KNMvD adviseert: vaccineer paarden tegen West Nijl virus

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 12:02

... wil je ons het 'verschil' uitleggen ?

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:15

mijn da was er net om bloed af te nemen, heb ook direct even geinformeert.
Je kan wel al enten dan bestellen hun het vaccin vanuit frankrijk, maar hij zei ook dat het met een half jaar hier kan zijn maar dat het ook nog wel 10 jaar kon gaan duren. Bovendien viel het ziek zijn ook nogal mee bij paarden.

dus ik maak me voorlopig npg nergens druk om.....

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:26

marieminime schreef:
sterre wat was je kwijt als ik vragen mag?

ja ik ben ook wel benieuwd eigenlijk.

Paardje532

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:04

Cayenne schreef:
http://www.levendehave.nl

De Groep Geneeskunde van het Paard van dierenartsenvereniging KNMvD adviseert vaccinatie van paarden tegen het West Nijl virus, vooral bij paarden die in het buitenland komen of die in contact komen met geimporteerde paarden. Bij paarden waarvoor dat niet geldt, kan nog afgewacht worden, aldus de KNMvD.

Emile Welling, voorzitter van de Groep Geneeskunde van het Paard en tevens veterinair adviseur van de Sector Raad Paard, houdt momenteel op verzoek van LTO Nederland presentaties voor paardeneigenaren, manegehouders, fokkers en recreanten. Hij beoogt daarmee de gevaren, voorzorgen en bestrijding van het virus en zijn tussengastheer van nieuwe infectieziekten onder de aandacht te brengen. "Wij raden vaccinatie tegen West-Nile dan ook zeker aan, vooral bij die paarden die via de sport regelmatig in reeds besmette landen vertoeven. Ook bedrijven,die regelmatig inbreng van nieuwe (vreemde) paarden hebben, adviseren wij om nu reeds te vaccineren om zo geen 'Amerikaanse toestanden' te krijgen. In de VS was vaccineren pas een optie toen het land al volledig besmet was."

Tja, dat klopt dus allemaal niet. Paard-->paard besmetting bestaat niet. Paard-->mug-->paard ook niet. En de vaccin in de VS was juist vervroegd op de markt gebracht toen WNV alleen nog op de oostkust was, maar het is alleen om je paard te beschermen en heeft verder niets met "stoppen van een uitbraak" te maken. Zeer verontrustend dat deze man advies geeft want hij blijkt West Nile te zien als een soort MKZ en dat is het helemaal niet. Het werd verspreid door trekvogels. Punt. Als het b.v. plotseling verplicht was om ALLE paarden in NL te vaccineren tegen WNV, komt het toch ooit met de vogels mee. Vaccineren (of niet) van paarden heeft daar geen enkel invloed op de verspreiding, alleen of je paard veilig is (of niet).

Citaat:
Welling hecht ook veel waarde aan het nemen van secundaire maatregelen. "Denk aan parasietenbestrijding, het voorkomen van stilstaande water- reservoirs in de buurt van de stallen, en een 'early-warning' daar waar het dode vogels (vooral kraaien) als mogelijk besmette tussengastheer betreft."

Minder parasieten: altijd fijn. Maar voor de rest, inenten en vergeten. Maakt zelfs helemaal niets uit of mensen in je omgeving enten: jou paard is beschermd en de rest moeten zelf beslissen.

Citaat:
Voor paarden die normaal in Nederland verblijven en niet in contact komen met 'vreemde' paarden kan desgewenst nog afgewacht worden totdat het besmettingsgevaar dichterbij komt, zegt Welling. "Dat wordt door inspectiediensten gemonitord. Gezien de ervaringen in de VS weten we dat het snel kan gaan, dus we zijn op onze hoede."

Blijkbaar niet, wat dit slaat nergens op. En DIT is diegene die NL moet adviseren over WNV?! Goh, dat gaat goed. :n

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:14

Ik heb het aan mijn DA gevraagt. Hij weet niet zo goed wat wijsheid is. Hij raad het niet aan bij mensen, maar heeft het wel op voorraad. Hij vind het op zich geen slecht idee om te enten, maar vind het dus nog geen tijd om mensen er op te gaan wijzen. Ik ben wel van plan mijn paarden te laten enten, volgend voorjaar gelijk met de normale enting. Het werkt ook het zelfde als de normale, na een maand herhalen en dan is het een jaar werkzaam.

kjoetie schreef:
marieminime schreef:
sterre wat was je kwijt als ik vragen mag?

ja ik ben ook wel benieuwd eigenlijk.

50 euro kost de enting, en de eerste keer dus na een maand herhalen. Dus het eerste jaar ben je 100 euro kwijt, daarna 50 per jaar.

Wel veel geld, maar mijn DA geeft korting als er meer dan 10 paarden geënt worden, dus misschien kan je dat op stal met mensen regelen.

Paardje532

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:32

suffie schreef:
Annemeik schreef:
Ik heb het onze dierenarts net gevraagt, en die vind het echt ontzettende onzin zolang het virus parijs nog niet voorbij is...

Hij raad het alleen paarden aan die internationaal wedstrijden lopen en op de plaatsen komen waar het virus zit. In contact komen met vreemde paarden is een beetje vreemd trouwens aangezien het virus niet van paard op paard kan worden overgebracht, maar alleen via een mugje.

Dit was ook de reactie van mijn DA vorige week. Er zijn nog te weinig paarden geënt om te kunnen zeggen of het werkelijk afdoende helpt.

Pardon? Vaccin is op honderd duizenden (zo niet meer) paarden getest tijdens de gigantische uitbraak in de VS en biedt 95% bescherming. Kans op bijwerkingen is minder dan 4% (Fort Dodge vaccin).

Citaat:
Volgens hem moeten ze het straks net zo aanpakken als met de blauwtong-entingen. Vaccin beschikbaar stellen en DA zelf betalen, dan bereiken ze de meeste mensen. Het heeft namelijk geen zin om een aantal paarden wel en een aantal paarden niet te enten, want dan blijft het virus zich uitbreiden.

Je dierenarts weet er niets van: enten beschermt JOU paard. Het heeft geen enkel effect op verspreiding van het virus (of niet) want dat heeft alleen met vogels te maken, niet paarden. Het is geen blauwtong. Het is geen MKZ. Het is helemaal anders.

NkPrecious

Re: KNMvD adviseert: vaccineer paarden tegen West Nijl virus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 21:04

Ik begin me een behoorlijk beeld te vormen. Met zo'n virus stop je uitbraak inderdaad niet met vaccineren, maar je beschermd je paard wel. De persoon in het artikel brengt het zegmaar net op de verkeerde manier :P

Paardje532

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 21:40

:j

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 21:45

NkPrecious schreef:
Met zo'n virus stop je uitbraak inderdaad niet met vaccineren, maar je beschermd je paard wel.

...tegen de virusvariant waar het op ontwikkeld is :)*
Zeker virussen uit het ´bassin´ van vogelvirussen muteren snel doordat het bassin zo groot is evenal het areaal van de trekvogels.

Heeft iemand al even snel uitgerekend wat het financiële belang is bij bangmakerij-met-oplossing? De financiële belanghebbers vraag je dan om advies??

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 22:06

Mindim schreef:
Hij heeft het niet over desinfecteren, maar over desinsectificeren, dat zijn 2 verschillende dingen. Ten tweede heeft hij het over een dip, ik heb daar nog nooit van gehoord vandaar.

Ik schrijf ´dip´. Het is vergelijkbaar spul als voor schapendip. Je kan een paard veel lastiger dippen :P en dus gaat het in een sterkere oplossing in een verstuiver.
Zou bij paarden 6 weken tegen culocoïdes effectief zijn.

Het is slechts een voorbeeld van een pragmatisch alternatief op entscenarios. Is niet van toepassing op westnijl; de vogels vliegen er niet door om ;)

hc

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 00:58

Citaat:
Heeft iemand al even snel uitgerekend wat het financiële belang is bij bangmakerij-met-oplossing? De financiële belanghebbers vraag je dan om advies??

.... ik vind het nogal wat om dat zo te stellen HC. Dat de ziekte er is en zich razendsnel kan verspreiden is nou toch méér dan duidelijk aangetoond in de VS. Als je je paard daar hebt staan wil je toch écht wel preventief enten.
Wat wel een punt is, is of je nu dat er in NL nog geen geval bekend is ( en voor zover ik weet ook nog niet aangetoond is dat de plaatselijke vogelpopulatie, knaagdieren en muggen besmet zijn) het opportuun is om nu al te gaan enten. Maar ja... trekvogels komen in besmette gebieden en met de opwarming van het klimaat komen bepaalde muggensoorten wellicht op den duur naar meer noordelijk gelegen gebieden. Voor paardeneigenaren die hun paarden naar de VS transporteren of naar gebieden waar een WNV status is, is het wel degelijk aan te raden te vaccineren.
Virologen geven als absoluut noodzakelijke entingen aan: Tetanus, WNV en Rabies. Voor de VS zijn er nog een aantal ziektes die we in dit kader maar niet zullen noemen.

