Europa's eerste live polowedstrijd ooit op televisie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 10:56

Ik begrijp de "paard onvriendelijke" reacties wel... Omdat het er natuurlijk vrij ruig uit ziet.

Maar die optoming is precies geselecteerd op functionaliteit. De paarden moeten heel snel kunnen reageren op minimale hulpen in zeer korte tijd (vaak hebben de ruiters maar 1 hand ter beschikking).

En ach... Bij springen en dressuur gebruikt "men" ook nogal 's hulpmiddelen die het daglicht eigenlijk niet zouden mogen zien (een paar jaar geleden nog op de Derby in eindhoven "motor kettingen bit" te koop gezien in zo'n luxe shop, om maar wat te noemen). Of het overmatig en langdurig gebruik van hulpteugels door mensen die er eigenlijk niets vanaf weten en er geen ervaring of kennis over hebben.

Wat ik zelf van de polo sport heb gezien, is dat de paarden over het algemeen een zeer goede verzorging & behandeling krijgen (zowel thuis als tijdens wedstrijden), en dat de ruiters heel goed weten wat ze doen en waarom ze het zo doen.

Maar het is inderdaad een stevige/ruige sport, die er misschien niet zo vriendelijk uit ziet voor het oog.

Akaylaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 10:58

Waarom denk je dat ze maar korte stukken, Chukka's genaamd, lopen...Omdat ze daarna kapot zijn en met kapot bedoel ik niet dat ze alleen maar moe zijn...Dit heb ik weer van iemand die jarenlang polopony's heeft gegroomd...

Neemt niet weg dat het wel spectaculair is om te zien.

Vandaar dat polopony's ook allemaal behoorlijk oud worden.
Een chukka duurt maar 7 min en op hoog niveau gebruiken ze daar 2 polo's voor dus voor een complete wedstrijd hebben ze 8 pol's

Sanneeofzo

Re: Europa's eerste live polowedstrijd ooit op televisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 11:44

Daar ga ik zeker naar kijken!

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 11:52

hmm bij ons wordt er om de 7 minuten gewisseld. gemiddeld zijn er per team 16 paarden nodig, iedere speler verslijt er 4 per wedstrijd :)

En dat gezeik altijd met zielig dit, zielig dat, man je moet is kijken wat je ook niet ziet met dressuur en andere takken van de sport... 9 van de 10 mensen is onbekend met polo, oordeel er dan ook niet over als je er geen idee van hebt.. het is een topsport, en de paarden zijn in topvorm, en worden als een koning verzorgd.
Is op bokt al zooooo vaak over gediscusseerd pffff.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 12:03

Akaylaah schreef:
Waarom denk je dat ze maar korte stukken, Chukka's genaamd, lopen...Omdat ze daarna kapot zijn en met kapot bedoel ik niet dat ze alleen maar moe zijn...Dit heb ik weer van iemand die jarenlang polopony's heeft gegroomd...

't Is maar net in hoeverre de ruiter zijn paard uitput en wanneer hij van paard wil wisselen.
Dat is voor 100% afhankelijk van het gedrag van de ruiter. Dus de ervaring van die persoon die die polopony's gegroomd heeft, is dan waarschijnlijk toevallig een ruiter geweest die niet zoveel paardenkennis had of die er schijt aan had. :o

Natuurlijk zijn de paarden érg moe na zo'n heftige Chukka in de wedstrijd.
Maar 'k heb nog nooit een totaal uitgeput paard gezien bij een wedstrijd.
Bovendien; paarden kunnen best wat hebben. En de renpaarden in de rensport lopen ook tot ze bijna niet meer kunnen. Niets mee aan de hand, mits ze de juiste training, warming up en cooling down krijgen. :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 12:04

Hypofocus schreef:
Akaylaah schreef:

't Is maar net in hoeverre de ruiter zijn paard uitput en wanneer hij van paard wil wisselen.
Dat is voor 100% afhankelijk van het gedrag van de ruiter. Dus de ervaring van die persoon die die polopony's gegroomd heeft, is dan waarschijnlijk toevallig een ruiter geweest die niet zoveel paardenkennis had of die er schijt aan had. :o

Natuurlijk zijn de paarden érg moe na zo'n heftige Chukka in de wedstrijd.
Maar 'k heb nog nooit een totaal uitgeput paard gezien bij een wedstrijd.
Bovendien; paarden kunnen best wat hebben. En de renpaarden in de rensport lopen ook tot ze bijna niet meer kunnen. Niets mee aan de hand, mits ze de juiste training, warming up en cooling down krijgen. :)

Idd, als zo'n sport écht zielig was voor de paarden, zou NL dat echt wel verbieden lijkt me.

wenerspirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 12:09

hoi

weet iemand hoe dat hoofdstel in zijn werking gaat, waarom kan er niet met een gewoon bit gereden worden?

