Hoger beroep na ruzie om paardrijden in weiland

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 11:26

Ik heb ook eens een toertje op een weiland gemaakt toen mijn jonge paard plots erg hard schrok en de benen wilde nemen. Maar ik hoopte op dat moment ook dat de boer niet in de buurt was.. Hij heeft het recht om boos te worden, ik zou uitleggen wat er gebeurt is en zeker en vast mijn excuses aanbieden. het is en blijft zijn weiland...

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 11:32

Als mijn man gekuild of gehooid heeft zet ik altijd mijn bordjes in het gemaaide stuk zodat ik kan oefenen, dit is prima, maar owee als ik in een wei rij waar het gras zo'n 15 cm hoog is, dan is het huis hier te klein, want zijn gras is hem heilig, zelfs wat stappen en een beetje draven kan al niet :roll:
Laatst bijgewerkt door Ulfeino op 06-08-09 11:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Maartje1990

Re: Hoger beroep na ruzie om paardrijden in weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 11:34

jullie bokkers die niks weten van boeren en weilanden (die combi) die weten niet hoe het voor de bóer is en kunnen niet zomaar even zeggen 'de boer zeurt' want geloof me dat is écht wel heel vervelend hoor! En hier weten wij de exacte situatie niet agressief reageren is natuurlijk nergens voor nodig dergelijke dingen kunnen op een correcte wijze worden afgehandelt maar als de een agressief reageert, grote kans dat de ander ook agressief reageert. Gewoon afwachten wat hieruit komt en niet zomaar uit het wild conclusies trekken die allicht niet kloppen.

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 11:35

Die boer staat in zijn volste recht om verhaal te halen waarom er in zijn land gereden wordt. Kan me voorstellen dat hij boos is als zijn land beschadigd is.
Deze vrouwen zullen wel zeer onbeleefd hebben gereageerd op de man in kwestie.
Hoe moeilijk is het om je excuus aan te bieden en kijken of er een goede oplossing te vinden is.
Daar komt bij als jij met een paard rijdt of wandelt en dat dier schrikt ben jij als ruiter of begeleider verantwoordelijk hiervoor.
Prima dat je een keus maakt om een weiland in te duiken om het paard rustig te krijgen maar neem dan ook de conceqenties daar voor

hafjegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 11:35

Tallie_Ho schreef:
Wat vervelend dat het zo moet gaan.. Er is voor beiden wat te zeggen.. Ik snap alleen niet dat het zo moet escaleren.. :(:)

waar ik eerst woonde kende ik ook 2 boeren, nou 1 stapje in hun land was genoeg om je aan de vork gespiest te krijgen!! ik was doodsbang voor die agressieve gasten. ze kwamen letterlijk met een schep of mestvork op je afgestormd en dreigden met van alles en nog wat. en dan deed ik geeneens wat ik zette 1 stapje aan de kant met mn paardje om een auto voorbij te laten gaan, en dan stond je nog geeneens in het land maar in de berm zeg maar, wat niet eens van hun was. ik bleef vaak maar midden op de weg staan, en dan weer getoeter van ongeduldige automobilisten dat je niet aan de kant gaat, het is gewoon nooit goed wat je doet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 11:40

venga schreef:
Ik ken de situatie inderdaad niet, maar mishandeling staat niet in verhouding (volgens mij had ik dat woord moeten kiezen ;) ) tot het onbevoegd rijden op een weiland.

Euh???? :?

Het was toch de boer wiens land vertrapt is én die mishandeld is bij bezwaar maken daarover?

´Een 54-jarige inwoner van Oud-Beijerland vindt dat zij door de politierechter ten onrechte is veroordeeld voor de mishandeling van een boer en een boerin bij Klaaswaal.´

hc

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 11:44

als plattelandbewonder weet ik dat een paard veel schade aan kan richten in wei- en/of akkerland.

Het paard van mijn nichtje ontsnapte (jaaaaren geleden) en vloog het bollenland in. De bollen waren dat jaar zo weinig waard dat er geld bij moest. Keurig gemeld bij de bollenboer wat er gebeurd was en dat ze de eventuele schade wilde betalen. Daarop kwam er een eis tot schadevergoeding die de spuitgaten uitliep. Hij had alle hoefadrukken geteld, en dat maal het aantal bollen dat er in een hoefafdruk past, maal een bepaald bedrag. Dat leek er niet op.
Nou is nichtlief ook niet op haar achterhoofd gevallen en rekende hem voor hoeveel geld ze hem bespaard had doordat zij er voor gezorgd had dat dat aantal bollen niet meer gerooid, geraapt, gepeld en afgevoerd hoefde te worden.
De bollenboer stond met de mond vol tanden en uiteindelijk is de portemonnee gesloten gebleven.

venga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 11:54

Huertecilla schreef:
venga schreef:
Ik ken de situatie inderdaad niet, maar mishandeling staat niet in verhouding (volgens mij had ik dat woord moeten kiezen ;) ) tot het onbevoegd rijden op een weiland.