Nogmaals voor de duidelijkheid: Vogels zijn de zgn 'Virus-reservoirs', muggen zijn de boosdoeners bij het overbrengen naar mens, paard en andere zoogdieren.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 10:32

saskiaojan schreef:
f
maar hij zei ook dat het met een half jaar hier kan zijn maar dat het ook nog wel 10 jaar kon gaan duren. Bovendien viel het ziek zijn ook nogal mee bij paarden.

dus ik maak me voorlopig npg nergens druk om.....

het ziek zijn valt wel mee?
nou wat je meevallen noemt.

verschijnsellen:
:gebrek aan coordinatie
:trillingen aan hoofd en snuit
:spierzwakte
:verlamming
:koorts

40% van de zieke dieren overleeft het met zware therapieen en behandelingen. erna nog kans op blijvende neurologische beschadigingen...

ik vind dit vrij heftig, dit durf ik niet mee vallen te noemen

MiniLoe

Re: KNMvD adviseert: vaccineer paarden tegen West Nijl virus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 10:45

volgens mij is de vogel de drager,de mug de tussenstop dus overbrenger,paard de eindhalte. het vaccin is volgens mij ook niet bedoelt om het te stoppen,maar om je paard te redden van een mogelijke dood of blijvende beschadiging.

je kan wel roepen overdreven, want het is hier nog niet, geld klopperij. maar wees blij dat ze het optijd melden.

nu is de keus aan jezelf: ent ik vast of helemaal niet of ik wacht het af. als je paard straks besmet raakt kun je alleen jezelf nog de schuld geven, er is optijd gewaarschuwd.
dus ik ben er blij mee met deze tijdige keuze tot enten of niet.

zodra het beschikbaar is bij een d.a in de buurt laat ik me pony enten,helaas geen korting denk ik,staan met drie ponys,maybe watte regelllen met een stal verderop. maar als ik met 100 euro me pony kan redden (het is een shet,hij is mn alles,heb het niet eensover een pony met veel geld waarde,maar emotioneel onbetaalbaar) dan is hij mij die 100 euro zeker waard. paarden kosten nu eenmaal geld, dus daar ga ik niet over zeuren.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 12:23

marieminime schreef:
volgens mij is de vogel de drager,de mug de tussenstop dus overbrenger,paard de eindhalte. het vaccin is volgens mij ook niet bedoelt om het te stoppen,maar om je paard te redden van een mogelijke dood of blijvende beschadiging.

je kan wel roepen overdreven, want het is hier nog niet, geld klopperij. maar wees blij dat ze het optijd melden.

Hoe ernstig ís het WestNijl virus voor normaal gezonde paarden?

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 12:31

West Nile virus:

Transmission

The proboscis of an Aedes albopictus mosquito feeding on blood. Under experimental conditions, the Aedes albopictus mosquito (also known as the Asian Tiger Mosquito) has been found to be a vector of West Nile Virus.The virus is transmitted through mosquito vectors, which bite and infect birds. The birds are amplifying hosts, developing sufficient viral levels to transmit the infection to other biting mosquitoes which go on to infect other birds

A vaccine for horses (ATCvet code: QI05AA10 Not such vaccine is available so far but a vaccine called Tamy Flu is avlailable.) based on killed viruses exists; some zoos have given this vaccine to their birds, although its effectiveness there is unknown. Dogs and cats show few if any signs of infection. There have been no known cases of direct canine-human or feline-human transmission; although these pets can become infected, it is unlikely that they are in turn capable of infecting native mosquitoes and thus continuing the disease cycle.[34]

Avoiding mosquito bites is the most straightforward means to avoid infection.

Data suggest that most horses infected with West Nile virus recover, results of investigations indicate that West Nile virus has caused deaths in horses in the United States.

Lijkt míj een varkensgriep-verhaal:
Ja, er gaan mensen dood aan het griepvirus-A doch die waren toch al niet jofel. Het griepvirus-A is een relatief milde griepvorm.

