Paard sterft na trektocht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 16:25

28 mensen in een wagen met luchtbanden getrokken door twee paarden lijkt me eigenlijk niet eens zo heel apart.
Als een wagen eenmaal op gang is dan valt het trekken ook wel mee, tenzij de omgeving erg heuvelachtig is.
De paarden zien er goed verzorgd uit. In alle ziekenhuizen gaan jonge en oude mensen dood aan allerlei vreselijke dingen.
Daar wordt nooit zo'n drukte over gemaakt als over een stervend paard wat op Bokt wordt getoond.
Voordat iedereen over deze ongetwijfeld ook hardwerkende man heenvalt, zou misschien overwogen
kunnen worden dat een paard net als een jong mens maar zo kan sterven door een aangeboren defect in het lichaam.

Echt weer Bokt meteen dat hysterische commentaar :(:)

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 16:25

o jee durf na t lezen van de tekst het filmpje niet eens aan te klikken, trietst, maar vind dat wij als betalende luie toeristen dit soort dingen zelf ind e hand werken, arm paardje |(

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 16:27

Leonora schreef:
28 mensen in een wagen met luchtbanden getrokken door twee paarden lijkt me eigenlijk niet eens zo heel apart.
Als een wagen eenmaal op gang is dan valt het trekken ook wel mee, tenzij de omgeving erg heuvelachtig is.
De paarden zien er goed verzorgd uit. In alle ziekenhuizen gaan jonge en oude mensen dood aan allerlei vreselijke dingen.
Daar wordt nooit zo'n drukte over gemaakt als over een stervend paard wat op Bokt wordt getoond.
Voordat iedereen over deze ongetwijfeld ook hardwerkende man heenvalt, zou misschien overwogen
kunnen worden dat een paard net als een jong mens maar zo kan sterven door een aangeboren defect in het lichaam.

Ben ik het wel een beetje mee eens. Wie zegt dat dit niet echt een hartstilstand was? :o

luca_sun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 16:28

Afschuwelijk zeg!

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 16:28

Wie zegt van wel? En daarbij waarom komt er dan geen da?
Dat kan je deze man iig wel kwalijk nemen! Paard heeft daar meer dan 2 uur gelegen hé

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 16:29

Idd leonora!!

Ik heb het filmpje gezien, paard ziet er gewoon goed uit!

Wel zielig maar goed, ik heb ook een kern gezond paard dood zien gaan in een Z parcour had een scheuring in zijn hoofdader, naar zijn maag.

Likemaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 16:29

Deze beul moet gestraft worden dit kan toch niet als ik hem voorbij zal zien komen dan zou ik hem doodschieten.. Bij wijze van spreken wat een klootzak dat doe je je paard toch niet aan!!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 16:30

Ik vind het ook een beetje boktcultuurhysterie. We waren er niet bij dus hebben in mijn ogen ook geen recht om deze mensen te veroordelen. Als de man fout is zijn de toeristen net zo fout. Zij zijn toch met zijn allen op de kar gaan zitten. Ik zie een goeddoorvoed paard en een toch wel radeloze begeleider. Dus geen koelbloedige schoppende beul

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 16:32

ik heb een paard nog nooit zo zien hijgen echt vreselijk

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 16:33

Vind de reacties nogal heftig en licht overtrokken hier endaar. Ten eerste is er volgens mij niet vastgesteld wat het dier geveld heeft. Ten tweede zie ik 2 op het oog gezonde wel doorvoede dieren. Ten derde zie ik de eigenaar ook met een mobieltje lopen dus wie zegt dat hij geen d.a. aan bellen was daar? Er is maar een kort moment film dus misschien dat er daarna wel een d.a. was. ten vierde het is in polen en daar ligt het misschien weer heel anders hoe met dieren wordt omgegaan, het zal voor deze man ook echt wel een flinke slag zijn als hij hiermee zijn brood moest verdienen.

Nogmaals er zijn koetspaarden die het veel en veel slechter hebben. Natuurlijk is het niet goed wat er gebeurd is maar mensen zie het wel een beetje in perspectief

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 16:33

In Polen is een en ander nog niet zo goed geregeld als hier,
wie weet hoe lang die begeleider op de DA heeft moeten wachten.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 16:34

Appelflapje schreef:
Leonora schreef:

Ben ik het wel een beetje mee eens. Wie zegt dat dit niet echt een hartstilstand was? :o
Mee eens.

Waarom geen DA erbij? Mssn omdat niet in elk land de mensen zoveel geven om hun paarden als wij Nederlanders en Belgen. Heel wat mensen hier zorgen beter voor hun paarden dan voor zichzelf en/of medemensen. En daar is niets mis mee hoor, maar soms gaan paarden/mensen/dieren gewoon dood... Mssn was er een DA gebeld, maar het is niet omdat hier een heel resum DA's in de rij staat, dat dat in Polen ook zo hoeft te zijn. Mssn woont de eerste de beste wel mijlenver van de pampas waarin ze op stap waren. Als ik hier in de heide met mijn pony zo kom te staan, denk ik niet dat er binnen de 10 minuten ééntje staat... Nu heb ik geen idee van de situatie in Polen, maar ik denk maar even luidop. :)

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 16:36

vind het wel hééél zielig voor 't paard :(:) Natuurlijk Leonora, dat mensen sterven is ook heel erg, maar stel dat het inderdaad geen hartstilstand was. Dan is het paard waarschijnlijk gestorven door die man. En dat noem ik ziek. Want dan heeft hij de dood op zich geweten..

