Het voeren van Konikpaarden kan leiden tot de slacht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

theelichtje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 09:36

EeCee schreef:
geerke schreef:
Ik praat het niet goed dat ze 'gevoerd' worden,hoewel ik het idee heb dat het een ruim begrip is het 'voeren'....of er moet een penny kans zien met enorme hoeveelheden biks op haar fiets te stouwen...

Ik sta nergens meer raar van op te kijken, hoor! :D Je kan een zak gewoon in een afsluitbare curverbox doen, die past handiger op de bagagedrager en zo dienttie meteen als voerbak :+

Verder deel ik je mening!

En fietsen over de heuvels met kudde paarden achter je aan die de biks willen hebben :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 09:37

EeCee schreef:
'Tam' is een heel groot begrip bij dit ras. 'Tam' wil eigenlijk zeggen dat ze naar mensen toe durven te komen. Verder valt er weinig tot niets te doen met een Konik (tenzij je levensmoe bent :D ).

Wát een onzin. :) Het zijn gewoon gedomesticeerde poownies. Zadel d'r op en rijden maar. In veel landen worden ze als rij- en lastdier gebruikt. In Duitsland zie je ze ook regelmatig als gebruikspony te koop.

http://www.spezialrassen-online.de/images/konik.jpg

SANNExREBEL

Re: Het voeren van Konikpaarden kan leiden tot de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 09:40

Ik ben gewoon van mening dat mensen het respect moeten op brengen om wilde dieren niet te voeren .
Doen ze toch ook niet als ze in een safari park een leeuw tegen komen ??

Al met al is het gewoon jammer , en onnodig dat deze dieren door toe doen van de mens hun leven moeten laten .

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 09:44

hoe moeilijk is het om NIET te voeren? kijken mag, aanraken niet etc.

annehoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 09:52

Cayenne schreef:
http://www.gelderlander.nl
Hoewel met name op het Waalstandje (de Nijmeegse Stadswaard) de 25 meter afstand in de zomer niet wordt bewaard, heeft dat nog geen 'rare' situaties opgeleverd.

aan dit waalstrandje lag ik gister nog, iedereen lag netjes een eindje van de kudden af, totdat de kudden besloot is aan de andere kant van het strand te gaan kijken.
en onderweg de neus in een tas te steken om er met een rol koek, cola fles en zelfs een zonnebril aan de wandel te gaan.

ik was druk bezig een veulen van me handdoek te duwen toen van achter werd geroepen (naar een vriend van mij die naast mij lag.)
'pas op hij neemt je handdoek mee' en ja hoor handdoek in de mond en maar trekken (vriend van me zat op die handdoek)
een eindje verder kwam een meisje gillend uit het water, een andere veulen was op haar handdoek gaan liggen.

tsjah wat kan je er aan doen, niemand voerde die beesten maar ze pakken het zelf gewoon uit de tassen.
en ik was ook een van de mensen die dit niet verwacht had en mijn tas stond dus gewoon open.
je met ze aanraken andere gaan ze dus echt niet weg, en bang zijn ze verre van.
het verbaast mij dus niks dat dit een keer mis moet gaan zonder dat de mensen (in dit geval) schuldig is.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 10:10

Weet je zeker dat ze nooit gevoerd zijn? De dieren kijken misschien juist in de tassen omdat mensen daar vaak het eten vandaan halen die ze aan de dieren voeren. (Dit is een suggestie, zeg niet dat het zo is.) Net zo vaak als dat 'onze' tamme paarden waar de mens op rijd altijd richting onze zakken gaat, omdat daar vaak de snoepjes uit komen.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 10:10

tuurlijk is het zo,een 'wild' paard gaat heus niet zomaar in tassen beginnen neuzen.
menselijk contact ligt aan de basis van zo'n gedrag

femmiel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 10:12

sommigen mensen zien het nut er niet van in een bordje te lezen.
mischien dat ze op een bordje kunnen zetten 'Pas op ze bijten' ofzo :P
Ik heb eigenlijk hier nog nooit een Konik gezien ;)

