo. Durf met zekerheid te zeggen dat er op regionaal/landelijk niveau door veel ruiters met meer teugelkracht gereden wordt. Ze zien dat Anky of Edward hun paarden diep instellen, maar zien daarbij niet met hoeveel been ze rijden. De ruiters gaan dat thuis nadoen en daarbij gaat het paard zich vastzetten in de rug, wordt traag van achter. Precies dus wat we niet willen bereiken. In mijn ogen meot het dus al aangepakt worden in de basissport, en niet 'pas' in de Zware Tour.

En daarnaast vind ik nogsteeds dat dressuur niets met sensoren/telemetrie te maken heeft. Het ontbreekt aan goede juryleden, dan moeten ze beter opgeleid worden. Dressuursport is gevoel, harmonie en samenspeling, hoort een goede jury te zien met het blote oog en niet doormiddel van computers.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 10:46

idd ontopic meer media en gerichte duidelijk uitleg die voor zowel in- als outsiders verstaanbaar is