Bitloos wedstrijd rijden mogelijk van start in 2010

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 23:51

ik snap dat er gezegd word van, ja maar 3 van de 19 heeft winst gereden. Maar, dat moet je in procenten zien. Misschien dat het dan niet zo heel veel lager ligt dan een gemiddelde regulieren wedstrijd..? Nou dan is het nog steeds best laag geloof ik..naja daar weet ik dan ook niks op te zeggen.
Maar ik erger me eigenlijk een klein beetje aan dat eeuwige 'maar 19 deelnemers' praatje.
En ik vind het een rotopmerking in het stukje van de KNHS "“De opkomst was wat kleiner dan verwacht..' "
Nou sorry hoor. Ze vroegen om 20 deelnemers, er kwamen er 19. Dat is volgens mij toch 95 % van de verwachtingen.

in eerste bericht stond duidelijk dat er maar 20 meekonden doen.
daarna kwam er een bericht dat 20 mensen zich hadden aangemeld
daarna kwam het bericht dat maar 19 deelnemers gestart waren
en nu valt de opkomst tegen.

ehh.. ? :+

sjolvir handig voorstel ja. maar Bettine spreek het ook weer handig tegen.... zo zal het in de praktijk wel gaan helaas.
Oh en Sjolvir, ik schrijf vaak met iemand mee met jureren. en ik moet vaak opmerkingen noteren, dus dan word er niemand teruggeroepen, maar krijgen ze het zeker wel te lezen. Aanspreken komt natuurlijk wel beter aan, maar bedoel tis vast niet dat alle jurys hun mond houden, maar veel zullen het op de protocollen noteren.. denk ik ! :)

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 00:08

Ik vond het niveau wel degelijk lager dan op de gemiddelde wedstrijd.
Vooral het paardenmateriaal was ver beneden het gemiddelde, uitzonderingen daar gelaten.
2 combinaties in het verlies (waarvan 1 zeer flink) en nog een groot gedeelte tussen de 50-55%, dat kom je hier in de buurt gelukkig écht heel weinig tegen. En een de gemiddelde winnaar hier in de buurt komt gelukkig ook VER boven de 63% uit.
Een paar van de combinaties zouden zelfs op 'gewone' wedstrijden direct de baan uit worden gestuurd omdat hun paard niet eens zuiver was.

Air

Re: Bitloos wedstrijd rijden mogelijk van start in 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 00:15

Op de gemiddelde wedstrijd komen ook wel wat meer ruiters ja, met wat meer wedstrijdervaring vaak.... nogal logisch dan dat het niveau wat hoger ligt.
Nouja, volgens de jury dan.. als ik zie wat voor ruiters er rondlopen met paarden die op de voorhand lopen en dus geen ruggebruik hebben... dan ligt het niveau toch een stuk lager.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 00:18

hmm die niet zuivere heb ik hier in de buurt op wedstrijd vaak genoeg gezien. En die zijn geen van allen de ring uitgestuurd.
(denk wederom om discussies (verhitte) te voorkomen, toch jammer, want dit vind ik dus echt heel storend in het kader
van dierenwelzijn. )

Hier is het zelfs zo erg geweest, dat 1 bepaalde ruiter, die altijd ergens in rubrieken rondom mij zwierf, met niet rad paard,
zelfs M2 is geworden, verder kwam hij niet. (In mijn en veler ogen heb ik hem nooit een proef rad zien lopen. Individuele
jury's wisten uiteraard niet dat dat paard altijd zo beroerd liep.)
Vervolgens stond paard te koop, afgekeurd.
Ondertussen mag diegene ook nog les geven, maar hier in de buurt is diegene soort van kansloos, aangezien iedereen
diegene kent van dat verhaal met het starten met een niet goed lopend paard. (vreemd soort late gerechtigheid?)

Stalgenootje idem, paard was 9 van de 10 proeven voor niet goed en is nooit wat van gezegd.
(op 1 x na, toen hij schrok, wegsprong en toen wel heel erg kreupel liep)

Dus ook op locale wedstrijdjes strompelt er wel eens iets door de baan.

(@Bettine, je hebt PB, met nog wat extra uitleg :D )

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 00:35

Citaat:
“De opkomst was wat kleiner dan verwacht."

