Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Cowgirl schreef:Jammer dat iedereen begint "dit wist ik al".
Maar vergeet niet dat er nog genoeg mensen zijn die er geen kaas van gegeten hebben en rustig 2x per dag een plak hooi geven en 3x per dag bix.
Hopelijk plaatst men ook eens wat vaker dit soort onderzoeken in tijdschriften zodat we ook de mensen kunnen bereiken die dit nog niet wisten. Voor mij was het vroeger ook heel normaal om 2x per dag te voeren. Inmiddels weet ik wel anders.
Pieder schreef:Tja, mijn waarheid iig! Maar je wil toch niet weten hoe meewarig ik vaak word aangekeken als ik mensen vertel dat mijn paarden de hele dag op de wei staan en vervolgens op stal ook nog eens hooi naar behoefte krijgen! Dat is zoooo "not done" voor een sportpaard in de ogen van velen.....
SaintAissa schreef:Nou dit is in ieder geval een begin.
Nu vraag ik mij alleen af waarom jullie allemaal die biks "afschieten".
Biks is en blijft voor een paard heel licht verteerbaar, in tegenstelling tot granen. En dan heb ik het nog niet over gevitamineerde musli's. Die zijn er enkel en alleen voor het psychologische aspect van de mens.
Een paard neemt namelijk slechts 40% op van oraal toegediende supplementen. Daarbij wordt muesli in het productieproces verhit, waardoor meer dan de helft van de toevoegingen zijn werking sowieso al verliest en slechts de lever zwaar belast.
Mijn renpaarden doen het prima op hooi, 2 delen biks, 1 deel haver en 1 deel spelt. Bij mij komt er NOOIT nog een gevitamineerde brok of muesli in huis.
Zou tijd worden dat de gemiddelde paardenhouder dat ook eens gaat begrijpen en zijn dieren niet langer vol stopt met onnodige rommel.
Arabesk schreef:Jannepauli schreef:Ik sluit me aan bij de verzuchting van Niels... en merk op dat het door Arabesk geplaatste bericht er weer één is uit een trommeltje met de koekjes van eigen deeg.
Bedankt voor je niet onderbouwde persoonlijke aanval.
Het kost behoorlijk wat moeite om een tekst te vertalen, er zit best wat tijd in.
Citaat:De kern-zin van het onderzoek is dat er eigenlijk een apparaat uitgevonden zou moeten worden waarmee met bepaalde tijdsintervallen kleine hoeveelheden biks (grains) gegeven zou kunnen worden verspreid over de dag. Daarmee zou een meer natuurlijk voedingspatroon bereikt worden wat dan mogelijk bepaald stereotiep gedrag ( weven, kribbebijten etc.) zou kunnen voorkomen.
Jannepauli schreef:De kern-zin van het onderzoek is dat er eigenlijk een apparaat uitgevonden zou moeten worden waarmee met bepaalde tijdsintervallen kleine hoeveelheden biks (grains) gegeven zou kunnen worden verspreid over de dag. Daarmee zou een meer natuurlijk voedingspatroon bereikt worden wat dan mogelijk bepaald stereotiep gedrag ( weven, kribbebijten etc.) zou kunnen voorkomen.