Sectorraad wil wettelijke regeling keuring paardentrailers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 15:32

Cayenne schreef:
Belangrijk onderdeel van de uitvoeringsagenda vormt het onderzoek naar het welzijn van paarden, dat op een groot aantal maneges en paardenhouderijen zal worden uitgevoerd. Daarbij wordt ook gekeken naar de dagbesteding van paarden.

8)7

De ethologie van het paard is al lang en breed in kaart.
Het meest volledige inzicht geeft The Equid Ethogram van Dr.S.McDonnell.
De toetsing van de situatie in NL aan deze maatlat MAG NIET door de belanghebbersvereniging zelf worden uitgevoerd!
Dit onderzoek dient door biologen van buíten de ruiterij te worden uitgevoerd. Liefst zelfs eigenlijk van buiten NL om belangenverstrengeling te voorkomen.

De vólgende vraag is dan hoeveel compromis met het paardenethogram door de NL maatschappij ethisch acceptabel gevonden wordt; in hoeverre de universele vrijheid van het paard om natuurlijk gedrag te vertonen in NL gerespecteerd wordt.

hc

FriesWytske

Re: Sectorraad wil wettelijke regeling keuring paardentrailers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 15:33

Ja we weten wel hoe jij er over denkt HC.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 15:55

FriesWytske schreef:
Ja we weten wel hoe jij er over denkt HC.

Ja en? Wil je censuur op mij meninguiting?

Ik ben een paardenlíefhebbend ruiter.
Hoor ik daardoor niet op Bokt thuis?

Ik denk dat bij een hobbydier zoals het paard, het welzijnsrecht van het dier bovenal dient te gaan.
Mag dat op Bokt niet, nota bene goed onderbouwd, geuit worden?

Hoe denken 'jullie' 'er' over?

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 16:00

HC, je uit een hoop niet terzake doende non-informatie, laten we het daar maar op houden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 16:19

Lovely schreef:
HC, je uit een hoop niet terzake doende non-informatie, laten we het daar maar op houden.

Jij wil liever verhelderende informatie zoals:

Lovely schreef:
Dit is dus echt allemaal dankzij de beginnende paardenkneuzen die ook ergens bij willen horen.

Voor de volledigheid:
'Dit allemaal' is een gevolg van de opdracht aan de sectorraad in de beleidsnota dierenwelzijn van 2002 door het ministerie van LNV.
De beginnende paardenkneuzen in Den Haag (lees: hun adviseurs in Wageningen) zullen het afwegen tegen de inmiddels zwaarder wegende probleemstelling.

hc

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 16:40

er staat nergens een verplichting voor elke 8 weken....
en ik denk niet dat NL. achter loopt in de regels.ze staan hier toch wel beter als in de meeste andere landen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 17:20

spicegirl schreef:
en ik denk niet dat NL. achter loopt in de regels.

1. welke welzijnregels voor paarden zijn er in NL?

Citaat:
ze staan hier toch wel beter als in de meeste andere landen.

2. wat is het % paarden met stereoptyp gedrag -, wat is de gemiddelde levensverwachting van het paard in NL en hoe verhoudt zich dat met de andere landen in de EG?

Mijn hersenspinsel is gebaseerd op de beleidsnota dierenwelzijn van 2002 waarin door het ministerie van LNV het probleem gesteld wordt;
- dat de welzijnsregelgeving bij paarden achterwege is gebleven
- dat het hoge % stereotyp gedrag zorgwekkend is

De tussenliggend 7 jaar is de economische belanghebber met de taak belast een welzijnsnota in te vullen.
Wat in de ts genoemd wordt is het eerste 'concrete'. Dat had ook binnen een maand na de beleidsnota al opgesteld kunnen zijn toch?!

hc

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 17:57

Een keuring voor de trailer verplichten lijkt me niet verkeerd.
Soms zie ik exemplaren voorbij komen dat ik denk van is dat nog veilig???? Banden volledig uitgedroogd, onderdelen vast gebonden met een strotouwtje, bodems die aardig aan het doorzakken zijn...
Onze trailer wordt elk jaar gekeurd en gaat voor onderhoud. Geeft me wel een veilig gevoel. Krijg er altijd keurig een sticker op de trailer bij waarop staat dat die op een bepaalde datum is gekeurd en een soort van apk formulier.
Dat formulier gaat dan ook direct bij de papieren van de trailer in. Pas bij rijbewijs controle kon ik dan ook keurig alles laten zien, kon ook direct weer doorrijden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 18:33

Belachelijk, wat een betutteling.
Trailers keuren is juist een paar jaar geleden afgeschaft. De mijne heeft net een onderhoudsbeurt gehad.

