Paard geslacht voor tv-programma

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bonte_bente

Re: Paard geslacht voor tv-programma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 18:40

op tv.... laat ze maar eens een reportage maken in de slachthuizen en dat niet afgeschermd maar werkelijk laten zien hoe de dieren , varkens koeien paarden behandeld worden tis allemaal niet zo mooi als het lijkt en er dan op tv een slachten waardeloos in 1 woord

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 18:43

Het lijkt mij ook interessant. Ik eet namelijk wel paardenvlees. Ben zelf nog nooit bij een slachterij geweest dus ik ga zeker kijken..

tjalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 18:46

idd lijkt me heel interessant, ik ga vanavond ook kijken. Maar zeg nu al een half jaar tegen mijn moeder dat ik dat een keer wil zien

Storm76 schreef:
Ik vind het niet erg dat mensen paardenvlees eten, de paarden hebben veelal een veel beter leven gehad dan 100 koeien bij elkaar.

idd, dat klopt en daar zijn heel veel mensen van mijn leeftijd (ik weet niet of hogere leeftijd ook?) niet bewust van.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 19:08

Less schreef:
Inderdaad crossmonster die kippen hebben het niet lekker.

Kip, het meest mishandelde stukje vlees! :)ddd Denk aan de reclame.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 19:13

brrr kan alleen zeggen steak tartaar ieuw := kan echt niet voorstellen dat iemand dat opkrijgt.

Verder zie ik het probleem niet, maar lijkt me niet interessant om te zien :)

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 19:27

Lielle schreef:
bij mijn weten is steak tartare gewoon rundvlees, maar dat terzijde. Ik vind het trouwens helemaal niet verkeerd dat hier eens aandacht aan wordt besteed.

Klopt: steak tartare is normaal gesproken altijd rundvlees.
Wij hebben ook geen idee in welk land dan paardenvlees wordt gebruikt hiervoor, want kostenplaatje gezien in Nederland is paardenvlees duurder dan rundvlees. ;)
En dan ook nog: rauw vlees met rauw ei...
Iemand ooit Mr. Bean zien stuntelen met dit gerecht? :+

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 21:25

Dr werd vandaag een eend geslacht :+

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 22:36

Ik heb het vandaag niet gezien en ga volgende week ook niet kijken. Daar vind ik het niet interessant genoeg voor. :) Ik weet heus wel wat er in mn frikandel zit. :)

tjalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 22:42

Ik dacht dat vandaag het paard kwam. Maar nu werd Henk geslacht.

Vond het er trouwens niet zo heel erg uit zien, alleen dat ze er niet zo heel gezond uit zagen (ogen)
Die eend was meteen dood, alleen toen ze die mes door zijn hoofd halen zag er niet zo heel lekker uit

Ernie061111

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 22:45

Klinkt misschien vreemd dat ik dit zeg maar als ik een stuk vlees eet denk ik daar eigenlijk niet bij na hoe dat dat geleefd heeft of geslacht is. Waarschijnlijk ben ik daarin niet de enige en daarom is het m isschien wel goed dat zo'n programma de feiten laat zien achter het hele gebeuren van vlees of het nu een kip,varken,koe,paard,kangeroe,kalkoen,eend,gans of struisvogel is.

cyrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 23:27

Op zich prima dat ze dit doen maar gaan ze dan ook eens filmen hoe de meeste dieren de weg naar het slachthuis in Italie of dergelijk land afleggen? Bewustwording is goed heel goed zelfs maar dan wel alles laten zien. Dus ook de minder nette zaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 00:40

Ik vond het ook heel humaan gaan met Henk.
Alleen die ingewanden eruit halen vond ik niet tof om te zien... :P

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 03:03

In Nederland mag je toch verwachten dat het vervoer humaan is in elk geval. Zo ook het slachten.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 04:40

Balance, helaas is het in Nederland ook niet al te best geregeld met slachtveetransporten. Op papier klopt het best aardig, in de praktijk valt er een hoop te verbeteren. Echt een hoop! Nog vrijwel dagelijks worden er slachttransporten van de weg afgehaald omdat ze niet aan de regels voldoen en dat is slechts het topje van de ijsberg! Alleen al in Nederland. Voor veel transporteurs is hun lading al "dood" bij het inladen en stops voor beweging, voer en water en rust kosten veel tijd en geld.

Ontopic: Ik vind het wel goed dat er aandacht aan besteed word aan waar vlees (en zuivel) vandaan komt. Zolang er echt kinderen bestaan die denken dat melk en vlees in een fabriek gemaakt worden en niet afkomstig zijn van levende dieren is het helaas broodnodig om goede voorlichting hierover te geven. Ik vrees alleen dat men bij dit soort programma's ook niet teveel mensen voor het hoofd wil stoten dus dat ze maar een deel van het hele proces in beeld brengen. Velen WILLEN ook echt niet weten waar dat lapje vlees vandaan komt, dat daarvoor een koe, varken, paard, kip of weet ik veel wat DOOD is gegaan met een handje hulp.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 07:03

Mick ik weet niet waar jij die wijsheid vandaan haalt.
Maar ten eerste is de controle op laden van slachtvee voor buitenlands transport vrij streng.
Plus een handelaar en boer hebben niets aan dieren die onderweg overlijden. Dus beiden zorgen ervoor dat zoveel mogelijk dieren gewoon gezond aankomen.

Dat stukje een paar jaar geleden van wakker dier... dat hebben die lui toen zelf in de hand gehad. De dieren zijn toen gestorven vanwege de stress van het steeds op de wagen klimmen bij elke stop, en de biggen opjagen.
De mensen van wakker dier hebben dus zelf de dood van die biggen op hun geweten. Maar dat word dan weer even niet vermeld he.