Euh???? :?

Het was toch de boer wiens land vertrapt is én die mishandeld is bij bezwaar maken daarover?

´Een 54-jarige inwoner van Oud-Beijerland vindt dat zij door de politierechter ten onrechte is veroordeeld voor de mishandeling van een boer en een boerin bij Klaaswaal.´

hc

Wéér een verkeerde woordkeus, en niet helemaal goed gelezen. Laatste proging;
Ik ken de situatie inderdaad niet, maar mishandeling staat niet in verhouding (volgens mij had ik dat woord moeten kiezen ;) ) tot het aangesproken worden op het onbevoegd rijden op een weiland.

:o

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 11:58

Hmm dubieus verhaal...

Was het echt een weiland?
De media wil nog wel eens wat verdraaien.
Misschien waren het aardappels of andere groentes, dan kan de schade aardig oplopen !

Neemt niet weg dat agressie van welke partij dan ook getolereerd dient te worden..

We zullen wss nooit achter de waarheid komen.
Mocht de betreffende ruiter op bokt zitten dan zal deze altijd zijn onschuld aangeven (gezien er een rechtzaak loopt)
idemdito mocht de akkerbouwer hier op bokt zitten..

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 12:04

venga schreef:
marieminime schreef:
ken je de precciese situatie dan? of ken je dit ook alleen van het verhaal boven aan.
wie weet is er wel ruzie geweest waarbij lichaanlijk contact is geweest.

voor beiden wat te zeggen idd,maar als er schade aan het land is door jou beslissing het paard het land in te laten lopen,vind ik wel dat je die schade hoort te vergoeden.

zou wat zijn als er een paard onrustig is of schrikt en iemand stuurt hem mijn tuin in om rustig te worden. als er schade is is een vergoeding terecht.

overigens kan ze dit volgens mij gewoon via haar w.a regelen. mijn w.a dekt ook schade die mijn pony bij andere aanricht

Dat zou inderdaad met excuses en een evntueel herstel van de schade opgelost moeten worden.

dan snap ik hem haha. maar wat ik uit de tekst opmaak is dat de vrouw is aangeklaagt voor mishandeling,zou betekenen dat zij iets richting die boer en boerin heeft gedaan. ben benieuwd naar de uitspraak

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 12:07

crossmonster schreef:
Hmm dubieus verhaal...

Nee hoor.
Er is een veroordeling en de veroordeelde heeft hoger beroep aangetekend.

Lees heel goed waarom.
Ze ontkent noch het rijden op het land noch de mishandeling :)*
Ze vindt alleen dat ze het recht had omdat ze het zelfverdediging vond. Noodweer is goed omschreven in de wet.
Als het geen noodweer was hoort ze strafverzwaring te krijgen omdat ze door het hogere beroep blijk geeft van het blijkbaar niet op het netvlies hebben dat haar gedrag niet terecht was.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 12:11

marieminime schreef:
dan snap ik hem haha. maar wat ik uit de tekst opmaak is dat de vrouw is aangeklaagt voor mishandeling,zou betekenen dat zij iets richting die boer en boerin heeft gedaan. ben benieuwd naar de uitspraak

Veróórdeeld!!!!
Er lijkt verder geen enkele twijfel over te bestaan.
Ze claimt echter dat het gerechtvaardigd was, dat is haar reden voor bezwaar tegen de veroordeling.

hc

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 12:12

ik heb al een oproep gedaan in een topic van die regio maar helaas niemand weet er hier vanaf.

pardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 12:18

precies! ze is al veroordeelt! en tijdens het voortraject heeft ze heus ook wel aangegeven dat ze zelfverdediging heeft gebruikt.
Ik ga er vanuit dat de rechter niet op zijn achterhoofd is gevallen. Dus is ze naar mijn idee gewoon fout.
Misschien is t naïef, maar als er een uitspraak is geweest heb ik het idee dat dat wel zal kloppen.... worden er in hoger beroep niet voornamelijk zaken geseponeerd door "vorm"fouten? Tenminste dat zijn mijn gedachten.. die van een rechts-"leek".

Mariskatw

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 12:26

volgens mij mag in een zaak in hoger beroep nog wel over de feiten worden geoordeeld, wanneer men in cassatie gaat bij de Hoge Raad, gaat het echter niet meer om de feiten. Deze staan dan vast, zoals ze door de Rechtbank zijn vastgesteld.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 12:29

Sientje schreef:
bulck schreef:
Idd op een grasland kan je toch afspreken dat je ofwel zelf komt gelijktrekken en de plekken inzaait. Of bij hooiland geef je de man de prijs van een baal of 5.

Het is en blijft zijn grond...

Helemaal mee eens. Die moeder had in elk geval aan de boer kunnen vragen wat de schade was...

