Valt het doek voor het Friesche Paard??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 18:49

weet iemand al hoe het is gegaan gisteren?? Lips are sealed of is er iemand bij geweest?...ik ben nl. heeeeeeeeel benieuwd! *LOL*

Friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 19:28

SAKKIA schreef:
Ja het klopt idd dat als het FPC gaat dat dan het FPS ook gaat en dat is echt heel erg, de prijzen van de anders zo dure friezen zullen dalen heel erg dalen die zijn haast niks meer waard zometeen, want je kan er verder eigenlijk helemaal niks mee. Maar weet iemand al wat meer over de situatie nou??

JA het is heel erg sneu, maar ik denk toch echt dat ze het niet gaan redden met zijn allen.

Mag ik vragen wat je met een haflinger wel kan doen wat een fries niet kan??? Ik rijdt M2 + wp met mijn fries dus om nou te zeggen dat je er niets mee kan doen.......groetjes friesje

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 21:50

Albert schreef:
Voor de fokkers is de situatie heel beroerd; als het stamboek ophoudt te bestaan zal de prijs van de Fries dalen naar de reeële marktwaarde en dat houd op dit moment niet over.

Of-te-wel: ik heb mij merrie 2 weken te vroeg gekocht Scheve mond !!

Weet iemand trouwens al wat er is beslist ??
Ik kan me toch niet echt voorstellen dat het stamboek ophoud te bestaan! Zo´n 50 jaar geleden bestond het Friese ras haast niet meer en door de liefde van een aantal mensen voor deze paarden, is het ras weer helemaal terug gekomen! Zoals ik het kan beoordelen, zijn ze op het moment populairder daan ooit ! (niet alleen in Nederland, maar vooral ook in het buitenland!)

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 16:55

Friesje"]
[quote="SAKKIA schreef:
Ja het klopt idd dat als het FPC gaat dat dan het FPS ook gaat en dat is echt heel erg, de prijzen van de anders zo dure friezen zullen dalen heel erg dalen die zijn haast niks meer waard zometeen, want je kan er verder eigenlijk helemaal niks mee. Maar weet iemand al wat meer over de situatie nou??

JA het is heel erg sneu, maar ik denk toch echt dat ze het niet gaan redden met zijn allen.

Mag ik vragen wat je met een haflinger wel kan doen wat een fries niet kan??? Ik rijdt M2 + wp met mijn fries dus om nou te zeggen dat je er niets mee kan doen.......groetjes friesje
[/quote]

Ik kan gewoon nog heel best fokken en dat bedoel ik er gewoon mee. Je kan er nou alleen nog maar mee rijden en dat is het verder. Alle grote friezen fokkers zitten nu echt wel met hun handen in het haar hoor.

Je kan gewoon niet meer met een fries fokken en de papieren van een fries zeggen dan echt helemaal niks meer. Dus daar ga je dan met je goede fokmerrie die eerst misschien wel een heleboel geld waard was om dat ze goede veulens bracht, maar als er toch geen stamboek meer is wat heb je er dan nog aan om goede veulens te fokken. Niks want je kan ze nergens meer tonen op keuringen en zorgen dat ze predikaten krijgen.

En dat is wat ik er mee wil zeggen, en dat heeft niks met het sport gedeelte van de friese paarden te maken.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 23:25

Een stamboek heeft niet zo veel nodig om te bestaan hoor, maar al die luxe eromheen zal dan afgelopen zijn... Ik denk niet dat je paard dan ineens waardeloos is omdat een stamboek falliet gaat Knipoog De afstammelingen zijn toch bekend en het paard is toch al dan niet gekeurd? Alleen voor toekomstige keuringen zullen ze een goed financieel plaatje moeten maken... En geen "experts" inhuren uit je eigen geleding die 200 euro per uur kosten... Dat tikt pas aan!!!

RodeoGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 10:44

SAKKIA schreef:

De manege heeft nu een nieuw bestuur en als het na 2 maanden nog nix beters is dan gaat het failliet
afw88 dus............

