Vijf nieuwe klonen in stallen van stoeterij Zangersheide

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Re: Vijf nieuwe klonen in stallen van stoeterij Zangersheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 11:21

ik vind het best lulkoek... De eerste kloon vond ik afgrijselijk om te zien. Ik ben benieuwd hoe die dieren eruit zullen zien en hoe ze zullen bewegen als ze eenmaal de 3 jaar voorbij zijn...

Ik zou het niet kunnen, mijn paard klonen. Ik zou er teveel van verwachten.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 11:23

Het enige voordeel aan klonen dat ik zie is dat ze van een toppaard die als 2-jarige is geruind zo veulens nog kunnen krijgen. Wat mij eigenlijk een beetje verbaasd is dat ze de legendarisch volbloed Phar Lap xx nog niet hebben gekloond. Of geprobeerd hebben om er nakomelingen van te hebben.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 11:26

Yeyo schreef:
Ze zijn Ratina....

als je een eeneiïge tweeling bent ben je toch ook je zusje niet?

janouk

quadripes schreef:
@yeyo: ze zijn geen ratina,

ze hebben dezelfde bouwstenen als dat paard. gaan ze piet raaymakers dan nu ook klonen? want zeg nou eerlijk, de magie kwam niet alleen van ratina, maar voor een groot deel ook door het vakmanschap van piet.

één Piet Raijmakers sr op deze wereld is al vermoeiend genoeg
:D :+

quadripes

mbt phar lap: zo'n paard zou nooit mogen starten op de renbaan: daar mogen alleen via natuurlijke weg verwekte en geboren veulens rennen. Volbloedveulens mogen niet via KI verwekt worden, dan worden ze niet in het stamboek ingeschreven.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 11:27

Ik vraag mij af of de klonen wel ingezet gaan worden in de sport, een kloon van Ratina zal op zijn vroegst over 8 jaar op het hoogste niveau mee kunnen draaien maar kan een kloon van een merrie die op dat moment 35 jaar is nog wel mee kunnen komen met de nieuwe generaties?
Na Bonfire dachten we ook dat het niet nog beter kon, toen kwam Salinero welke nu zoek gereden wordt door Totilas.

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 11:28

Kwa uiterlijk en aangeboren eigenschappen zijn ze misschien hetzelfde, toch groeien ze op met andere trainers en op een andere stal, dus is het nog maar de vraag of ze net zo ver komen als hun tweelingen.. Ben benieuwd :).

lesilla

quadripes schreef:
@yeyo: ze zijn geen ratina,

ze hebben dezelfde bouwstenen als dat paard. gaan ze piet raaymakers dan nu ook klonen? want zeg nou eerlijk, de magie kwam niet alleen van ratina, maar voor een groot deel ook door het vakmanschap van piet.

Maar dat hoeft dan ook niet he, ze bloeien op wat ratina ooit is geweest. klonen gaan toch nooit de sport in. dacht ik toch
Laatst bijgewerkt door lesilla op 31-07-09 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

SinJarig

Op wetenschappelijk vlak is het natuurlijk erg knap.
Verder vind ik het afschuwelijk, wetenschap ten dienste van de commerce... :r
Laatst bijgewerkt door Sin op 31-07-09 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Yeyo

Genetisch gezien zijn ze toch Ratina?
Ze hebben dezelfde genen en zullen tegelijk sterven met haar, omdat de bouwstenen van die dieren haar DNA is.

Tuurlijk moet je ze als individu behandelen en zal die behandeling voor een groot deel uitmaken wat door paard het zal worden.
Daarom snap ik het principe van klonen ook niet, een replica zal je toch nooit krijgen.
En quadripes, verder ben ik het roerend met je eens hoor.

Wat Piet klonen betreft, dat kan natuurlijk niet, dat is pas onetisch!

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 11:29

Je hebt de potentie dan in ieder geval wel, als je weet dat "het origineel" het heeft waargemaakt ;)
Dus dichterbij een reële kans dat het wat wordt in de top...

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 11:33

maar wat ik me afvraag: is een paard zo goed omdat dat in zijn DNA verankerd ligt, of omdat het paard toevallig zo'n goede ruiter en trainer gehad heeft? in dat laatste geval hoeft zo'n paard helemaal niet zo'n aanwinst te zijn voor de fokkerij.

in de rensport wordt vaak veel geld betaald voor een jaarling die een volle broer is van een winnend paard. Meestal hoor je daar nooit meer iets van. Goede prestaties zijn niet altijd te beredeneren, zoals ik al eerder zei.

En wat al eerder gezegd is: fokkerij moet toch 'vooruitgang' en vooruitdenken zijn, niet wat geweest is weer opnieuw willen maken.

rkvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 11:35

Ik denk dat het de naam van Zangersheide op den duur geen goed zal doen.
Er zijn veel mensen die hier op tegen zijn.

