Rechtszaak over anti-rollkür tapes van start gegaan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sporter

Re: Rechtszaak over anti-rollkür tapes van start gegaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 11:40

Onderzoek van Erik van Breda heb het zo niet op mn pc staan misschien even google.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 11:41

sporter schreef:
Ja de dierenbescherming :+ De dierenbescherming rukt nog steeds uit om naar die paarden zonder dekens te gaan kijken.

Juist ja, diezelfde mensen leggen Nederland momenteel uit hoe je een paard moet houden.

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 11:42

Yeyo schreef:
Ik gok dat mensen die dit toepassen zich ook echt niet zomaar laten filmen, ze zullen ergens heus wel weten dat ze niet goed bezig zijn met hun paard op deze manier. Ik moet zeggen dat ik het ook een walgelijke manier vind om "los" te rijden.

Hyperflexie ligt al een tijdje onder vuur toch?
Laatst las ik ergens dat het mentale mishandeling voor een paard zou zijn.
Ergens kan ik me dat wel voorstellen, een paard ziet natuurlijk niets meer en word op die manier gedwongen om jou te vertrouwen.

Het ligt onder vuur... maar er is nooit iets aangetoond ! Nooit! Echter de onderzoeken diue gedaan zijn een aantal jaeren terug geven aan dat het paard er beter van kan worden. Mits goed toegepasyt, en die regel geld voor alles. Verder als er niks lichamelijks gevonden kan worden dan gooien we het gewoon gezellig op metale mishandeling want dat is toch nooit te bewijzen. Verder zegt dit stuk al genoeg over deze meneer want als je anti bent en je voorziet je docu ook nog eens van onjuiste commentaren en je hebt geen toestemming voor het plaatsen van het beeldmateriaal dan valt het volgens mij onder smaad....

Jannepauli ik gaat even zoeken naar de bronnen!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 11:42

Janine1990 schreef:
Je zegt net dat wij in de paardensportwereld de buitenwereld moeten leren over het welzijn.
Ik geloof niet dat DAT iets te maken heeft met wetten... 8)7

Dat was een reactie op de stelling dat het gezeur van een klein groepje komt. Nee dit heeft inderdaad niks met wetgeving te maken, het was een voorbeeld..

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 11:43

sporter schreef:
Bandida schreef:

Het grote deel van het publiek heeft weinig verstand van paarden

Inderdaad, en dat zal altijd zo blijven. Maar ze hebben wél een mening. En daar hebben ze ook recht op. Het is aan ons om uit te leggen wat aanvaardbare omgang met paarden is en wat niet (of de dierenbescherming zal het op termijn voor ons doen)[/quote]

Ja de dierenbescherming :+ De dierenbescherming rukt nog steeds uit om naar die paarden zonder dekens te gaan kijken.[/quote]

wees blij, als er een paard echt verwaarloosd bij zou staan, zonder deken, en ze zouden zeggen, ja mevrouwtje, dat weten we nu wel, het kan geen kwaad, en hetzelfde paard ligt vervolgend dood in de wei....

en nee het is geen "kwatsch" zoals jij zegt, ze zullen niet allemaal bloeden, volgens mij zei ik dat ook niet, maar ELK paard waarmee aan hyperflexie gedaan word, loopt zwaar onder de loodlijn, nog net niet met de kin op de borst, maw, de luchtpijp van een paard word op die manier gewoon dichtgedrukt.
Ga jij eens lekker, lopend, joggend en sprintend met je kin op je borst een proef lopen......ademt best lastig he???? En das geen mishandeling?
Hou toch ff lekker op zeg!

Edit: heb de quote verkleaut :+

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 11:44

Rana schreef:
Het ligt onder vuur... maar er is nooit iets aangetoond ! Nooit!

Daar gaat de rechtzaak ook niet over en dat zal de rechter zelfs niet echt interesseren.

Ema15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 11:45

Het is een feit, dat een gezond paard zonder deken buiten kan lopen, in de winter. Dat doen paarden immers al miljoenen jaren lang en dat gaat ook al miljoenen jaren goed, anders waren er nu geen paarden meer geweest.
Dat een penny met een barbie paard dat dan zielig vindt, is gewoon onwetendheid. En antropomorfisme.

