Link tussen gedrag en voeding bij paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 08:13

Mijn opa wist ook al dat zijn boerenpaard gekker deed van haver dan van hooi. Echt nieuws is dit niet...
Wel goed dat er nu wetenschappelijk onderzoek naar gebeurt.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 08:15

Cowgirl schreef:
Jammer dat iedereen begint "dit wist ik al".

Maar vergeet niet dat er nog genoeg mensen zijn die er geen kaas van gegeten hebben en rustig 2x per dag een plak hooi geven en 3x per dag bix.

Hopelijk plaatst men ook eens wat vaker dit soort onderzoeken in tijdschriften zodat we ook de mensen kunnen bereiken die dit nog niet wisten. Voor mij was het vroeger ook heel normaal om 2x per dag te voeren. Inmiddels weet ik wel anders.

Sommige mensen willen het niet weten, want ik heb al vaker dit soort stukken in bit enzo gelezen.
Een zak brokken kun je beter opslaan dan hooi en er is ten alle tijden aan te komen (niet seizoensgebonden)
Hooi moet immers goed en zo goedkoop mogelijk ingekocht worden.
Ik had hier laatst nog een toppic over gestart dat er nog veel stallen zijn die 1 x daags hooi en 3x daags brokken, aanbieden.
En deze stallen hebben en krijgen ook nog steeds klanten.
Ik vind het ook raar ik zou niet op een stal willen staan die zowiezo al meer krachtvoer voert dan hooi.

Insider

Re: Link tussen gedrag en voeding bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 08:39

Goh wat een nieuws weer het lijkt wel of sommige onderzoeken elke 5-10 jaar herhaald worden.

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 08:40

Tja, mijn waarheid iig! Maar je wil toch niet weten hoe meewarig ik vaak word aangekeken als ik mensen vertel dat mijn paarden de hele dag op de wei staan en vervolgens op stal ook nog eens hooi naar behoefte krijgen! Dat is zoooo "not done" voor een sportpaard in de ogen van velen.....

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 08:59

Pieder schreef:
Tja, mijn waarheid iig! Maar je wil toch niet weten hoe meewarig ik vaak word aangekeken als ik mensen vertel dat mijn paarden de hele dag op de wei staan en vervolgens op stal ook nog eens hooi naar behoefte krijgen! Dat is zoooo "not done" voor een sportpaard in de ogen van velen.....

Yep, daar krijgen ze toch een grasbuik van, of, daar worden ze lui van de hele dag in de wei staan.
Dat zijn ook reacties die ik vaak krijg.
Mijn paarden lopen ook gewoon in de sport en zeker niet onverdienstelijk. Bovendien heb ik vrijwel nooit last van beenblessures!

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 09:07

Ik vind het goed dat dit soort dingen onderzocht worden en vervolgens gepuliceerd. Misschien dat de ogen van sommige paardenhouders dan open gaan.
Er zijn er inderdaad nog heel veel die twee plakjes hooi per dag geven aangevuld met kilo's biks.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 09:14

Tja, voor velen onder ons misschien niks nieuws maar voor heel veel anderen misschien wel een eye opener. Mijn paarden krijgen al jaren vrijwel onbeperkt hooi, veel lucerne en een heel beperkte gift gemengd graan. Dus geen fabrieksvoer!

Te vaak lees je nog dat paarden 2 x per dag biks krijgen; liefst nog 2 kg of meer per keer en 2 keer per dag een plak hooi :( . En op de stalbodem ligt zaagsel: anders eten ze de stal leeg en in het weiland mogen ze hooguit een uurtje ( met beenbeschermers), anders krijgen ze een "grasbuik", maar alleen als het niet regent ( lees; gaat regenen) / sneeuwt/ waait/ te warm, etc. is ;)
En de eigenaren het maar raar vinden dat hun paarden sjagrijnig en prikkelbaar zijn, weven, luchtzuigen etc. en ook nog eens niet "lekker" lopen onder het zadel! 8-)

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 09:20

Kijk eens aan!!
Heb toch weer mijn gelijk gehaald!!

Mijn vriend is het er niet helemaal mee eens dat ze bij mij 24/7 buiten staan lekker in het gras en s'ochtends en s'avonds een handje brok met lucerne krijgen. Omdat een "sportpaard" niet te dik moet worden en zijn conditie moet behouden.