En stro om te plassen en te poepen? Mijn merrie doet dat zo wel op de trailer. Wil er anders best wat stro inleggen hoor de laatste 30 cm. Maar een beetje overbodig.
Ik heb verder altijd een emmer bij me om mijn paard te kunnen laten drinken. Dat doet ze ook als ze dorst heeft. Drinkt ze zo'n 5-6 liter, meer niet.
Ben 1 keer bijna 8 uur weggeweest met m'n paard en toen had ik EN biks, EN 2 hooinetten bij me, EN water. Dan komt ze niets te kort. De trailer werd door haar natgepiest en vies gescheten. Heb ik thuis weer schoongemaakt.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 19:22

gemiddelde leeftijd van een paard wordt bij het KWPN geschat op 8 jaar (en heeft alleen betrekking op KWPN paarden)
De gemiddelde leeftijd van paarden in NL in het algemeen kan men alleen gokken, omdat men niet weet hoeveel paarden er precies in Nederland zijnm hoeveel er per jaar worden geboren, en niet alle dode dieren werden geregistreerd :D

Trailer keruing ben ik gelijk voor..

En of NL nu zo achter loopt met welzijn voor paarden???? Ben van mening dat dat over de hele lijn gezien nogal meevalt

bvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 19:25

Ik vind prikkeldraad de beste omheining die er is, daar blijven ze ten minste achter!

Sundancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 21:10

bvw schreef:
Ik vind prikkeldraad de beste omheining die er is, daar blijven ze ten minste achter!

Geintje zeker? :\

Wij hebben stroomdraad wat knapt bij een bepaald gewicht. Prikkeldraad is ontzettend sterk, als een paard met z'n benen verstrikt raakt word zijn hele been afgerukt van het lichaam. Is al bij zoveel paarden gebeurd in Nederland.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 21:19

Alane schreef:
gemiddelde leeftijd van een paard wordt bij het KWPN geschat op 8 jaar (en heeft alleen betrekking op KWPN paarden)
De gemiddelde leeftijd van paarden in NL in het algemeen kan men alleen gokken, omdat men niet weet hoeveel paarden er precies in Nederland zijnm hoeveel er per jaar worden geboren, en niet alle dode dieren werden geregistreerd :D

Trailer keruing ben ik gelijk voor..

En of NL nu zo achter loopt met welzijn voor paarden???? Ben van mening dat dat over de hele lijn gezien nogal meevalt

Kwpn hoeft hun eigen bestand toch niet te schatten.
Die hebben toch de informatie liggen?

Achter die prikkeldraad blijven ze wel.
Elke die dat niet doet leeft niet meer, dus komt er ook nooit meer doorheen.

Ik snap de weerstand niet echt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 21:53

vorame schreef:
Kwpn hoeft hun eigen bestand toch niet te schatten.
Die hebben toch de informatie liggen?

De meest betrouwbare data zijn die van verzekeraars.....
Betrouwbare data over renpaarden zijn schaars doch wát er over is, is schokkend.

Er is geen betrouwbare info over het aantal paarden in NL.
Zelfs op gemeentelijk niveau heeft men geen idee hoeveel er waar staan of onder welke omstandigheden. De meesten zijn ergens ´onzichtbaar´ binnen....

Op basis van brede steekproeven lopen de schattingen mbt het % paarden met stereotyp gedrag van 15 tot 35%.