Leonora

Al die vuurspuwende penny's zijn uiteraard al jaren trouw donateur van Brooke Hospital.
In het blad daarvan daar zie je echt de meest zielige paarden en ezels, die kun je absoluut
niet vergelijken met die twee paarden voor die wagen!

AaronYve

En in nederland (bokt) maar zeuren dat je niet paard waardig bent als je geen dure operatie kan betalen maar in polen is het geen probleem als er niet eens een da komt......
raar

Nell_

aah arm paard! :(:) Zielig om hem zo te zien doodgaan!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 16:37

De koetsier zorgt niet voor schaduw, en ook niet voor water om het dier af te koelen. Hartstilstand na twee uur zo liggen lijkt me idd een gevolg van oververhitting, en niet echt plotseling hartfalen. Als er correct was ingegrepen was dit niet nodig geweest.
Heel sneu van het paard...

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 16:37

AaronYve schreef:
En in nederland (bokt) maar zeuren dat je niet paard waardig bent als je geen dure operatie kan betalen maar in polen is het geen probleem als er niet eens een da komt......
raar

wie zegt dat er geen d.a. is geweest dan, staat nergens

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 16:38

Zo lag mijn paard er ook bij de laatste uren voordat hij ingeslapen in, verdraaide darm / koliek. Ze geven op een gegeven moment gewoon op. Ook mijn paard schopte niet naar zijn buik etc. Die hitte zal ook niet echt bevordelijk geweest zijn..het KAN natuurlijk vemoeidheid zijn, maar aan de manier hoe hij zijn voorbeen beweegt als hij ligt lijkt het of hij ergens pijn heeft gehad. Sommige dieren tonen dat nou eenmaal minder dan andere. en geven zich voor hun baas tot ze letterlijk niet meer kunnen.

edit: een hartstilstand is over het algemeen snel gebeurt dat duurt geen 2 uur
Laatst bijgewerkt door vencedor op 27-07-09 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

kadansjee

Het ergste van alles vind ik nog dat die f*cking domme toeristen erom heen staan te kijken en gewoon niks doen!!!
Deze mensen horen beter te weten en hebben de middelen om het paard eventueel te helpen...
De man van wie het paard is, bij hem hangt het er vanaf of hij eten heeft of niet.... en ik vind eerlijk gezegd dat hij nog niet eens zo heel erg hard met het paard omgaat, hij probeert het paard omhoog te krijgen en veegt hem nog met een doek maar hij slaat of trapt hem niet...

Die toeristen moeten zich meer schamen!!!!!!!

Francis

Iedereen scheld op de eigenaar - en terecht als de dood van het dier inderdaad z'n schuld is - maar ik hoor niemand over de toeristen! Welke randdebiel stapt - voor de lol en zijn gemak! - in een kar waar al veel te veel mensen in zitten?!
Dit soort dingen is altijd nog een kwestie van vraag en aanbod en deze mensen springen daar alleen maar op in. Net als in andere arme landen gaat het hier vaak om de onderste lagen van de bevolking en als de man een extra snee brood kan verdienen door wat meer mensen dan het toegestane maximum op z'n kar te laden, dan zal hij dat niet nalaten. Maar de toeristen betalen voor dit soort marteling van paarden. Zij stappen op die kar en zijn de bedonderd om te lopen of even op de volgende rit te wachten, óf een paar eurocent meer te betalen voor een ritje. Want als deze man een fatsoenlijke prijs per persoon beurt voor een rit, hoeft hij ook niet het dubbele aantal mensen op een kar te zetten om toch aan z'n brood te komen.
Ik vind deze toeristen minstens net zo schuldig, zo niet schuldiger, aan de lijdensweg van deze dieren.
Laatst bijgewerkt door Francis op 27-07-09 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Cecille

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 16:39

Ik ben het daar ook mee eens, eerst de daadwerkelijke oorzaak en dan ero reageren, het enige wat ik niet begrijp is als er 28 mensen waren dat niet eentje de man ging helpen maar iedereen stond erbij en keek ernaar, ze hadden allemaal vast wel iets van water bij dat je hem kon koelen, of helpen in iedergeval en dat vind ik nou vreselijk

help dan in vredensnaam ......

R.I.P

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 16:39

idd kadansjee maar hoeveel zullen die toeristen van paarden weten? Mij viel ook al op dat de man wel degelijk RESPECTVOL met zijn dier omgaat en niet slaat, schopt of trekt

Jammer dat bokt gelijk weer aan speculeren gaat

Frats

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 16:40

Iedereen staat erbij en kijkt er naar!!!! :(

Iemand had toch een veearts kunnen bellen!!
De toeristen hebben geld anders gaan ze niet op vakantie

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 16:42

Hij ziet er inderdaad goed verzorgt uit. Paardje ernaast staat ook gewoon op zijn gemakje ernaast en lijkt helemaal niet zo moe over te komen!
Duwen en trekken aan het liggende paard valt wel mee, hij wil hem alleen een aanmoediging geven zodat het paard gaat staan.

Tja als deze filmpjes op bokt komen is er altijd gelijk een hoop gedoe..
Misschien heeft het paardje inderdaad iets aan zijn hart gehad!
Laatst bijgewerkt door haflingertje op 27-07-09 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt