Ruiters uit Hoogerheide willen actie tegen onveiligheid

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kelly_ann

Berichten: 5158
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 21:45

_Sigrid_ schreef:
Als je als ruiter nou gewoon in de berm langs/op het fietspad mag rijden, dan lijkt me dat een veiligere situatie voor zowel ruiter als automobilist. Dus wat is er mis mee om hiervoor te pleiten?



Het is onveiliger voor de fietser....

Al zou ik langs de 90 km provinciale weg ook kiezen voor het fietspad, en ik denk dat dit ook wel gedoogd wordt in de meeste gevallen.

Maar al met al denk ik dat we ons 'plekje' op de weg maar moeten koesteren en onze rijvaardigheid waarmaken. Anders is de keuze het paard enkel nog maar op ruiterpaden toe te staan snel gemaakt.

Sigrid

Berichten: 2969
Geregistreerd: 11-09-07
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 21:57

Om eerlijk te zijn hoor nog altijd vaker over ongelukken door/met auto's en vrachtverkeer dan ongelukken met fietsers.

Bovendien heeft een ongeluk met een auto of vrachtwagen veel vaker een fatale afloop. Een paard kan inderdaad een fietser omver lopen, maar een paard kan ook op de motorkap van van een auto belanden. Dit laatste lijkt me voor alle partijen nog vele malen gevaarlijker eigenlijk.

Rani007

Berichten: 323
Geregistreerd: 20-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 21:03

Wij wonen in een toeristisch buitengebied met smalle weggetjes en veel groot landbouwverkeer. Nu zijn onze paarden gelukkig wel trekker proof, maar die apparaten zijn tegenwoordig bijna even breed als de weg. En hoewel hier ook drempels op de weg zijn gemaakt gebeurt het helaas met grote regelmaat dat er veel te hard gereden wordt. Een ongedwongen en plezierige buitenrit zat er nog nauwelijks in. Om die reden hebben wij de paarden verhuisd naar het bos, wat gelukkig dichtbij huis is. Jammer genoeg is het voor de meeste NL ruiters niet mogelijk om hun paarden in een dergelijk gebied te stallen en moeten dus noodgedwongen gebruik maken van drukke wegen.

Hier een impressie van onze omgeving:
http://i331.photobucket.com/albums/l468 ... 010078.jpg
http://i331.photobucket.com/albums/l468 ... 010081.jpg
http://i331.photobucket.com/albums/l468 ... 010103.jpg

Huertecilla

Berichten: 26916
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 08:58

Kelly_ann schreef:
Maar al met al denk ik dat we ons 'plekje' op de weg maar moeten koesteren en onze rijvaardigheid waarmaken. Anders is de keuze het paard enkel nog maar op ruiterpaden toe te staan snel gemaakt.


Zo is het. Wat betreft paarden en Randstad is het maar de vraag of dat een gelukkige combinatie is. Het is in elk geval geen maatstaf voor wat ook.
Een verbod lost alle frictie op. Zo zijn per 15-20 jaar geleden motorfietsen verboden op heel veel openbare wegen.

De ruiterij dient haar zegeningen te tellen; ze mag op de rijbaan en ruiterpaden als bonus.

Aangezien de ruiterpaden uit de pot met algemene middelen door iedereen betaald worden zijn die ruiterpaden een groot cadeau.

hc

Sigrid

Berichten: 2969
Geregistreerd: 11-09-07
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 14:03

Ik heb gisteren even de proef op de som genomen toen ik met een 100% bomproef Tinker bij ons voor op de weg heen en weer ben gaan rijden. De weg is een 50 km weg met aan beide kanten een smalle fietsstrook met onderbroken streep. Er rijdt hier regelmatig vrachtverkeer (onze buren hebben een grondwerkbedrijf)

Hoewel het dus officieel dus niet mag, rij ik wel op de fietsstrook. Ongeveer de helft van de auto's die mij passeerden hield geen enkele rekening met mij als ruiter. Geen aangepaste snelheid, geen extra ruimte bij het voorbijgaan/inhalen. De andere helft was in te delen in twee groepen. Zij die wel ruim om ons heen gingen, maar geen snelheid minderden en een aantal mensen ging daadwerkelijk rustiger rijden (een tractor zelfs stapvoets, deels ook omdat er op zijn weghelft een andere pony liep aan de hand) en passeerden ons ruim.

Conclusie, de helft van de automobilisten houdt geen enkele rekening. De andere helft doet zijn best. Nu maalt het paard waar ik op zat echt helemaal nergens om. Als ze iets ziet staat ze enkel stil en verder luistert ze goed. Maar één keer zoefde een auto best dicht langs en met een wat bloederiger paard had ik dat toch echt niet fijn gevonden.

Nu is het niet zo dat ik het niet waardeer dat we op de openbare weg mogen komen. Maar het zou best fijn zijn om af en toe hier in de buurt in een recreatiegebied te rijden. Maar dat is dus niet toegestaan. Ook niet in de berm van het fietspad. En dát vind ik gewoon erg jammer, omdat het me een hele fijne route lijkt. Er zijn hier in de omgeving amper ruiterpaden, dus een ontheffing om in bepaalde gebieden in de berm/op het fietspad te mogen rijden lijkt mij een fijne aanvulling.

Gothika

Berichten: 112
Geregistreerd: 16-07-09
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 21:44

hilden1971 schreef:
in verband met veiligheid en het snelheidsverschil rijdt iedereen hier (onder het zadel) bij verplichte fietspaden (80km wegen) in de berm van het fietspad of, bij ongeschikte berm, op het fietspad zelf. Alleen menners rijden nog wel op de weg.


Ja dat doen wij ook. Ik loop/rijd met mijn paard in de berm, en ander sop het fietspad. En als menner reed ik vroeger altijd op de weg, tenzei het fietspad zó breed was dat het geen kwaad kon om op het fietspad te rijden met de menwagen