Sorry Inge ik ben GEEN penny ! Maar ik denk niet dat onze paarden (lees, geen wilde paarden) het fijn vinden om in weer en wind of bloedheet zomer weer buiten te staan, of dit dieren mishandeling is discutabel ligt aan boel factoren.... mijn paarden willen tegen een uur of 10 (ochtend) HEEL erg graag naar binnen, dan staan ze allemaal te drammen voor hun hek...!

Wat dat filmen betreft, waardeloos ! Geloof mij ik denk dat er paarden van onwetende ruiters / hobby mensen het veelal slechter hebben (al dan niet bewust) dan die van de beroeps die zijn heus zuinig op hun dieren :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 11:45

Bandida schreef:
Daar gaat de rechtzaak ook niet over en dat zal de rechter zelfs niet echt interesseren.

Maar daar hebben we het wel over :+

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 11:46

Volgens mij maakt het allemaal vrij weinig uit wat je mening is over rollkür. Er bestaat gewoon zoiets als portretrecht. Je mag niet zomaar iemand ongevraagd filmen, en dat materiaal gebruiken.

wikipedia schreef:
Als de afbeelding niet in opdracht van of ten behoeve van de afgebeelde persoon is gemaakt, is het portretrecht beperkt. De afgebeelde persoon kan zich dan alleen maar verzetten tegen publicatie (openbaarmaking), voor zover die persoon een redelijk belang heeft om zich daartegen te verzetten. Er is geen grond om het maken van de foto zelf te verbieden. In de woorden van de Auteurswet 1912:

Is een portret vervaardigd zonder daartoe strekkende opdracht, den maker door of vanwege den geportretteerde, of te diens behoeve, gegeven, dan is openbaarmaking daarvan door dengene, wien het auteursrecht daarop toekomt, niet geoorloofd, voor zoover een redelijk belang van den geportretteerde of, na zijn overlijden, van een zijner nabestaanden zich tegen de openbaarmaking verzet.
Als de afgebeelde persoon de publicatie van het portret wil verbieden, zal de rechter een belangenafweging maken. (Artikel 21). De rechter zal daarbij zo nodig ook rekening houden met de vrijheid van meningsuiting en de persvrijheid.

De volgende omstandigheden kunnen een redelijk belang vormen voor iemand om zich tegen publicatie te verzetten:

privacy-overwegingen. Een dader of slachtoffer van een misdrijf die niet in een krant of encyclopedie wil worden afgebeeld kan zich hierop beroepen. Een politicus, bekend zakenman, topsporter of ander algemeen bekend persoon, kan zich hier niet zo gemakkelijk op beroepen.
Commerciële belangen – een bekende sporter of popster kan zijn foto willen gebruiken om geld te verdienen door middel van merchandising.
De afgebeelde persoon wordt in de afbeelding voor schut gezet of belachelijk gemaakt. Bepalend is daarbij niet de bedoeling van de maker, maar of het zo opgevat kan worden; of iemand zich door de foto in zijn eer aangetast kan voelen.
De wijze van afbeelden is schadelijk voor het imago van de persoon.
De afbeelding wordt gebruikt om reclame of propaganda te maken voor iets waar de afgebeelde persoon niet achter staat.
De wet bevat een uitzondering voor opsporingsberichten en dergelijke van justitie, ten behoeve van de openbare veiligheid of het opsporen van strafbare feiten. (artikel 22).

Ik denk dat een groot aantal van de omstandigheden die hier genoemd worden om je tegen publicatie te verzetten, in dit geval opgaan; commerciele belangen, voor schut zetten/belachelijk maken, schadelijk voor het imago, maar vooral "De afbeelding wordt gebruikt om reclame of propaganda te maken voor iets waar de afgebeelde persoon niet achter staat".

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 11:47

Bandida schreef:
sporter schreef:
Ja de dierenbescherming :+ De dierenbescherming rukt nog steeds uit om naar die paarden zonder dekens te gaan kijken.

Juist ja, diezelfde mensen leggen Nederland momenteel uit hoe je een paard moet houden.

