Anky laat haar paarden vaccineren tegen West-Nijlvirus

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 13:20

Waarom enten bij fokpaarden die nooit van huis gaan en waar geen vreemde paarden bij op stal komen.

Er staat:
vooral van paarden die deelnemen aan internationale wedstrijden of in het buitenland komen.
Dus om nu alles maar te enten lijkt me wat overdreven.

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 13:20

Tot op zekere hoogte deel ik de mening van Ranna. Er zijn absoluut wetenschappelijke onderzoeken bekend die aantonen dat vaccinaties niet zonder risico's zijn. Dat wil niet zeggen dat iedereen nu maar meteen de injectiespuit aan de kant moet gooien, maar ik zou wel willen pleiten voor een bewustzijn van de risico's en het in sommige gevallen onnodig vaccineren kritisch te bezien. Het is een duidelijke zaak dat pharmaceutische bedrijven zich eerder zullen beroepen op de voordelen dan op de nadelen - de consument moet zich goed informeren en de risico's afwegen. Ik denk overigens dat het goed is om in dit verband te wijzen op het feit dat het niet alleen de virussen zijn die risico's opleveren, maar de draagstoffen van het injectiemiddel.

elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 13:21

Als ik de mogelijkheid heb om preventief te kunnen enten, zou ik dat altijd doen. Ik wil mezelf niet achteraf voor de kop moeten slaan met de woorden: Had ik maar.

Ik ben naar Indonesië geweest vorig jaar en heb heel braaf alle entingen gehad hiervoor. Ik was er nog geen 2 dagen, was doodziek, heb aan het infus gelegen en had verschrikkelijk hoge koorts. Maanden na mijn vakantie had ik nog last van mijn darmen als ik pittig gekruid voedsel at of bepaalde soorten vlees, extreem vermoeiheid, snel ziek, heb nog zeker 3 maanden aan de medicijnen gezeten. Als ik niet geënt had, had ik dit waarschijnlijk niet kunnen tikken of nog altijd zwaar onder de medicijnen gezeten.

Bij enten heb je niet de zekerheid dat je paard niet geraakt kan worden, dan kan altijd bij een heftige reactie. Maar stel dat, dan zal het in ieder geval beter te behandelen zijn.

Maar: Het is zeker niet verkeerd om kritisch naar de entingen te kijken en de nadelen hiervan in je achterhoofd te houden. Het ene paard heeft nergens last van, het andere paard kan er flink van slag door zijn.
Laatst bijgewerkt door elady op 27-07-09 13:25, in het totaal 2 keer bewerkt

vorame
Berichten: 1576
Geregistreerd: 13-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 13:21

sarabande schreef:
Waarom enten bij fokpaarden die nooit van huis gaan en waar geen vreemde paarden bij op stal komen.

Er staat:
vooral van paarden die deelnemen aan internationale wedstrijden of in het buitenland komen.
Dus om nu alles maar te enten lijkt me wat overdreven.

Dat is naar mijn idee ook raar.
Een virus verspreid zich zelf ook wel. Ook zonder het paard te verplaatsen.

Janine1990

Berichten: 43855
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 13:23

Geen verkeerd artikel, dacht ik zo. Door de verandering van het klimaat wordt ook Nederland leefbaar voor bepaalde insecten.
Als ik me niet vergis was er nog een mug die voor ziekten zorgde, bij mensen, die nu ook richting Nederland kwam? En ohja, niet ernstig, maar niet minder belangrijk, die rupsen? Die zitten nu ook in het zuiden van Nederland. Gaat sneller dan je denkt.

Niets terreur, een vrij stuk, zoals ik het lees.
Je kan er over na gaan denken om je paard te gaan enten, je wordt tot niets verplicht.

En tsjah... er zijn inderdaad ook mensen die zich niet DKTP en dat andere laten prikken, vind ik zó dom. Net als dat de paus het verbied condooms te gebruiken. Ronduit belachelijk. Maargoed, dwarse mensen moeten er ook zijn. Gelukkig leven we in een vrij land en mogen we zelf kiezen wat we in ons lichaam laten spuiten, of in dat van onze dieren.

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 13:25

Iemand op bokt heeft ook zo'n mooi onderschrift, iets over dat 'pharmaceutical companies do not benefit with cures, only from medication'.

Ik zit er ook over te denken om ze te laten enten hiervoor, donderdag komt de DA toch voor de gewone entingen. Aan de andere kant vraag ik me af of je er hier aan de kust snel kans heb op dat soort muggen...? Het is hier toch wel een aantal graden kouder dan in Limburg/Brabant.

