Paard schopt scooterrijder de sloot in

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rascha

Woonplaats: Equi-N-icE, hèt koelprodukt voor paarden en hun benen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 11:23

Mensen, we praten hier over een redelijk smal fietspad van zo'n 15 km lang met zeker vanaf de a4 gezien pas na ongv 5 km een oprit naar een huis/bedrijf... en voorbij het Woudt richting De Lier om de paar km een bedrijfsoprit...Pas in De Lier voorbij de rotonde heb je iets meer bewoonde wereld, en meer opritjes voor bedrijven/woningen..
Verder ligt er aan de ene kant een sloot, en aan de andere kant een hele drukke weg!!
De aanspanning neemt dus al meer dan de helft van het fietspad in gebruik.
Een trouwkoets met tweespan past niet eens op dit fietspad! Ik weet ook dat de meeste koetsiers buiten de spits gewoon wel op de weg rijden, ivm het smalle fietspad...
Dus als een paard op dat fietspad uithaalt, zit de "geraakte" al snel in de sloot!
Een paard wat uithaalt is dus op dit fietspad extra gevaarlijk voor passerende fietsers, scooters etc

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 11:27

Je weet natuurlijk niet wat de berijders van de scooter gedaan hebben! Mijn fjord is een keer tijdens het passeren met een fietser heel hard op zijn kont geslagen door de fietser. Was een grapje! Leek de man leuk! Ja, als mijn fjord toen ook zijn beentje had gelicht.... ;)

Montreux

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 11:28

Als ik de reacties zo lees moet je paard hier dus gewoon verkeersmak geboren worden. Ik vraag me dan af hoe je het een paard dan kan leren verkeersmak te zijn. Zelf ga ik niet met mijn paard naar buiten omdat ik weet hoe heftig ze kan reageren.

Ik denk zelf niet dat het paard zijn been gelicht had als er niet sprake was geweest van te dicht langsrijden. Maar dat is een aanname.

MARILYN_

Re: Paard schopt scooterrijder de sloot in

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 11:32

Tuurlijk mag je paard schrikken, maar een paard hoort gewoon niet gericht naar iets/iemand te trappen. Als je weet dat je paard dat doet, moet je ook niet met je paard naar buiten gaan vind ik.

Bubble_Gum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 11:39

Ik moest er eigenlijk ook wel om lachen toen ik t las. Maar een paard voor de kar kan toch moeilijk schoppen? Want daar lopen die stangen toch ?

tanjazaffira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 11:48

Ach ik was ook een keer op buitenrit en madam schopte ook een auto....
Je schrikt je werkelijk kapot! Dit had ze ook nog noooooit gedaan. Ook een erg smalle weg, paard kon nergens heen en de auto ook niet.... Maar dit is voor mij geen reden om niet meer naar buiten te gaan, ook dieren maken wel eens een vergissing...
Nu had ik de mazzel dat het alleen blikschade was en een dik been bij mn dier.

Wat moet je dan? Hoe moet je dan een paard verkeersmak krijgen?...ook jou paard kan schrikken, kijk eens naar jezelf, als jij schrikt dan spring te toch ook GEHEEL onbewust omhoog, of die je iets met je armen?

Slaat een paard gericht en voor de "grap" of is het pure ongehoorzaamheid dan zal ik er ook voor kiezen om niet meer de weg op te gaan.

Feit blijft wel dat jullie allemaal altijd geleerd is om NIET achter een paard te gaan staan.... nu zullen vele van ons dat wel gewoon doen maar dan moet je ook niet piepen als je een klap krijgt.
Gewoon netjes ( zoals het hoort) een paard met genoeg ruimte passeren, dan zal er niets moeten gebeuren in mijn ogen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 12:00

Montreux schreef:
Als ik de reacties zo lees moet je paard hier dus gewoon verkeersmak geboren worden. Ik vraag me dan af hoe je het een paard dan kan leren verkeersmak te zijn. Zelf ga ik niet met mijn paard naar buiten omdat ik weet hoe heftig ze kan reageren.

Ik denk zelf niet dat het paard zijn been gelicht had als er niet sprake was geweest van te dicht langsrijden. Maar dat is een aanname.

