Dood van rodeopaard schokt veel welzijnsorganisaties

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:02

Volgensmij is ze op slag dood hoor.

Ze valt op dr nek en wat die benen doen dat zijn duidelijk stuiptrekkingen.
Als een paard gedood word middels een pin doen ze hetzelfde.

Kan ook zijn dat ze een attaque heeft van de klap, maar ik hoop dat ze direct dood was.

Maakt het niet minder erg, ik vind het ook een barbaarse "sport" (is geen sport te noemen)

kimmiepimmie

Berichten: 566
Geregistreerd: 24-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:02

ja maar met springen is het een ongeluk dan lok je het niet uit! als ik ga rennen en val en breek een been is het een ongeluk als ik expres een band om me boven benen krijg en ga dan rennen dan is het opzet (voorbeeld)

sorry maar zie jij niet in dan dat dit zware dieren mishandeling is net als stieren vechten en noem maar op

Eponastable

Berichten: 3577
Geregistreerd: 29-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:03

Caesar schreef:
Niemand hoeft er mee eens te zijn hoor, het was voor mij een gedachtengang omdat ik een overleden paard in elke willekeurige tak van sport gelijk beoordeel. Dus ook een springpaard wat in concours een been breekt etc. Het is allemaal ontzettend sneu, maar zulke ongelukken gebeuren nu eenmaal.

Dat weet ik, ieder zijn gedacht en eigen mening ;)
Naar mijn eigen mening vind ik rodeo toch nog een tikkeltje gevaarlijker voor de dieren zelf dan iemand in de dressuurwereld.

BeeMed
Berichten: 3030
Geregistreerd: 29-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:03

De organisatie van de Cheyenne Frontier days Rodeo heeft inmiddels besloten foto- en videocamera's te verbieden tijdens dit evenement.

Dit zeg meer dan genoeg lijkt me. Als ze willen voorkomen dat het naar buiten komt geeft denk ik wel aan dat ze zelf toch ook wel door hebben dat dit niet deugt.

Breghje

Berichten: 7662
Geregistreerd: 01-03-07
Woonplaats: In gedachten bij Breghje....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:05

Ceasar:Ben ik aan de ene kant met je eens, idd er zijn ook steeple shases waarbij de paarden over idioot hoge en vaste hindernissen moeten vliegen, en in de ren sport is een 2 jarige uitbrengen ook heel normaal, met 5 gaan ze soms al met pensioen terwijl ze nog niet eens volwassen en uitgegroeid zijn. Maar ligt dat aan onze vervagende moraal of is dat idd de normale gang van zaken en in het welzijn van het dier?

Ik denk zelf het eerste. Omdat "de Mensch" vermaakt dient te worden zal het blijven bestaan, er zullen altijd menschen zijn die dit leuk vinden en totaal geen voeling hebben met dieren. Echter vind ik dan dat degenen die wel voeling hebben met dieren er een grens aan moeten stellen. Want dat bokken is opgewekt, je ziet zelfs de stroomstok nog vallen als de paarden uit de boxen komen. En dáár draait mijn maag van om.

kimmiepimmie

Berichten: 566
Geregistreerd: 24-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:05

juist jij begrijpt het ;)

rommulus

Berichten: 11522
Geregistreerd: 11-12-04
Woonplaats: gooi een emmer leeg volg het water daar woon ik :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:06

trustHim schreef:
verschrikkelijk, ook hoe ze dan die benen vastbinden


de merrie is op dat moment al aan het stuiptrekken
ooit wel eens een dier zien stuiptrekken ??? die kunnen soms anderen nog lelijken verwondingen aan brengen
bv : een hond an nog bijten, een kat je huis openhalen met zijn nagels, een paard iemand dood schoppen

bij stuiptrekkingen zit er veel meer kracht achter dus des te gevaarlijker

die benen worden dus puur voor de veiligheid gebonden

Karin_88

Berichten: 4858
Geregistreerd: 03-05-06
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:07

:n :n :n Ik kan hier niet bij.. :\
Wanneer komt het een keer over daar..?

Arm paard. :(:) Y;(

Eponastable

Berichten: 3577
Geregistreerd: 29-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:08

Breghje schreef:
Ceasar:Ben ik aan de ene kant met je eens, idd er zijn ook steeple shases waarbij de paarden over idioot hoge en vaste hindernissen moeten vliegen, en in de ren sport is een 2 jarige uitbrengen ook heel normaal, met 5 gaan ze soms al met pensioen terwijl ze nog niet eens volwassen en uitgegroeid zijn. Maar ligt dat aan onze vervagende moraal of is dat idd de normale gang van zaken en in het welzijn van het dier?

