Paardenhouderij Nuenen moet gloednieuwe stallen leeg houden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:45

Amika schreef:
Nou ik schrijf de vergunningen, dus meen het toch wel zeker te weten.

Ik ook! :D

het woordje "niett" verwijderd! ;)
Laatst bijgewerkt door Nanda op 21-07-09 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:47

Asyaa schreef:
marrlinde schreef:
waarom is er dan niet gelijk gezegd dat er geen paarden in mochten? :?

omdat je een bouwvergunning vroeg voor paardenstallen
niet een vergunning voor paarden houden

langleven nederland *verhuist naar canada*

Nou moet je me toch even helpen.. je vraagt en krijgt een vergunning voor het bouwen van paardenstallen en dan mag je geen paarden houden? Wat dachten ze dan... dat je er fietsenstallingen van ging maken? Ben ik nou zo slim of zijn ambtenaren zo dom?

Pimpelpaard

Re: Paardenhouderij Nuenen moet gloednieuwe stallen leeg houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:48

Er wordt eerst een ontwerp-vergunning geschreven waar nog bezwaar op gemaakt mag worden. Ik denk (maar weet niet zeker) dat dat hier het geval is geweest. Later volgt dan de definitieve vergunning.

Meraki

Ik zag laatst een bedrijfsreportage, over een boer (koeien) die had in de gierput onder de stal, allemaal witte ballen liggen..
Dat zorgde ook voor amoniak vermindering.. en het werd nog gesubsidieerd ook..

Wel ongelovelijk achterlijk idd.. we bouwen paardenstallen, bouwvergunning is rond.. maar er mogen geen paarden in :\ eh...

Anoniem

die ambtenaren zijn zo dom
als ik een lap bouwgrond heb en ik heb de vergunning om erop te bouwen, zou ik er bij wijzen van spreken 100 stallen op kunnen dumpen
maar er paarden in houden? ho maar
dan komen er opeens een hele rits nieuwe vergunning en regels om de hoek

Pimpelpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:50

Bouwvergunning is wat anders dan een milieuvergunning en de milieuvergunning treedt niet in werking als de bouwvergunning niet is verleend. Dat hangt dus met elkaar samen. Dat een bouwvergunning verleend is wil ook niet zeggen dat er dan toestemming is om er alles mee te doen wat je wil.

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 14:03

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 14:07

het lijkt me toch wel als je een vergunnign aan gaat vragen voor paardenstallen te bouwen dat je er paarden in gaat zetten.
en ik zelf ruik ook vrij weinig van de amoniak bij ons

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 14:09

Het verhaal van de uitspraak van de Raad van State lijkt me duidelijk

Pimpelpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 14:11

Een bouwvergunning vraag je aan voor het feit dat je er een gebuow neer gaat zetten. Dat gebouw moet binnen de omgeving passen en degelijk in elkaar zitten.

Een milieuvergunning vraag je aan om dieren te mogen houden. Hiermee belast je het milieu o.a. door geluid, geur, ammoniak, stof, licht, bodem enz.

Het zijn dus twee verschillende vergunningen die je allebei nodig hebt voor een bedrijf. Zoals eerder gezegd betekent de verlening van een bouwvergunning niet dat je dan ook paarden mag houden.

Pimpelpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 14:14

Nanda schreef:
Het verhaal van de uitspraak van de Raad van State lijkt me duidelijk

Ik ben er ook even ingedoken en zet even alles op een rij:
- de bouwvergunning is verleend.
- de milieuvergunning is NIET verleend (in 2008 al vernietigd!).
- het bedrijf is toch paarden gaan houden en trainen, maar heeft daar geen milieuvergunning voor.
- het bedrijf handelt dus in strijd met de wet.
- de Raad van State heeft geoordeeld dat de gemeente gelijk heeft en dat de paarden daar nooit gestald hadden mogen worden.
- het bedrijf moet de paarden weghalen.
Laatst bijgewerkt door Pimpelpaard op 21-07-09 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 14:15

rienne schreef:
het lijkt me toch wel als je een vergunnign aan gaat vragen voor paardenstallen te bouwen dat je er paarden in gaat zetten.
en ik zelf ruik ook vrij weinig van de amoniak bij ons

Paardenboxen kun je later aanbrengen! ;) De kans is groot dat ze bijvoorbeeld een loods voor opslag hebben aangevraagd.

Pimpelpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 14:18

Ik lees net nog zelfs dat het bedrijf door de gemeente op de hoogte is gesteld dat de milieuvergunning niet verleend was, maar ze er toch paarden zijn gaan houden.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 14:27

Dan is het idd in strijd met de wet. Als je eenbedrijf wilt gaan starten moet je toch op de hoogte zijn van welke vergunningen je ervoor nodig hebt imo. En als je ze nog niet allemaal hebt dan wacht je met de start van je bedrijf. Dus ook met het bouwen van stallen in dit geval.
Als je nog geen milieuvergunning hebt en je bouwvergunning dreigt te verlopen (die is volgens mij een vastgestelde tijd geldig, weet niet precies hoelang), dan kun je deze nog laten verlengen om alsnog alles binnen te hebben voor je start.
Niet slim van bedrijf in kwestie...

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 14:33

Nederland ten voeten uit! :(
Woest kan ik me om dit soort dingen maken.................

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 14:41

FlairS schreef:
Nederland ten voeten uit! :(
Woest kan ik me om dit soort dingen maken.................

Lezen???? bedrijf wist al voor en tijdens de bouw dat er geen paarden mochten worden gehouden....

Pimpelpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 14:43

Wen_en_Jelle schreef:
Dan is het idd in strijd met de wet. Als je eenbedrijf wilt gaan starten moet je toch op de hoogte zijn van welke vergunningen je ervoor nodig hebt imo. En als je ze nog niet allemaal hebt dan wacht je met de start van je bedrijf. Dus ook met het bouwen van stallen in dit geval.
Als je nog geen milieuvergunning hebt en je bouwvergunning dreigt te verlopen (die is volgens mij een vastgestelde tijd geldig, weet niet precies hoelang), dan kun je deze nog laten verlengen om alsnog alles binnen te hebben voor je start.
Niet slim van bedrijf in kwestie...

Een milieuvergunning blijft drie jaar geldig; daarna moet het bedrijf in werking zijn, anders vervalt de vergunning. Ik weet niet zeker of dat voor een bouwvergunning ook zo is (Nanda?), maar aangezien er een koppeling is tussen beide, vermoed ik van wel.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 14:47

ok weet ik dat ook weer, wat je toch al niet leert van bokt :) ik dacht dat je dat wel zou kunnen laten verlengen...

edit: ik zag dat je het over de milieu vergunning had die niet verlengd kon worden :) ach ja ik heb van beiden geen verstand, het was meer mijn gevoel zeg maar dat het wel verlengd zou kunnen worden haha

Pimpelpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 14:50

Wen_en_Jelle schreef:
ok weet ik dat ook weer, wat je toch al niet leert van bokt :) ik dacht dat je dat wel zou kunnen laten verlengen...

edit: ik zag dat je het over de milieu vergunning had die niet verlengd kon worden :) ach ja ik heb van beiden geen verstand, het was meer mijn gevoel zeg maar dat het wel verlengd zou kunnen worden haha

Bij 'verlenging' wordt de hele vergunningaanvraag opnieuw beoordeeld, dus eigenlijk is dat geen verlenging, maar moet je het meer zien als een nieuwe vergunning als de oude niet in werking is getreden.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 14:55

Een bouwvergunning is twee jaar geldig, men moet binnen twee jaar aanvangen met de bouw. (hierop kan ook verlenging worden aangevraagd)

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 15:27

tja klein landje, er moeten nou eenmaal regels zijn om onze natuur mooi te houden
nioet slim van het bedrijf om te gaan investeren zonder alle vergunningen binnen te hebben

Mareeq

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 15:33

zou het ook te maken kunnen hebben met teveel paarden per hectare ofzo??

Pimpelpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 15:36

Nee, wat dat betreft worden geen eisen gesteld. In dit geval zit het bedrijf binnen 250 meter van een voor verzuring gevoelig gebied (natuurgebied zeg maar) en wordt dus streng gekeken naar elke gram stikstof die wordt uitgestoten. Ongeacht of die afkomstig is van een paard, koe of kip en op welke oppervlakte.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 15:42

Ik vind het heel goed dat er zulke regels bestaan :)
Nederland is al zo dichtbevolkt en t beetje natuurgebied wat we hebben moet zo goed mogelijk gespaard worden.
Alleen beetje raar dat er gebouwd wordt als zijnde paardenstal, maar dat de eigenaar al wist dat er nooit paarden in gehouden zouden mogen worden (??)

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 15:55

Amika schreef:
Wen_en_Jelle schreef:

Bij 'verlenging' wordt de hele vergunningaanvraag opnieuw beoordeeld, dus eigenlijk is dat geen verlenging, maar moet je het meer zien als een nieuwe vergunning als de oude niet in werking is getreden.

Ja maar je mag niet twee keer dezelfde vergunning aanvragen dus is het eigenlijk geen verlenging.