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 10:39

Er zit dan niets anders op dan toegang te verbieden tot dit domein...
Geen idee of dit haalbaar is want ik ken de streek niet...

annehoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 10:54

Millanka schreef:
Weet je zeker dat ze nooit gevoerd zijn? De dieren kijken misschien juist in de tassen omdat mensen daar vaak het eten vandaan halen die ze aan de dieren voeren. (Dit is een suggestie, zeg niet dat het zo is.) Net zo vaak als dat 'onze' tamme paarden waar de mens op rijd altijd richting onze zakken gaat, omdat daar vaak de snoepjes uit komen.

natuurlijk ze zullen best een keer gevoerd zijn, het is natuurlijk aangeleerd gedrag dat niet uit de lucht komt vallen.
maar gister weet ik zeker dat ze niet gevoerd werden.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 11:45

ik heb ook op een konik gereden, en ingereden hihi lief dier dier maar ik zie het hier tussen elst en rhenen ook die beesten komen gewoon op je af gelopen en er liepen gisterne ook kinderen bij die er achter aan liepen en ze voerde. En als je dan zegt dat ze dat niet moeten doen om bepaalde redenen hebben ze gewoon schijt aan je en blijven de kudde achtervolgen met een zakje brood. :roll:

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 11:46

Ja maar als ze ervoor al gevoerd zijn, is het logisch dat wanneer ze weer mensen zien, erop af gaan en eten verwachten. Het is niet zo dat de dieren opdringerig worden alleen op de momenten dat mensen eten aanbieden. De reden dat de dieren opdringerig worden is omdat mensen ze in het verleden heb gevoerd. dat zal wel hetzelfde verhaal zijn met jou konik paarden die dat deden.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 11:49

Goh, wat een vreemde foto zeg. :7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 11:53

Mooie foto van Hypofocus:)

inderdaad echt dom dat ze ze gewoon blijven voeren! maarja, wie niet horen wil moet maar voelen zeggen ze wel eens;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 11:55

smeetjoew schreef:
Goh, wat een vreemde foto zeg. :7

Wiens arm zou het zijn, he Esmee? :P ;)

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 12:04

schitterende foto's...en wat een gave kleuren hebben die paarden toch!...ontopic: voordat je de mensen kan stoppen te voeren, zal je toch een zeer hoog hekwerk moeten gaan neerzetten met 220 erop

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 12:16

maar het zijn gebieden waar mensen gewoon mogen wandelen e.d. dan zou je dat moeten verbieden.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 12:34

idd...en dan een hek met 220 :D ...zal ze leren stelletje monsters ~~}>

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 13:06

Het verbaasd me echt niks dat die koniks in de Ooij tam zijn. Hoevaak ik die wel niet bij de mensen op de strandjes zie rondhangen.
Ik snap niet waarom mensen niet snappen dat voeren niet de bedoeling is. Bij onze paarden zie je het ook, iedereen voert maar raak en ondertussen word het zo erg dat ze met z'n alle naar het hek komen om te bedelen en ik die van mij zelfs een keer langs het hek achter iemand aan zag rennen :roll:

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 13:18

Ik wil dat voeren helemaal niet goedpraten, maar het zegt natuurlijk wel iets over hoe "wild" deze dieren werkelijk zijn. Free nature verplaatst ze toch ook 's winters als er niet genoeg te eten is of ben ik nu in de war met een andere organisatie, hoe wil je ze verplaatsen als ze niet aan mensen gewend zijn? Het hele gebeuren is heel hypocriet, nl free nature en bijv. staatsbosbeheer mag wel doen met de beesten wat ze willen (zelfs laten verhongeren 's winters), maar o wee als iemand anders iets doet. Er zijn twee haremgroepen (eentje met 6 en eentje met 19 paarden) dus 2 hengsten en 23 merries neem ik aan. Wat is er met al die andere hengstjes gebeurd, zijn die dan geslacht, want in ruinen gelooft Free nature toch niet. Dan had de kop ook kunnen luiden, Free nature kan leiden tot slacht.