Zorg dat paarden leven zoals paarden horen te leven en dan zijn ze gezond met een stevige weerstand.
Ga je reizen, dan bescherm je ze tegen insectenbeten.
Klaar.

hc

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 12:38

Huertecilla schreef:
marieminime schreef:

Hoe ernstig ís het WestNijl virus voor normaal gezonde paarden?

hc

je doet net of het een griepje is dat je krijgt als je weerstand verminderd. dit is geen griep.

het lijkt me dat de paarden ziek worden op het moment dat ze gestoken worden, ook gezonde paarden. er word nergens vermeld dat alleen zieke of zwakke paarden dit krijgen.

de paarden van anky lijken me top fit, maar die ent ook. niet om te zeggen daarom moeten wij het ook. maar als zoiets onzin was had ze het heus niet gedaan

Paardje532

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 13:57

Huertecilla schreef:
West Nile virus:

Transmission

The proboscis of an Aedes albopictus mosquito feeding on blood. Under experimental conditions, the Aedes albopictus mosquito (also known as the Asian Tiger Mosquito) has been found to be a vector of West Nile Virus.The virus is transmitted through mosquito vectors, which bite and infect birds. The birds are amplifying hosts, developing sufficient viral levels to transmit the infection to other biting mosquitoes which go on to infect other birds

A vaccine for horses (ATCvet code: QI05AA10 Not such vaccine is available so far but a vaccine called Tamy Flu is avlailable.) based on killed viruses exists; some zoos have given this vaccine to their birds, although its effectiveness there is unknown. Dogs and cats show few if any signs of infection. There have been no known cases of direct canine-human or feline-human transmission; although these pets can become infected, it is unlikely that they are in turn capable of infecting native mosquitoes and thus continuing the disease cycle.[34]

Avoiding mosquito bites is the most straightforward means to avoid infection.

Data suggest that most horses infected with West Nile virus recover, results of investigations indicate that West Nile virus has caused deaths in horses in the United States.

VOLLEDIGE BRONVERMELDING, GRAAG! Dit zit nl. vol spel- en taalfouten, HC.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 15:49

marieminime schreef:
de paarden van anky lijken me top fit, maar die ent ook. niet om te zeggen daarom moeten wij het ook. maar als zoiets onzin was had ze het heus niet gedaan

Dát ligt wat genuanceerder.

Ik vind de paarden van Anky geen schoolvoorbeeld van normaal gezonde paarden met een eigen naar behoren werkend afweersysteem. Fit is niet hetzelfde als gezond.

Wat de beweegredenen zijn voor Anky om zich voor reclamedoeleinden voor het enten te laten gebruiken weet ik niet.
Voor de fabrikant heeft ze een hoge publicitaire waarde; zie jouw reactie :)*

Wat ík aan informatie heb over het WestNijl virus is zeer verschillend van inhoud.
Opvallend is dat de informatie uit onafhankelijke bron niet verontrustend is en die uit de hoek van de belanghebbenden bij enten serieuzer is doch zónder controleerbare bronnen.

Ik hou mijn paarden paardgericht en de veearts vindt enten tegen tetanus (elke tig jaar) voor hen genoeg. Ze komen tenslotte regelmatig met verschillende ongevaccineerde paarden in aanraking en worden zo continue ´gevaccineerd´.
Voor verplaatsing buiten de de regio desinsecticeer ik ze.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 16:00

Paardje532 schreef:
VOLLEDIGE BRONVERMELDING, GRAAG! Dit zit nl. vol spel- en taalfouten, HC.

Helaas zijn veel amerikanen bijna analfabeet.

Vraag je ook bronvermelding voor de geclaimde effecten van de ziekte? of is dit weer het op Bokt gebruikelijke dubbele matensysteem?

Er zijn heel veel bronnen en de informatie is alleen consistent over de manier van verspreiding en -besmetting.
Een opvallend en groot verschil zit in de ernst van het ziektebeeld. Op basis van de data is mijn voorlopige conclusie dat het een geval van paniek-met-oplossing is.
Zie ook de hier eerder geplaatste opmerking van een veearst dat de gevolgen bij paarden wel mee leken te vallen.
Dat zegt die van mij ook.
Nota bene twee bronnen met een belang bij enten :D

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 16:18

How many horses have been affected by West Nile Virus?

In 1999, approximately 25 horses became ill from infection with West Nile Virus. In 2000, there were 60 documented clinical cases of infection. Approximately 60% of horses that actually showed signs of illness in 1999 and 2000 recovered from the infection. Others were euthanized or died as a result of infection. Many more horses were infected without showing any clinical symptoms of disease. In 2001, there were 159 documented clinical cases of infection.

Bron:
United States Department of Agriculture (717) 782-3442
http://www.aphis.usda.gov/
http://www.nj.gov/agriculture/divisions ... tnile.html

Let op; ´Many more horses were infected without showing any clinical symptoms of disease.´
Geen kwantificering :?
Opvallend dat dit toch wel érg relevante stuk informatie ontbreekt.