De dierenbescherming rukt inderdaad uit, WANNEER ER GEBELD WORDT DOOR ONWETENDEN...
Zo heeft in mijn dorp een merrie gestaan, drachtig, waarvan een spier was gescheurd (in de maag)? Het gaf een heel vreemd beeld in ieder geval, door wandelaars de dierenbescherming gingen bellen. Deze heeft de eigenaar gewaarschuwd, waarna een dierenarts is gebeld. Deze vertelde wat er aan de hand was, dat de merrie gewoon haar veulen kon krijgen en geen pijn leed.
Iedereen blij, toch?
Opnieuw werd er gebeld naar de dierenbescherming, dit keer door andere wandelaars. De merrie hoefde nog maar enkele weken en het veulen kon in principe elk moment komen, in een grote kudde, de merrie was gewoon rustig. WIE GAAT ER DAN OOK GEK DOEN MET EEN DIKKE BUIK?
Maargoed, de dierenbescherming heeft de eigenaar gebeld, dat hij de merrie beter ergens kon stallen.
Eigenaar had geen stallen, hij houdt zijn paarden in een kudde en gaat er niet één van op stal zetten. Zoiets heb ik begrepen.
Omdat het zo'n gezeur werd, heeft de eigenaar besloten de merrie af te maken geloof ik.
Alleen door gezeur van een stel onwetende mensen. Doodzonde voor de merrie natuurlijk.

Ook wordt de eigenaar vaak gebeld door wandelaars in de winter, die vinden dat er te weinig gras in het land staat. Maar die willen niet zien dat de eigenaar er elke dag een groot pak hooi naar toe brengt...
Achterlijk gewoon..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 11:48

Scandicnr1 schreef:
Wat dat filmen betreft, waardeloos ! Geloof mij ik denk dat er paarden van onwetende ruiters / hobby mensen het veelal slechter hebben (al dan niet bewust) dan die van de beroeps die zijn heus zuinig op hun dieren :j

AMEN..

Anoeska: Ik weet niet of wikipedia wel zo'n betrouwbare bron is hoor... :P

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 11:48

gezet en nog eens een verhaal erbij opgehangen welke niet juist is....
Asyaa schreef:
Bandida schreef:

Maar daar hebben we het wel over :+

Juist meneer heeft met zijn filmpie de training van deze mevrouw en haar zelf in een kwaad daglicht

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 11:49

Scandicnr1 schreef:
mijn paarden ........!

De ethologie van het paard als gedomesticeerde diersoort is goed bekend, en degelijk onderzocht. Rekken vol studies.. en discussie op niveau van individuele paarden zijn echt niet relevant hoor.

@Asyaa: ja dat komt omdat veel mensen het begintopic niet goed lezen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 11:50

Scandicnr1 schreef:
Sorry Inge ik ben GEEN penny ! Maar ik denk niet dat onze paarden (lees, geen wilde paarden) het fijn vinden om in weer en wind of bloedheet zomer weer buiten te staan, of dit dieren mishandeling is discutabel ligt aan boel factoren.... mijn paarden willen tegen een uur of 10 (ochtend) HEEL erg graag naar binnen, dan staan ze allemaal te drammen voor hun hek...!

In de zomer in bloedheet weer is niet iets natuurlijks. In de natuur gaan ze dan lekker op een koel plekje in de schaduw staan grazen, todat het weer wat koeler wordt.
En dat ze om 10 uur naar binnen willen kan aan een heleboel factoren worden toegeschreven. (gewoontes)

Je moet zelf (kunnen) of jou paard dekens nodig heeft, maar er zijn meer dan genoeg paarden die niet nodig hebben, en dit hoeft geen dierenmishandeling te zijn.
Sommige paarden (zieke paarden, geschoren paarden, ect.) hebben soms wel een deken nodig, en als ze die dan niet krijgen, is niet echt bevorderlijk.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-08-09 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 11:52

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 11:52

Janine1990 schreef:
Scandicnr1 schreef:

AMEN..

Klopt hoor; wiki heeft niet altijd gelijk. Maar ook zonder het alleen van wiki aan te nemen bestaat er zoiets als portretrecht. Voor welk onderwerp dan ook, je mag niet zomaar ongevraagd iemands beeltenis gebruiken. En wat er hier op wiki staat, klopt wel zo ongeveer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 11:54

Anoeska schreef:
Janine1990 schreef:
AMEN..