Ja, maar wie zegt dat de moeder het probleem was? Je trekt een conclusie die wellicht helemaal niet terecht is :)

Sorry mensen, ik denk dat wij niet degene zijn die moeten oordelen wie er fout zit, aangezien we er geen van allen bij waren.. :)

pardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 12:32

ik begrijp sowieso niet waarom je meteen moet gaan rammen als er iets gebeurt wat ze niet aan staat!
of het nou de vrouw of de boer was!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 12:35

pardy schreef:
precies! ze is al veroordeelt! en tijdens het voortraject heeft ze heus ook wel aangegeven dat ze zelfverdediging heeft gebruikt.
Ik ga er vanuit dat de rechter niet op zijn achterhoofd is gevallen. Dus is ze naar mijn idee gewoon fout.

De wettelijke term is ´noodweer´. Het is het laatste beetje eigenrecht wat de wet ons toestaat en het is aan strakke banden gelegd. Zie:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Noodweer_(juridisch)
Het stukje over culpa in causa (schuld aan de oorzaak) is mogelijk ook aan de orde alleen al vanwege het onbevoegd op het land zijn.

Ik heb het zelf bij de hand gehad toen een touriste eerst een wegafzetting en daarna verkeersaanwijngen negeerde.
Toen ik het paard van de wedstrijdroute verwijderde begon ze te meppen. Achteraf was haar rechtvaardiging dat ze bang was dat ik ´iets´ zoú gaan doen.
Ook achteraf had ze niet door dat ik haar, haar paard en wedstrijddeelnemers voor een ernstig ongeval heb behoed.
Ze is bij verstek veroordeeld, ontloopt (in het buitenland) haar straf en haar ruiterbewijs is uiteraard niet ingetrokken want dat ding is een hobbypapier.

hc

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 12:40

Ik begrijp sowieso al niet wat dat paard in het land van de boer deed. Je hebt daar gewoon niet te komen, kan geen enkele reden bedenken wat dat rechtvaardigd. Als je je paard niet onder controle hebt, moet je niet naar buiten gaan.

Vind dat altijd zo apart, je gaat toch ook niet zomaar in iemands achtertuin rondjes rijden? :?
Wat mij betreft is dat precies hetzelfde.

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 12:51

pardy schreef:
Misschien is t naïef, maar als er een uitspraak is geweest heb ik het idee dat dat wel zal kloppen.... worden er in hoger beroep niet voornamelijk zaken geseponeerd door "vorm"fouten? Tenminste dat zijn mijn gedachten.. die van een rechts-"leek".

Nee dat is niet het geval bij hoger beroep. Als je in hoger beroep gaat van een uitspraak van de rechtbank, dan moet je aangeven (grieven indienen) waarom jij je niet met het vonnis kan verenigen.

Als je uiteindelijk in cassatie gaat (dus een soort van hoger beroep bij het Hof), dan wordt de zaak naar de Hoge Raad verwezen en die bekijken of er fouten zijn gemaakt door de gerechtelijke instanties.. :D

Ik vind het moeilijk oordelen over dit artikel, omdat het volledige verhaal mij niet bekend is. Ben benieuwd naar de vorderingen!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 12:59

ik geef die boer gelijk als ik zie hoe hard ze hier schoften en doen om alles in goede orde te krijgen zodater goed weidehooi
tevoorschijn komt vind ik het niet gek dat die boer zo reageert.

en die vrouw had zich 3 x moeten bedenken voordat ze dat veld op gingdaar heb je gewoon niks verloren
en heb je je knol niet in de hand dan ga er ook niet mee naar buiten.

pardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 13:14

Alhoewel ik denk dat die vrouw fout is wil ik toch aangeven dat het erg makkelijk is om te zeggen... "je moet pas naar buiten gaan als je je paard in de hand hebt".
Een paard kan nóg zo braaf zijn... het blijft een paard!
dus 100% kun je hem nooit voorspellen. Het is net als een kind... je kan 100 x zeggen dat ze niet de weg over mogen rennen, maar toch doen ze t nog wel eens..... moet je dan zeggen: kinderen mogen niet naar buiten?

Beetje kort door de bocht lijkt mij.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 13:25

@Pardy, dat ben ik met je eens. Maar als een paard schrikt, laat jij hem dan rondjes galopperen of probeer je hem dan terug te nemen en tot rust te brengen? En dan nog in andermans land?

En paard van moeders bleef zeker braaf achter op de weg?

Vind het allemaal TE toevallig...

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 13:31

Alleen er staat nergens of ze gestapt, gedraafd of gegaloppeerd heeft door het land.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 13:34

storm in en glas water of een weitje. Wat een gezeur. Ik wijk ook wel eens uit als er een brede vrachtwagen aankomt en het eruit ziet of we niet allebei op de zelfde weg passen. Geen boer die daar moeilijk over doet. En een boer die ziet dat je problemen hebt met je paard doet ook echt niet moeilijk. Doorgaans komen ze helpen. Die weten toch hoe onberekenbaar dieren soms kunnen zijn.

Dus ik vermoed dat die mevrouw een beetje teveel achter uit de strot heeft staan roepen tegen die boer. (op één of andere manier heb ik een plaatje van een setjemevrouw met slof op een paard dat op teveel brok staat ;)