Dwergminiatuurpaard na een jaar nog altijd in leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 21:13

Bellarose schreef:
Voor mensen die heel dol zijn op hun paardje denk ik idd dat het weinig verschil maakt. :)

Behalve dat mensen roofdieren zijn en paarden vluchtdieren en ze bijgevolg geheel andere noden hebben. Onzin reactie vind ik dit.

devi786

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 21:14

oooohhhhhh; is wel überschattig en lijkt ( op de foto's) tenminste niet ongelukkig ...
moest ik door een speling v/d natuur zo'n paardje hebben ; ik zou er ook veel voor doen hoor > zeker te weten ...
Ik denk dat de basis nog altijd moet zijn : een zinvol ( paarden) leven ...
pfffff wat een dotje :)
Lijkt m moeilijk om daarvan afscheid te nemen ...

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 21:15

Bellarose schreef:
Voor mensen die heel dol zijn op hun paardje denk ik idd dat het weinig verschil maakt. :)

Mensen die dieren nemen moeten zo verantwoordelijk zijn om onhaalbare doelen niet te willen halen maar in het belang van het dier te handelen, iets waar deze onderzoekers imo zeer zeker niet in geslaagd zijn.
Dat arme dier heeft in een jaar tijd al meerder operaties moeten ondergaan, kan niet normaal eten en ja; laat zijn pijn misschien wat minder duidelijk zien dan een gehandicapt kindje maar dat betekent niet dat de pijn er niet zit.

Wees nou eens eerlijk; wie zou hier 18.000 euro binnen een jaar betalen om zo'n miskloon van de natuur in leven te houden?
Ik niet iig, en imo ben je ook geen paard waard als je dat een jaarling aan wil doen.

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 21:16

En ik die van jou. Als je hierbij doelt op de tanden, er zijn paarden zat die met minder (ik begrijp uit het filmpje dat ze niet allemaal weggaan?) of geen tanden kunnen leven, waarom dit paardje dan niet? Bovendien is hij momenteel in orde, de operaties zijn gelukt. Waarom gaat het dan alsnog te ver? Hij maakt het nu toch prima?

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 21:18

Wildgirl schreef:
Bellarose schreef:

Mensen die dieren nemen moeten zo verantwoordelijk zijn om onhaalbare doelen niet te willen halen maar in het belang van het dier te handelen, iets waar deze onderzoekers imo zeer zeker niet in geslaagd zijn.
Dat arme dier heeft in een jaar tijd al meerder operaties moeten ondergaan, kan niet normaal eten en ja; laat zijn pijn misschien wat minder duidelijk zien dan een gehandicapt kindje maar dat betekent niet dat de pijn er niet zit.

Wees nou eens eerlijk; wie zou hier 18.000 euro binnen een jaar betalen om zo'n miskloon van de natuur in leven te houden?
Ik niet iig, en imo ben je ook geen paard waard als je dat een jaarling aan wil doen.

Mee eens. Ik bedoel met mijn reacties dat wat gebeurd is gebeurd is, die operaties zijn achter de rug. Dat die zielig zijn mag ieder zijn mening over hebben, maar het paardje kan nu toch leven als elk ander? Op de tandjes na. Dan hebben ze er toch goed aan gedaan het beestje te redden?

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 21:19

Tis gewoon een mongooltje onder de paarden zo te zien.

Tja 18.000 euro aan kosten is wel veel. Paardje lijkt niet ongelukkig maar waar ligt de grens?

Ik denk als je er zo dichtbij staat je er moeilijker een beslissing in kan nemen. Ik vind Koda (ondanks de kromme verhoudingen) wel wat hebben.
Hoofd is wel erg uit verhouding en het arme beestje heeft al meer operaties gehad dan menig ander dier of mens denk ik. Kan nooit goed zijn zo vaak onder narcose.

stefffff

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 21:20

Hmmm apart dit... het paardje ziet er wel gelukkig uit..

devi786

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 21:20

sorry ; hoeveel bokkers hebben met een "beugelbekkie" rondgelopen ...?
Dat het beestje teveel tanden heeft voor de maar van zijn kaak lijkt mij niet echt een issue

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 21:22

die stal is zo groot als een bak voor hem! :+ maar ik vindt hem eigenlijk wel heel erg schattig! :+: maar vindt het ook erg zielig als hij als een kasplantje moet leven ! := de kosten zijn me te hoog, terwijl hij evengoed geen paardenleven zal hebben. dus ik zie hem liever ingeslapen dan dat hij als een kasplantje moet leven :=

maar als ie gelukkig is? waarom niet? :)
Laatst bijgewerkt door iloonaa__ op 07-08-09 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 21:22

Bellarose schreef:
En ik die van jou. Als je hierbij doelt op de tanden, er zijn paarden zat die met minder (ik begrijp uit het filmpje dat ze niet allemaal weggaan?) of geen tanden kunnen leven, waarom dit paardje dan niet? Bovendien is hij momenteel in orde, de operaties zijn gelukt. Waarom gaat het dan alsnog te ver? Hij maakt het nu toch prima?