Maar ja doe het toch want ik voel me er goed bij, ik vindt dat paarden niet de meeste tijd op stal horen te staan maar heerlijk in de regen/zon/sneeuw buiten moeten. ter vergelijking : "laat een kind de hele dagen binnen spelen lekker voor de kachel, wanneer deze dan naar buiten zou gaan om te spelen wordt t íe ziek omdat het kind geen weerstand heeft opgebouwd)

En moet ook eerlijk zeggen, bij alle vier mij paarden heb ik nog nooit problemen mee gehad, nog nooit koliek ( deze klop ik wel even heel hard op mijn tafel af) en natuurlijk geen stalbenen :Y) en mijn oudste kwpner is nu 31 :D

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 09:35

waarom zie je hier zo vaak, "dat wist ik wel"? Omdat mensen die een topic als dit interessant vinden echt begaan zijn met het welzijn van hun paard. Mensen die alleen uit zijn op prestaties en handel in paarden, hechten weinig belang aan het morele welzijn van een paard en kiezen voor gemak, 24/7 op stal. handig toch ;(
Hoe kan weidegang (rondslenteren en knabbelen) slecht zijn voor de conditie van een paard? Volgens mij krijg je van boxrust alleen maar stijve spieren. Maar ja, wie ben ik?

En over het voer nog maar te zwijgen, ik heb geleerd met schade en schande en nog steeds bezig (het verschil tussen gevoel en verstand verzoenen lukt me nog niet steeds)

SaintAissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 09:48

Nou dit is in ieder geval een begin.
Nu vraag ik mij alleen af waarom jullie allemaal die biks "afschieten".

Biks is en blijft voor een paard heel licht verteerbaar, in tegenstelling tot granen. En dan heb ik het nog niet over gevitamineerde musli's. Die zijn er enkel en alleen voor het psychologische aspect van de mens.

Een paard neemt namelijk slechts 40% op van oraal toegediende supplementen. Daarbij wordt muesli in het productieproces verhit, waardoor meer dan de helft van de toevoegingen zijn werking sowieso al verliest en slechts de lever zwaar belast.

Mijn renpaarden doen het prima op hooi, 2 delen biks, 1 deel haver en 1 deel spelt. Bij mij komt er NOOIT nog een gevitamineerde brok of muesli in huis.

Zou tijd worden dat de gemiddelde paardenhouder dat ook eens gaat begrijpen en zijn dieren niet langer vol stopt met onnodige rommel.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 09:51

neeee toch! :+

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 10:12

mijn voormalige buren, een zekere bekende klokkenluider die ook een stapel dravers heeft, voerde heel weinig ruwvoer en veel biks, die arme beesten stonden met hazewindhond modelletjes

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:56

SaintAissa schreef:
Nou dit is in ieder geval een begin.
Nu vraag ik mij alleen af waarom jullie allemaal die biks "afschieten".

Biks is en blijft voor een paard heel licht verteerbaar, in tegenstelling tot granen. En dan heb ik het nog niet over gevitamineerde musli's. Die zijn er enkel en alleen voor het psychologische aspect van de mens.

Een paard neemt namelijk slechts 40% op van oraal toegediende supplementen. Daarbij wordt muesli in het productieproces verhit, waardoor meer dan de helft van de toevoegingen zijn werking sowieso al verliest en slechts de lever zwaar belast.

Mijn renpaarden doen het prima op hooi, 2 delen biks, 1 deel haver en 1 deel spelt. Bij mij komt er NOOIT nog een gevitamineerde brok of muesli in huis.

Zou tijd worden dat de gemiddelde paardenhouder dat ook eens gaat begrijpen en zijn dieren niet langer vol stopt met onnodige rommel.

biks=gemalen granen.....alleen in een brokje geperst met wat plaksel...
het maag/darmgestel van een paard is niet gemaakt om dit soort voer te verteren,geen granen en geen biks....het feit dat het oms jaren goed gaat wil nog absoluut niet zeggen dat het goed is....(zegt mijn da)

Het maag/darmgestel van een paard is geschikt om vezels te verteren....fibers....en vraag je meer energie zijn vetten een goede caloriebron.
Daar komt ook nog bij dat 80% van de koliek gevallen door de eigenaar komt,dus grotendeels door het voeren
(even de zandkolieken en wormbesmettingen niet meegetelt...die komen trouwens ook door de eigenaar.)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 11:17

Arabesk schreef:
Jannepauli schreef:
Ik sluit me aan bij de verzuchting van Niels... en merk op dat het door Arabesk geplaatste bericht er weer één is uit een trommeltje met de koekjes van eigen deeg.

Bedankt voor je niet onderbouwde persoonlijke aanval.

Het kost behoorlijk wat moeite om een tekst te vertalen, er zit best wat tijd in.

Ik wil mijn kritiek best onderbouwen Arabesk!