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 12:15

Nee er wordt altijd met een ophaaltrens gereden.

wenerspirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 13:54

cile205 schreef:
Nee er wordt altijd met een ophaaltrens gereden.

oke, en waarom en wat heeft het voor een werking?

Wat kun je er beter mee als met een gewon hoofdstel?

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 14:27

De paarden zijn daardoor snel met stoppen... zijn ze zowieso wel :), evensook handig voor de wendbaarheid..zeker bij polo.
Google maar is, dan zul je er meer over vinden, er zijn ook meerdere topics over de ophaaltrens.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 14:36

Indd ik denk dat veel mensen zich eerst eens beter in de sport moeten verdiepen voordat ze er commentaar op hebben.
Ik heb op een polo stal stage gelopen en onwijs naar me zin gehad.
Paarden stonden er altijd tip top bij.

En geloof me dat paarden echt niet 'stuk' een wedstrijd uit komen , goede polopaarden kosten flink wat geld...

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 14:43

Het zou eens tijd worden, niet? :D
Ik ga kijken!

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 14:51

dravergekkie schreef:
Indd ik denk dat veel mensen zich eerst eens beter in de sport moeten verdiepen voordat ze er commentaar op hebben.
Ik heb op een polo stal stage gelopen en onwijs naar me zin gehad.
Paarden stonden er altijd tip top bij.

En geloof me dat paarden echt niet 'stuk' een wedstrijd uit komen , goede polopaarden kosten flink wat geld...

Hier sluit ik mij volledig bij aan..

Bij welke stal heb jij stage gelopen?

Lies_Beuker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 19:46

cile205 schreef:
hmm bij ons wordt er om de 7 minuten gewisseld. gemiddeld zijn er per team 16 paarden nodig, iedere speler verslijt er 4 per wedstrijd :)

En dat gezeik altijd met zielig dit, zielig dat, man je moet is kijken wat je ook niet ziet met dressuur en andere takken van de sport... 9 van de 10 mensen is onbekend met polo, oordeel er dan ook niet over als je er geen idee van hebt.. het is een topsport, en de paarden zijn in topvorm, en worden als een koning verzorgd.

Kijk dat is nu precies Bokt (geworden in de loop van de jaren, jammer genoeg)! Veel gezei....gezeur!

Ik vind polo een heftige wijze van paardrijden, en ondanks het feit dat ik in Engeland veel wedstrijden gezien heb, kan ik er niet aan wennen, maar dat is mijn probleem. Komt ook een beetje door het 'publiek'.
Sorry voor de liefhebbers. Maar ik ga niet kijken.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 19:48

Lies_Beuker schreef:
cile205 schreef:

Kijk dat is nu precies Bokt (geworden in de loop van de jaren, jammer genoeg)! Veel gezei....gezeur!

Ik vind polo een heftige wijze van paardrijden, en ondanks het feit dat ik in Engeland veel wedstrijden gezien heb, kan ik er niet aan wennen, maar dat is mijn probleem. Komt ook een beetje door het 'publiek'.
Sorry voor de liefhebbers. Maar ik ga niet kijken.

waar doel je op, op het gezeur over dat het "zielig is" e.d. of over het gezeur dat mensen zeggen dat anderen het zielig vinden? Als je begrijpt wat ik bedoel :+

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 20:25

Polosport is inderdaad niet zielig. Als je het tuig gaat ontleden, dus kijkt wat ze daadwerkelijk omhebben, dan zie je dat het voornamelijk praktisch is en niet zielig.

Hoge neusriem - voor de vaste martingaal
Lage neusriem - om de ophaaltrens te ondersteunen
Ophaaltrens - precies te sturen
1e set teugels - Om gewoon mee te sturen
2e set teugels - Om iets sterker in te werken
Vaste martingaal - Om te voorkomen dat het hoofd te hoog gehouden wordt en voorkomt slingeren van het hoofd, veiligheid voor paard & ruiter
Bitringen - om de mondhoeken bij de watertrens en de touwtjes vandaan te houden

Vriendelijker gezicht, maar niet qua inwerking
Zwarte leertjes met de ophaaltrens en maar 1 set teugels aan de leertjes
een flink dichtgesnoerde gecomb. neusriem om de vaste martingaal te bevestigen en toch nog iets te ondersteunen
Geen bitringen

Het is voornamelijk uit het behoud van het paard.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 20:31

Ik heb totaal geen verstand van polo.
maar ik denk dat Salinero en Okidoki ook wel kapot thuis komen na de Olympische spelen.
Daar worden de paarden wel op getraind.

