Veulen geboren een jaar na overlijden biologische moeder

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 08:58

RhealLover schreef:
Mjay schreef:
wakker worden dames! paarden die in de sport lopen (merries) krijgen altijd op deze manier nakomelingen en zijn dus nooit zelf drachtig... eitjes of follikels worden overgeplaatst in een draagmoeder zodat er toch nakomelingen zijn maar er dus geen grote negatieve gevolgen zijn voor de merrie die kan door blijven lopen en loopt geen risicos met dragen en bevallen...
dit is de eerste keer dat t lukt van een overleden merrie...

Juist dit wordt hier in NL ook al volop gedaan :o ik vindt dit een geweldige stap voor het behoud van unieke bloedlijnen!

Maar als men met behoud van unieke bloedlijnen gaat fokken, krijgt nieuw bloed toch nooit een eerlijke kans?

bouierenaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 09:44

Ik vind het niet echt een probleem.. leuk voor de eigenaar
Het is altijd nog beter dan klonen 8)7 dat vind ik pas.. :r

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 10:27

Wat zijn mensen toch knap dat we bijna helemaal de natuur kunnen regelen zoals wij dat wensen.

Die natuur diet het namelijk eigenlijk een beetje verkeerd, en toeval daar houden we niet van.
WETENschap gaat voor alles.

kennis = macht

Grinnik, ze hadden toch ook eens embryo's ingeplant bij koudbloeden, alleen waren die veulens ook een tikje slomer. De opvoedong zou daarmee te maken hebben gehad (door de paarden) en daarmee was dit priject niet geslaagd.
Mensen kunnen beter alles maar overnemen, jong geleerd....

iepsjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 10:44

wat lieef :0

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 11:12

Volgens mij moet er ten bate van natuurlijke selectie altijd natuurlijk worden gedekt, of zo natuurlijk mogelijk zodat de beste van al die kleine visjes de eer heeft om het eitje te bevruchten :9 De wetenschap is er kennelijk van overtuigd dat genetisch materiaal automatisch betekend een nauw verwant dier te hebben, terwijl ze de externe factoren bij draagtijd en opgroeien compleet negeren.

En waar krijg je trouwens een merrie met de juiste cyclus van de zwangerschap om een embryo in te planten, moet je daar niet eerst de échte embryo van de merrie voor weghalen? %) Dat is best ziek eigenlijk.

danielle1981

Re: Veulen geboren een jaar na overlijden biologische moeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 11:16

Dat het inmiddels allemaal kan is al heel wat, maar moeten we dit ook willen?

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 11:47

Yabloko schreef:
En waar krijg je trouwens een merrie met de juiste cyclus van de zwangerschap om een embryo in te planten, moet je daar niet eerst de échte embryo van de merrie voor weghalen? %) Dat is best ziek eigenlijk.

Dat klopt ;) Anders zou ze niet in dezelfde fase van de cycles zitten.

Ik vraag me ook af wat er met het tweede embryo is gebeurd.. er staat in het verhaal dat er twee zijn ingebracht bij een merrie met de juiste cycles, maar ik zie toch echt maar een veulen. Is dit dan vroegtijdig afgestorven?

Tja. Ik vind het opzich wel mooi die wetenschap. Er worden echt geen duizende paarden gebruikt voor zo'n onderzoek. Eerst gebeurd dit slechts met cellen in laberatoriums voor ze overgaan op het experimenteren op of eigenlijk 'in' levende dieren.

Ik ben benieuwd wat er over een paar jaar nog meer mogelijk is. Ik ben lesbisch dus het samensmelten van twee eicellen lijkt me een super top idee :P
Nee zonder dollen. Zolang het nuttige informatie opleverd en het nieuwe kanzen bied, waarom dan niet?
Dit veulen is van echt vlees en bloed. Is op een natuurlijke manier terwereld gekomen en kan lekker melk drinken bij de draagmoeder. Ik zie daar geen problemen in.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 12:09

Knap dat het kan..
Maar ik vind net als een aantal anderen hier dat we ons teveel met de natuur gaan bemoeien.
Dood is dood, hoe geweldig het dier ook was. En hoe graag we ok afstammingen ervan gehad zouden willen hebben.