Het is natuurlijk in je te prijzen dat je de moeite neemt om een artikel te vertalen voor hen die het Engels niet machtig zijn. Maar wat niet akkoord is, is dat je in je vertaling zaken weglaat en de brontekst naar eigen overtuiging ( vandaar het 'koekje van eigen deeg') interpreteert. Kennelijk neemt niemand de moeite om de oorspronkelijke tekst er bij te nemen want in tegenstelling tot jouw kruistocht tegen "biks", gaat dit artikel niet over het voeren van hooi contra biks, maar over de tijdsintervallen bij het voeren. De strekking van het onderzoek geeft aan dat de wijze van voeren zoals dat op veel stallen gebeurd wel eens een oorzaak van bepaalde problemen kan zijn: dus twee of drie maal daags een grote portie, in vergelijking met het telkens kleine porties hooi/biks voeren, wat beter aansluit bij de natuurlijke voedselopname van een paard dat in de vrije natuur loopt. Met kleine hapjes, kleine hoeveelheden naar binnen werken.
De kern-zin van het onderzoek is dat er eigenlijk een apparaat uitgevonden zou moeten worden waarmee met bepaalde tijdsintervallen kleine hoeveelheden biks (grains) gegeven zou kunnen worden verspreid over de dag. Daarmee zou een meer natuurlijk voedingspatroon bereikt worden wat dan mogelijk bepaald stereotiep gedrag ( weven, kribbebijten etc.) zou kunnen voorkomen.

Het verhaal heeft dus een geheel andere strekking en getuige de reacties ben je er wel in geslaagd deze te verdoezelen. Als een artikel dan ook nog eens als 'voorpagina nieuws' gepresenteerd wordt, dan bespeur ik jouw tendens om feiten naar eigen geloof te verdraaien. Dat mag hoor, als jij van iets overtuigd bent, mag je roepen wat je wilt. Zolang je maar niet ter ondersteuning van je overtuiging feiten weglaat of, erger nog, manipuleert en daarmee de goegemeente onjuiste informatie verstrekt. Dan kun je er donder op zeggen dat je kritiek krijgt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 11:39

jannepauli.....natuurljk voedingspatroon kleine hoeveelheden graan of biks?
Een paard in de natuur is nog nooit graan of biks tegen gekomen.

edit:weven en kribbijten komen in de eerste instantie door geen sociale contacten in de jeugd....en door van paarden een batterij-paard te maken in een hokje van 3x3....daar helpt zelfs onbeperkt ruwvoer niet tegen.

Ieder paard zou onbeperkt ruwvoer moeten hebben,en de dikkers gewoon meerdere keren per dag kleinere porties zodat de maag en darmen steeds gevuld zijn.Dit ook ter voorkoming van maagzweren....
En een paard zou gewoon overdag buiten moeten lopen...of in een paddock met hooi of op een weiland.
Dat weet iedereen....alleen staan er toch nog heel veel paarden op stal,op een houtje te bijten en zich te vervelen.

Iedereen weet hoe het zou moeten.....maar toch...
Laatst bijgewerkt door geerke op 29-07-09 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 11:40

Ai Arabesk..onjuiste informatie verstrekken oftewel halve verhalen in jouw eigen straatje vertellen vind ik toch wel errug kwalijk. Haalt je geloofwaardheid voor mij aardig onderuit.

Dan Jannepauli, verhaal is stuk helderder.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 11:43

Wat is er precies mis met bietenpulp of kokos schilfers?

Er zijn veel meningen over paarden en hun voer, maar één ding weten de meeste mensen wel. Paarden hebben meer behoefte aan ruwvoer dan velen blijken te onderkennen.
Het onbeperkt aanbieden van ruwvoer in combinatie met een bix kan nadelige gevolgen hebben. De paarden op stal, en ja er staan nu eenmaal veel paarden in stallen, kunnen door de verveling 'overeten'. Om dat te voorkomen is het gemakkelijk die mensen te veroordelen en zeggen dat ze het helemaal verkeerd doen.
Daar ga ik altijd en beetje van steigeren.

Het venijn heen en weer is geeft mensen een akelig gevoel en het paard wordt er ook niet veel beter van. Het is ook maar de vraag of het allemaal zo verkeerd is, want vele paarden zijn best tevreden in hun stal met op gezette tijden voeding.

Terug naar bietenpulp en kokos 'afval'.

Prima voeding voor paarden, ruw voer en dat is waar een paardenmaag behoefte aan heeft, aan 'bezig zijn'. We hebben veel kunnen beïnvloeden, alleen het spijsverteringsstelsel van paarden nog altrijd niet.
Ruw voer is belangrijk, maar een beetje vitamines hebben ze ook wel nodig.
Wat ik zou willen zeggen is dat ik zo moe word van het enorme venijn over en weer en de vele licht gekleurde visies over paarden. De vergelijking met paarden in het wild begrijp ik steeds minder, en ik hoop voor de meeste paarden dat hun mensen daar ook wat genuanceerer over zouden gaan nadenken.