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 13:29

elady schreef:
Als ik de mogelijkheid heb om preventief te kunnen enten, zou ik dat altijd doen. Ik wil mezelf niet achteraf voor de kop moeten slaan met de woorden: Had ik maar.

Ik ben naar Indonesië geweest vorig jaar en heb heel braaf alle entingen gehad hiervoor. Ik was er nog geen 2 dagen, was doodziek, heb aan het infus gelegen en had verschrikkelijk hoge koorts. Maanden na mijn vakantie had ik nog last van mijn darmen als ik pittig gekruid voedsel at of bepaalde soorten vlees, extreem vermoeiheid, snel ziek, heb nog zeker 3 maanden aan de medicijnen gezeten. Als ik niet geënt had, had ik dit waarschijnlijk niet kunnen tikken of nog altijd zwaar onder de medicijnen gezeten.


Ik begrijp niet helemaal wat je hier nou mee probeert te zeggen. Je bent ziek geworden door iets anders dan de ziektes waar je geent voor was, maar als je niet geent was dan had het nog erger geweest?

Sorry, beetje blond misschien maar ik begrijp ff de link niet :+

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Re: Anky laat haar paarden vaccineren tegen West-Nijlvirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 13:30

.. ja, of ze is ziek geworden van de entingen ( incubatietijd), dan kan ook nog.. :)

Chikiboy
Berichten: 923
Geregistreerd: 07-12-06
Woonplaats: Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 13:35


Merlijn
Berichten: 587
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: In zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 13:36

Jannepauli schreef:
Tot op zekere hoogte deel ik de mening van Ranna. Er zijn absoluut wetenschappelijke onderzoeken bekend die aantonen dat vaccinaties niet zonder risico's zijn. Dat wil niet zeggen dat iedereen nu maar meteen de injectiespuit aan de kant moet gooien, maar ik zou wel willen pleiten voor een bewustzijn van de risico's en het in sommige gevallen onnodig vaccineren kritisch te bezien. Het is een duidelijke zaak dat pharmaceutische bedrijven zich eerder zullen beroepen op de voordelen dan op de nadelen - de consument moet zich goed informeren en de risico's afwegen. Ik denk overigens dat het goed is om in dit verband te wijzen op het feit dat het niet alleen de virussen zijn die risico's opleveren, maar de draagstoffen van het injectiemiddel.

Kijk, dit is een reactie waar je wat mee kunt. Vaccinaties zijn inderdaad niet zonder risico, daarom moet je afwegen of je dat risico groter vindt dan niet inenten. Je zult het toch met me eens zijn dat jouw verhaal meer effect zal hebben dan de "losse flodders" van Ranna.

Merlijn
Berichten: 587
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: In zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 13:41

sarabande schreef:
Waarom enten bij fokpaarden die nooit van huis gaan en waar geen vreemde paarden bij op stal komen.Er staat:
vooral van paarden die deelnemen aan internationale wedstrijden of in het buitenland komen.
Dus om nu alles maar te enten lijkt me wat overdreven.

In dit speciale geval gaat het over het WN virus en die ziekte wordt overgebracht door muggen, niet door paarden onderling.

zipje71
Berichten: 1074
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 13:51

Kaja schreef:
zipje71 schreef:
En hoe ben ik dan vorig jaar aan kinkhoest gekomen? Als ik me laat enten ben ik daarna altijd flink ziek.
Ben zeker niet tegen vaccineren maar ik laat mijn hond niet meer elk jaar enten, dat gaat nml.nergens over. Laat eens in de 2 jaar titertest doen.

Omdat de ziektes nog altijd aanwezig zijn ( MEDE DOOR NIET LATEN VACCINEREN)

Je word in feite minder ziek, maar je kunt wel ziek worden, net als met het griepvaccin.
Natuurlijk zijn er mensen die heftig reageren, maar wat doet het met je als je bijvoorbeeld difterie krijgt?
Ben je dan niet ziek?


Ja maar als je ziet dat je vroeger je hond elk jaar een grote cocktail moest laten geven en dat ze daar ook al van terug zijn gekomen, vraag ik me af in hoeverre het elk jaar enten noodzakelijk is.
Als iemand nooit naar het buitenland zou gaan zou deze persoon vanaf zijn 12e (i.i.g.meisjes) nooit meer geënt hoeven worden. Waarom zou ik mijn dier dan wel elk jaar aan die troep blootstellen? Mijn vorige hond liet ik elk jaar enten tegen kennelhoest en ze had een paar keer per jaar kennelhoest. Net als het griepvirus verandert dit ook steeds van vorm. Mijn huidige hond krijgt het dan ook zeker niet (het is trouwens een "dood" virus wat ingespoten wordt)

Dat ziektes als difterie nog voorkomen is meer een probleem van hygiëne, laat de WHO zich daar maar eens op richten ipv al die entingen.

elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 13:53

Malibu schreef:
elady schreef:
Als ik de mogelijkheid heb om preventief te kunnen enten, zou ik dat altijd doen. Ik wil mezelf niet achteraf voor de kop moeten slaan met de woorden: Had ik maar.