Nee hoor, helemaal niet. Geen enkel paard is 100% betrouwbaar. Feit blijft alleen dat het de verantwoordelijkheid is van de bezitter wanneer het paard wel iemand de sloot (of het ziekenhuis) in schopt. Je hebt dus een behoorlijke verantwoordelijkheid wanneer je met je paard de openbare weg op gaat. En dat is iets waar je altijd (!) rekening mee moet houden.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 12:02

@Anouska Ben ik 100% met je eens, maar er kunnen altijd dingen gebeuren die je vast niet voorziet. Wat doe je dan? Kan je als eigenaar echt 100% zeker zijn van de reactie van je paard? Ik denk namelijk niet.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 12:06

sporter schreef:
Dat ben ik niet met je eens. Als een paard trapt heb je er niks mee op de weg te zoeken. als een paard trapt als hij in paniek raakt heb je er niks mee op de weg te zoeken. Voor het zelfde geld was het een kind geweest hij van was geschrokken.
Verder is dit weer een typische paarden volk reactie. Iedereen moet maar rekening houden met het paard. helelaas werkt het zo niet. Als jij je paard niet voor de volle 100% onder controle hebt heb je er niks maar dan ook niks mee op de openbare weg te zoeken.

Naar mijn idee is de dikgedrukte zin een beetje overtrokken...
Een paard kan altijd ergens van schrikken. Het is en blijft een vluchtdier.
Of het nu "verkeersmak" is of niet.

Er word niet gezegt hoe de aanspanning reed, hoe het paard was op het moment en ook niet hoe de scooterrijders reden.
In mijn ogen kan je dan nooit een objectief oordeel geven of het paard wel of niet op de openbare weg hoort.

Het nieuwsbericht is naar mijn ogen onvolledig.....

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 12:12

Het is helemaal niet gezegd dat die scooterrijder zo dicht langs het paard reed. Ik denk dat veel mensen hier niet doorhebben hoe groot het bereik van een paardenbeen is in geval van schrik... Zelfs ingespannen kunnen paarden nog rare stunts uithalen, of over de boom heentrappen bijvoorbeeld.
Een paard dat niet ingespannen is en losse achterbenen heeft is ook gevaarlijk: voor je 'paard' kunt zeggen, kan die al (gedeeltelijk) omgedraaid zijn en 3 meter naar achteren een klap hebben uitgedeeld. Dan is geen fietspad breed genoeg om een veilige afstand te bewaren...

Om die reden vind ik het zelf heel vervelend om een vreemde aanspanning of rijpaard in te halen als ik met mijn scooter op een fietspad rijd.

LadyLaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 12:16

Iedereen zit nu wel te klagen dat dat paard niet had mogen trappen, maar wat als dit de eerste keer was geweest dat ie trapte. Hadden ze soms eerst uit moeten testen of ie naar scooters zou trappen. Ik vind dat de meeste mensen met scooters en auto's ook bar weinig rekening houden met paarden.
Zowiezo zijn de meeste paarden bang voor scooters.
Ik rijd met mijn verzorgpaard al 4 jaar lang buiten en ben in die tijd al duizenden scooters tegen gekomen, maar nog steeds is ze er bang voor. Maar dat vind ik geen reden om dan geen reden om geen buitenritten meer te maken.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 12:18

Als je een paard heb waarvan je weet dat hij gemeen en gericht trapt naar dingen/mensen vind ik het zeer asociaal om dan daarmee toch in het verkeer / openbaar deel te nemen.

Ja inderdaad een paard kan ook wel eens van schrik slaan. Dit is dan nog best erg hoor! Paarden kunnen namelijk ook schrikken door te vluchten of opzij te springen, en hoewel het dan misschien dezelfde gevolgen gehad zou hebben vind ik dit een stuk minder erg.

Maar waar mijn mond toch echt van open valt is dat er hier mensen zijn die meteen roepen dat de scooter dan wel iets fout zou hebben gedaan. In het verkeer inhalen mag! Ook al is het dan wat smal. Waarschijnlijk heeft hij inderdaad langzaam gereden (anders is het wel knap dat hij geraakt is) waarschijnlijk met de beste bedoelingen.

Paard zat hier gewoon fout, en daarmee dus zijn eigenaar.

Rascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 12:19

Als je paard er niet tegen kan, dat hij kort langs ingehaald wordt, kun je beter niet langs de Woudseweg gaan rijden...
Dit fietspad is nl te smal om er met een grote boog omheen te kunnen rijden...
En dan is het wel erg egoïstisch om te verwachten dat iedereen achter je blijft wachten...
Er kunnen altijd dingen gebeuren, maar dit is gewoon een erg ongunstige plek omdat je aan de ene kant de sloot hebt, en aan de andere kant een drukke gevaarlijke weg...
Ikzelf ga daar dus echt nooit langs rijden met mijn paard, hoe braaf hij ook is.... Ongelukken gebeuren voor je er erg in hebt...
En je bent er nooit genoeg op voorbereid...