De ziekte is over zowat héél de VS aanwezig. Er zijn geen gegevens over hoeveel paarden er besmet zijn. Waarschijnlijk vele duizenden. Waar de ziekte al wat langer verspreid is, is meer dan de helft van de paarden seropositief.

QuietWater

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 16:29

Als ik Anky was, zou ik mijn paarden ook enten. Niet alleen vanwege misschien wel een fabricant die er een aardige cheque voor uit schrijft, maar zij reist heel de wereld over met haar paarden dus die paarden staan natuurlijk aan van alles bloot!

Even een ander vraagje: is het niet zo dat het virus hier pas komt zodra het speciale mugje het hier behagelijk genoeg vindt om te overleven in Nederland (dus als het broeikaseffect meewerkt of als het mugje zich wat meer aanpast) en dat andere muggen het virus helemaal niet over kunnen brengen? Dat dacht ik, maar ik zie dat dit niet bij iedereen duidelijk is.

Ik heb laatst nog college gehad over het West Nile Virus, kan er weinig van terughalen. Het was wel in de trend van: we houden het in de gaten maar het is nog niet alarmerend genoeg om enten te adviseren.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 16:40

In de VS zijn inmiddels 60 muggensoorten en 280 verschillende vogelsoorten genoteerd op de WNV-lijst, dus welk speciaal mugje bedoel je Quiet Water? In 't vervolg toch beter opletten bij de colleges! :+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 16:57

QuietWater schreef:
Als ik Anky was, zou ik mijn paarden ook enten. Niet alleen vanwege misschien wel een fabricant die er een aardige cheque voor uit schrijft, maar zij reist heel de wereld over met haar paarden dus die paarden staan natuurlijk aan van alles bloot!

Zoals ik al schreef zijn haar paarden geen voor het modale paard representatieve maatstaf.
Ten eerste zijn dit geen paarden met een normale weerstand of natuurlijke ´vaccinatie´ en ten tweede zijn deze paarden regelmatig door allerlei omstandigheden zoals reizen, vernaderingen en wedstrijdstress in een staat van verminderde weerstand.

Of er nu 60 of 260 muggensoorten de ziekte van 280 of 480 vogelsoorten kunnen overbrengen: ´Many more horses were infected without showing clinical symptoms....´
Van vele tienduizenden, honderdduizenden? = opvallend ontbrekende informatie, geïnfecteerde paarden worden er een paar honderd ziek en daarvan gaat 40% dood.
Dikke kans dat díe paarden al niet fris en fleurig wáren.
Nogmaals; klinkt op basis van de harde info als de hysterie over de varkensgriep.

hc

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 18:47

Mooi, laten we er maar vanuit gaan dat jij niet aangesteld bent als iemand's adviseur - jij ent je paarden niet. Prima, jouw zaak.
Probeer je nu eens voor één keer te realiseren dat ieder mens zelfbeschikkingsrecht heeft en dat men over het algemeen goed in staat is om zelf de noodzaak of onzin in te zien van de WNV problematiek.
Je hebt je zegje gedaan, laat het daarbij.
Het enige wat op dit moment telt is informatie of het virus zich in NL nu wel of niet gaat manifesteren. Tot nu toe is dat niet het geval. Er is zeker geen reden tot paniek en zolang iemand niet zijn/haar paard naar risicogebieden transporteert zou men kunnen beslissen de zaak nog even aan te zien. Als iemand desondanks zijn paard(en) wil enten dan is dat hun zaak en daar dient jouw holle-vaten-gereutel over Anky, pharmaceutische industrie en god mag weten wat nog meer, geen enkel doel.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 19:03

Jannepauli schreef:
....en dat men over het algemeen goed in staat is om zelf de noodzaak of onzin in te zien van de WNV problematiek.

Daar ben ik het pertinent mee oneens omdat de informatie niet evenwichtig is. De ruiter moet onafhankelijke informatie actief zoéken en ook is deze relatief schaars.
De informatie vanuit de belanghebbenden die op de ruiter áf komt is geenszins objectief. Zelfs de onderbouwende onderzoeken niet.
Het is heel normaal dat een ruiter navraag doet bij de dierenarts en die is, hoe integer een individu ook is, belanghebber en doorgaans óók eenzijdig geïnformeerd.
Nee, ´men´is in het algemeen allerminst goed in staat om zelf een afweging in deze te maken omdat er geen evenwicht in de argumenten is :)*

Gooi er nog een emotionele waarde tegenaan en de ratio is de stal uit.
Een jaar goed gevoel en ´bewijs´ want geen zieke paarden later en de staleigenaar moet het maar verplichten om besmetting van (geëntte 8)7 ) paarden te voorkomen.

hc