Onderzoekers van UGent leren verlamd veulen weer lopen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 17:18

denk dat het mss wel goed kan zijn voor verdere ontwikkelingen van de diergeneeskunde.. voor dit veulen lijkt het me idd niet zo geweldig.. heb idd ook veel gehandicapten gezien welke bijv met zondevoeding in leven gehouden werden, nooit kunnen lopen of zelfs maar zitten, continue longontsteking etc, vind ik mensonterend.. bij dieren hebben we het geluk daar als eigenaar over te kunnen beslissen, bij mensen ligt dat (helaas) moeilijker

Ayasha
Blogger

Re: Onderzoekers van UGent leren verlamd veulen weer lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 17:21

Maar daar mag je al helemaal niets van zeggen, maar dat vind ik idd even zeer paardONwaardig moonfish.. Ga geheel met je mee...

TheHorseInn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 17:27

love_nadesh schreef:
KiWiKo schreef:
ik vind het egoistisch om iets in leven te houden wat geen leven heeft......... of qua pijn of qui beweging

Nou het veulen leert toch weer lopen een paard word toch geboren om vrij tezijn niet om persee erop tekunnen rijden als het verder pijnloos kan leven wat is het probleem dan? Miss is het wel een leuk paardje voor gehandicapten als poetspaardje en de dingen die erbij komen kijken of weidemaatje.

helemaal gelijk :+

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 17:28

Knap dat ze dit al kunnen maar ik vind het niet echt nodig persoonlijk. Ik ga met Kiwiko en Phara mee.

eenitraM

Vind het maar sneu

Mareeq

een goed begin, misschien dat er later meer paarden geholpen kunnen worden..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 17:29

niet als zo een paard geen leven zonder pijn heeft......... ding is nog jong, en een operatie met de bijbehorende pijn en de revalidatie hakt er behoorlijk in bij zo een jonkie.........

zeker als je, je bedenkt dat er beeeeeerrrgggeeeennnn bokkers zijn die denken dat een jong paard al getraumatiseerd is bij een skup onder de kont

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 17:40

Hm mischien kunnen ze nu juist gaan kijken in hoeverre dit dier revalideert en wat het dan nog wel of niet kan.Zodat er anderen mischien ook weer mee gered worden.En wat betekenen een paar weken/maanden pijn met pijnstillers als zo'n dier dan de rest van het leven pijnvrij en vrolijk rond kan huppelen?

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 17:41

arm dier...

een veulentje hoort in de wei te spelen met andere veulentjes
niet als proefkonijn...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 17:42

Dat kon ie zowiezo al niet door zn verlamming..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 17:43

Elisa2 schreef:
Hm mischien kunnen ze nu juist gaan kijken in hoeverre dit dier revalideert en wat het dan nog wel of niet kan.Zodat er anderen mischien ook weer mee gered worden.En wat betekenen een paar weken/maanden pijn met pijnstillers als zo'n dier dan de rest van het leven pijnvrij en vrolijk rond kan huppelen?

En wat als blijkt dat het dier alsnog afgemaakt moet worden? Maakt het dan nog niet uit?

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 17:44

KiWiKo schreef:
zeker als je, je bedenkt dat er beeeeeerrrgggeeeennnn bokkers zijn die denken dat een jong paard al getraumatiseerd is bij een skup onder de kont

Overdrijven is ook een vak hè. Men kan het nu eenmaal niet altijd met elkaar eens zijn.

Ik vind het goed dat ze een poging hebben gewaagd. Het eindresultaat is nog helemaal niet bekend maar iedereen weet te vertellen wat het dier voelt, doet en wat voor een toekomst het heeft. Misschien handig om te wachten hoe het beestje verder reageert en wat de mogelijkheden zijn op de lange termijn. Maar hey, dat is slechts mijn mening hoor! :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 17:45

Pharagirlke:Jawel,dat maakt heel veel uit,maar ik denk dat ze er niet aan begonnen waren als ze niet bijna zeker zouden weten dat het een grote kans van slagen zou hebben.

marco28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 17:45

Dat kan dan ook gezegd worden van menselijke operaties, die hebben ze ook eerst moeten proberen op een mens voordat ze wisten of het succesvol zou zijn of niet. denk maar aan orgaantransplantaties enz.

Hadden ze dat dan niet moeten doen,dan zouden nu miljoenen mensen ook niet meer leven.

Als ze hiermee dieren kunnen redden en ze een goed leven kunnen hebben desnoods gewoon als weidedier is dat toch heel fijn.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 17:48

Elisa2 schreef:
Dat kon ie zowiezo al niet door zn verlamming..

weet ik, beestje was beter dood af geweest

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 17:49

Elisa2 schreef:
Pharagirlke:Jawel,dat maakt heel veel uit,maar ik denk dat ze er niet aan begonnen waren als ze niet bijna zeker zouden weten dat het een grote kans van slagen zou hebben.