Een experiment is goed, maar vijf stuks lijkt mij wat veel!

:?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 11:35

Cayenne schreef:
Alles wijst er nu al op dat ze moeiteloos in de biologische voetsporen van hun voorgangers gaan treden.

katiavl schreef:
klonen gaan toch nooit de sport in. dacht ik toch

Wat gaan ze er dan mee doen eigenlijk?

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 11:40

Sander_ schreef:
Wetenschappelijk gezien is het interessant, maar sportief gezien vind ik het geen vooruitgang.
Als dit mogelijk wordt, blijven we dan steken in reeds bewezen talenten? De uitdaging en het mooie aan de paardensport lijkt me juist dat er steeds nieuwe getalenteerde paarden aan de top komen. Nieuw bloed en nieuwe prestaties, die de oude kunnen overtreffen...

:j

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 11:41

Ik zou het best een mooi iets vinden een kloon van mijn merrie
Ben benieuwt hoe het gaat lopen kwa klonen en of gewone mensen ook een beroep kunnen doen op zoon lab om hun dieren te laten klonen

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 11:47

Marjolein schreef:
Yeyo schreef:
Ze zijn Ratina....

als je een eeneiïge tweeling bent ben je toch ook je zusje niet?

evengoed heb je als eeneiige tweeling niet identiek DNA, anders hadden tweelingen ook wel klonen geheten.

ik vraag me ook af in hoeverre je het DNA kan gebruiken voor de prestaties van een paard, imo heeft het voor een groot deel toch ook te maken met training, wat quadripes dus al zei.
misschien worden ze individueel gebruikt om verschillend getraind te worden, of afzonderlijk van elkaar dezelfde training volgen, dat lijkt mij de enige oplossing om te controleren of de prestaties dus in het DNA vast liggen.

Naisven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 11:51

Hopeloze ontwikkeling in mijn ogen...

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 11:53

Waar zijn we mee bezig, is er dan total geen respect meer voor het leven?

Dit heeft niets meer te maken met goed fokken en of respect hebben voor het leven hier op aarde......

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 11:57

Laatst bijgewerkt door shilady op 31-07-09 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 11:58

Mee eens, dit is niets anders dan de controledrang der menschheid, iets wat ons ooit fataal zal worden....

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 11:58

Yeyo schreef:
evengoed heb je als eeneiige tweeling niet identiek DNA, anders hadden tweelingen ook wel klonen geheten.

Jawel hoor, eeneiige tweelingen ontstaan uit dezelfde bevruchte eicel en bezitten dus identiek DNA.

Bij klonen splits je cellen van een wezen af en ontstaat uit die cellen een nieuw dna-identiek wezen. Je zou dus de ene helft van een eeneiige tweeling kunnen beschouwen als de kloon van de andere. Ware het niet dat we bij klonen cellen afsplitsen van een volwassen wezen en bij tweelingen ontstaat de kloon al in een zeer vroeg ontwikkelstadium.

Bij planten komt het ook voor (stekken).

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 12:05

Yeyo schreef:
evengoed heb je als eeneiige tweeling niet identiek DNA

Lulkoek, eeneiige tweelingen zijn ontstaan uit 1 bevruchtte eicel, ze hebben exact het zelfde DNA.

Overigens is het op wetenschappelijk vlak zeer interessant, voor de paardensport boeit het me niet zo. Maar op deze manier kan bekeken worden hoe klonen van onvruchtbare dieren voor de fok ingezet kunnen worden, hoe ze het doen in de sport vergeleken met het origineel, tot in hoeverre het karakter genetisch is vastgelegd, of de ontwikkeling van de klonen ongeveer het zelfde gaat verlopen als de ontwikkeling van het origineel.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 12:06

Yeyo schreef:
ik vraag me ook af in hoeverre je het DNA kan gebruiken voor de prestaties van een paard, imo heeft het voor een groot deel toch ook te maken met training, wat quadripes dus al zei.

Het is natuurlijk wel weer zo dat zaken als gangenwerk, goede springtechniek enz. aangeboren zijn (anders had de hele fokkerij weinig zin :+ ) dus ik naam aan dat Zangersheide gokt op deze aangeboren kwaliteiten, want de aangeleerde kwaliteiten zullen inderdaad afwijken.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 12:06

Voor wetenschappelijke doeleinden vind ik klonen een goede ontwikkeling, maar voor de commercie.....

Citaat:
Jawel hoor, eeneiige tweelingen ontstaan uit dezelfde bevruchte eicel en bezitten dus identiek DNA.

Ook identieke tweelingen zijn niet volledig identiek in hun DNA, ik ben benieuwd of hetzelfde proces zich heeft kunnen afspelen bij klonen of dat deze wel volledig identiek zijn.

bron: http://www.scienceguide.nl/article.asp?articleid=104857