Klopt hoor; wiki heeft niet altijd gelijk. Maar ook zonder het alleen van wiki aan te nemen bestaat er zoiets als portretrecht. Voor welk onderwerp dan ook, je mag niet zomaar ongevraagd iemands beeltenis gebruiken. En wat er hier op wiki staat, klopt wel zo ongeveer.

Wat ze zegt klopt.
Officieel moet je eerst aan iemand vragen of je van haar een foto mag maken, of je die nou wilt publiceren of niet.
Dit komt omdat als je een foto maakt, en je die daarna wilt publiceren, het vaak onmogelijk is om de desbetreffende persoon nog te vinden.

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 11:57

Er zijn nu toch problemen met dat overheidssportje over gegevends zetten op het internet? Daarvoor hebben ze ook dingen zomaar van hyves gehaald, mag ook niet.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 12:04

Tja.... de kernvraag is natuurlijk of iets of iemand zonder medeweten c.q. toestemming gefilmd mag worden en dat de beelden vervolgens gepubliceerd worden om een bepaald doel te dienen. Of de rechter de inhoudelijkheid van het doel ( anti rollkür of juist niet) laat meewegen, staat nog te bezien. Ik neem aan dat de zaak in Duitsland gaat dienen en aangezien ik ( noch de meeste anderen hier) niet voldoende kennis heb van de duitse wetgeving, blijft het vooralsnog even afwachten wat hier uiteindelijk gaat gebeuren.
Edit: typo
Laatst bijgewerkt door Jannepauli op 14-08-09 12:12, in het totaal 3 keer bewerkt

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 12:04

Scandicnr1 schreef:
Het is een feit, dat een gezond paard zonder deken buiten kan lopen, in de winter. Dat doen paarden immers al miljoenen jaren lang en dat gaat ook al miljoenen jaren goed, anders waren er nu geen paarden meer geweest.
Dat een penny met een barbie paard dat dan zielig vindt, is gewoon onwetendheid. En antropomorfisme.

Doelde niet bewust op jou hoor, wat dat penny gedoe betreft. Dat jouw paarden het niet fijn vinden om buiten te staan, zegt niets over andere, al dan niet gedomesticeerde, paarden.
Mijn paard (en met hem nog vele anderen) vindt het 24/7 buiten leven heerlijk. In de winter is het zwaar, dat geef ik meteen toe. Dan zit hij niet optimaal in zijn vel, in de zomer is het een heel ander paard. Maar hoewel het buiten in de winter af en toe best zwaar kan zijn, heeft hij dat liever dan op stal staan, dat weet ik wel.

Dus dat je zegt; 'ik denk' , dat geeft niet weer hoe paarden erover denken. Dat is jouw menselijke mening.

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 12:06

Jannepauli schreef:
Tja.... de kernvraag is natuurlijk of iets of iemand zonder medeweten c.q. toestemming gefilmd mag worden en dat de beelden vervolgens gepubliceerd worden om een bepaald doel te dienen. Of de rechters de inhoudelijkheid van het doel ( anti rollkür of juist niet) laat meewegen, staat nog te bezien. Ik neem aan dat de zaak in Duitsland gaat dienen en aangezien ik ( noch de meeste anderen hier) voldoende kennis heb van de duitse wetgeving, blijft het vooralsnog even afwachten wat hier uiteindelijk gaat gebeuren.

tja mijn duits is ook niet al te best... zou wel intressant zijn om daar naar te kijken

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 12:19

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 12:21

En terrecht dat de amazone een rechtzaak begint. Het is toch van de zotte. Straks heeft niemand meer een prive leven en word iedere ruiter vanuit een bosje gefilmd. Belachelijk.

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 12:23

MJ__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 12:31

Ik vind het nog altijd vreemd dat mensen vinden dat ze zich zomaar mogen moeien met de manier waarop anderen hun paarden rijden.
sommige manieren zijn cru,maar niemand heeft het recht om zich te moeien met hoe iemand anders rijd,laat staanom het stiekem te filmen en op internet te publiceren.
Ik hoop dat deze vrouw gelijk krijgt.