'Brandmerken veel pijnlijker voor paarden dan chippen'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:13

hyppolyte schreef:
Citaat:
mijn visie........... al zouden ze er twee weken pijn aan hebben.........

dan alsnog kies ik voor brandmerken.......

Zou je daar ook voor kiezen als het om jezelf ging?

ik zelf zou dan zeker kiezen voor tatoo of brandmerk ja ..
zeker niet voor de chip

en ja heb wel eens grote brandwond gehad (niet te vergelijken met prorata maat brandmerk )
en ja heb een tatoo

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:14

KiWiKo schreef:
en dat zijn dan de paarden die constant maar doorverhandeld worden........ JOEPIIEEEE ik heb geen pijn gehad van het Chippen, alleen zijn de laatste paar jaren van mijn leven niet zo heel best geweest...... maar ze hebben me gelukkig niet gebrandmerkt........

Of een paard nou een brandmerk of chip heeft, heeft niks te maken met het feit of het steeds doorverhandeld wordt...

Ik ben zeker niet voor een Brandmerk, vind het barbaars en niet van deze tijd. Er zijn in mijn ogen genoeg andere, vriendelijkere, methoden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:15

ben geen fan van chippe maar ook niet van brandmerken...

Ik vind eigenlijk dat ze met DNA of irisscan moeten werken... maar dat doen ze niet want ze vinden paardenwelzijn niet belangrijker dan geld... want DNA en irisscan zijn erg duur geloof ik

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:15

KiWiKo schreef:
het enige is dat als een paard gebrandmerkt is, dat dit dan niet meer anders kan worden.......... in tegenstelling tot paarden met wel 3 chips in hun lijf.......

en dat zijn dan de paarden die constant maar doorverhandeld worden........ JOEPIIEEEE ik heb geen pijn gehad van het Chippen, alleen zijn de laatste paar jaren van mijn leven niet zo heel best geweest...... maar ze hebben me gelukkig niet gebrandmerkt........

Hier ben ik het helemaal mee eens.

Er wordt teveel gerommeld met de chip.
Het idee opzich is mooi, maar het werkt niet echt naar behoren.
En dan is er ook niet een goed samenwerkingsverband en controle op die chip.
Dus nu zit hij er meestal voor jan met de korte achternaam in.

Ik denk dat een chip goed kan werken samen met iets anders gekoppeld.
Zoals een irisscan bijvoorbeeld.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:16

Nou, doe mij maar een chipje, ik zie dat bij de veulens gebeuren, voor ze het in de gaten hebben zitten die dingen erin.. helemaal geen pijn aan.

En dat doorverkopen? Denk ga na aan wie je een paard verkoopt. En anders: een tattoo of brandmerk kan ook verandert worden ;)

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:16

Kan me nog een filmpje heugen van een vent die een paard ging brandmerken...Die kan het niet meer na vertellen... Even zoeken...

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:17

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:18

marlinH schreef:
Nou, doe mij maar een chipje, ik zie dat bij de veulens gebeuren, voor ze het in de gaten hebben zitten die dingen erin.. helemaal geen pijn aan.

En dat doorverkopen? Denk ga na aan wie je een paard verkoopt. En anders: een tattoo of brandmerk kan ook verandert worden ;)

De A van afgekeurd op de schouder was anders erg duidelijk. :)

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:18

Ben het eens met kiwiko. Misschien dat de eerste identificatie wel met chip beter is, maar een afgekeurd paard hoort gewoon een grote A gebrandmerkt te krijgen.

Voor iedereen duidelijk, geen slachtpaarden die voor een prikkie bij de slager worden weggekocht.
Scheelt een paard een hele hoop ellende.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:19

alles kan veranderd worden
BEHALVE DNA maar ja .. dat is weer geen uiterlijk kenmerk
als of de chip dat wel is :(

of alle paarden zelfde aftekening en kruinen en hoogte hebben etc

het is juist voor de paarden die effen gekleurd zijn
zoals zwarte friezen of zwarte shetters
voor de LEKEN moeilijker om ze te indentificeren

zet dan een foto in het paspoort
kan je de kruinen niet missen 8-)

neh ..zolang paspoort geen eigendoms bewijs is
zal er gesjoemeld worden , werkt er niks of nihil
en heeft het geen zin ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:20

Tja, zo heb je altijd uitzonderingen. Een brandmerk is iig redelijk waterdicht. Een chip heb je zo kapot....
Buiten het feit dat ik sowieso tegen een chip ben.

