Registratie paarden moet geld opleveren voor onderzoek

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 19:48

Onderzoek :')

Ze willen gewoon van iedereen en elk paard weten waar ie is en wat ie doet.
Net als bij mensen, chip in je paspoort, vingerafdruk erbij, alles in een database. Camera's overal. Het is toch om te janken. Je kunt geen stap meer nemen, en je paard straks ook niet of het wordt nagegaan. Hier krijg ik echt kotsneigingen van hoor. Misselijk vormen neemt deze controleminnende overheid aan...

Mathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 20:49

Bijna iedereen voelde de bui al hangen denk ik. Maargoed, wie gaat de controlle uitvoeren op de adressen en namen etc? Als ik bv. niet lid ben van een federatie, stamboek of ruiterclub en de papieren van mijn paarden zijn nooit op mijn naam gezet, hoe gaan ze dit dan doen? Of mensen die een valse naam opgeven etc. Ik denk gewoon dat de eerlijke mensen hier de dupe van worden zoals altijd met extra regelgeving.

Cassidy

Re: Registratie paarden moet geld opleveren voor onderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 22:07

Ik denk idd dat de eerlijke mensen, die op tijd een paspoort hebben aangevraagd, hebben laten chippen of DNA hebben laten bepalen, in het ergste geval als eerste de dupe zijn van allerlei waanzinnige "controlemaatregelen" in het geval van de uitbraak van een ziekte. En ik denk dat op dat moment iedereen die wel gewoon met de stroom mee is gevaren "omdat je dat als goed burger behoort te doen" zichzelf voor zijn kop gaat slaan dat hij er met open ogen in is getuind.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 22:17

}:) aan mij hebben ze niets verdiend 8-) *D laat ze toch oprotten met hun '1984'

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 08:39

Arabesk schreef:
}:) aan mij hebben ze niets verdiend 8-) *D laat ze toch oprotten met hun '1984'

Nee, jij overtreedt al jaren de wet, goed van je :Z

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 10:19

Billy schreef:
Arabesk schreef:

Nee, jij overtreedt al jaren de wet, goed van je :Z

..en ondertussen profiteren van de uitbraakpreventie hier in Andalucía.
Komen jaarlijks gevallen afrikaanse paardenpest voor en de http://nl.wikipedia.org/wiki/Culicoides_imicola is hier endemisch.
Goed beheer voorkomt uitbraak.

A&A gaan met de aanhanger heel NL door en vrolijk de grens over op ´trektocht´....

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 10:30

Cassidy schreef:
Ik denk idd dat de eerlijke mensen, die op tijd een paspoort hebben aangevraagd, hebben laten chippen of DNA hebben laten bepalen, in het ergste geval als eerste de dupe zijn van allerlei waanzinnige "controlemaatregelen" in het geval van de uitbraak van een ziekte. En ik denk dat op dat moment iedereen die wel gewoon met de stroom mee is gevaren "omdat je dat als goed burger behoort te doen" zichzelf voor zijn kop gaat slaan dat hij er met open ogen in is getuind.

De beheersmaatregel is europees. Het is een identificatieregeling met als enig doel een beheersmogelijkheid bij het optreden van gevaarlijke ziektegevallen. Voor uitbraakpreventie is informatie nodig. Het kan ook zonder doch dat houdt dan grote gebieden onder quarantaine en vele dieren te ruimen in.
Met informatie kunnen maatregelen snel en op maat getroffen worden. Dit is in het belang van alle paarden en alle houders in heel europa. Saboteurs zijn niet welzijnsbewust bezig.

De bovenstaande identificatie kost niet meer geld dan het chippen + paspoort.
Dat in NL een sectorraad zichzelf in het leven houdt is iets heel anders.
Een sectorraad die het ruiterbewijs via de CBR tegehoudt en ook het opstellen van welzijnsbepalingen saboteert.
Alle wielen die zij willen uitvinden van het door de NL eigenaars op te hoesten geld zíjn al uitgevonden.
Hoeft hooguit vertaald te worden....
Jullie worden gepiepeld om een zinloos instituut te finacieren wat niets anders doet dan waterkraan-managen: de stroom uit de kraan even opvangen en weer laten lopem = alleen maar vertraging en een knoeiboel.