Ik denk zelf het eerste. Omdat "de Mensch" vermaakt dient te worden zal het blijven bestaan, er zullen altijd menschen zijn die dit leuk vinden en totaal geen voeling hebben met dieren. Echter vind ik dan dat degenen die wel voeling hebben met dieren er een grens aan moeten stellen. Want dat bokken is opgewekt, je ziet zelfs de stroomstok nog vallen als de paarden uit de boxen komen. En dáár draait mijn maag van om.


Ja eigenlijk zijn wij ook foutief bezig... mensen moeten vermaakt worden... kan het niet anders??
net zoals stierengevechten maar dat is een ander onderwerp.
Dit zal niet stoppen zolang wij de ''mens'' hier op kicken.

YildizArabs

Berichten: 3246
Geregistreerd: 10-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:09

Lijkt mij een hele ongelukkige val. Typisch voor de rodeo? Dierenmishandeling? Het paard wordt meteen geholpen, meteen veterinaire hulp. Kijk maar es bij de cross/ eventing, springen en ja, zelfs in de dressuur met die verschrikkelijke rollkur...
Kun je ook leuke filpmjes over maken :roll:

Kendra

Berichten: 8771
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:10

Caesar schreef:
Niemand hoeft er mee eens te zijn hoor, het was voor mij een gedachtengang omdat ik een overleden paard in elke willekeurige tak van sport gelijk beoordeel. Dus ook een springpaard wat in concours een been breekt etc. Het is allemaal ontzettend sneu, maar zulke ongelukken gebeuren nu eenmaal.

Toch klopt jouw redenering niet; in vrijwel alle takken van sport is het de bedoeling samen met je paard iets te bereiken. Bij de rodeo is dat niet zo; er worden zelfs kunstgrepen uitgehaald om het paard zo 'vijandig' mogelijk te laten zijn. Dat lijkt me een essentieel verschil.

Alexx

Berichten: 6048
Geregistreerd: 29-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:11

Arabesk schreef:
Citaat:
De organisatie van de Cheyenne Frontier days Rodeo heeft inmiddels besloten foto- en videocamera's te verbieden tijdens dit evenement.



Ja stel je voor dat iemand misstanden zou filmen en naar buiten brengt }:0 }:0 }:0

Als je dit verbied erken je alleen maar dat je fout zit natuurlijk.
Nare boel weer zeg.

kimmiepimmie

Berichten: 566
Geregistreerd: 24-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:11

ja er gebeuren helaas vreselijke dingen met dieren ik kan er gewoon niet bij als mensen dat doen :(

Breghje

Berichten: 7662
Geregistreerd: 01-03-07
Woonplaats: In gedachten bij Breghje....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:12

yildiz schreef:
Lijkt mij een hele ongelukkige val. Typisch voor de rodeo? Dierenmishandeling? Het paard wordt meteen geholpen, meteen veterinaire hulp. Kijk maar es bij de cross/ eventing, springen en ja, zelfs in de dressuur met die verschrikkelijke rollkur...
Kun je ook leuke filpmjes over maken :roll:

Tuurlijk is het een heel erg ongelukkige val!! Maar hij is opgewekt ter vermaak van de mens!! Wat zou het dier doen als er géén stroomstok in haar achterhand was geduwd? Zou ze dan ook zo spectaculair bokken of zou het dan minder interessant zijn voor sommige zieke figuren aan de kant? En dat er meteen hulp klaarstaat... Zegt mij maar eens te meer dat dit dagelijkse kost is, en dat men zo routineus reageert, dat ze al goed op elkaar zijn ingespeeld.... bleh...

Rapperijder
Berichten: 691
Geregistreerd: 21-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:14

Wat ik zie is een paard dat achteroverklapt na het steigeren (heeft rodeo zeker geen monopolie op!), ongelukkig terecht komt en daarbij haar nek breekt. Er zijn nog wat stuiptrekkingen en daarna sterft het ter plekke. Er komt direct hulp van een dierenarts.

Iedere keer dat een paard steigert en achteroverklapt kan het slecht terecht komen. Dus ik zie niet in wat dit nou met rodeo te maken heeft. Kan tijdens het dressuren thuis in de bak toch ook gebeuren als je paard ergens van schrikt?