Ik ben naar Indonesië geweest vorig jaar en heb heel braaf alle entingen gehad hiervoor. Ik was er nog geen 2 dagen, was doodziek, heb aan het infus gelegen en had verschrikkelijk hoge koorts. Maanden na mijn vakantie had ik nog last van mijn darmen als ik pittig gekruid voedsel at of bepaalde soorten vlees, extreem vermoeiheid, snel ziek, heb nog zeker 3 maanden aan de medicijnen gezeten. Als ik niet geënt had, had ik dit waarschijnlijk niet kunnen tikken of nog altijd zwaar onder de medicijnen gezeten.


Ik begrijp niet helemaal wat je hier nou mee probeert te zeggen. Je bent ziek geworden door iets anders dan de ziektes waar je geent voor was, maar als je niet geent was dan had het nog erger geweest?

Sorry, beetje blond misschien maar ik begrijp ff de link niet :+

Ik ben ingeent voor de buiktyfus, maar heb deze wel heel duidelijk meegekregen. Het ging helemaal fout daar, ondanks mijn entingen.

Ik bedoel te zeggen: je kunt ze enten, maar de zekerheid dat ze het niet krijgen heb je er niet mee. Maar je hebt wel de zekerheid dat het minder hard aankomt en gemakkelijker te behandelen is als ze het wel krijgen. En dat is voor mij een reden om prevetief te enten.

Janine1990

Berichten: 43855
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 13:59

zipje71 schreef:
Ja maar als je ziet dat je vroeger je hond elk jaar een grote cocktail moest laten geven en dat ze daar ook al van terug zijn gekomen, vraag ik me af in hoeverre het elk jaar enten noodzakelijk is.
Als iemand nooit naar het buitenland zou gaan zou deze persoon vanaf zijn 12e (i.i.g.meisjes) nooit meer geënt hoeven worden. Waarom zou ik mijn dier dan wel elk jaar aan die troep blootstellen? Mijn vorige hond liet ik elk jaar enten tegen kennelhoest en ze had een paar keer per jaar kennelhoest. Net als het griepvirus verandert dit ook steeds van vorm. Mijn huidige hond krijgt het dan ook zeker niet (het is trouwens een "dood" virus wat ingespoten wordt)

Dat ziektes als difterie nog voorkomen is meer een probleem van hygiëne, laat de WHO zich daar maar eens op richten ipv al die entingen.


Ik denk dat je je hond elk jaar opnieuw moet laten inenten, omdat die watm inder hygiënisch is dan wij mensen... :+
Mijn reu mag graag door de bosjes lopen 'slikken', plasjes van loopse teefjes, ruiken aan poep van vreemde honden. Ik denk dat de kans dat een hond ziek wordt dan toch een stukje groter is dan een mens die dit soort dingen niet doet...

zipje71
Berichten: 1074
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Re: Anky laat haar paarden vaccineren tegen West-Nijlvirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 14:02

mijn hond struint ook veel door de bosjes. Maar als uit de Titerbepaling komt dat ze nog voldoende anti-stoffen heeft, slaat ze gewoon een jaar over. Alleen de ziekte van Weil krijgt ze elk jaar en dat is waarschijnlijk waar jij op doelt als je hond veel struint en snuffelt

Janine1990

Berichten: 43855
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Anky laat haar paarden vaccineren tegen West-Nijlvirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 14:06

Zou best kunnen, de mijne krijgt gewoon elk jaar een cocktail. Naast een griepje oid nog nooit wat mee geweest.

Ik kan me wel voorstellen dat wanneer een dier slecht op een enting reageert, je het liever niet doet. Of een andere manier zoekt voor het enten.

___Tessa___

Berichten: 2146
Geregistreerd: 01-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 14:07

Misschien niet heel verkeerd om hier tegen te enten,
zal eens informeren bij de dierenarts en dan de voor- en nadelen eens op een rijtje zetten.

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 14:09

elady schreef:
Ik ben ingeent voor de buiktyfus, maar heb deze wel heel duidelijk meegekregen. Het ging helemaal fout daar, ondanks mijn entingen.

