Lagere btw-tarieven voor pensionstalling van paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 12:11

Ik vind dit wel interessant zeker gezien mijn baan. Hier hebben wij geen pensionstallingen in het klantenbestand zitten, maar goed altijd iets om van te leren.
Ik denk dat het een positieve invloed heeft op de pensionstaleigenaar en de branche. Wel denk ik dat het zelf splitsen in 3 dus stalhuur, arbeid (dienstverlening) en fourage nog duidelijker is.
Dit geeft volgens mij eenmalig meer kosten en op termijn zal het niet veel uitmaken.

Is het trouwens verplicht om als pensionstalhouder de rekening aan de huurder te overleggen? Donna en Nobel hebben namelijk een aantal jaar in pension gestaan, maar ik heb nog nooit een rekening ontvangen. Wel weet ik dat de pensionstalhouder flink klaagde over de BTW.

nickyu

Re: Lagere btw-tarieven voor pensionstalling van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 12:19

stel ..

hooi en stro komen van eigen land
boer werkt door de weeks en buiten algemeen onderhoud doet deze niks

je betaald 90 euro voor stal + weide + hooi+stro+ gebruik bak water licht

moet je dan alsnog de 1/3 aan houden

dus 30 euro vrij
30 euro 6%
30 euro 19% ?
of mag die deling ook anders ?

fox16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 12:24

jha ik ben wel blij dat de btw omlaag gaat want de stal waar ik sta (in helmond)
zou moeten stoppen omdat ze er niks aan over hield aanleen maar bij moest betalen
dus nu hebben teminste meer mensen de kans om eindelijk wat over te houden
*D gr

sassie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 13:13

Juliette86 schreef:
sassie76 schreef:
Precies. Als de pensionstalhouders geen btw in rekening brengen, dan hebben ze ook geen recht op aftrek van btw....en dat kan heel onvoordelig zijn. En, het gaat ook heeel erg vaak mis met de btw..ik kom zoveel fouten tegen in de praktijk..maar goed, makkelijk is het ook niet altijd

Het hangt wel een beetje af van het formaat van het bedrijf. Voor kleine bedrijven is het vaak teveel gedoe en dan is het de moeite niet waard. Daarnaast is het wel een beetje een sector die vol zit met mensen die heel erg goed zijn in hun vak maar verder geen kaas van economie of boekhouden hebben gegeten. Voor hen is dit dus hele lastige materie en is doen alsof het niet bestaat makkelijker en (vaak) goedkoper dan extra accountant-uren betalen of een adviseur in de armen nemen.

Zo makkelijk is het alleen niet. Als je voor de btw als ondernemer wordt beschouwd, dan heb je geen keus! Dan zal je een goede boekhouding moeten bijhouden. Ik denk dat als er eens een actie bij de belastingdienst komt, dan zullen veel pensionstalhouders geconfronteerd worden met boetes..

En wat betreft de 13%...dat is niet helemaal juist. Als de stalhouder 19% in rekening brengt, dan moet dat ook worden afgedragen aan de belastingdienst....het voordeel van btw-heffing zal met name heel interessant zijn bij pensionstallen als er grote investeringen worden gedaan..

Maar goed, ik werk er dagelijks mee en ga jullie niet vermoeien met alle btw-regels ;)

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 15:34

Even algemeen:
De verwachting was dat deze uitspraak zou komen (langdurige lobby van diverse partijen, o.a. FNRS en ABAB), derhalve past iedere vakkundige boekhouder/accountant deze regeling al geruime tijd toe.
Als dat nog niet het geval was, dan zou ik nu als de brandweer een ander zoeken (pb-box staat open ;)).

Verder is de 6% niet voor fourage, dit is voor het gebruik van de sportaccommodatie. Fourage valt onder de 19% (indien er door de stalhouder wordt gevoerd onder 19%, inkoop is inderdaad 6%, maar de dienst waarbij het product wordt gebruikt, maakt dat dat deel onder de 19% valt).
Daarom is het ook zo van belang dat als je instructie geeft dat je huur betaald (bijvoorbeeld per uur) voor de sportaccommodatie, dan mag je nl. 6% BTW rekenen i.v.m. sportbeoefening. Hetzelfde geldt voor het geven van een clinic op papier is dat een sportdemonstratie (evt. met lezing), dan hoef je maar 6% BTW af te dragen i.p.v. 19%.

DubbelDun schreef:
Citaat:
Bij een ondernemer die klanten 350 euro per maand in rekening brengt bedraagt het btw-voordeel 11 euro. Bij 30 pensionklanten is het btw-voordeel al bijna € 4.000 per jaar.

In het voorbeeld is de pensionhouder dus 11 euro per maand/pp voordeliger uit.
Waarbij een aantal dingen bij me opkomen:
1. is 350 p/mnd een reële voorbeeldprijs?? Brabant lijkt mij ook een goedkopere provincie voor stalling ivm de randstad.
Bij minder dan 350 is het voordeel dus ook minder.
2. Hoeveel zal hier daadwerkelijk als voordeel voor de klant terug te vinden zijn.
Maw de eerste die baat hierbij heeft is de pensionhouder.
3. Wat kost eea niet om boekhoudkundig te splitsen.
Wegen die meerkosten wel op tegen de baten.