Sypheron

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 22:18

Ik hoorde het van Ilona, vind het gewoonweg schandalig dat ze dit van hun leden durven en al helemaal moeten vragen!

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 10:41

Ja vind het ook niet kunnen hoor. Als ik lid was had ik het niet betaald hoor, ten eerste kan ik het niet(tja student he) en ten tweede is het zo dat de leden moeten opdraaien voor de fouten die zij hebben gemaakt en dat vind ik gewoon asociaal.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 17:01

Het is erg jammer dat ik de merrie dus voorlopig nog maar niet op mijn naam ga schrijven en het veulen dus helaas ook niet bij het stamboek kan melden als het geboren is Scheve mond . Maar ik zie nu toch echt niet in, dat ik even moet gaan flappen, voor fouten die zij "voor mijn tijd" hebben gemaakt !!

Karnat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 12:26

Haha! Heb het volgende nieuws van een heel klein maar super gezellig Forum Haha!

http://willem2405.suddenlaunch2.com/index.cgi?board=paardennieuws&action=display&num=1051181836

Reddingsteam FPC kan aan de slag

De leden hebben het demissionaire bestuur van het Koninklijk Friesch Paarden Stamboek (FPS) naar huis gestuurd. Zeven mannen, onder aanvoering van Jaap van der Meulen uit Broek, proberen nu het stamboek en het Fries Paardencentrum in Drachten van de ondergang redden.

Er werd tijdens de algemene ledenvergadering in de Nieuwe Buitensociëteit in Zwolle massaal op het zevental gestemd. Ze kregen 5272 van 6385 uitgebrachte stemmen. Het voorstel van de zeven nieuwe bestuurders is om snel €1,2 miljoen boven water te krijgen voor de redding van het FPS. De leden gaan akkoord met een extra financiële bijdrage.

Hoe hoog dat bedrag zal worden, is nog niet geheel zeker. Paardenhouders die hun brood aan de Friezen verdienen, zullen zwaarder worden aangeslagen dan leden die er slechts een bezitten, zo beloofde Van der Meulen. Eerder was er sprake van een extra offer van €200 per lid.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 13:08

Karnat schreef:
..Hoe hoog dat bedrag zal worden, is nog niet geheel zeker. Paardenhouders die hun brood aan de Friezen verdienen, zullen zwaarder worden aangeslagen dan leden die er slechts een bezitten, zo beloofde Van der Meulen. Eerder was er sprake van een extra offer van €200 per lid.

Goed, dat vind ik dan nog wel een faire oplossing Scheve mond ! Ik ga er toch maar even over denken om me bij het stamboek aan te melden Knipoog !

Friesemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 15:24

Dit gaat volgens mij alleenn over het centrum, ik ben zelf ook lid met Marie en wij hebben alleen melding over het centrum gehad...

Friesemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 15:27

En ik vind het echt schandalig het is het laatste nederlands bestaande ras wat al hartstikke oud is!!!!!!!!

merelberfe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 17:43

Is heel vreemd- ik ben wel lid van het FPS maar heb nooit een opdracht gekregen voor de €50. zou het komen doordat ik zelf geen paarden bezit? (ik rijd ze voor een fokker) Jan (eigenaar van mijn paarden) heeft het wl ontvangen maar ik niet. vind het wel prima zo, zal het wel jammer vinden als ik als lid geroyeerd word omdat ik de €200 niet zal kunnen betalen. Ben benieuwd of ik daar iets van hoor.

Sypheron

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 15:48

Wat is er trouwens gebeurd en hoe is het af gelopen? Ik dacht dat er afgelopen vrijdag bericht van zou komen?

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 16:06

Er is een nieuw bestuur aangewezen ( geklozen noemen ze dat) En die vraagt aan elk lid 200 euro om de helft van de schuld te kunnen inlossen...

Het pand staat nog steeds en we lopen inmiddels in het decor van kening lear rond. wat er gebeurt met het stamboek is volgens mij nog onzeker....