Samengevat:
De registratie is dierenwelzijns-noodzaak.
De financiering van de sectorraad is zinloos.
Over belasting op paardhouden is een heel andere discussie mogelijk. Ook die heeft niets met de europese reden voor invoering van een identificatie-regeling te maken.

hc

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 10:35

kataklopje schreef:
Het is de minister die de SRP wou. En dat wou ze omdat er vanuit dierenwelzijnsorganisaties steeds meer roep om verbetering van paardenwelzijn kwam. Voor je het weet springen dierenbevrijdingsfronten op de paardenwereld en laten ze s nachts paarden los, net als ze nu met nertsen doen. Dat soort dingen. Vandaar de oprichting van de SRP, waarin alle organisaties samenwerken. Een Hippisch Kenniscentrum is opgericht om de Dierenwelzijnsorganisaties te laten zien dat de paardenwereld (incl paardensporters) goed willen doen voor hun paarden.

Je kunt dan inderdaad op je klompen aanvoelen dat dat de paardenhouder geld gaat kosten. En nee, je hebt niet om een chip gevraagd en ook niet om een soort paardenbelasting. Het Kenniscentrum, waarvan niemand nu weet wat ze precies doen en waar je ook niet kon solliciteren voor een baan (maar er zijn wel mensen aangesteld), gaat geld kosten. En dat moet van de paardenhouders zelf komen.

Iedereen die ergens bij is aangesloten (KNHS, whatever), die heeft via die organisatie toegestaan dat de SRP werd opgericht en dat deze besluiten kwamen. Dus is je wat gevraagd? Als je ergens bij aangesloten bent, dan is je wel degelijk wat gevraagd. Alleen had je het niet door...

Als je nergens bij aangesloten bent, en je roept 'boe' tegen deze gang van zaken, dan sta je nergens. Dan kun je je beter wel aansluiten bij een organisatie, waar je samen 'boe' mee wilt kunnen roepen.
De Vereniging Eigen Paard is in principe daarvoor opgericht. En de Bond van hobbydierhouders. Of je richt zelf iets op.

Maar waar je in feite een sik van krijgt is wat de minister heeft besloten als reactie op de aandrang van dierwelzijnsorganisaties.

Er is niet alleen op paardenwelzijn veel verbetering nodig daar hoef je niet een speciale instantie als het SRP voor in het leven te roepen. Er moet een algeheel strenger toezicht komen op dierenwelzijn in het algemeen.
Voor verbetering van dierenwelzijn ben je strengere wetten nodig en meer bevoegdheden voor een instantie als het engelse RSPCA.

Dat ik een sik krijg van de minister is een feit :D maar dat neemt niet weg dat de SRP altijd bijzonder zelfingenomen overkomt en beweert vanuit de sector, jij en ik dus, te handelen terwijl ons niets wordt gevraagd. Want ook als je bent aangesloten bij een instantie als het KNHS wordt je niets gevraagd dat ik mij kan heugen. Er wordt hooguit iets meegedeeld als voldongen feit.

Maar meer nog krijg ik een sik van al die bemoeizucht die zich meer en meer opdringt in ieder aspect van ons dagelijks leven.
Er wordt nog regelmatig geroepen dat we in een vrij land wonen. Maar tel de dingen eens bij elkaar op. Zijn we werkelijk zo vrij als we graag geloven?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 10:38

Paardenregistratie heeft niet zoveel zin als je de eigenaren er niet bij registreert en dat is in Nederland totaal niet geregeld. Zolang ze dat niet voor elkaar hebben blijft een goede controle en inning van paardenbelasting wel heel erg moeilijk.
In de watersport woedde een aantal jaren geleden dezelfde discussie, uiteindelijk bleek er aan de registratie en inning van een botenbelasting zoveel haken en ogen en vooral kosten te zitten, dat ze het hele idee maar hebben afgeblazen.

Wat de controle op dierenwelzijn betreft, dat lijkt me in eerste instantie een taak voor de overheid en niet voor de sector. Slagers keuren tenslotte ook niet hun eigen vlees...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 10:55

Karl66 schreef:
Wat de controle op dierenwelzijn betreft, dat lijkt me in eerste instantie een taak voor de overheid en niet voor de sector. Slagers keuren tenslotte ook niet hun eigen vlees...

:)*

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 11:31

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 12:01

Huertecilla schreef:
Komen jaarlijks gevallen afrikaanse paardenpest voor en de http://nl.wikipedia.org/wiki/Culicoides_imicola is hier endemisch.

A&A gaan met de aanhanger heel NL door en vrolijk de grens over op ´trektocht´....

hc

Ik denk niet dat je een bepaald gebied uitkomt met je paarden, met of zonder chip, als er een uitbraak is.