Ik bedoel te zeggen: je kunt ze enten, maar de zekerheid dat ze het niet krijgen heb je er niet mee. Maar je hebt wel de zekerheid dat het minder hard aankomt en gemakkelijker te behandelen is als ze het wel krijgen. En dat is voor mij een reden om prevetief te enten.


Aha, het kwartje valt... Ik kon er niet uit opmaken dat het over buiktyfus ging namelijk ;)

Maar is het niet zo dat als je twee dagen voor vertrek ent, dat je dan juist meer vatbaar bent voor het virus? Volgens mij moet je altijd ruim van te voren (enkele weken) laten enten...

Daarom raden ze het vaak ook af om te enten tegen rhino als het in de buurt geconstateerd is, omdat je dan juist meer kans heb dat je paard het krijgt.

Janine1990

Berichten: 43855
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Anky laat haar paarden vaccineren tegen West-Nijlvirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 14:11

Malibu; Wat is in de buurt? Wbt Rhino...

De redenering kan ik in ieder geval wél in komen...

Kaja

Berichten: 3899
Geregistreerd: 14-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 14:17

zipje71 schreef:
Dat ziektes als difterie nog voorkomen is meer een probleem van hygiëne, laat de WHO zich daar maar eens op richten ipv al die entingen.


Als wij die inentingen niet hadden, waren ziektes als difterie nooit zover terug gedrongen als waar zij nu zijn..
Difterie komt namelijk al tientallen jaren niet meer voor in NL.
Ik vind wat jij verkondigd erg kortzichtig...
Voordat er gevaccineerd werd tegen difterie was het een van de meest voorkomende doodsoorzaken bij kinderen, en jij begint over hygiene?
Denk je nou echt dat al die miljarden die gestoken worden in het produceren, testen, verbeteren etc van vaccinaties voorkomen kan worden doordat het een probleem van hygiene is?
Zou jij je kunnen melden bij de WHO, misschien kun jij je oplossing dan aandragen mbt de Mexicaanse griep, deze verspreid zich met name ook door 'een probleem van hygiene' zoals jij dit zo mooi omschrijft...

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 14:28

Janine1990 schreef:
Malibu; Wat is in de buurt? Wbt Rhino...

De redenering kan ik in ieder geval wél in komen...


In dezelfde regio, ik woon bv in regio Kennemerland. Dan heb je een grotere kans op besmettingsgevaar doordat verschillende mensen op verschillende stallen komen, maar ook door bevoorrading, hoefsmeden e.d. wordt de kans vergroot.

Onze veearts heeft dat toen ook aangegeven toen er rhino uitbraak was in ijmuiden om niet in die tijd te enten tegen rhino omdat dit het gevaar op dat moment juist groter maakt.
Als je ent op een moment dat er geen rhino uitbraken bekend zijn, is het risico een stuk minder.

Mijn merrie is toen ze drachtig was geent voor rhino ivm het abortus risico, na de dracht heb ik haar niet meer laten enten tegen rhino omdat ze met enten evengoed niet beschermd zijn tegen de gevaarlijkste variant (neurologisch) alleen tegen de varianten van verkoudheid en abortus.

zipje71
Berichten: 1074
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 14:42

Kaja schreef:
zipje71 schreef:
Dat ziektes als difterie nog voorkomen is meer een probleem van hygiëne, laat de WHO zich daar maar eens op richten ipv al die entingen.


Als wij die inentingen niet hadden, waren ziektes als difterie nooit zover terug gedrongen als waar zij nu zijn..
Difterie komt namelijk al tientallen jaren niet meer voor in NL.
Ik vind wat jij verkondigd erg kortzichtig...
Voordat er gevaccineerd werd tegen difterie was het een van de meest voorkomende doodsoorzaken bij kinderen, en jij begint over hygiene?
Denk je nou echt dat al die miljarden die gestoken worden in het produceren, testen, verbeteren etc van vaccinaties voorkomen kan worden doordat het een probleem van hygiene is?
Zou jij je kunnen melden bij de WHO, misschien kun jij je oplossing dan aandragen mbt de Mexicaanse griep, deze verspreid zich met name ook door 'een probleem van hygiene' zoals jij dit zo mooi omschrijft...