Ik vind het super knap van die mensen dat ze het hebben kunnen doen zo. Maar ik vind dat we te ver doordraven. Zelfde als het embryo spoelen en dan bij een andere merrie inplanteren zodat de moeder zelf in de sport kan blijven.. Kies.. Of de sport, of de fokkerij..

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 13:27

RhealLover schreef:
Mjay schreef:
wakker worden dames! paarden die in de sport lopen (merries) krijgen altijd op deze manier nakomelingen en zijn dus nooit zelf drachtig... eitjes of follikels worden overgeplaatst in een draagmoeder zodat er toch nakomelingen zijn maar er dus geen grote negatieve gevolgen zijn voor de merrie die kan door blijven lopen en loopt geen risicos met dragen en bevallen...
dit is de eerste keer dat t lukt van een overleden merrie...

Juist dit wordt hier in NL ook al volop gedaan :o ik vindt dit een geweldige stap voor het behoud van unieke bloedlijnen!

Hoe uniek zijn die bloedlijnen nog als je de oorspronkelijke paarden gaat klonen of of op deze manier meedere veulens van 1 merrie gaat "produceren" ?

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 14:37

Ik heb over het behoud, niet gelijk over een geheel leger van klonen of zelfde bloedlijnen door deze manier ;)

Ik ben geen voorstander heb liever dat het geld gebruikt wordt in oplossen van ziektes als kanker etc. Al vindt ik de functie van draagmoeder zeer nuttig voor bijv sportpaarden. En ben niet volkome eens met de opmerking of fokken of sport, aan het fokken zit een groot risico voor een merrie, als het een ster is in de sport en er iets fout gaat tijdens de dracht of bevalling ben je een topper kwijt.

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 15:08

Om bloedlijnen te behouden? Een bloedlijn komt en gaat, als en goede te lang behouden wordt kan het ook afzwakken... Er moet ook kansen zijn voor nieuwe bloedlijnen die ook geweldig zijn... Een wedstrijd met allemaal paarden van dezelfde afkomst/lijn is toch niet leuk?
Vind het leuk dat we dit kunnen, maar we hoeven er niet mee door te gaan vind ik.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 15:26

dit stukje stond hier een hele tijd terug ook al!

Laura_Robin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 16:23

Hier weet ik niet zoveel vanaf, maar is het niet zo dat sperma van goede hengsten ingevroren wordt en gebruikt wordt, evt lang nadat de betreffende hengst is doodgegaan? Waarom is het dan zo schokkend als het om een merrie gaat ipv een hengst? Kennelijk gaan we, wanneer het om paarden gaat, toch heel anders met de natuur om dan bij mensen.

[edit: typo]
Laatst bijgewerkt door Laura_Robin op 15-08-09 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Kiki_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 16:42

Laura_Robin schreef:
Hier weet ik niet zoveel vanaf, maar is het niet zo dat sperma van goede hengsten ingevroren worden en gebruikt wordt, evt lang nadat de betreffende hengst is doodgegaan? Waarom is het dan zo schokkend als het om een merrie gaat ipv een hengst? Kennelijk gaan we, wanneer het om paarden gaat, toch heel anders met de natuur om dan bij mensen.

Dat ben ik met je eens. Het is nu opeens schokkend, terwijl ik het ook al apart vind dat merries in de sport niet zelf hun veulen krijgen, wel begrijpelijk natuurlijk, maar als je dat kunt accepteren zul je dit ook moeten accepteren. Zoals al gezegd is dit niet voor iedereen weg gelegd. Het zal wel een vermogen kosten. De wetenschap hou je tenslotte toch niet tegen ;)

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 16:52

KI van dode hengsten is ook niet mijn ding, en draagmoederschap ook niet. Wil je een veulen van je topsport merrie, dan moet je accepteren dat je even niet kan rijden en dat er risico's aan dracht zitten en je er je merrie mee kunt verliezen. En dan je keuze maken. De toekomst van de sportpaardpopulatie hangt niet van juist dat paard af en allemaal tegelijk het loodje leggen doen ze niet. Daarnaast is klonen en KI/ET met dode paarden gewoon stilstand van de fokkerij, en vooruitgang is wat je moet willen! Heb je echt een bijzondere bloedlijn of een bijzonder paard te pakken, vries dan iets in en stop dat in kast voor het geval het ooit nodig mocht zijn, maar blijf niet op deze manier verder modderen. (denkt aan de 3 klonen van Ratina Z bij zangersheide)

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 17:59

Knap gedaan. :j

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 19:53

pharagirlke schreef:
Tja... Moeten we het doen enkel omdat het kan?... :n

Nee, absoluut nee!

Lyonesse schreef:
KI van dode hengsten is ook niet mijn ding, en draagmoederschap ook niet. Wil je een veulen van je topsport merrie, dan moet je accepteren dat je even niet kan rijden en dat er risico's aan dracht zitten en je er je merrie mee kunt verliezen. En dan je keuze maken. De toekomst van de sportpaardpopulatie hangt niet van juist dat paard af en allemaal tegelijk het loodje leggen doen ze niet. Daarnaast is klonen en KI/ET met dode paarden gewoon stilstand van de fokkerij, en vooruitgang is wat je moet willen! Heb je echt een bijzondere bloedlijn of een bijzonder paard te pakken, vries dan iets in en stop dat in kast voor het geval het ooit nodig mocht zijn, maar blijf niet op deze manier verder modderen. (denkt aan de 3 klonen van Ratina Z bij zangersheide)

_/-\o_

TheHorseInn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 20:22

ja,de merrie voelt niks

Horsetalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 22:13

Hallo en groeten uit Nieuw-Zeeland ... vergeef deze vreselijke vertaling ... maar wij willen u bedanken voor het bezoeken van dit verhaal op Horsetalk, en laat u weten dat dank voor Cornell, hebben we in staat geweest om drie nieuwe foto's aan het verhaal .... Het is hier op http://www.horsetalk.co.nz/news/2009/08/093.shtml.
De merrie is nogal schattig. Ik hoop dat het is goed dat ik gepost hier:)

met vriendelijke groet!
ROBIN

seabiscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 09:42

Nu weten jullie waarom de eigenaar het gedaan heeft:

"Because there are so many horses in the world, prior to Rebaqua I've never felt it was necessary to breed a horse," said Contro, who began riding when she was 10 and has owned more than 10 horses. "Rebaqua was as close to perfect as you could get. She was bred really well, so her genes were superb. Her conformation was perfect. And, she was a champion barrel racer. I am hopeful that her foal will also have her heart. That's not something you can breed for. They either have it or they don't."

Bron: www.horsetalk.co.nz/news/2009/08/093.shtml

Jzt_Steff

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 11:07

Ik vind het een heel knap stukje wetenschap. Zolang die op een juiste manier ingezet wordt zal ik hier niet over klagen. In dit geval vind ik het heel mooi wat er gebeurd is, dat dit kan.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 11:11

105159 schreef:
ik snap heus wel de eigenaar dat die een aan denken van de merrie wil maar dit gaat wel te ver
klinkt hard maar dood is dood je moet de natuur met rust laten
straks doen ze het ook nog bij mensen
en wat dit grapje ook kost daar kun je het geld beter voor bestrijding van ziektes gebruiken dan hebben meer paarden /mensen profijt van

Ik ben het met je eens hoor ;) maar de natuur met rust laten
betekend ook dat iedereen dan eigenlijk niet meer behandelt moet worden.
Want dat wij bepaalde dingen kunnen genezen is niet echt natuurlijk, iemand die dan doodziek..tja dat is
dan de natuur.
Dan moet het lichaam het zelf maar moet uitzoeken en deels kan worden
verholpen met geneeskrachtige kruiden e.d. Als je tenminste alles puur natuur wil :D
Ik vind het verhaal ook ietwat te ver gaan, maar kan er wel begrip voor opbrengen en voor die mensen
is het dan fijn dat het mogelijk is dat de wetenschap zo ver is.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 16:57

Melanie5 schreef:
Niet alleen emotioneel gezien is dit mooi, ook op gebied van het conserveren van bepaalde bloedlijnen is dit een mooi stukje wetenschap.

ben ik het helemaal mee eens :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 21:28

Het paard zat volgens de eigenares genetisch en qua karakter goed in elkaar en daar kan ze niet op fokken. Tja, vind ik eerlijk gezegd geen goed argument maar goed. Wat hebben ze met de embryo van de drachtige surrogaatmoeder gedaan eigenlijk, aangezien zij een vrucht droeg van de zelfde 'leeftijd' als de geimplanteerde embryo?

Priscilla__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 22:47

Mooi veulen met een mooie moeder!
Heel goed dat ze dit doen :).