Een objectieve blik op deze foto's vertelt volgens mij iedereen met ietwat verstand van paarden dat dit dier niet gezond is.
Daarnaast, áls hij al een bepaalde mate van gezondheid bereikt heeft na een jaar....dan is dat wel dankzij een groot aantal operaties inclusief bijbehorende revalidatietijd.
En ja, oudere paarden die minder tanden hebben en op speciaal voer hiervoor staan; daar is niks mis mee.
Een veulen waarvan het gebit zo slecht is is een andere zaak lijkt mij.
De enige reden waarom dit dier in leven is gehouden is commercieël en dat vindt ik diep triest.
Mensen handelen niet meer vanuit hun ethische normen en waarden mbt dieren maar vanuit hun portomonnaie.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 21:23

Waar staat dat hij een kasplantje is?
volgens mij komt hij ook buiten..

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 21:24

Ik vind het altijd een beetje apart dat we dan mensen met dieren gaan vergelijken. Omdat mensen met een beugelbekkie rondlopen, dan moeten dieren dat ook maar? En geld het andersom ook? Lopen we 's avonds met een zadel op?

babypink

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 21:25

hmmm Dierenmishandeling?
er zijn ook een heleboel mensen die heel veel operaties moeten ondergaan en zij geven hun levenslust ook niet op! :D

Waarom als een dier niet gezond is dan is hem in levenhouden dierenmishandeling? Dat snap ik niet..
Mensen die zegmaar verkeerd geboren zijn (weet niet anders te zeggen :o )
Die worden ook veel geopereerd, is dat dan mensenmishandeling ? :D
Er zijn ook genoeg ongezonde mensen op de aarde..?

Wildgirl

Re: Dwergminiatuurpaard na een jaar nog altijd in leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 21:26

mensen zijn iets anders dan dieren al moeten we er natuurlijk rekening mee houden dat half bokt zijn paard tot zijn beste vriend rekent

devi786

ik denk >>>
moest dit JOUW paardje zijn ( door een speling v/d natuur) zou je er ook veel voor over hebben...
Het paardje heeft dwerggroei ; dat komt bij mensen ook voor ; die laten we toch ook niet inslapen ?
Zolang het geen ondraaglijk lijden is ; ( en zo ziet het beestje er niet uit :)) en de eigenaars hebben het geld er voor over waarom niet ???

_Luziream

Daar zullen vele ook een uitgesproken mening over hebben. Medisch kan er tegenwoordig gewoon veel dus waarom niet gebruiken?( Stelling)

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 21:29

Misschien even een discussietopic openen.

De eigenaren hebben er veel geld voor over, en ze zijn zo te zien dol op hun beestje. Zolang het dier er niet onder lijdt (beestje ziet er uit als een vrolijke jaarling) vind ik het super dat ze dit voor hem over hebben :).

babypink

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 21:31

Dat mensen iets anders zijn snap ik wel, Maar met operaties hebben ze toch dezelfde pijn?
De mens wil dat wel om te herstellen,
waarom zo een paardje dan niet..?

Ik vind operaties niet zielig :(:)

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 21:32

Het gaat niet zozeer om de operaties dan wel het aantal operaties wat het beestjhe heeft ondergaan in zijn jonge leven, wat voor mensen waarschijnlijk tegen de borst kan stuiten.

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 21:34

Als dit beestje niet levensvatbaar zou zijn had het waarschijnlijk al een keer het leven gelaten hebben tijdens een narcose.
het beestje toont echter gezond ondanks zijn te kort komingen.
Een speling van de natuur hoeft niet altijd de dood tot gevolg te hebben.
Ik vind dat een enkeling hier toch wel erg hard oordeelt. Als het om een paard van hunzelf zou gaan zouden ze waarschijnlijk alles op alles zetten om hun beest te redden ook al kan het dan waarschijnlijk niet meer bereden worden en zal het een hele poos op pijn stilling en ontstekingsremmers moeten.

En als ik het filmpje goed begrijp worden er wat kiezen weggehaald en de kaak wat ingekort zodat de onderbeet minder word, wat is daar nu zo vreselijk mis mee??

Kijk ik ben het er mee eens dat je mensen en dieren niet kunt vergelijken, maar de meeste mensen betrekken dingen van zichzelf wel op hun beest.
Alleen als er zoiets al dit naar voren komt weeet iedereen het zo goed.
Er zijn er zat die als ze het koud hebben hun paard een extra deken opgooien, want die zal het ook wel koud hebben.

Ik vind het fijn dat iemand zich om dit beestje bekommerd en het een fijn leven wil geven, ik wou dat meerdere paarden zo'n baas hadden!!

devi786

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 21:35

Kan idd en leuk topic worden ...
( hoe ver ga je voor jouw paard)
maar ik vind deze gewoon wel geweldig uniek :)
sorry kan er niet aan doen :+
Wat operaties betreft : dieren beleven dat niet op dezelfde manier als mensen ...( lijkt mij)
alleen kost het wel HEEL veel geld & dat zou ik ( persoonlijk) nooit kunnen betalen :o

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 21:36

@Ullaatje _/-\o_

reina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 21:37

Ongelooflijk, wat ontzettend klein! Ook ik heb gemengde gevoelens. Als ik de filmpjes kijk zie ik een best blije pony. Hij kijkt wakker uit zijn oogjes en loopt met veel enthousiasme. Toch zie ik ook de rontgenfoto's met al die pennen en die kromme beentjes en een enorme onderbeet. Het lijkt haast een kruising tussen mijn twee mini-shets. De ene (Loekie) had ook een vorm van dwerggroei en daardoor kromgegroeide gewrichten in haar benen. De ander (Jonkheer) een enorme onderbeet.

Bij beide heb ik vaak getwijfeld aan hun kwaliteit van leven, gewoon omdat paarden niet kunnen praten en je daardoor niet weet hoeveel last ze van hun handicap hebben. Ik heb mijn best gedaan als eigenaar met een neutrale blik naar ze te kijken en niet langzaam mijn normen bij te stellen aan hun verslechterende toestand. (Maar dat is moeilijk bij élk ouder wordend paard, nietwaar?).

Over zijn benen kan ik weinig zeggen, het filmpje speelt zo schokkerig dat ik niet écht kan beoordelen hoe hij loopt, maar hij lijkt wel graag te lopen. Dat lijkt me al heel wat zeggen!

Ik kan het filmpje niet met geluid afspelen en hoor dus niet wat de dierenarts over zijn tanden zegt. Tanden trekken lijkt me niet zo'n simpele oplossing. Zonder tanden leven kan voor een paard vaak best. Ze vinden wel een manier met tong om toch te grazen, maar als zijn tanden niet in zijn mond passen, zal voor zijn kiezen hetzelfde gelden vrees ik. Bovendien krijgt hij zeker haken op voorkiezen onder en nog erger achterste kiezen boven. Dit is moeilijk te bereiken, zéker in zo'n klein mondje. Met Jonkheer heb ik daar heel lang mee gemodderd, totdat er een paardentandarts kwam die het wél aandurfde. Je neemt hiermee wel de beslissing dat je paard de rest van zijn leven om de zoveel maanden verdoofd moet worden om aan zijn mond geholpen te worden.

Ik had het geen eigenaar kwalijk genomen als die er voor had gekozen hem in te laten slapen, maar geloof toch dat ik - aan de hand van de beperkte info die nu beschikbaar is- deze eigenaar ook wel dapper vindt dat hij het in ieder geval probeert. Als hij ook maar dapper genoeg is om -als dat voor het beestje beter is- de beslissing te nemen hem uit zijn lijden te verlossen...

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 21:38

Ik kan er slecht tegen dat mensen denken dat zodra er 'iets' is, het dier meteen maar afgemaakt moet worden, het gaat soms zo makkelijk. Dat doe je met een mens toch ook niet. Ik vind dat mensen dieren soms te erg onderschatten (ik zie natuurlijk ook wel in dat dieren totaal anders zijn maar gaat om het idee ;) )
Dit dier, zolang het kan leven zonder pijn.. Ze hebben er in elk geval veel voor over.
En ik vind hem heel schattig, wollig. je kan hem zo optillen, bizar gewoon.

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 21:44