Ik wil al heel lang eens keer Polo doen.

Lijkt mij zo gaaf omdat een keer mee te maken!!!

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 20:51

hallo,
het is inderdaad een spectaculaire sport.
ik heb twee seizoenen in de polo gewerkt, trainen van de paarden en mee op wedstrijden in nl, fr, spanje.
dus ik weet waar ik het over heb als ik zeg dat het een niet erg vriendelijke sport is.
De "echte" grooms zijn Argentijnen en die gaan toch wat anders om met de dieren als dat wij het doen.
Toen ik ermee begon heb ik eerst heel erg moeten wennen aan manier v rijden, één hand waar je vier teugels in hebt en die draag je op bijna borst hoogte dan is een training uiteindelijk opgebouwd naar 30 min non stop galloperen met zes paarden in de hand! dit is dus ff anders :D
maar t went. dan train je de paarden ook nog individueel op stoppen en draaien etc.
nou ga ik geen namen noemen. de stal waar ik voor werkte hadden de paarden ook gewoon goed.
maar er komen op wedstrijd ook wel eens stallen waarvan de eigenaar dus geen verstand v paarden heeft en alles overlaat aan zn grooms, dit zijn dus vaak argentijnen. die presteren t nog wel eens om in een vrachtwagen waar bijv 7 paarden in kunnen er 14 in te proppen (dit bespaard diesel) en dan wil t ook nog wel eens gebeuren dat de paarden er echt met loshangende vellen uitkomen.
In de wedstrijd zelf zijn er genoeg ruiters die dus niet kunnen rijden op een normale manier en t paard erg hinderen met gewicht of hand oid, daarbij is t een ruige sport zowel lichaamelijk als geestelijk voor mens en dier erg vermoeiend.
regelmatig komen er paarden kreupel van t veld of bloedend omdat ze een stick voor hun hoofd of benen hebben gehad.
ondanks dat de paarden vaak wel goed "ingepakt" worden met bandages ed.
sommige stallen zetten een paard na 4 min wit van t schuim gewoon weg en pakken de volgende zonder ook maar normale na behandeling. 7 min is voor een paard geestelijk slopend, wil niet zeggen dat ze omvallen maar probeer een paard zelf eens in 7 min wit van t schuim te rijden... valt niet mee met een paard wat thuis 30 min nonstop kan galloperen.
er zijn ook stallen genoeg wie wel goed voor hun paarden zijn hoor!! maar dat neemt niet weg dat de sport gewoon heel erg zwaar en hard is. het zegt al genoeg dat er vaak 3 reserve paarden mee gaan..

Dit is dus de keerzijde van de oh zo spectaculaire sport.
T is mooi om te zien totdat je er met je neus bovenop hebt gestaan en weet hoe t er vaak aan toe gaat.

Dit werk heb ik gedaan omdat ik werkelijk wou weten hoe het in zn werk ging, dat weet ik nu en het is niks voor mij.
Al gebeuren er ook dingen die niet door de beugel kunnen in t springen en de dressuur.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 21:08

newmom: overal zitten rotte appels. ik zie ook genoeg ruiters die als t niet meezit, hun paard verrot slaan.

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 21:13

Marjoow schreef:
newmom: overal zitten rotte appels. ik zie ook genoeg ruiters die als t niet meezit, hun paard verrot slaan.

Als je goed leest zie je onderaan staan dat ik dat ook zeg.
Ik wil er alleen mee duidelijk maken dat de sport niet geïdialiseert word want het is één van de meest heftige sporten die er zijn.
En dit is wat ik ervan heb gezien, dus niet gehoord oid maar werkelijk met eigen ogen gezien.

rkvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 00:13

Dit is een sport waar de spelers de paarden als gereedschap zien en niet als dieren van vlees en bloed ! !!!!!!!!!!!!!!!!