Misschien moeten mensen zich eens afvragen waarom het paard een gedomesticeerd dier is. De vraag is of het paard eigenlijk wel vrij wil zijn in de natuur. Kennelijk vinden deze paarden het prima om bij mensen te vertoeven, ze willen zelfs naast Annehoe op de handdoek zonnebaden. :D

Ik voer 's winters ook wel eens eekhoorntjes, maar ik zie ze nu echt niet naast het zwembad op m'n handdoek liggen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 13:29

Wij hadden een eekhoorntje die na een tijdje door het kattenluik naar binnen kwam om katten voer te stelen.
Wilde dieren wennen snel aan mensen vooral als het om voer gaat.

Wilde zwijnen komen ook steeds naar een vaste plek toe waar ze worden gevoerd, en dan kun je ze zelfs na een tijdje aaien.
Ook in Afrika op safari komen de leeuwen naar de jeeps omdat daar regelmatig vlees uit komt.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 13:43

Er staat veel op de Free nature site over jou vragen enz. (dit is ook de eerste keer dat ik de site lees) ze geven heel duidelijk aan waar de dieren heen gaan, met de overtallige dieren. Sommige worden geslacht, als ze nergens meer plek voor de dieren kunnen vinden (ze worden soms zelfs naar het buitenland gereden voor een nieuwe plek) en naar het Burgers Zoo gebracht... Al weet ik niet of dit dood of levend aangeleverd word. Dat staat er niet duidelijk bij.

"Omdat Nederlanders weinig paardenvlees eten, hebben we een
afspraak gemaakt met Burgers’ Zoo. Hier kunnen alle overtallige Koniks
heen. Zo kunnen we de slacht toch zelf in de hand houden."

Een dier zegt niet dat hij niet vrij wilt zijn alleen omdat hij naast iemand gaat liggen op een handdoek. Ze bieden niemand een ritje op hun rug aan. Aangezien veel paardenmensen dat toch wel willen (kunnen rijden op hun paard) en deze dieren behoorlijk wild opgroeien, lijkt het mij niet een goede optie om ze te verkopen aan particulieren zodra ze te opdringerig zijn geworden...

DuckyMjöll

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 13:52

Zonde dat ze zo opdringerig worden, maar de meeste mensen kunnen er idd niet vanaf blijven.

Mijn toen 2 jarige ijslander stond in een begrazingsgebied waar de mensen ook in konden komen.
Ook hier stond het bordje; Niet voeren, afstand houden en niet door de kudde lopen(?)
Maar ook daar werd er niet naar geluisterd.
De moddervette paarden werden gewoon gevoerd, en die kleine kinderen maar huilen wanneer ze achter je aan kwamen en de neus in je zakken staken.
Iemand heeft zelfs gezien dat er een kind op een 2 jarige werd gezet, toen is er besloten dat dat deel werd afgezet voor de paarden.
Paard staat nu ergens anders maar is nog steeds wel redelijk opdringerig.

Ze zouden idd moeten gaan neerzetten waarom ze niet gevoerd enz mogen worden, en zodra dat niet helpt gaan afzetten voor de mensen of paarden.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 14:00

De reden dat ze (bij ons) staan is om de begroeing een beetje open te houden omdat de konijnen een lange tijd geleden allemaal expres ziek zijn gemaakt. Het is zo moeilijk. Mensen moeten gewoon luisteren, dan is het probleem ook gewoon opgelost. Anders zouden ze het idd met hekken af moeten zetten, zodat mensen het pad niet eens afkunnen misschien. Maar dan kunnen de ponies zich ook niet goed verplaatsen.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 14:04

hier in wassenaar zijn ze niet opdringerig, ook niet echt heel bang want je kan er rustig langslopen als ze naast het pad liggen. Maar het is jammer dat mensen zich niet gewoon aan regels kunnen houden