Er waren 19 deelnemers en bij 20 zat het vol, dus wat zeuren ze nou :?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 00:49

Erger nog, ken 1 iemand die open gevallen gat wel wou vullen.
(heeft ze vrijdags nog geprobeerd)
Maar die mocht niet, ze hadden er genoeg in het Z.........

ChilleChick

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 01:49

wij werden ook een keer terug geroepen. 1 van mijn de volbloed arabiertjes legt altijd de tong over het bit. maar je zag alleen de rand van de tong naar de zeikant hangen. Dus dan denk je gauw van; dat is vel ofzo. Dat zag er altijd wel heel raar uit.
Uiteindelijk na controle, hartslag en mond, mochten we gewoon door rijden.
De DA was ook volop aanwezig. Bij de start moest de hartslag worden gecontroleerd en erná

En terecht, want marathons v ragen veel van de paarden.

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 06:44

wel een hele snelle beslissing zonder grondig onderzoek.
1 keer een wedstrijd, met maar 19 deelnemers.
doe er eerst maar een paar meer over een heel jaar.
per provincie 1 bv.
dit is uiteraard niet representatief

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 07:42

crossmonster schreef:
Er was maar een kleine groep op komen dagen, dat is niet representatief voor heel bitloosrijdend nederland neem ik aan en mag ik hopen :)

Nee idd dat niet, maar niet iedereen wist er op tijd van helaas. Helaas is mijn bitloze wedstrijdpaard al 2 jaar in de paardenhemel en is mn puppie nog te jong en zijn we net bezig met inrijden (combi met bit en bitloos) dus aan ons hadden ze ook nog niet veel gehad.
Niet iedereen kan op vrijdagavond even met de trailer naar Ermelo komen. Als de wedstrijd in het weekend was geweest en geen max aantal deelnemers was de opkomst groter geweest schat ik.
En idd als er maar 20 mee mogen doen en er komen er 19....... ??????

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 07:54

Ik denk dat het probleem hem niet alleen zit in het bijscholen van juryleden mbt optoming, Bettine. Ik denk ook dat de algehele opstelling tov bitloos wat negatief zal zijn, de conservatieve juryleden kennende. :o

Als ik zo het commentaar lees en gehoord heb van mensen die er wel kijk op hebben en de scores hoor, word ik er eerlijk gezegd ook niet echt vrolijk van.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 08:36

Ik ben er wel voor dat ze het invoeren en vind het ook prima dat ze beperkingen gaan stellen aan het materiaal. Met bit mag je ook pas in het Z met S&T. Ik denk dat ze het gewoon voor eerst een jaar moeten proberen, voor je kunt zeggen dat het wel of niet kan werken. Qua nageeflijkheid vind ik niet dat je e.e.a. aan moet passen; zoals eerder gezegd moet het paard gewoon mooi van achter naar voren over de rug en recht bewegen met een gelijkmatig, licht contact aan de voorkant (aanleuning).

Omdat er nooit gereden mocht worden zonder bit, denk ik dat de combinaties op deze wedstrijd niet representatief waren voor wat er bitloos mogelijk is qua dressuur. :)

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 08:46

ladylay schreef:
wel een hele snelle beslissing zonder grondig onderzoek.
1 keer een wedstrijd, met maar 19 deelnemers.
doe er eerst maar een paar meer over een heel jaar.
per provincie 1 bv.
dit is uiteraard niet representatief

ben ik het mee eens, wat meerdere wedstrijden en dan niet alleen maar in ermelo en ook niet door de weeks. Had graag gestart maar zoals Sjolvir al zei ik mocht er niet meer bij, ze hadden genoeg in het Z..

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 08:57

ladylady: de beslissing is nog niet genomen he.Dus wellicht komen ze inderdaad nog met meerdere wedstrijden..hoop ik wel per provincie want ik weet niet of ik weer zomaar naar Ermelo gebracht kan worden ;)
Stom dat ze jou niet meer toelieten Cheyentic.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 09:19

Oakland1990 schreef:
de meeste bitlozen combinaties rijden voor het plezier omdat het toch niet toegestaan was, je paard dan snelsnel klaarstomen en dan ook nog eens een superproef neerzetten?

Ik rijd ook voor mijn plezier hoor! Waarom zou iemand die bitloos rijdt er thuis niet naar streven om z'n paard netjes voor elkaar te hebben? :? Dat kan zonder bit toch net zo goed als met bit?

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 09:31

Super toch dat de mogelijkheid er waarschijnlijk echt gaat komen?! Nu kun je tenminste zelf de keuze maken of je met of zonder bit wilt starten! *\o/* Dat is toch een mooie ontwikkeling? Waarom moet er toch altijd weer moeilijk over gedaan worden? We zullen nu wel zien hoe het écht in de praktijk uit gaat pakken, want 1 zo'n proefwedstrijd kun je natuurlijk niet echt over oordelen.

De opmerking mbt nageeflijkheid en aanleuning begrijp ik ook niet? Ik ga nog even mijn theorie van de ORUN er op naslaan om de exacte definitie die de KNHS daaraan geeft nog te achterhalen.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 09:34

KarinvdM schreef:
Oakland1990 schreef:
de meeste bitlozen combinaties rijden voor het plezier omdat het toch niet toegestaan was, je paard dan snelsnel klaarstomen en dan ook nog eens een superproef neerzetten?

Ik rijd ook voor mijn plezier hoor! Waarom zou iemand die bitloos rijdt er thuis niet naar streven om z'n paard netjes voor elkaar te hebben? :? Dat kan zonder bit toch net zo goed als met bit?

ik denk dat Karin bedoelt dat de meeste die bitloos rijden er alleen mee buiten rijden. ik rij in de bak eigk altijd met bit, omdat ik zonder niet mag starten..

nickyuJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:35

Citaat:
in eerste bericht stond duidelijk dat er maar 20 meekonden doen.
daarna kwam er een bericht dat 20 mensen zich hadden aangemeld
daarna kwam het bericht dat maar 19 deelnemers gestart waren
en nu valt de opkomst tegen.

ehh.. ?

inderdaad ja .. er mochten er toch maar 20 meedoen ??

goed idee overigens om inderdaad eens per [provincie een wedstrijd uit te schrijven
zodat er meer / beter overzicht ontstaat

de meeste huidige bitloze ruiters
rijden al jaren voor zich zelf
daar je toch niet met wedstrijden mee mocht doen

heel simpel als ze hier in terneuzen een wedstrijd uitschrijven
pak ik mijn oudje weer op en kom tevens met mijn jonkie
ken der dan nog wel een paar die dat eens willen proeven

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:54

En misschien wat meer publiciteit eraan geven.. dat was nu bedroevend. kon het op de KNHSsite zelf niet eens vinden. Iemand anders gelukkig wel en die heeft de link doorgestuurd. Niet alle dressuurrijders zitten op bokt, dus daarbuiten mag er wel meer ruchtbaarheid aan gegeven worden. Weet zeker dat er dan meer mensen mee willen doen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 13:01

VValar schreef:
Cayenne schreef:
Jurylid Peter van Roosmalen: “Er zat veel verschil in de combinaties, maar bij de betere combinaties kon ik afgezien van de beoordeling van nageeflijkheid en aanleuning, volgens dezelfde richtlijnen als in de reguliere sport beoordelen....... Ook moet de omschrijving van de begrippen nageeflijkheid en aanleuning wellicht worden aangepast”.

Wat moet ik me bij het eerste dikgedrukte deel bij voorstellen? En wat zouden in vredesnaam willen veranderen aan het criterium nageeflijkheid en aanleuning :?

Omdat het míddel waarmee gecommuniceerd wordt anders is, het signaal anders op het paard inwerkt kán niet met dezelfde mal gekenen worden naar dat wat het paard laat zien.
Kijknaar fotos van ringdressuur mét bit, tel daarbij de klaarblijkelijk noodzaak voor sperrieme en aansnoergedoe op en je hebt op je netvlies dat een paard zonder dat bit een andere perceptie heeft.
Op het profiel van VivalaVida staat een foto met westernhoofdstel en een statiefoto met sperriem.
Projecteer die twee op een touwhalster en je snapt dat een paard door een andere inwerking door een ander communicatiemiddel op een andere manier de ´hulp´ ontwijkt.

Het verhelderen van de kriteria van het spel tussen aanlenen en nageven zal heel nuttig zijn voor de héle klassieke ringdressuur.

Lees R&R van Ernest van Loon over hoe hard dit nodig is en zet dat tegen de recente publicaties over ´the tug of war´.

Positief dat de noodzaak voor helder en anders verwoorden van het spel tussen aanleunen en nageven op de teugel vanzelfsprekend is voor de KNHS.

hc

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 13:07

Nageeflijkheid is niks anders dan ontspannen in nek en kaakgewricht. Ik zie niet in waarom dit criterium aangepast zou moeten worden. Imo kan een paard net zo goed op bit, als bitloos nageven.
Aanleuning is het opzoeken van de licht verende druk van de ruiterhand, komende vanuit een actief achterbeen. Nou zou je kunnen discusseren over het feit of het paard de ruiterhand dmv een bit/teugel moet opzoeken, of dmv bitloze optoming/teugel.

Aanpassen van de regels, veranderen van enkele critera zullen zeker nodig zijn wanneer bitloos wedstrijd rijden wordt ingesteld. Maar om te gaan knutselen met de basisbeginselen als aanleuning en nageeflijkheid, waar je imo ook prima aan zou moeten (kunnen!) voldoen wanneer je bitlooos rijdt, snap ik niet goed.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 13:08

Bedankt voor deze heldere uitleg HC :)

Edit: als ik de foto's van Daan Ordeal bekijk denk ik wel dat aanleuning mogelijk is. Vind haar manier van bitloos rijden niet afwijkend in vergelijking met wat gewenst is volgens de reglementen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 14:08

VValar schreef:
Nageeflijkheid is niks anders dan ontspannen in nek en kaakgewricht.

Nee, nageven = wijken voor druk.
Wanneer het paard weestandloos meegeeft op een signaal met een kracht naderend tot nul, dan is dat licht aan de betreffende hulp.

Aanleuning = het contact met de hulp zoeken. Het vragen om begrenzing.

Het gebied tussen aanleunen en nageven is de speelruimte, dat wat jij wil wat uitgevoerd wordt.
Bij rechtuit gesteld rijden is dat letterlijk met nét contact rechtuit ´sturen´.

Welke hulp het betreft is irrelevant. In dit topic betreft het de optoming.

hc

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 14:44

crossmonster schreef:
Walar, precies waar ik ook over struikelde...

Citaat:
Ook moet de omschrijving van de begrippen nageeflijkheid en aanleuning wellicht worden aangepast”.

Waarom zou dat in hemelsnaam aangepast moeten worden??
Zover ik weet heeft nageeflijkheid en aanleuning niet zozeer met het bit te maken, maar met ontspanning in nek, kaakgewricht en activiteit van de achterhand.
Enige verschil is dat bij bitloos de druk op de neus geaccepteerd moet worden door het paard..

er staat niet dat de begrippen/criteria moeten worden aangepast, maar de omschrijving ervan,

over de kleine groep
er werden er 20 gevraagd, die hadden ze in eerste instantie ook ...zelfs 2 meer
19 uiteindelijk gereden

over de punten, wat ik van mensen begreep die erbij zijn geweest
op zich niet veel verschil tussen reguliere wedstrijden en de proefwedstrijd

ik ben wel voor...maar mijn voorwaarde zou idd wel zijn, dat je ook zonder bit gewoon aan de normale criteria moet voldoen kwa wat er gevraagd word en hoe dit er uit moet zien
in de zin van aan;leuning, ngefelijkheid etc
het interreeert me niet waar je mee start
maar je moet gewoon aan de gevraagde oefeningen en trainingsniveau kunnen voldoen

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 16:38

HC het middel waarmee je gecommuniceerd wordt kan ook onder bitrijders verschillen, bijvoorbeeld: iemand rijdt met een Engelse neuriem (en sperriem) en dubbelgebroken trens of iemand die met een enkele lage neusriem en dikke enkel gebroken bustrens rijdt.... Dan is het middel waarmee gecommuniceerd wordt toch ook anders?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 16:47

weet je.......... ik denk dat het er uiteindelijk op uitdraait dat men dispensatie kan krijgen op medische gronden.......... iets wat nu absoluut niet kan :)

Een wisselend jonkie, een hangend rooster........ net bij de tandarts geweest....... noem maar op :)

en dat vind ik wel een goede ontwikkeling