Naz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 16:47

Ik gok dat dat FPC wel blijft staan hoor Haha!
Als het echt niet meer gaat denk ik dat er wel ergens een flinke geldschieter vandaan komt die de boel opkoopt. Afgelopen zaterdag daar wedstrijd gehad en zelfs de horeca draait nog steeds, weet alleen niet of het op vrijwillige basis was Haha!

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 21:23

De verkoper van mijn paard, heeft de papieren van haar naar het FPS gestuurd, om haar op mijn naam te laten zetten. Volgens hem, werd ik daarmee meteen lid van het FPS. Ik ben dus echt reuze benieuwd, of ze bij het sturen van de papieren, meteen een bericht sturen dat ze een extra "offer" willen Scheve mond ! (buiten de normale lidmaatschapsbijdrage!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 14:34

Wat is dat nou weer voor absurd idee??!!!??? Een van de weinige paarden uit eigen land en dan.... echt belachelijk!

Jel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 10:51

Sterre schreef:
De verkoper van mijn paard, heeft de papieren van haar naar het FPS gestuurd, om haar op mijn naam te laten zetten. Volgens hem, werd ik daarmee meteen lid van het FPS. Ik ben dus echt reuze benieuwd, of ze bij het sturen van de papieren, meteen een bericht sturen dat ze een extra "offer" willen Scheve mond ! (buiten de normale lidmaatschapsbijdrage!)

Ik weet bijna wel zeker dat ze dat doen. Hoop trouwens voor je dat je de papieren snel krijgt. Heb je al foto's van haar en wat is haar afstamming?

iloveperry

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 16:28

Wat is er gebeurt dan??? Verward Verward

iloveperry

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 16:29

ik snap het nie??

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 22:39

tja, lachen voor de mensen die alleen frieze paarden hadden om de centen en er verder niks mee doen....
ach ja je moet van friezen houden....
het fpc is gewoon veel te groots opgezet, en vervolgens is er veel te weinig mee gedaan: weinig wedtrijden, evenementen etc, dat had veel beter gekund...
nou ja het stamboek zal wel blijven betsaan, de liefhebbers blijven wel, de manege zal ook wel blijven in drachten, zon groot dorp/stad heeft wel genoeg vraag, en ja de manege is al gebouwd, ze moeten hier blijven of weer wat nieuws bouwen, het oude is afgebroken, dus zullen ze hier wel blijven....moeten ze maar op de cultuur en kunst bezuinigen ofzo (bijv. op die domme kunst bij de macdonalds.....leeeeeeelllukkkk....en duur dat het was, maar dat is het kennelijk wel waard...duhhh....

Peuterstee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-03 19:17

Het is inderdaag een aanfluiting, de organisatie maakt er een potje van en wij mogen voor de schade opdraaien, maar je het centrum staat gekoppeld met het stamboek, die 50 euro die we moeten betalen, heb ik maar wel gedaan, met gemengde gevoelends uiteraard. Maar doordat wij fokken met de friezen, moeten wij de nakomelingen laten zien, je moet dan lid zijn. Maar ik denk als je, je paard voor recreatie, of wedstrijden gebruikt, dan zitten aan wel of geen lid van het stamboek geen nadelen.
Verder is het belachelijk de kosten die ze willen van de leden, om nog maar te zwijgen over hengsten-houders , hoefsmeden enz die hebben hellemaal diep in de tas kunnen gaan.
Lips are sealed

mvfm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 08:06

1. Indien de leden in vergadering accoord zijn gegaan, draagt men gezamenlijk de lasten!
2. Indien het bestuur laakbaar heeft gehandeld, kunnen bestuursleden via een gerechtelijke procedure aansprakelijk gesteld worden!
3. Indien dat geen soelaas biedt dragen leden evenredig bij om de problemen gezamenlijk op te lossen.

Dat zou de normale gang van zaken moeten zijn. Alle andere strategieen betekenen oplossingen waarbij de schuldeisers naar hun geld kunnen fluiten. Indien het uitgangspunt is, het behoud van het stamboek, hebben leden/fokkers dus alle belang hun steentje bij te dragen.