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 12:21

We weten niet of de scooter rijder te dicht langs reed? Maar we mogen dus wel aanemen dat het paard in kwestie niet verkeersmak of braaf is?
Ook dit weet je niet, en dat heft niets te maken dat ik het paard maar in bescherming neem, want dat is niet zo. We weten ook helemaal niets over het paard uit het verhaal.
dus eigenlijk zeggen jullie dat alle paarden die dus 1 maal een keer een trap uitdelen gevaarlijk zijn?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 12:22

Sporter, met bv een jong paard, zul je ook een keer de weg op moeten en dan kan je 'm thuis in je bak leuk onder controle hebben, dat wil buiten niet altijd wat zeggen. ;)
Hoe doe jij dat dan met jonge, onervaren paarden? ;)
Ook met dat soort paarden, ga je vroeg of laat de openbare weg op. Althans, ik wel. Daarmee wil ik wel zeggen dat ik natuurlijk zoveel mogelijk risico's uitsluit, want ik wil absoluut geen ongelukken, maar het kan altijd gebeuren. Net zo goed, als met paarden die 'altijd' onder controle zijn op de weg. Want ik denk dat je met alle paarden wel eens wat kan meemaken. Het blijft een risico, ook met brave(re) paarden.

We zijn er niet bij geweest natuurlijk, maar een paard wat iemand kan schoppen op de openbare weg, tja.... dat kan ook betekenen dat de scooterrijder niet genoeg afstand heeft gehouden. Ik bedoel, er rijden hier zoveel paarden en wagens rond in ons dorp (op hele smalle weggetjes), maar ik hou zowel lopend, als fietsend, als met de auto altijd gepaste afstand. Dan is het toch echt onmogelijk om geschopt te worden. :)

Maar
.... er zijn van die types, die amper afstand nemen, soms nog expres herrie maken (ik kom ze regelmatig buiten tegen :( ) en dan loop je risico. Een paard hoort niet te schoppen, absoluut niet, maar het is wel een paard, dus je weet het nooit. Mijn paard bv schopt niemand, maar bv wel weer honden die in zijn achterbenen bijten. En reken maar, dat hij dat mag van mij. }>
Want ik heb een gruwelijke hekel aan honden, die niet onder appel staan en mijn paard bijten.

Maar mensen schoppen, nee, dat zie ik hem niet zo snel doen. Maar als een paard schrikt, en scooters zijn niet altijd even fijne dingen op de weg bij paarden (wat ligt aan de berijder ervan), tja...... Kan gebeuren, hoe vervelend ook.

We zijn er allemaal niet bijgeweest, maar ik ga er toch wel van uit dat een paard wat voor de kar loopt, niet zomaar uithaalt. :n

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 12:22

LadyLaura schreef:
Iedereen zit nu wel te klagen dat dat paard niet had mogen trappen, maar wat als dit de eerste keer was geweest dat ie trapte. Hadden ze soms eerst uit moeten testen of ie naar scooters zou trappen. Ik vind dat de meeste mensen met scooters en auto's ook bar weinig rekening houden met paarden..

Is dat een gegronde reden dat deze scooterrijder wel is sloot mag belanden?

LadyLaura schreef:
Zowiezo zijn de meeste paarden bang voor scooters.
Ik rijd met mijn verzorgpaard al 4 jaar lang buiten en ben in die tijd al duizenden scooters tegen gekomen, maar nog steeds is ze er bang voor. Maar dat vind ik geen reden om dan geen reden om geen buitenritten meer te maken.

Niet dat je niet meer naar buiten gaat, maar je zoekt waarschijnlijk (mag ik hopen) niet de drukke wegen op met een zeer smal fietspad

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 12:23

_Luziream schreef:
We weten niet of de scooter rijder te dicht langs reed? Maar we mogen dus wel aanemen dat het paard in kwestie niet verkeersmak of braaf is?
Ook dit weet je niet, en dat heft niets te maken dat ik het paard maar in bescherming neem, want dat is niet zo. We weten ook helemaal niets over het paard uit het verhaal.
dus eigenlijk zeggen jullie dat alle paarden die dus 1 maal een keer een trap uitdelen gevaarlijk zijn?