1. ABAB heeft veel pensionstallen/maneges als klant uit het hele land, dit zal waarschijnlijk een gemiddelde zijn. In verhouding blijft het voordeel natuurlijk hetzelfde (1/3, 1/3 en 1/3 qua verdeling).
2. Dat ligt eraan of je pensionhouder het al toepast of hij je uberhaupt voordeel kan geven. Verder, ga het gesprek met hem/haar aan. Als hij dit nog niet wist en zijn boekhouder/accountant het nog niet toepast, zal hij heel blij met je zijn (en dan valt er vast te praten over het voordeel!).
3. Juist omdat de uitspraak 1/3, 1/3 en 1/3 is, is dit heel eenvoudig en kost het praktisch geen extra tijd of moeite voor de boekhouder/accountant.

nickyu schreef:
stel ..

hooi en stro komen van eigen land
boer werkt door de weeks en buiten algemeen onderhoud doet deze niks

je betaald 90 euro voor stal + weide + hooi+stro+ gebruik bak water licht

moet je dan alsnog de 1/3 aan houden

dus 30 euro vrij
30 euro 6%
30 euro 19% ?
of mag die deling ook anders ?

Er zijn niet veel mogelijkheden, veel is afhankelijk van het niks doen van de boer (doet hij echt helemaal niks? geen toezicht houden, niet voeren, etc.). Een situatie als deze zal je echt met de Belastinginspecteur in kwestie moeten bespreken en ik denk niet dat je het voor elkaar krijgt. Maar dat is zo afhankelijk van de situatie en inspecteur.

Verder zag ik nog ergens de vraag voorbij komen of je dan niet verplicht een factuur dient te krijgen. Als je erom vraagt wel, zeker als je zelf de paarden bedrijfsmatig houdt is een factuur die de juiste BTW-tarieven vermeldt noodzakelijk, anders mag je de BTW niet terugvragen bij de Belastingdienst. Maar voor de gewone particulier is het niet verplicht om een factuur te krijgen van de stalhouder.

Jasmijn1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 15:47

Bedankt Arnyek,

Zoals jij het verteld heb ik het op school ook geleerd. Ik snapte de nieuwswaarde niet zo goed, want naar mijn idee werd het 1/3 1/3 1/3 systeem al toegepast.

Zo word maar weer eens duidelijk dat het ondernemersschap niet voor ieder paardenmens is weggelegd.

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 17:40

Het 1/3 1/3 1/3 systeem werd niet toegepast.Het was 35 om 65.

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 18:15

FlairS schreef:
Het 1/3 1/3 1/3 systeem werd niet toegepast.Het was 35 om 65.

Dat is al meer dan een jaar geleden.

In eerdere topics heb ik al naar dit topic verwezen:
[VN]Update ontwikkelingen rond de BTW tarieven
Deze is dan van 2008, maar volgens mij stamt het eerste bericht hierover al uit 2007...

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 22:54

Ik heb de papieren van de belasting hier liggen en daar is nog echt 35%/65 % berekend.Wij hebben daar bezwaar tegen gemaakt.De inspecteur heeft zelfs naar het ministerie gebeld om te vragen hoe het zat en heeft,de zaak aangehouden tot de uitspraak over de 1/3 1/3 1/3 er zou zijn.Dit alles speelt vanaf afgelopen maart.

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 08:30

Aha. Fijn zo'n zeur... Maar ook voor jullie dus een fijne uitspraak!

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 23:39

We hebben inmiddels de aanslag binnen......
Tot 1 januari 2008 berekend hij 40/60 dit omdat wij niet uitmesten(maar hij gaat dan voorbij dat we de bodembedekking er ook niet ingooien maar gewoon per baal of zak verkopen)Vanaf deze datum gaat hij uit van 45% vrijgesteld,12,50% (gelegenheid geven tot sport)op 6% en 42,5% stelt hij op 19%.Al met al over de afgelopen 5 jaar een leuke naheffing.

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 09:20

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 11:29

Wij hebben geen binnenrijbaan en hebben dus 12,50% van het bedrag dat op 6% gesteld is.
Dus met andere woorden:Als je geen binnenbak hebt moet je meer belasting betalen maar je klanten betalen per saldo ook minder vanwege het ontbreken van een binnenbak.Tenminste,zo heb ik dat begrepen.
Bij ons is er nog een bijkomstigheid:Onze klanten mesten zelf uit en kopen de vloerbedekking tegen inkoopsprijs bij ons.Over de afgelopen jaren zijn we daar dus lekker de boot mee ingegaan want we betaalden 6% en moesten 19% afdragen over de bodembedekking.Al met al hebben we dus een deel van de bodembedekking betaald..... :(