Wrak vee word in nederland niet meer vervoerd. Er staan hoge boete''s op het vervoeren van zieke en kreupele dieren.

Kippen zouden ze eens wat meer mogen gaan controleren.
Het laden , vervoer en slachten gebeurd op smerige wijze.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 10:17

Ik vind het prima dat ze er aandacht aan besteden.
Alleen hoef ik de beelden zelf niet te zien, daar kan ik niet tegen.

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 10:28

cyrano schreef:
Op zich prima dat ze dit doen maar gaan ze dan ook eens filmen hoe de meeste dieren de weg naar het slachthuis in Italie of dergelijk land afleggen? Bewustwording is goed heel goed zelfs maar dan wel alles laten zien. Dus ook de minder nette zaken.

Mee eens, ik vind het ook jammer dat ze alleen bij kleinschaligere boeren langs gaan en niet ook even een varkensstal of kippenstal van de massaproductie induiken...

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 12:41

Tuurlijk het is ook helemaal FOUT om te laten zien dat er mensen zijn die wel het beste met slachtvee voor hebben.
Er moet toch minimaal een half dood dier op beestachtige wijze richting slacht huis worden vervoerd, anders deugt de reportage niet

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 12:54

Heb tijd en datum genoteerd, zelf weet ik hoe een paard word gedood in het slachthuis, vroeger zelf getuige van geweest. Mijn kinderen lijkt het wreed, misschien een optie om ze dit te laten zien. Of juist niet? En wachten tot onze haf ooit eens aan de beurt is? Wat is wijsheid?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 13:01

@ pri_lady. Als je kinderen willen kijken, zou ik ze laten kijken. Dwingen werkt denk ik niet. Ik persoonlijk zou liever willen dat ze het 'eerst' op TV zien.

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 13:18

mo_van_dijk schreef:
@ pri_lady. Als je kinderen willen kijken, zou ik ze laten kijken. Dwingen werkt denk ik niet. Ik persoonlijk zou liever willen dat ze het 'eerst' op TV zien.

Ik hoop dat ze willen kijken, het lijkt ze nl wreed. Dus als het met onze haf zover zou komen, willen ze vast niet mee en creeëren ze er zelf een (negatieve) gedachte bij. Terwijl een goed afscheid van het leven beter voor de verwerking is.

Misschien eerst opnemen, het gefilmde paard kan natuurlijk wel heel gestresst reageren in een vreemde omgeving. Zelf heb ik nl alléén goede herinneringen aan mijn wijlen pony's die overigens stuk voor stuk anders reageerden. Maar lag meer aan karakter in een vreemde omgeving dan aan "de daad" zelf.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 13:22

@ Pri_lady. Opnemen is sowieso een goed idee! Ik zou het gewoon opzetten (en opnemen). Willen ze niet kijken, kan je alsnog de TV uitzetten, maar dan heb je het wel op band!

Wil je persé je haf naar de slager brengen? (geen aanval hoor, alleen nieuwsgierig). Ik persoonlijk neig naar een spuitje op stal en dan Rendac.

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 13:48

@ Mo van Dijk. Onze haf is net zo breed als dat hij hoog is, tegen de kinderen zeg ik dan ook altijd (beetje pesterige toon), zonde van het vlees om hem een spuitje te geven.........je kunt je het commentaar wel indenken :D

De eerste optie is slager, ik heb daar prettiger ervaring mee dan het inslapen en wachten op Rendac. Maar (ff afkloppen) als hij morgen een fatale koliekaanval krijgt, dan kies ik natuurlijk voor het spuitje.

Bij de dierenarts bouwt hij sowieso spanning op, al blijft hij zich wel gedragen. Zet hem op de trailer, waar je hem ook uitlaadt, hij inspecteert heel vrolijk zijn omgeving en de mensen om hem heen. Met hem ben ik er dan vrijwel zeker van dat die laatste momenten voor hem leuk zijn. Zou het een supergevoelig dier zijn wat sowieso flipt in een vreemde omgeving zou ik waarschijnlijk eerder voor een spuitje gaan.

Dat hij daarna voor consumptie gaat, vind ik persoonlijk ook geen ramp. Dood is dood, je weet/voelt niets meer dus je doet hem niets aan. Zelf eet ik geen paardenvlees, de jongste lust wel een lekker stukje paardenworst maar heeft wel aangekondigd aan de slager te vragen wanneer en hoelang het vlees dan in de schappen ligt :+ , gedurende die tijd wil ze geen paardenworst zien...............

cyrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 16:39

stoffel schreef:
Tuurlijk het is ook helemaal FOUT om te laten zien dat er mensen zijn die wel het beste met slachtvee voor hebben.
Er moet toch minimaal een half dood dier op beestachtige wijze richting slacht huis worden vervoerd, anders deugt de reportage niet

Nee hoor maar je kop in het zand steken door alleen de goede kant van dit gebeuren te bekijken is niet reeel. Er zit ook een keerzijde aan de medaille en dat is een kant waarvan mensen zich juist bewust zouden moeten worden.

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 16:47

jaren geleden heb ik ook eens een paard naar de slager gebracht was er 1 van mijn werk en toen gekeken.
Ik vond het toen een mooie dood en heb er spijt van dat ik het niet gefilmd heb.
Het ging zo snel dat het bijna niet te volgens was met het blote oog.Dus zal deze uitzending zeker opnemen.
Als paard niet gestrest raakt van reizen zal ik hem zeker op deze manier aan zijn eind laten komen