Samengevat:
- de meeste paarden staan onder onbekende omstandigheden binnen
- de data over de levensverwachting geven een schokkend lage leeftijd: paarden zouden dan gemiddeld 1 jaar onder het zadel mogen zijn, maar zijn dat vaak al 5 jaar
- pakweg een kwart van de paarden leeft zo suboptimaal dat dit zich in een gedragsafwijking toont
Verder:
- de chip- en id-verplichting wordt massaal genegeerd

...en nu komt de sectorraad na 7 jaar studie met een welzijnsnota over prikkeldraad en trailers.

Geen reden tot vertrouwen in de welzijnssituatie.

hc

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 22:10

Dat van de trailers vind ik een goed iets.
En laat de politie ook de mensen maar eens controleren of ze wel in het bezit zijn van een E rijbewijs.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 22:20

precies. er zijn er nog genoeg , die onverantwoord rond rijden. dat, en te lichte auto's....

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 22:42

vorame schreef:
Citaat:
knip... Ook zouden verzekeringsmaatschappijen naar buiten gebracht hebben dat paarden gemiddeld maar 7-8 jaar oud worden.

Voor ons reden genoeg om contact op te nemen met Hippo Paarden Verzekering.

Aldus Dhr de Boer Geerlings: Ten eerste, de gemiddelde leeftijd van 7-8 jaar oud is voor mij onbekend. Het enige wat ik hierover kan melden is dat ongeboren vruchten ook verzekerd worden en paarden ouder dan 15 jaar minder vaak (uitgebreid) verzekerd worden. Dit alles bij elkaar trekt de gemiddelde “verzekerde leeftijd” van het paard omlaag. De hoeveelheid kreupelheden welk wij moeten uikeren als gevolg van (slecht) hoefbeslag is nihil te noemen. De kreupelheden welk wij moeten uitkeren zijn helaas vaak het gevolg van scheve bekkenstand bij de paarden en/of de matige rijkunst van de ruiter. ..knip

En veel verzekeringen die een paard van 17 er zelfs uit gooien.

Dus dat verzekeringsmaatschappijen het de wereld in geholpen hebben kan nu wel met zekerheid naar het land der fabelen.

Ga dus maar gewoon uit van een gemiddeld paard.

Als er iemand geen cijfers weet is het de verzekering wel.
Nemen niet alles op, veel paarden zijn niet verzekerd.
Dus dat is naar mijn idee wel de minst betrouwbare informant. :)

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 22:43

MSQuincyTE schreef:
Dat van de trailers vind ik een goed iets.
En laat de politie ook de mensen maar eens controleren of ze wel in het bezit zijn van een E rijbewijs.

Wel de politie op de hoogte laten zijn van hoe de regels nu werken.
Vaak weten ze het niet. |(

Sundancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 22:49

Precies, vele agenten weten niet eens dat je ook met B rijbewijs mag rijden mits je de gewichten goed hebt ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 22:58

HC. Er zijn geen betrouwbare cijfers over de gemiddelde sterfleeftijd van paarden in NL. Allereerst worden niet alle dode paarden doorgegeven aan het KWPN, of een ander stamboek en soms zelfs niet de verzekering (100% van de door mij afgemaakte paarden zijn niet gemeld bij een van beiden). Embyo's en veulens worden wel altijd gemeld omdat dat voor de merriehouder diverse kansen op vergoeding geeft en als fokker ben je meer verbonden aan je stamboek en is het meer een plicht om zaken door te geven. Met jonge paarden klopt men eerder bij een verzekering aan om hulp bij medische kosten omdat deze paarden nog een redelijke verwachting hebben na genezing, ze hebben een hogere kans op genezing en kunnen daarna nog langer mee. Als deze paarden het niet halen is dat automatisch dus bekend bij de verzekeraars.
Jaarlijks wordt er aardig wat bedenkelijk materiaal gefokt (pony van de buren x de pony van een tante op de hoek) wat in het eerste levensjaar al bij de slager belandt om er maar vanaf te zijn. Paardenmarkten zijn er nog steeds en alles wat economisch heeft afgedaan gaat naar Arie van der Aa, zo simpel is dat. Het is dus ook niet waar dat de meeste voor de dood aangeboden paarden 4 jaar oud zijn, het is eenvoudigweg niet gemeten.
Het is niet waar dat de meeste paarden in NL op 'onbekende wijze binnen staat'. Het is JOU niet bekend, maar de manegehouders en pensionhouders weten dat wel degelijk. Er is zelfs een FNRS die er cijfers voor uitdeelt, de KNHS die zich via de verenigingen laat gelden middels de regelmenten en veiligheidsvoorschriften (ook gunstig voor paarden) en in de moderne wereld is er nog maar weinig onbekend waar het paarden betreft, daar is het een te kleine wereld voor. Het is ook niet waar dat 25% van de paarden een stereotiep gedrag vertoont, ik vraag me af waar je zulke informatie vandaan haalt? De chipverplichting wordt ook niet massaal genegeerd, daarover wordt alleen door een kleine groep heel hard gekwaakt. Maar het overgrote deel van de paarden die je tegenkomt zijn voorzien van een chip of dna profiel, nagenoeg 100% van de wedstrijdpaarden is gechipt of gednad.
Dus HC, verdiep je beter of lees eens betrouwbaardere bronnen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 00:27