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 05:50

ga denk ik toch wel kijken om te zien wat ik van de manier van rijden vindt.

peultje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 07:02

[quote="Mizora"]Polosport is inderdaad niet zielig. Als je het tuig gaat ontleden, dus kijkt wat ze daadwerkelijk omhebben, dan zie je dat het voornamelijk praktisch is en niet zielig.

kijk dat is nu jou mening en je schrijft het op als een feit!
gelukkig heeft ieder zijn eigen mening, en inderdaad springen en dressuur heeft ook zijn gemene kanten helemaal mee eens, daarom doe ik ook niet mee aan die flauwekul, ik ben zowiezo tegen
"top"sport. die paarden worden niet meer als paard behandeld, moeten met bescherming in de wei staan, als ze al naar buiten mogen en hebben vrijwel geen natuurlijk contact met andere soortgenoten.
maar goed.. nee absoluut geen polo voor mij elke keer dat ik het gezien heb op tv ging het er flink ruig aan toe en stonden de monden van de paarden wagenwijd open, dat lijkt me niet paardvriendelijk.

peultje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 07:03

rkvdh schreef:
Dit is een sport waar de spelers de paarden als gereedschap zien en niet als dieren van vlees en bloed ! !!!!!!!!!!!!!!!!

ben ik het met je eens! zo ziet het in iedergeval wel uit.

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 07:42

newmom schreef:
hallo,
het is inderdaad een spectaculaire sport.
ik heb twee seizoenen in de polo gewerkt, trainen van de paarden en mee op wedstrijden in nl, fr, spanje.
dus ik weet waar ik het over heb als ik zeg dat het een niet erg vriendelijke sport is.
De "echte" grooms zijn Argentijnen en die gaan toch wat anders om met de dieren als dat wij het doen.
Toen ik ermee begon heb ik eerst heel erg moeten wennen aan manier v rijden, één hand waar je vier teugels in hebt en die draag je op bijna borst hoogte dan is een training uiteindelijk opgebouwd naar 30 min non stop galloperen met zes paarden in de hand! dit is dus ff anders :D
maar t went. dan train je de paarden ook nog individueel op stoppen en draaien etc.
nou ga ik geen namen noemen. de stal waar ik voor werkte hadden de paarden ook gewoon goed.
maar er komen op wedstrijd ook wel eens stallen waarvan de eigenaar dus geen verstand v paarden heeft en alles overlaat aan zn grooms, dit zijn dus vaak argentijnen. die presteren t nog wel eens om in een vrachtwagen waar bijv 7 paarden in kunnen er 14 in te proppen (dit bespaard diesel) en dan wil t ook nog wel eens gebeuren dat de paarden er echt met loshangende vellen uitkomen.
In de wedstrijd zelf zijn er genoeg ruiters die dus niet kunnen rijden op een normale manier en t paard erg hinderen met gewicht of hand oid, daarbij is t een ruige sport zowel lichaamelijk als geestelijk voor mens en dier erg vermoeiend.
regelmatig komen er paarden kreupel van t veld of bloedend omdat ze een stick voor hun hoofd of benen hebben gehad.
ondanks dat de paarden vaak wel goed "ingepakt" worden met bandages ed.
sommige stallen zetten een paard na 4 min wit van t schuim gewoon weg en pakken de volgende zonder ook maar normale na behandeling. 7 min is voor een paard geestelijk slopend, wil niet zeggen dat ze omvallen maar probeer een paard zelf eens in 7 min wit van t schuim te rijden... valt niet mee met een paard wat thuis 30 min nonstop kan galloperen.
er zijn ook stallen genoeg wie wel goed voor hun paarden zijn hoor!! maar dat neemt niet weg dat de sport gewoon heel erg zwaar en hard is. het zegt al genoeg dat er vaak 3 reserve paarden mee gaan..

Dit is dus de keerzijde van de oh zo spectaculaire sport.
T is mooi om te zien totdat je er met je neus bovenop hebt gestaan en weet hoe t er vaak aan toe gaat.

Dit werk heb ik gedaan omdat ik werkelijk wou weten hoe het in zn werk ging, dat weet ik nu en het is niks voor mij.
Al gebeuren er ook dingen die niet door de beugel kunnen in t springen en de dressuur.

zo! ik ben toch wel erg benieuwd waar jij dan hebt gewerkt. zoiets heb ik nog nooit gehoord.
dat is bij ons nog nooit gebeurd dat er paarden bloedend van het veld kwamen, en al helemaal geen argentijnen die de vrachtwagen voller dan vol proppen. dat zou bij ons echt not done zijn...

Zo zie je maar weer dat het toch overal wel kan verschillen... helaas..