Doe gewoon nuchter, denk nuchter hollands na en je zal zien dat met plezier en liefde voor de paarden, mogelijk ook mensen wat liever tegen elkaar doen. Ik heb de indruk dat dit veel paarden zou helpen, zo zouden mensen samen kunnen kijken naar het individuele paard en de mens.

Net zoals dit artikel een heel goed artikel is, boeiend en informatief voor velen.
Er is nog veel werk te doen, en samen gaat gemakkelijker dan tegen.

(tikfoutjes verbeterd)
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 29-07-09 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 11:45

ik heb ook het origineel niet gelezen, maar of het nu gaat over ruwvoer of krachtvoer. 't is zowieso beter voor een paard dat het meermaals per dag een portie voer aangeboden krijgt ipv 1 of 2x een grote berg, want dan hebben ze op ene uurtje alles binnen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 11:48

OKHannes schreef:
Ai Arabesk..onjuiste informatie verstrekken oftewel halve verhalen in jouw eigen straatje vertellen vind ik toch wel errug kwalijk. Haalt je geloofwaardheid voor mij aardig onderuit.

Dan Jannepauli, verhaal is stuk helderder.

wat is dan de onjuiste informatie?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 12:07

Citaat:
De kern-zin van het onderzoek is dat er eigenlijk een apparaat uitgevonden zou moeten worden waarmee met bepaalde tijdsintervallen kleine hoeveelheden biks (grains) gegeven zou kunnen worden verspreid over de dag. Daarmee zou een meer natuurlijk voedingspatroon bereikt worden wat dan mogelijk bepaald stereotiep gedrag ( weven, kribbebijten etc.) zou kunnen voorkomen.

Die apparaten bestaan; voer en hooi automaten. Wij werken zelf met voerautomaten, de paarden krjgen hun granen verdeeld over 6 porties per dag; tussen de 100 en 200 gram per keer.
Ook voor hooi zijn dergelijke apparaten in de handel, die geven tot 12 x per dag een plak hooi.
Allebei, in mijn ogen, ideaal. Paarden krijgen regelmatig kleine, goed verteerbare porties, rendement van voeropname wordt daardoor veel hoger ( minder voer!), paarden zijn de hele dag bezig, als de eigenaar werkt worden de paarden toch op gezette tijden gevoerd.
In de actief stallen wordt een dergelijk systeem natuurlijk toegepast, al ben ik tegen het chippen daarvoor.

Jammer genoeg gaan veel mensen uit hun dak als je het over voerautomaten hebt; je zou dan geen contact meer met je paard hebben e.d.
Voor mensen die de hele dag thuis zijn is het misschien te doen om 6 tot 12 x per dag ( ook 's nachts; onze paarden krijgen om ca. 23.00 uur hun laatste hooi en om ca. 02.00 uur een protie granen) hun paarden te voeren. Wij vinden het ideaal, de paarden ook!

Bijv: http://www.stablegrazer.com/ Dit is overigens wel een duur voorbeeld, ze zijn er ook veel goedkoper : http://www.mkfreetimefeeder.com/gallery.html
http://www.boheije.nl/paarden.html , voor biks/ granen en goed betaalbaar en verkrigbaar in Nederland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 12:14

Ach, ik denk toch dat we Arabesk niet echt objectief kunnen noemen. Volgens mij is het de taak van de nieuwsredactie om te zorgen dat er enkel objectieve/informatieve stukken zijn.

gr [***]

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 12:17

objectief of niet....arabesk heeft gelijk....een paard is niet gemaakt om fastfood te verteren....als je daar een beetje logisch over na denkt kom je tot die conclusie lijkt mij...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 12:19

Niet gemaakt, maar ze kunnen het prima hebben. Als ik mijn paard van het krachtvoer haal, dan heeft ie nooit genoeg energie om intensief te trainen. Ik heb een prima muesli waar mijn paarden het prima op doen :)

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 12:21

Voor mij toch ook heel bekend. Veel ruwvoer en ook ik voer liever granen dan biks. Is me vanuit Amerika ook herhaaldelijk aangeraden voor Quarters ed. Bij ons op stal krijgen de paarden over 4 x per dag het eten verdeeld en er is weidegang voor een aantal uren.
Ik ben in de "gelukkige" omstandigheid dat mijn paard niet langer buiten wil en al helemaal niet met een ander paard samen. Hij vecht zich dood dan. Tsja, waar maak je een paard gelukkig mee dan?
Met een halve dag naar buiten en op stal genoeg ruwvoer. Hij ziet er goed en gelukkig uit iig.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 12:26

Laat ik nu ook eens de brontekst hebben gelezen :D
Jannepauli schreef:

En dit is een conclusie die jij trekt jannepauli, maar die nergens in het oorspronkelijke artikel wordt getrokken.
Want de onderzoekers vinden (imo terecht) dat er meer onderzoek moet worden gedaan voordat een dergelijke conclusie kan worden getrokken.