Nee, maar wel dat het paard fout zat, en niet de scooterrijder. Dat is alles wat ik duidelijk wil maken. Iedereen hier valt meteen over de scooter heen, wat die waarschijnlijk allemaal fout zou hebben gedaan etc. Dat vind ik onzin

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 12:24

Ik vind somige reacties hier wel wat overdreven.
Ten eerste is een paard een dier en een dier is altijd onberekenbaar, altijd!
Zelfs het meest slome brave bomproef paard kan nog schrikken en als reactie een mep verkopen.
Dan zou niemand met een paard nog de openbare weg op mogen.
Een ongeluk zit in een klein hoekje.

Iemand die een auto bestuurd kan ook na 25 jaar schadevrij gereden hebben schrikken van iets en daardoor iemand aanrijden.

Dan zou dus niemand meer de weg op mogen, lekker rustig.
Het heet ook niet voor niets een ongeluk, dat betekent dus dat je er niets aan kon doen.
Pas als je een paard hebt die bij elke brommer denkt, die zal ik eens even lekker van zijn brommertje afmeppen dan zou ik dat paard idd maar van de weg afhouden. :+

Verder vind ik wel dat je als eigenaar van een paard goed verzekerd moet zijn voor het geval dat er een ONGELUK gebeurd.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 12:27

Zelfs met mijn autorijlessen, lang lang geleden, kreeg ik het al ingeprent om paarden altijd rustig en met een boog waar mogelijk te passeren. Dus ja, van een scooter mag je hetzelfde verwachten!
Een paard blijft een dier en dus niet te voorspellen! Dat wil ik alleen maar kwijt.

Rascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 12:28

Nee, Luziream, dat zeg ik niet... Maar een trap van een paard heeft daar op dat fietspad wel gevaarlijke gevolgen.
Ik ken die weg erg goed, en ik weet dat het daar super gevaarlijk en smal is....En dat je daar gewoon geen ongelukken kan permiteren... Als je paard opzij zou springen omdat hij schrikt, zit je zelf dus of in de sloot, of je bent in het asvalt gereden door het voorbij razende verkeer...
Daarom zou ik zelf al nooit daar gaan rijden... Er gebeuren erg veel ongelukken daar op die weg en fietspad...

tanjazaffira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 12:29

WWisecracker schreef:
Verder vind ik wel dat je als eigenaar van een paard goed verzekerd moet zijn voor het geval dat er een ONGELUK gebeurd.

Juist ik ben ook goed verzekerd en de schade heb ik ook helemaal verzekerd aan de automobilist.
En een bloemmetje voor de schrik.

Cossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 12:32

Een paard maakt geen fouten, deze reageert slechts vanuit zijn natuur en hoe deze opgeleid is. De scooter in deze heeft gewoon domme pech gehad. Vermoedelijk net uit het zichtsveld (dode hoek)van het paard gereden. Maar zo als al eerder geschreven weten we het fijne hier niet van. In deze was het blijkbaar geen geschikte weg om met aanspanning te rijden.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 12:32

Ik heb de ervaring, dat sommige paarden juist van langzaam rijdende scooters nerveus worden, waarmee ik maar wil zeggen dat je het bij sommige paarden nóóit goed doet...

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 12:37

Rascha schreef:
Nee, Luziream, dat zeg ik niet... Maar een trap van een paard heeft daar op dat fietspad wel gevaarlijke gevolgen.
Ik ken die weg erg goed, en ik weet dat het daar super gevaarlijk en smal is....En dat je daar gewoon geen ongelukken kan permiteren... Als je paard opzij zou springen omdat hij schrikt, zit je zelf dus of in de sloot, of je bent in het asvalt gereden door het voorbij razende verkeer...
Daarom zou ik zelf al nooit daar gaan rijden... Er gebeuren erg veel ongelukken daar op die weg en fietspad...

Ik snap je punt wel, wij hebben hier ook van die smalle landweggetjes hier, waar vaak paarden of menners op rijden.
maar waar het mij om gaat is dat niet zomaar ervanuit gegaan moet worden dat je je paard dus ten alle tijden onder controle hebt, dat is denk ik een fabeltje. Waarschijnlijk zijn de menners van die kar zich ook rot geschrokken dat het paard zo reageerde. Misschien reageerd dat paard normaliter niet zo op scooters?

tanjazaffira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 13:12

Zoolgangster schreef:
Ik heb de ervaring, dat sommige paarden juist van langzaam rijdende scooters nerveus worden, waarmee ik maar wil zeggen dat je het bij sommige paarden nóóit goed doet...

Is helemaal waar! Die betreffende auto kwam bij mij ook heel erg langzaam langs en dat zal dan wel weer "vreemd"zijn ofzo :D