Jan van Veen:"Een paard doodmaken is niet plezierig”

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Katja

Re: Jan van Veen:"Een paard doodmaken is niet plezierig”

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 03:13

Van Veen is een geweldige man, niet alleen in zijn omgang met de dieren maar zeker ook met de eigenaren.
Moet er niet aan denken dat hij er waarschijnlijk toch wel over een aantal jaar mee zal stoppen want wie neemt zoiets nog over...

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 08:17

Katja schreef:
Van Veen is een geweldige man, niet alleen in zijn omgang met de dieren maar zeker ook met de eigenaren.
Moet er niet aan denken dat hij er waarschijnlijk toch wel over een aantal jaar mee zal stoppen want wie neemt zoiets nog over...

Toen ik daar vorig jaar met mijn paard was, gaf hij zelf al aan dat hij het daar moeilijk mee heeft.
Hij wilt een geschikte opvolger hebben en was daar toentertijd mee bezig, om enkele op te leiden...

Maatschappelijk werker, ja, dat is hij wel. Liefde voor dieren en het vak. Neemt alle tijd voor dier en eigenaar, troost, helpt je het een plekje te geven, voor- en nazorg incl. koffie en thee ;). Echt top!

Ik ben blij dat het nu meer aandacht krijgt, op tv, hier op bokt en ik denk dat er geen betere ambassadeur is dan Jan.

marjonne1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 08:24

Echt super dat het eindelijk een keer netjes wordt verteld hoe het slachten gaat. Ik heb zelf ook een paard weg moeten brengen en was eigenlijk wel benieuwd hoe zo iets nu gaat. Maar ben blij dat het beestje er dus eigenlijk niks van merkt.

En dat hij toch nog op een liefdevolle manier naar zijn laatste rustplaats is gegaan.

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 08:27

Ik heb april j.l. mijn paardje weg moeten brengen, niet bij Jan, maar bij meneer de Kok. Mijn vriend en de manege eigenaar waren mee, ik ben door hun tegen gehouden, dat ik niet mocht kijken hoe hij viel(ik heb wel alles gehoord). Ik heb nu het filmpje gezien, en het is precies zoals het in mijn gedachte ging, snel!(ik heb gekeken tot het schot).

kimmie261 schreef:
ik vind het een helder verhaal,niets meer ,niets minder,denk dat het voor die man al een hele taak is dat ie zoveel mensen met verdriet moet opvangen...

en slachten,tja,ik denk er binnekort toch wel zelf voor te staan,ik heb 1 ervaring met een paard inslapen,die lag al,maar wat een drama was dat zeg...

en nu...ws moet er straks 1,die zo vecht als ie een spuit moet krijgen,we hangen er hier met 3 man aan,meneer is zo sterk...

ik denk dat de kogel voor hem het snelst is,hij vind meegaan op de trailer geweldig,en zou niet weten waar die terecht komt,en ineens is het over...veel minder traumatisch,als hem laten spuiten,en pramen op om die naald in zijn nek te krijgen enz...

alleen ik moet dan zo dapper gaan zijn...ik moet de kortste en snelste weg voor hem kiezen,maar gelukkig heb ik nog even de tijd om daarover na te denken :)

Ik hoop voor je dat het nog heel lang duurt.....maar als het zover is, weet ikniet of je dapper moet zijn, je doet wat het beste is voor je paard, en je leeft een soort van op de automatische piloot.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 08:32

vind het heel goed hoe het vertelt word.
was altijd al voor slachten maar nu helemaal.

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 08:38

Heb al meerder verhalen over Nijkerk gelezen.Heb wel respect voor deze man. Persoonlijk zou ik niet kiezen voor slachten, maar voor inslapen. Ook eet ik absoluut geen paardenvlees. Geen probleem als anderen dat wel doen.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 08:41

Ik ben er geweest met school. Vond het er heel fijn voor die dieren. Het ging er heel diervriendelijk aan toe. En ik ben ook van mening dat het inslapen heftiger is dan het bij het slachten. Van het slachten krijgen ze minder mee als bij het inslapen.