Als het mocht zou ik mijn andere paarden ook laten brandmerken :j

Danielle_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:20

Een onderzoek van stichting opendeur....

Mijn paard heeft op beide billen een brandmerk. Hij is een Andalusier uit Spanje. Op zijn ene bil heeft hij het fokkersmerk en op de andere waarschijnlijk een transportnummer "27".
Ik vind het geen fijne methode, maar ik heb na en met chippen ook vreselijke dingen gezien. Toch denk ik dat het een goede zaak is dat onze paarden te herkennen zijn.
Mijn paard heeft aan zijn brandmerken geen angst over gehouden. Ik mag overal aanzitten en ook de smid mag met hete ijzers in de buurt komen.
Laatst bijgewerkt door Danielle_h op 16-07-09 10:23, in het totaal 1 keer bewerkt

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:21

Abeltje77 schreef:
Ben het eens met kiwiko. Misschien dat de eerste identificatie wel met chip beter is, maar een afgekeurd paard hoort gewoon een grote A gebrandmerkt te krijgen.

Voor iedereen duidelijk, geen slachtpaarden die voor een prikkie bij de slager worden weggekocht.
Scheelt een paard een hele hoop ellende.

enig idee hoeveel paarden er verkocht zijn met het excuus
A voor A PREMIE :D en zo nog veel meer onzin :Y)

nogmaals .. de kenners herkennen een paard wel van een goede tekening en omschrijving
het is voor de leken die het verschil niet kunnen zien ..
of door de tekenaars die niet kunnen tekenen

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:22

er is voor beide wat te zeggen

meer dan 1 chip in het lichaam en door verhandelen...

of een ander brandmerk er overheen en door verhandelen...

op de fjordenkeuring worden vrijwel alle veulens altijd direct gechipt, ze zitten gewoon aan moeders vast, maken 1 sprongetje van de prik zelf en hij zit.... ik heb het nog niet mis zien gaan en heb ook nog geen veulen gezien die er raar van bleef doen van pijn oid
dus dan kies ik de diervriendelijke manier :j

dan moeten de chips maar beter gecontroleerd worden voor er 1 bij geschoten wordt oid....

en anders net als bij een koe een mooi label in de oren :D

(ps ik heb zelf ook een tattoo ;))

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 10:22

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:22

Volgens mij worden er nu twee dingen door elkaar gehaald zeg....

Het gaat hier om chippen of brandmerken ter identificatie, dus om het dier te kunnen herkennen.

De A brengt iets heel anders tot uitdrukking, namelijk of het dier al dan niet is afgekeurd voor gebruik.

Maar daarvoor moet het dan toch echt al of gechipt, of gebrand zijn....

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:25

Cayenne schreef:
KiWiKo schreef:
het enige is dat als een paard gebrandmerkt is, dat dit dan niet meer anders kan worden.......... in tegenstelling tot paarden met wel 3 chips in hun lijf.......

Onzin.

Afbeelding
http://www.horsetalk.co.nz (foto van paard met verwijderd brandmerk)
http://www.horsetalk.co.nz/news/2009/07/070.shtml
en dat gebeurt vaker dan jij denkt.

Ja, maar als je zoiets ziet weet je toch meteen dat er iets héél erg fout zit? En een tweede of derde chip ziet niemand.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:26

randalinpony schreef:
Volgens mij worden er nu twee dingen door elkaar gehaald zeg....

Het gaat hier om chippen of brandmerken ter identificatie, dus om het dier te kunnen herkennen.

De A brengt iets heel anders tot uitdrukking, namelijk of het dier al dan niet is afgekeurd voor gebruik.

Maar daarvoor moet het dan toch echt al of gechipt, of gebrand zijn....

Niet door elkaar.
De A mag om die reden ook niet meer.
Is ook zielig, maar een paard in de handel niet denk ik.

Als ze eens gaan beginnen om in ieder geval een goede database te maken.
Als een afgekeurd paard ingetoetst wordt met chipnummer dat het er uit rolt wat het verleden is.
Dan is in ieder geval bij de paarden waar niet mee gerommeld wordt al een verbetering.

Nu is er nergens een verbetering.
Want wat wordt er nu met die chip voor nuttigs gedaan?

Billy

Noisy schreef:
Kan me nog een filmpje heugen van een vent die een paard ging brandmerken...Die kan het niet meer na vertellen... Even zoeken...