Toen met de varkenspest of MKZ werden alle wegen ook hermetisch afgesloten voor elk veevervoer dan ook, je kwam nergens met je trailertje doorheen. En daar heb je geen chip voor nodig ;-)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 12:06

Arabesk schreef:
Huertecilla schreef:

hc

Ik denk niet dat je een bepaald gebied uitkomt met je paarden, met of zonder chip, als er een uitbraak is.

Toen met de varkenspest of MKZ werden alle wegen ook hermetisch afgesloten voor elk veevervoer dan ook, je kwam nergens met je trailertje doorheen. En daar heb je geen chip voor nodig ;-)

Slappe redenatie Arabesk (om niet te zeggen egocentrisch), het gaat om uitbraakpreventie, niet om besmetting van jouw persoonlijke paardjes te voorkomen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 12:26

Een algehele standstill zoals toen met de MKZ is toch uitbraakpreventie?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 12:46

algehele standstill, betreft ieder verkeer met en van dieren...
een vervoersverbod kan plaatselijk zijn.. aan de dichtheid kunnen ze kansberekeningen doen... dichtheid onbekend KAN ervoor zorgen dat preventief ruimen binnen een gebied de voorkeur krijgt...

en transponder of niet... je paard hoort een paspoort te hebben, en te identificeren te zijn.. DNA vastlegging zoals bij een kleine 1500 paarden in het verleden is gebeurd behoort ook daartoe :D

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 13:19

In de paardensport ga je tegen dezelfde problemen en daardoor gigantische kosten aanlopen als in de watersport. Wedstrijdruiters zijn net als wedstrijdzeilers eenvoudig te vinden en in kaart te brengen. Paarden die op een pensionstal staan zijn net als jachten die in een jachthaven liggen eenvoudig te vinden en in kaart te brengen. Maar paarden die gewoon ergens op een weiland of aan huis staan zijn, net als jachten die ergens op een particuliere aanlegplaats liggen, nauwelijks in kaart te brengen. Vooral omdat je niet alleen éénmalig alles moet inventariseren, maar ook alle mutaties correct moet bijhouden.

Als een organisatie als de belastingdienst dat voor de watersport al onmogelijk vindt, omdat de opbrengsten nooit tegen de kosten zullen opwegen, dan kan de SRP het met de registratie van paarden helemaal wel vergeten. Er staan namelijk veel meer paarden ergens in de middle of nowhere dan dat er jachten ergens achteraf liggen. Die kosten voor registratie gaan werkelijk gigantisch worden.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 13:44

Ik weet niet wat men wilde bereiken met het in kaart brengen waar welke boten zijn of liggen...
Met campers en caravans... zijn van X, staan bij Y maar 6 weken in het jaar ontour...

Kijk hier op bokt, een ieder roept en schreeuwd dat het ozo onduidelijk is met registreren van de eigenaar van het paard...
nu is men daar mee bezig, en nu roepen ze nog harder dat het onnodig en onmogelijk zal zijn...

Men kan eenzelfde systeem hanteren als met rundvee...
ben je eigenaar en houder, staat paard dus op dezelfde plaats..
ben je eigenaar maar geen houder en paard staat bij paardenbedrijf X, dan is X de houder en houdt een administratie bij...

Gaat paard naar hengst... is de hengstenhouder de houder...

gaat paard op meerdaags evenement mee, is daar ook wel iets op te verzinnen ...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 14:31

Met dat verschil dat eigenaren van paarden vaker van stal veranderen, en vaker met hun dier op stap gaan dan het doorsnee vee van de boer.
Als je iedere beweging (buitenrit, les op de vereniging, weekend buitenrit, trektocht) in kaart wilt brengen, wordt dat een groot drama.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 15:47

Kuggur schreef:
Slappe redenatie Arabesk (om niet te zeggen egocentrisch), het gaat om uitbraakpreventie, niet om besmetting van jouw persoonlijke paardjes te voorkomen.

Totaal onbenul zelfs.
Doordat niemand weet van dit transport is zijzelf noch wie ook waar ook op haar trip zeker.
Wanneer ze onverhoopt een besmette mug oppikt heen dan wel terug veroorzaakt ze door de non-informatie van dit transport een onverwachte migratie van de mug over zeg 200 kilometer.
Er is pas actie mogelijk als de uitbraak op 200 kilometer afstand een feit is. Zal de rest van de paardenwereld in het gebied en omstreken, zijnde heel Nederland :)*, blij mee zijn.....
Lekker welzijnsbewust.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 15:56

Cassidy schreef:
Als je iedere beweging (buitenrit, les op de vereniging, weekend buitenrit, trektocht) in kaart wilt brengen, wordt dat een groot drama.