Een enting is geen garantie dat je de ziekte niet krijgt. Je kan m.i. niet ontkennen dat door verbeterde hygiëne de meeste ziektes teruggedrongen zijn in de westerse wereld. Kijk maar naar die mensen die ondanks hun nette entingen toch ziek worden hun vakantie in bijv.Bali.
MBT Mexicaanse griep (en gewone griep ook) gaat verspreiding toch ook van hand op hand? Dat is de grootse manier van besmetting. in de Nederlandse cafés zijn ze niet voor niets begonnen met een campagne van (beter) je handen wassen en papieren handdoekjes ipv gewone handdoeken? weet je wel hoeveel viespeuken hun handen niet wassen na wc-bezoek of na het niezen/hoesten?
Ik zeg niet dat je niet moet enten maar enten is zeker niet heilig en je moet het met beleid doen en niet als een blinde ezel achter de meute aanlopen

CCindy

Berichten: 1348
Geregistreerd: 02-12-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 14:45

Ik vind het ook heel goed dat je nu al kunt kiezen om ze te laten enten :j
Nu misschien nog wat vroeg inderdaad, maar dat maakt toch niet uit. Beter te vroeg dan te laat :+
Met die spuiten voor baarmoederhals-kanker is het ook heel erg geweest, er waren zóveel mensen fel tegen...
ikzelf vind het heel fijn dat we ons er tegen in kunnen enten! Houd alleen niet zo van spuiten :o
Ik ga het verloop van deze enting e.d. zeker bijhouden, en dan zien we wel.
Eerder werd hier trouwens ook nog Blauwtong genoemd, hebben jullie ze hier voor geënt?
Ik zag laatst bij de DA in Someren een folder over Blauwtong en had er nog nooit eerder over gehoord :oo
Het zag en klonk best wel akelig!
Mijn pony is dus niet geënt tegen Blauwtong...

Janine1990

Berichten: 43855
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 14:51

zipje71 schreef:
Een enting is geen garantie dat je de ziekte niet krijgt. Je kan m.i. niet ontkennen dat door verbeterde hygiëne de meeste ziektes teruggedrongen zijn in de westerse wereld. Kijk maar naar die mensen die ondanks hun nette entingen toch ziek worden hun vakantie in bijv.Bali.
MBT Mexicaanse griep (en gewone griep ook) gaat verspreiding toch ook van hand op hand? Dat is de grootse manier van besmetting. in de Nederlandse cafés zijn ze niet voor niets begonnen met een campagne van (beter) je handen wassen en papieren handdoekjes ipv gewone handdoeken? weet je wel hoeveel viespeuken hun handen niet wassen na wc-bezoek of na het niezen/hoesten?
Ik zeg niet dat je niet moet enten maar enten is zeker niet heilig en je moet het met beleid doen en niet als een blinde ezel achter de meute aanlopen


Zijn er nog cafés/kroegen/discotheken wat voor horeca dan ook, die nog handdoeken in de wc's hebben hangen? :oo

Ik begrijp je houding tegenover hygiëne, maar wat zeg je dan van kinderen die in een zandbak spelen? Je geeft ze een snoepje, moeten ze van jou dan eerst handen wassen? Ze hebben kriebel in de neus, en steken hun vinger in de neus, keur jij dat af?
Want ik zou mijn kinderen zoveel buiten laten spelen als het maar kan, laat ze maar lekker vies worden in de modder en in het zand. Dan krijgen ze maar wat bacteriën binnen, handen wassen voor het eten oké, en na het plassen, oké... Maar ik laat ze liever kennis maken met bacteriën. Zou je dit niet doen, en worden je kinderen amper ziek, en komen ze in aanraking met een of andere bacterië/virus dat ernstig is, dan zullen ze het ook meteen flink te pakken hebben.
Té hygiënisch zijn is ook niet goed.

vorame
Berichten: 1576
Geregistreerd: 13-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 14:55

CCindy schreef:
Ik vind het ook heel goed dat je nu al kunt kiezen om ze te laten enten :j
Nu misschien nog wat vroeg inderdaad, maar dat maakt toch niet uit. Beter te vroeg dan te laat :+
Met die spuiten voor baarmoederhals-kanker is het ook heel erg geweest, er waren zóveel mensen fel tegen...
ikzelf vind het heel fijn dat we ons er tegen in kunnen enten! Houd alleen niet zo van spuiten :o
Ik ga het verloop van deze enting e.d. zeker bijhouden, en dan zien we wel.
Eerder werd hier trouwens ook nog Blauwtong genoemd, hebben jullie ze hier voor geënt?
Ik zag laatst bij de DA in Someren een folder over Blauwtong en had er nog nooit eerder over gehoord :oo
Het zag en klonk best wel akelig!
Mijn pony is dus niet geënt tegen Blauwtong...

Lijkt me ook niet nodig.
je paard kan dat ook niet krijgen.

Maar die muggen kunnen wel NWV overbrengen.