En daar zou je je dus heel lelijk in kunnen vergissen :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 17:50

pharagirlke schreef:
Maar daar mag je al helemaal niets van zeggen, maar dat vind ik idd even zeer paardONwaardig moonfish.. Ga geheel met je mee...

Daar mag je inderdaad niks van zeggen..
Imo een geval van het zogenaamde ''redden'' van een dier waar je je zeer sterk bij afvraagd of je het dier er wel mee ''red''...
En dan doen alsof ze een werelddaad hebben verricht, dat is nog het mooiste.
Imo meer een pennyactie. :o

Dit veulen.. Ja ik vind het heel wat voor zo'n jong dier..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 17:52

Yinnar schreef:
KiWiKo schreef:

Overdrijven is ook een vak hè. Men kan het nu eenmaal niet altijd met elkaar eens zijn.

Ik vind het goed dat ze een poging hebben gewaagd. Het eindresultaat is nog helemaal niet bekend maar iedereen weet te vertellen wat het dier voelt, doet en wat voor een toekomst het heeft. Misschien handig om te wachten hoe het beestje verder reageert en wat de mogelijkheden zijn op de lange termijn. Maar hey, dat is slechts mijn mening hoor! :D

eumszzzzz nou nee :D :D als ik een veulen welverdient een behoorlijke skup onder de kont geef.......... dan is leiden in last :) half bokt op zn achterste benen :)

maar een veulen dit aandoen met een onzekere uitkomst is wel goed?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 17:52

Mensen worden iig nog betaalt om testpersoon te zijn :')

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 17:53

KiWiKo schreef:
niet als zo een paard geen leven zonder pijn heeft......... ding is nog jong, en een operatie met de bijbehorende pijn en de revalidatie hakt er behoorlijk in bij zo een jonkie.........

Jaaa, maar dit is dierenliefde en een schop oid is zielig! Dat doe je niet omdat je van je dier houdt... :D

Ik wilde niet meteen een reltopic veroorzaken, maar durf wel mee te gaan in de mening over gehandicapte mensen etc. Dat is evengoed mensonterend.
Ik kan niet zeggen dat dit soort operaties dieronterend zijn, maar of het fair is tegenover een vluchtdier, valt te betwisten.

Ik kan niet niet slecht noemen dat er een onderzoek wordt gedaan. :) Als het maar niet massaal gebeurd.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 17:54

Nee een schop geef je voor lijfsbehoud en om te voorkomen dat het dier dusdanig dominant word dat ie alsnog een enkeltje slacht krijgt. Ik ben knetter gek met mijn paarden en die krijgen met alle liefde een schup onder hun kont als ze iets grondig fout doen :j

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 18:04

Janine1990 schreef:
Etisch verantwoord?

Is het etisch verantwoord om een gehandicapt kind, geboren zonder arm/been of wat voor ernstige aandoeningen te laten leven? Het kind leeft niet voor niets, het veulen in mijn ogen ook... Ik zie geen verschil.
Altijd dat gezeur dat we niet mogen beslissen over een mensenleven, maar wel over een dierenleven...

maar dat is dus het probleem... PAARDEN ZIJN GEEN MENSEN!!!!
ik vraag me ook af of het beestje ooit kan functioneren, het klinkt hard maar wat moet je met een paard wat heel zijn leven alleen maar op de wei kan staan.. als het op latere leeftijd gebeurd .. "prima" maar als veulen.. hmz nee sorry

zal vast nu aangevallen worden door de penny meisjes maar ja jongens.... that s life! zoals al gezegd werd, paarden zijn vluchtdieren hoe denk je dat zo n beest zich zal voelen als het NIET kan vluchten....?????

en over je laatste zin, dit diertje had in de natuur allang dood geweest...

en begrijp me niet verkeerd, ik doe nl heeeel veel voor mijn beesten! maar ze moeten wel kunnen functioneren ook al zijn ze zo ziek, ik wil ze altijd helpen, maar het moet het wel waard zijn...
Laatst bijgewerkt door essiesilly op 03-08-09 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 18:06

Ik ben over het algemeen blij dat ze dit ontdekt hebben en kunnen toepassen op dit veulen.

Stel dat je later een paard hebt met een probleem zoals dit maar door deze manier geholpen kan worden... Dan ben je de wetenschap toch dankbaar neem ik aan....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 18:08

Sugarfoot schreef:
Ik ben over het algemeen blij dat ze dit ontdekt hebben en kunnen toepassen op dit veulen.

Stel dat je later een paard hebt met een probleem zoals dit maar door deze manier geholpen kan worden... Dan ben je de wetenschap toch dankbaar neem ik aan....

waarvoor????

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 18:12

Voor de pijn en angst die ze je paard kunnen aan doen zodat jij niet hoeft te leren om gaan met het verdriet van loslaten :j Iig nog niet meteen.