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 00:47

Stro in trailers kan ik weinig schokkend noemen en ook niet echt relevant gezien de wantoestanden en wanpraktijken in de paardenwereld. En het verbieden van prikkeldraad stelt ook heel weinig voor. De meeste mensen hadden toch al een schrikdraadje vóór het prikkeldraad staan.

We hebben nog een lánge weg te gaan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 09:31

Arabesk, jij doet toch al iets aan al die paardonvriendelijke trainingsmethodes en handelingen? Misschien met je jezelf eens uitnodigen voor een trainersplatform om op een directe manier te communiceren met betrokkenen? Misschien is er wel weer een Global Forum binnenkort, dat zou een mooie gelegenheid zijn.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 10:07

Arabesk schreef:
Stro in trailers kan ik weinig schokkend noemen en ook niet echt relevant gezien de wantoestanden en wanpraktijken in de paardenwereld. En het verbieden van prikkeldraad stelt ook heel weinig voor. De meeste mensen hadden toch al een schrikdraadje vóór het prikkeldraad staan.

Maar zoals jou voorbeeld van het prikkeldraad; ik vraag me af hoe ze het gaan controleren? Is een stroomdraadje voor het prikkeldraad al voldoende dan? Of zou het helemaal weg moeten?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 10:14

Arabesk schreef:

Het vervelende is Arabesk dat de economische belanghebbenden eerst 7 jaar ´werk in uitvoering´ op die weg gezet hebben en nu ´omleiding´ en geen verdere pijlen....

De andere direct belanghebbenden, de ruiters, zijn ook niet op de hand van het paard.

Het gebrek aan gegevens is tot nu toe een effectieve rem geweest.
De overheid is zich er echter van bewust dat het niet acceptable is dat NL in één sector hopeloos bij de iegen regels achterloopt en ook geen aansluiting heeft bij Europa.
In de dierenwelzijnsnota van 2002 staat een paragraaf waarin een voortrekkersrol op dierenwelzijnsgebied geclaimd wordt. Dat is inmiddels een holle frasering geworden.

De politiek heeft het probleem dat de sector meer invloed heeft op besluitvormingsprocessen dan de individuele politici. Da maakt de politieke haalbaarheid voor hen persoonlijk een probleem.

De kritieke factor voor politieke haalbaarheid is echter´maatschappelijk draagvlak´. De publieke opinie.
Het verschil tussen hondewelzijn en paardenwelzijn is een eeuw. Zowel in regelgeving als in omstandigheden.
Wanneer het brede publiek aangeeft dat dit niet kan, heeft de politiek extra uitvoerende macht.

De PvdD is een voorbeeld van maatschappelijke ontwikkeling op het gebied van bio-ethiek.
De weg van rechttrekken van de situatie in de paardenwereld met het huidige maatschappelijk dierenwelzijnsbewustzijn is heel kort.
De druk van buitenaf komt al van veel verschillende kanten. Je weet vast nog wel wat de reacties van niet-ruiters op de ´dressuur´beelden van de OS waren. Je hoort wat zelf ruiters van de door jou gemaakte beelden vinden....
Het is net een stuwdam :)*

hc