Je kan de wedstrijdorganisatie niet verwijten dat ze onvoldoende medische hulp hebben geboden of dat de omgeving niet veilig was. Dit is een ongelukkig ongeval waar niemand veel aan had kunnen doen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110972
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 10:15

Misschien ben ik wel ontzettend blond, maar ik zie bij Strawberry Fudge toch echt geen stroomstokken :?
Wel iemand die de flankriem nog eens extra strak aansnoert wanneer de poort open gaat.

deflin

Berichten: 2252
Geregistreerd: 17-05-07
Woonplaats: dicht bij mijn paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:15

jeetje die ene bonte die kon al maar amper lopen toen die de ring in kwam. Verschrikkelijk, heb er geen woorden voor.
En arme beessie ligt er al dood te gaan knopen ze haar benen ook nog vast.
Die man moeten ze vast knopen, echt de mens is de verschrikkelijkste wezen dat hier op aarde rondloopt.

Caesar
Berichten: 9320
Geregistreerd: 20-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:16

@Breghje, dat ligt aan onze vervagende moraal. Omdat mensen die tak van sport "normaler" vinden, worden dergelijke fatale ongevallen ook heel anders benaderd als dit geval. Feit blijft dat het een ongelukkige val is, en dat het paard niet is overleden aan dierenmishandeling e.d.

@Kendra, in dat opzicht ben ik het met je eens. Maar is een paard het ook met je eens? En zijn bitten in die zin dan ook geen middel om een paard optimaal in de gewenste houding te laten lopen? Ik bedoel.. als je zover gaat kijken, dan is overal wel wat op te zeggen.

@Deflin: uberhaupt weleens in levende lijve een dier op slag dood zien gaan? Stuiptrekt altijd.

SophievdV
Berichten: 14762
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:19

Zodra de merrie neerkomt en haar hoofd een tikje naar achteren brengt zie je het hele lijf verkrampen en dan volgen de stuiptrekkingen. Ik verwacht dat de merrie op slag door was en anders razendsnel.

Dit soort ongelukken komen inderdaad niet alleen bij rodeo voor, maar feit blijft wel dat met al die bokkesprongen en heftige bewegingen de kans op zoiets afschuwelijks bij rodeo groter is. Althans, die indruk heb ik toch.

Alexx

Berichten: 6048
Geregistreerd: 29-02-04

Re: Dood van rodeopaard schokt veel welzijnsorganisaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:22

het ziet er inderdaad uit alsof ze direct dood was. Anders was dat gespartel wel heftiger geweest inderdaad.

Eponastable

Berichten: 3577
Geregistreerd: 29-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:23

Ze leek mij toch niet op slag dood... of haar longen stuiptrekken ook nog?
Ik ga het nog eens bekijken.
Laatst bijgewerkt door Eponastable op 29-07-09 10:23, in het totaal 1 keer bewerkt

SophievdV
Berichten: 14762
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:23

Eponastable schreef:
Ze leek mij toch niet op slag dood... of haar longen stuiptrekken ook nog?


Haar longen..? :?

Breghje

Berichten: 7662
Geregistreerd: 01-03-07
Woonplaats: In gedachten bij Breghje....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:25

Cayenne schreef:
Misschien ben ik wel ontzettend blond, maar ik zie bij Strawberry Fudge toch echt geen stroomstokken :?
Wel iemand die de flankriem nog eens extra strak aansnoert wanneer de poort open gaat.

Als je heel goed kijkt, zie je een lange stok vallen net voor ze de poort uitgaat, aan de rechterkant. Dat en de uitgestrekte arm van een persoon achter de box..

guenivere
Berichten: 1950
Geregistreerd: 01-12-06
Woonplaats: Hijum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:25

En dit noemen ze sport?? Bah word er misselijk van!! Jammer dat die man er zonder kleerscheuren vanaf is gekomen :(

Eponastable

Berichten: 3577
Geregistreerd: 29-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:26

Pletje123 schreef:
Eponastable schreef:
Ze leek mij toch niet op slag dood... of haar longen stuiptrekken ook nog?


Haar longen..? :?

ik dacht dat ik haar neusgaten nog zag bewegen, ben het aan het nakijken... misschien heb ik dat wel gedroomd ;)

vanaf 1m40 zie ik de neusgaten nog gaan en op die ambulance een bloedplek in de nek, ik vermoed dat ze haar snel hebben ingeslapen maar ja wat maakt het uit...
Laatst bijgewerkt door Eponastable op 29-07-09 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt