Simulatiepaarden van B naar Grand Prix op Horse Event

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 10:15

Leuk bedacht maar elk paard reageert toch weer anders. Bij het ene paard is het net weer even anders, been iets meer naar achter of net wat meer zithulpen. Als je het op de simulator kan wil dat niet zeggen dat je op een normaal paard kan appuyeren of piafferen. Een paard is geen auto of fiets natuurlijk. Paarden reageren heel fijngevoelig en hebben een eigen karakter, gedrag, temperament en vorm van de dag. De ene dag kan een paard al anders reageren dan de andere dag.

Maar goed, wel leuk bedacht zoiets maar echt veel leren doe je er niet van denk ik. Als je hier te hard aan de teugels trekt staat ie stil denk ik en lig je niet met paard en al achterover.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 10:16

Suzanne F. schreef:
Leuk bedacht maar elk paard reageert toch weer anders. Bij het ene paard is het net weer even anders, been iets meer naar achter of net wat meer zithulpen. Als je het op de simulator kan wil dat niet zeggen dat je op een normaal paard kan appuyeren of piafferen. Een paard is geen auto of fiets natuurlijk. Paarden reageren heel fijngevoelig en hebben een eigen karakter, gedrag, temperament en vorm van de dag. De ene dag kan een paard al anders reageren dan de andere dag.

Maar goed, wel leuk bedacht zoiets maar echt veel leren doe je er niet van denk ik. Als je hier te hard aan de teugels trekt staat ie stil denk ik en lig je niet met paard en al achterover.

En dat bedoel ik dus ook..

Flurk

Re: Simulatiepaarden van B naar Grand Prix op Horse Event

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 10:17

humor dit

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 10:19

Het ene paard is ook het andere paard niet. ;)

Dus als je op het ene paard kunt piafferen, dan hoef je dat op het andere paard nog niet te kunnen. Nogmaals: het is een hulpmiddel, geen vervanging.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 10:19

Dat denk ik ook Suzanne F.

Maar ik neem wel aan dat dit ding metingen kan doen op krachtgebruik.
Zodat er bijvoorbeeld goed in beeld kan komen dat je rechterbeen te veel doet in vergelijk met je linker.
Of dat je wat scheef zit naar links omdat die zitbeenknobbel net meer druk geeft.

Dat zijn denk ik wel standaard dingen die erg leerzaam zijn en die eigenlijk wel op elk paard gewoon goed gegeven moeten worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 10:23

Karin schreef:
Het ene paard is ook het andere paard niet. ;)

Dus als je op het ene paard kunt piafferen, dan hoef je dat op het andere paard nog niet te kunnen. Nogmaals: het is een hulpmiddel, geen vervanging.

Dan ben ik wel erg ouderwets als ik het liever op een echt paard leer ipv op een computer.. :P je leert er een echt paard mee aanvoelen, en ook leer je hoe je paard doet als jij je hulpen niet goed geeft.

Want die dingen die je net fout doet (zoals scheef zitten ed) merk je meestal ook aan een echt paard, die doet dan die oefening ook gewoon niet..

Stephanie_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 10:30

Leuk! Nu durft mijn moeder ook eindelijk te gaan paardrijden :D

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 10:33

KiWiKo schreef:
als die maar braaf is :D :D :D

_O- _O- _O-

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 10:39

Suzanne F. schreef:

Ik denk dat het wel een hele waardevolle aanvulling kan zijn. Juist omdat de ruiter iets kan leren, even zonder rekening te hoeven houden met de factor paard. De ruiter leert eerst op de robot de juiste hulpen/houding. En gaat daarna net iets beter voorbereid op het paard zitten. Natuurlijk is het dan weer helemaal anders, en reageert ieder paard anders. Maar ik denk dat het een goede voorbereiding kan zijn.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 10:39

Het lijkt mij toch wel heel nuttig, ik zou er wel eens gebruik van willen maken.
Natuurlijk is het maar een hulpmiddel, maar als jij iig weet dat je de juiste hulpen geeft dan kun je het daarna op het paard ook over brengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 10:49

Oe, dat wil ik :D Altijd al eens willen doen :j

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 11:01

coowl :D (eindeljk een paard voor mensen met weinig riumte/ geld voor onderhoud :D)
er staat op die site ook een racepaard simulator :D zou er ook nog een springsmulator komen? :P

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 11:11

Op Equitana in Duitsland hebben we ook zo'n simulator gezien. Dara kun je dan een proefje mee rijden. Volgens mij was het nog behoorlijk moeilijk! Dit 'paard' doet het alleen als jij het goed doet, terwijl een gewoon paard meestal nog meedenkt.

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 12:58

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 13:48

Citaat:
Want die dingen die je net fout doet (zoals scheef zitten ed) merk je meestal ook aan een echt paard, die doet dan die oefening ook gewoon niet..

Echter is dan het paard vaak 'de schuldige'. Bovendien is het paard net als wij niet recht. Deze computer is dat natuurlijk wel. Als je daar dus op oefent kun je jezelf verbeteren in het 'rechtrichten' van jezelf zonder dat je daarbij gehinderd word door de scheefheid of de bui van het paard.
Ik zie dit als een geweldige vooruitgang. Dit kan de ruiter denk ik een heel goede alternatieve training bieden die mooi aansluit op de training met het paard.
Maarja, ik ben er dan ook voor om eens in de zoveeltijd zitles te nemen aan de longe. Zitten is zo belangrijk!

Noatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 14:13

Haha, lijkt me echt leuk om een keer te proberen! :D

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 14:18

I_Moondance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 14:28

Lijkt me echt interessant om een keer te proberen!

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 14:29

Ik denk dat dit een prachtige aanvulling is. Tuurlijk, elk paard is anders, maar paarden zijn vaak ook vergevingsgezind. Of ze proberen ondanks alle tegenstrijdige hulpen toch te doen wat je vraagt en leren op deze manier om bepaalde tegenstrijdige hulpen te negeren.

Heb je enig idee hoeveel mensen bijv bij het lichtrijden veel te zwaar terug vallen in het zadel? Echt maar een enkeling kan zich goed licht maken tijdens het neerkomen. Dat is mijn ontdekking van de eeuw geweest op de equisimulator van het Balingehof, heb daar heel wat mensen op zien zitten, heel confronterend.
En ik denk dat dat niet alleen op het gebied van zitten, maar ook op het gebied van hulpgeving is. In de laatste bit bijv stond een stuk over het rijden met stang en trens, geeneen van de testruiters had op beide handen gelijke druk, terwijl ze wel dachten dat te hebben.

Ik denk dat juist zo'n simulator ons feilloos op al onze verbeterpunten kan wijzen, juist omdat het een robot is. Doe je het niet goed, dan doet 'ie het niet. En omdat het een robot is kan het niet aan z'n bui, humeur, eigen scheefheid, onkunde of wat dan ook liggen. Het ligt dan volledig bij jou als ruiter.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 14:52

Amable schreef:
Ik denk dat juist zo'n simulator ons feilloos op al onze verbeterpunten kan wijzen, juist omdat het een robot is. Doe je het niet goed, dan doet 'ie het niet. En omdat het een robot is kan het niet aan z'n bui, humeur, eigen scheefheid, onkunde of wat dan ook liggen. Het ligt dan volledig bij jou als ruiter.

mooi gezegd amable ;)

flo31

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 15:08

Mijn lerares heeft ook op zo'n simulatiepaard gezeten toen ze haar opleiding deed in Saumur
Blijkbaar helpt het ook heel goed om al je hulpen te verfijnen, het zegt je met welk been je net iets meer druk geeft, of je perfect recht zit enzo want natuurlijk geen enkele ruiter is perfect symmetrisch!
Lijkt me heel interessant!

Ook kon dat simulatiepaard in Saumur springen en zijn blijkbaar al die topruiters er wel enkele keren afgegooid, want ja ook bij het springen is dat "paard" onvergeeflijk :P

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 15:57

Ben heel benieuwd, ik ga zeker kijken of het mogelijk is het eens te voelen op Horse Event! Lijkt me erg interessant.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 23:35

Als ik toch eens de loterij won... Dan zou ik zeker zo'n ding kopen! Al is het maar om van te leren, ik ben best benieuwd naar de praktisch onmeetbare zaken als teugeldruk, beendruk, precieze inwerking van zithulpen en dat soort dingen... Bovendien denk ik dat het best een aanvulling kan zijn op het echte paardrijden. Jammer dat Horse-event wel erg ver voor mij is!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 12:04

http://www.youtube.com/watch?v=V54ZIxVmPkY&NR=1
Deze kwam ik ook nog tegen.

Kun je in Nederland al ergens les krijgen op dit model paard? Of komt dat straks na Horse-Event :P
Ben benieuwd naar het prijskaartje, zou best zo'n paard bij mij op stal willen hebben staan ;)