Idd ook respect hoor, ik zou het zelf niet kunnen.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 08:48

Ik had al goede verhalen gehoord over deze slager en waar ik eerst van zei: Dat nooit!! Daar ben ik op terug gekomen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 08:52

ik kan me hier heel best in vinden, eindelijk eens wat positiefs in het nieuws :)

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 11:22

Ik heb echt met ontzetting naar dat filmpje gekeken. Brrr, de rillingen liepen over mijn rug. :\ No way dat mijn paard naar de slager gaat, als zijn tijd is gekomen. Het idee dat mijn paard dan even later op iemands bord ligt, nee dank je.

De rendac trekt me ook niet aan. Dat hij dan in een soort gehaktmolen terecht komt, echt niet. :n

Ik wil hem laten cremeren. Ik hoop dat hij een natuurlijke dood sterft, dat lijkt me het mooiste. En daarna gecremeerd worden.
Als hij ongeneeslijk ziek is, dan laat ik hem inslapen en daarna wordt hij gecremeerd. Ik wil dat als hij gaat, hij op zijn vertrouwde plekje is.

Ja, cremeren is duur, maar ik heb het er wel voor over. Ik hoor wel eens uitspraken als; 'Voor dat geld kan ik een nieuw paard kopen.' Dat is natuurlijk waar, maar ik ben het er niet mee eens. Ik zelf denk, in mijn situatie; Het is maar geld, dat verdien je wel weer opnieuw. Dat paard was jarenlang mijn maatje, waar ik zoveel mee heb beleefd. Ik wil daar op een gepaste wijze afscheid van nemen. En dat is voor mij dus cremeren.

Ik snap best dat andere mensen zich er wel in kunnen vinden als hun paard naar de slager/rendac gaat, die zijn misschien gewoon nuchterder dan ik. :+

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 11:30

word er eigenlijk weer eens een excursie geordaniseerd?

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 12:40

Lijkt me best wel eng om dat in het echt te zien.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 12:50

Sandeman schreef:
Heb al meerder verhalen over Nijkerk gelezen.Heb wel respect voor deze man. Persoonlijk zou ik niet kiezen voor slachten, maar voor inslapen. Ook eet ik absoluut geen paardenvlees. Geen probleem als anderen dat wel doen.

wat denk je dan dat er in je kroketje zit?

paardenvlees word in zó veel producten verwerkt...

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 12:53

Dat weet ik en daar let ik ook enorm goed op. Eet niet zomaar snacks.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 12:53

Twiggy2008 schreef:
Nog even ter info; ik las net dat je bij de Rendac voor 500 euro ook kan regelen dat ze je paard met een brancard/vrachtwagen op kunnen komen halen. Dus niet met de wagen met de grote grijper.
Je paard komt dan om door verbranding, wat dus niet veel anders is dan crematie, al hoewel je met crematie de urn nog kan bewaren of je paard nog kunt uitstrooien ergens.........

Dat bedoel je vast niet, want dan zouden ze 'm levend moeten verbranden ;)

Sterren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 12:55

het is inderdaad een eerlijk geschreven stuk en heb zeker weten respect voor de mensen die dat werk doen.
Tuurlijk vinden hun het niet leuk een paard te slachten.. Maar hoe dan ook ik breng mijn paard niet
naar de slager. Mijn vorige paardje heb ik in laten slapen en dat ging zo snel en rustig dat mocht ik ooit weer voor de moeilijke keuze komen te staan, dan zou ik weer voor inslapen kiezen ligt natuurlijk ook aan de situatie).
Heb verder niks tegen slachten, maar alleen het idee dat iemand mijn paard opeet... Nee dat gaat er bij mij niet in.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 12:57

Persoonlijk vind ik het ergens een zeer kromme beredenering om geen paardenvlees te eten, waarbij de meeste paarden dus een zeer goed leven hebben gehad. Vervolgens eet je wel die lekker hamburger, gehakt, ei of spareribs van een varken/ kip/ kalf dat het daglicht wellicht amper heeft gezien. De koe moet tegenwoordig naar buiten, maar voorzover ik weet geldt dit nog niet voor kippen en varkens..

