kataklopje schreef:Het is de minister die de SRP wou. En dat wou ze omdat er vanuit dierenwelzijnsorganisaties steeds meer roep om verbetering van paardenwelzijn kwam. Voor je het weet springen dierenbevrijdingsfronten op de paardenwereld en laten ze s nachts paarden los, net als ze nu met nertsen doen. Dat soort dingen. Vandaar de oprichting van de SRP, waarin alle organisaties samenwerken. Een Hippisch Kenniscentrum is opgericht om de Dierenwelzijnsorganisaties te laten zien dat de paardenwereld (incl paardensporters) goed willen doen voor hun paarden.
Je kunt dan inderdaad op je klompen aanvoelen dat dat de paardenhouder geld gaat kosten. En nee, je hebt niet om een chip gevraagd en ook niet om een soort paardenbelasting. Het Kenniscentrum, waarvan niemand nu weet wat ze precies doen en waar je ook niet kon solliciteren voor een baan (maar er zijn wel mensen aangesteld), gaat geld kosten. En dat moet van de paardenhouders zelf komen.
Iedereen die ergens bij is aangesloten (KNHS, whatever), die heeft via die organisatie toegestaan dat de SRP werd opgericht en dat deze besluiten kwamen. Dus is je wat gevraagd? Als je ergens bij aangesloten bent, dan is je wel degelijk wat gevraagd. Alleen had je het niet door...
Als je nergens bij aangesloten bent, en je roept 'boe' tegen deze gang van zaken, dan sta je nergens. Dan kun je je beter wel aansluiten bij een organisatie, waar je samen 'boe' mee wilt kunnen roepen.
De Vereniging Eigen Paard is in principe daarvoor opgericht. En de Bond van hobbydierhouders. Of je richt zelf iets op.
Maar waar je in feite een sik van krijgt is wat de minister heeft besloten als reactie op de aandrang van dierwelzijnsorganisaties.
Er is niet alleen op paardenwelzijn veel verbetering nodig daar hoef je niet een speciale instantie als het SRP voor in het leven te roepen. Er moet een algeheel strenger toezicht komen op dierenwelzijn in het algemeen.
Voor verbetering van dierenwelzijn ben je strengere wetten nodig en meer bevoegdheden voor een instantie als het engelse RSPCA.
Dat ik een sik krijg van de minister is een feit
maar dat neemt niet weg dat de SRP altijd bijzonder zelfingenomen overkomt en beweert vanuit de sector, jij en ik dus, te handelen terwijl ons niets wordt gevraagd. Want ook als je bent aangesloten bij een instantie als het KNHS wordt je niets gevraagd dat ik mij kan heugen. Er wordt hooguit iets meegedeeld als voldongen feit.
Maar meer nog krijg ik een sik van al die bemoeizucht die zich meer en meer opdringt in ieder aspect van ons dagelijks leven.
Er wordt nog regelmatig geroepen dat we in een vrij land wonen. Maar tel de dingen eens bij elkaar op. Zijn we werkelijk zo vrij als we graag geloven?