Het gaat bijvoorbeeld bij Afrikaanse paardenpest alleen om bewegingen buiten het areaal van de mug.
Omdat in NL weinig natuurlijk grenzen zijn zal je NL deze verbindend zo logisch mogelijk moeten begrenzen.
Binnen die regios geen melding, buiten die regios melden. Over de grens aanvragen.

Ook kan je, wederom in het geval van de mug, desinsekticeren.
Helaas blijkt op de vele topics op dit punt dat de paardeigenaren in NL niet vertrouwd kunnen worden hun gezonde verstand te gebruiken en dus is een verplichting met controle nodig om álle paarden en paardhouders tegen criminele nalatigheid te beschermen.

Tot nu toe is NL enórm gelukkig dat het vrij is gebleven van een uitbraak van een gevaarlijke paardenziekte. Dat is echter een kwestie van tijd.
Denk er ondertussen even over na of je gerichte prevente en aanpak wil of erop gokt dat het wel mee zal vallen en niet zeg heel NL boven de rivieren afgesloten wordt en heel NoordHolland geruimd omdat een onbekende miep met paard een niet traceerbare uitbraak van Alkmaar tot Hoorn heeft veroorzaakt.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 16:03

Karl66 schreef:
Die kosten voor registratie gaan werkelijk gigantisch worden.

Waar baseer je dat op?

Andalucia is groter dan NL, herbergt meer paarden en heeft échte uithoeken. Het systeem werkt en kost mij níets meer dan die éénmalige chip.

Het verschil is dat de paardhouder hier weet wat Afrikaanse paardenpest is en de NL-er alleen over kosten neuzelt.

Ik begrijp niet waarom jullie niet mokerhard tegen saboteurs zijn.
Jullie hebben er zélf belang bij dat iedereen mééwerkt aan een goed systeem. Ik begrijp echt niet dat jullie vertragers en saboteurs niet aan de schandpaal nagelen.
Het betreft wel júllie paarden die eventueel geruimd moeten worden als het puntje bij het paaltje, het mugje bij het paardje komt.

hc

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 16:13

De kosten voor registratie hoeven niet gigantisch te worden. Dat is niet zo ingewikkeld. Dat die kosten gaan oplopen komt door de sectorraad (die er "onderzoek" mee wil laten doe ter ondersteuning van de eigen mening). Dus wellicht moeten we aangeven best te willen registreren, maar een onafhankelijk instituut te willen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 16:20

Anya schreef:
Dus wellicht moeten we aangeven best te willen registreren, maar een onafhankelijk instituut te willen.

Hier is dat ondergracht bij de regionale landbouwbureaus.
De mannen die hier de oormerken van de geiten tegen de boeken controleren houden ook de paardregistratie bij.
De veeartsen hebben omdat ze een provisie van het chippen opstrijken een gedelegeerde taak gekregen voor het uitvoeren van de initiële registratie.
Ook hebben de controle- en rapportageplicht bij behandeling van een paard.

Maar ja, NL wil graag alles zelf uitvinden want daar weet men alles véél beter dan ´Die Spanjaarden´.

hc

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 16:24

Cassidy schreef:
Met dat verschil dat eigenaren van paarden vaker van stal veranderen, en vaker met hun dier op stap gaan dan het doorsnee vee van de boer.

iedere beweging vast leggen hoeft niet direct...
komt er een uitbraak ergens en ze kondigen een vervoersverbod af voor dat gebied, lijkt me toch dat je als eienaar/houder/ruiter voldoende gewaarschuwd bent en niet je paard onnodig risico laat lopen????

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 16:27

Anya schreef:
De kosten voor registratie hoeven niet gigantisch te worden. Dat is niet zo ingewikkeld. Dat die kosten gaan oplopen komt door de sectorraad (die er "onderzoek" mee wil laten doe ter ondersteuning van de eigen mening). Dus wellicht moeten we aangeven best te willen registreren, maar een onafhankelijk instituut te willen.

Je hoeft helemaal niet aan te geven dat je wilt registreren, je moet je paard laten registreren....
en dat onafhankelijk instuur kost geen geld?
Heb je dan zo weinig vertrouwen in de mensen die daar zitten?
Citaat:
Het bestuur bestaat uit voorzitters en afgevaardigden vanuit de sport (KNHS en NDR), de koepel fokkerij (27 stamboeken) en uit de ondernemersorganisaties (FNHO en LTO), zodat alle paardenorganisaties hierin vertegenwoordigd zijn.