(wat bij rendac vandaan komt zit trouwens ook in drop, je slagroomtaart, je bureau, lijm ect etc - maw je komt er echt niet onderuit om producten te hebben/gebruiken waar resten van paard in zit.)

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:01

Ik heb geen eigen paard , maar als ik die wel zou hebben zou ik haar laten inslapen en laten cremeren. Dus ook niet naar de Rendac. Ik heb mijn mening uitgebreid in een ander topic uitgebracht. ook hierin iedereen in zijn of haar waarde laten.

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:05

idd sammie....als je eens gaat na denken waar paard allemaal in zo kunnen zitten dan kun je alleen nog maar water drinken...
ik ga daar echt niet op letten en eet net zo lief een stukje paardenworst!

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:58

Ik vond het een heel mooi en duidelijk stukje om te lezen.Het klopt precies wat deze man zegt.Ik heb al meerdere paarden zelf naar de slachter gebracht[meestal ouderdom]Maar ik vind het de meest goede manier voor een paard ,als het moet worden afgemaakt.Inslapen lijkt zo vredig,maar vaak is het een lijdensweg.Geloof mij.

Frekja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 15:46

Sammie schreef:
Persoonlijk vind ik het ergens een zeer kromme beredenering om geen paardenvlees te eten, waarbij de meeste paarden dus geen zeer goed leven hebben gehad. Vervolgens eet je wel die lekker hamburger, gehakt, ei of spareribs van een varken/ kip/ kalf dat het daglicht wellicht amper heeft gezien. De koe moet tegenwoordig naar buiten, maar voorzover ik weet geldt dit nog niet voor kippen en varkens..

(wat bij rendac vandaan komt zit trouwens ook in drop, je slagroomtaart, je bureau, lijm ect etc - maw je komt er echt niet onderuit om producten te hebben/gebruiken waar resten van paard in zit.)

Ik ben het helemaal met je eens.

Eigenlijk wil ik nog een keer toevoegen dat Jan v Veen echt geweldig is!
Ik heb het inslapen van diverse paarden meegemaakt, dat gaat lang niet altijd goed. Paarden met veel bloed of nerveuze dieren kunnen zich vreselijk verzetten tegen het gaan liggen. Zo erg dat ze alleen maar staan wiebelen en zelfs op de voorkant van de koot (achterbenen) 'staan'.
Ik vond het vaak geen prettig gezicht.

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 17:31

Paard van mijn zus hebben we laten inslapen en dat ging gelukkig heel vredig, geen gevecht. We vonden het geen eng gezicht.

ARhythmical

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 23:39

Verschillende bokkers in bovenstaande berichten, hebben het al over de excursie of dat ze er een keer heen zouden willen?
In nijkerk bij Jan van Veen is dat allemaal mogelijk, hij heeft zoveel liefde voor zijn vak ( en voor de paarden) dat hij alles verteltd en laat zien wat jij wilt.
De bokkers zijn er volgens mij al 3 x geweest, vertelde Jan van Veen toen ik er was om het oude paard van mijn buurvrouw te brengen. Naar? Ja, tuurlijk je gaat wel de laatste weg, maar het is voor het paard een heel rustige weg , zonder stress, of doodsgevecht, ze staan idd met de oortjes naar voren, ze merken absoluut niet dat ze bij de slager zijn. Voor elk paard wordt een halfuur uitgetrokken, pas als alles weer schoon is komt het volgende paard. Voor eigenaren is er alle rust en tijd die je nodig hebt. En je hoeft er niet bij te zijn, je mag hem ook binnen leiden en aan Jan van Veen overdragen, dan kun je ervan opaan, dat zelfs degene die schiet, het paard eerst nog een klopje geeft...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 23:43

ik vind het meer dan jammer dat meneren zoals meneer Jan van Veen uitsterven................

want voor mij is hij een heer, een nobel goed.............. iemand die je moet koesteren

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 23:47

Er zijn inderdaad 3 excursies geweest naar van Veen. Ik ben er bij 2 bij geweest. Mooi, duidelijk verhaal.
Idd Katja, daar ben ik ook bang voor. Hij zal toch binnenkort wel een keer met pesioen gaan, maar er is (nog) geen opvolger. Jammer, want veel slagers als deze zijn er niet.