Klopt, dat was gewoon een kwaadaardig paard.
Afgezien van het niet werkende chip verhaal, het brandmerk is ook een prachtige reclame voor je exportproduct het paard.
Vroeger waren paarden gebrandmerkt, dan was het voor iedereen duidelijk dat er veel KWPN-ers hoog in de sport meeliepen want dat zagen ze al in of vlak buiten de ring...
Nu is dat veel minder duidelijk.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 10:26

@Abeltje
Dat snap ik, maar er werd hier gezegd dat een brandmerk niet meer anders kan, en dit artikel kwam ik van de week tegen. Vandaar :)

Adri

Indien iedereen zou handelen zoals het moet, chippen alleen door d.a, de identificatieburelen hun werk doen, stamboeken niet zomaar een neutrale pas afgeven, bepaalde handelaars zouden werken volgens het boekje, kandidaat-kopers zouden vragen achter het chipnummer, paspoort, mutatiedocument dan zou iedereen tevreden zijn, en zeker de paarden.
Zoek mij telkens rot achter chipgegevens, er zijn zelfs personen die chippen in het wilde weg, geen paspoort aanvragen, zeggen paspoort komt nog of is verloren, vraag maar een neutraal paspoort aan, zeker kandidaat-kopers vraag het mutatiedocument van het paard.
Door de Belgische paardenoverheid worden alleen de paarden als vermist (bij de confederatie-geen stamboeken) genoteerd die een chip, paspoort, en mutatiedocument hebben in hun bestand, verder zeggen zij het zoeken naar verdwenen/gestolen paarden is een prioriteit voor de Politie, en er is geen plaats voor emotie bij de verdwijning van de paarden.
Moet ik hierover nog meer uitleg geven, als iedere paardeneigenaar zijn paarden laat registreren, kunnen er nog zaken gedaan worden, zoals paard naar bepaalde landen, maar het zou toch al een kleine verbetering zijn.
Mij speelt het geen rol, chip, DNA, of irisscan, maar het moet stoppen met de frauduleuze handel in paarden en zeggen dat sommige personen dat goedkeuren

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:27

Cayenne schreef:
Er is op dit moment een debat gaande over de beste methode om een paard te kunnen identificeren. Volgens veel mensen in het brandmerken de beste methode, en deze groep supporters was dan ook van mening dat er onvoldoende bewijs is om aan te kunnen tonen dat brandmerken veel pijn doet.

Ik zou zeggen trek je broek van je reet af en laat je zelf brandmerken, ik denk dat ze dan snel genoeg bewijs hebben :=

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:28

Cayenne schreef:
KiWiKo schreef:

Onzin.

Afbeelding
http://www.horsetalk.co.nz (foto van paard met verwijderd brandmerk)
http://www.horsetalk.co.nz/news/2009/07/070.shtml
en dat gebeurt vaker dan jij denkt.

Nee, dat valt niet op, en het litteken wat achterblijft ook niet :n
Het spijt me wel, maar als je zoiets ziet is gelijk duidelijk dat er met het peerd geknoeid is en iemand met een beetje verstand in zn donder laat hem dan staan, zeker buiten het basisgebeuren..

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:29

roxiie schreef:
Cayenne schreef:
Er is op dit moment een debat gaande over de beste methode om een paard te kunnen identificeren. Volgens veel mensen in het brandmerken de beste methode, en deze groep supporters was dan ook van mening dat er onvoldoende bewijs is om aan te kunnen tonen dat brandmerken veel pijn doet.

Ik zou zeggen trek je broek van je reet af en laat je zelf brandmerken, ik denk dat ze dan snel genoeg bewijs hebben :=

En dan gooien we in die ander bil een chip
Die voel je ook, zeker weten.

Ik heb vroeger veel paarden een brandmerk zien krijgen op de keuring.
En de meeste reageerde niet of nauwelijks.
Het was namelijk zo snel gebeurd.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:32

is er ooit wel eens onderzoek gedaan naar vriesmerken ??

adri in belgie heb je mutatie dokument
maar als paarden aantal malen verkocht worden
zonder dit dokument en paarden zonder
bewijs van overschrijving door vreemde bij de slacht gebracht bkunnen worden etc schiet het nog niet op

zolang er geen eigendoms bewijs is
helpt het alemaal niks

maar zelfs dan zullen er nog louche zaken plaatsvinden
..helaas .. maar sommige mensen die fout doen normaal
vinden zullen altijd een weg vinden