Nederlands Kampioenschap 'paardenfluisteren' op Horse Event

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

El_vis

Re: Nederlands Kampioenschap 'paardenfluisteren' op Horse Event

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 13:34

ben er niet zo van onder de indruk.. ;) maar hopelijk kan men er nog ervaring opdoen, in dat opzicht is het wel een leuk idee.

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 14:18

vind de aandacht die er naar uit gaat wel goed,, maar waar gaat het nou helemaal over,?? zijn we vergeten dat het gaat over de onzichtbare communicatie, het vertrouwen en in opperste concentratie samenwerken met je paard?

gaan we daar nu ineens een kampioenschap voor organiseren??

dit is, vind ik een goede basis voor het rijden, en latere opbouw naar een fijne combinatie ook met het rijden, het gaat om de manier van denken en omgaan met je paard (even het technische aspect weg latent) en daar hebben we al kampioenschappen voor, namelijk gewoon de dressuur, spring, endurance enzovoorts. voor waar ieder zijn intresse ligt.

straks gaan allemaal mensen woest met hun paarden loswerken, zonder door te hebben hoe emotioneel en mentaal zwaar dit is voor je paard..??!! (en voor jezelf)

ik doe het af en toe als afwisseling, maar zonder join up, want die verhouding is na negen jaar al bepaald, die heb ik in het begin gedaan en nu gebruik ik het loswerken in een speelse manier, (jolanda vind het ook heel leuk :D )

laten we ons eerst maar eens verder ontwikkelen, en organiseer dan zulke geintjes.. want dat is het eigenlijk..

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 15:14

sherif schreef:
wie is dat paard op de foto? :9

Die foto was eerlijk gezegd ook de enige reden dat ik op dit topic klikte. :o Wat een mooi dier! :~

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 15:15

Natural horsemanship hoort gewoon een manier van omgaan met je paard te zijn.
Als je hier een wedstrijd van gaat maken dan wordt het simpelweg kunstjes leren.

Grondwerk is gewoon bedoeld om de band met je paard te versterken, niet om op te scheppen tegenover anderen. Je doet het voor jezelf en je paard.

Als ze echt een wedstrijd 'paardenfluisteren' willen organiseren, dan moeten ze dat doen met probleempaarden, dán pas kunnen mensen laten zien hoe goed ze de paardentaal spreken..

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 15:26

wat een domme actie om daar een wedstrijd van te maken.. Oh gruwel.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 21:45

Voorop gesteld, een ieder moet doen waar hij zin in heeft.

De kreet "paardenfluisteraar" moet ik altijd om lachen, een ieder die te maken heeft met jonge paarden doet dat waar een hoop mensen nu een bak geld aan verdienen onder het mom "paardenfluisteraar".

Kruip maar eens tussen een 40 stuks jonge hengsten en probeer er de lastigste maar eens uit te pakken, als je een beetje gevoel hebt voor paarden en je let op hun gedrag dan pak je dat paard er vrij snel tussenuit.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 22:35

And your point is?

Hoe wil je in hemelsnaam een winnaar aanwijzen als je 10 deelnemers hebt en 10 kuddes met verschillende paarden van allemaal verschillende samenstelling en verschillende characters?

En wat versta jij onder de "lastigste"? De meest dominante? Die heb je snel genoeg te pakken hoor!

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 22:48

Cassidy schreef:
And your point is?

Hoe wil je in hemelsnaam een winnaar aanwijzen als je 10 deelnemers hebt en 10 kuddes met verschillende paarden van allemaal verschillende samenstelling en verschillende characters?

En wat versta jij onder de "lastigste"? De meest dominante? Die heb je snel genoeg te pakken hoor!

Reageer je nu op mij of in het algemeen?

Even als reactie op de "lastigste", dat kan de dominanste zijn, de meest terughoudende of wat voor een soort paard dan ook, loop maar eens tussen dat jonge spul en ga er maar eens mee aan de slag.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 22:55

Juist ja. Dus de ene deelnemer kiest een ander soort type paard als een ander, en daar moet je dan een winnaar uit kiezen?

Dat doet me herinneren aan een cartoon die ik in mijn studietijd weleens heb gezien.

Een Aap, Olifant, Krokodil, Kip, Slang, Vis en Kikker krijgen allemaal dezelfde eindexamenopdracht:

Klim in een boom.... :D

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 23:09

Cassidy schreef:
Juist ja. Dus de ene deelnemer kiest een ander soort type paard als een ander, en daar moet je dan een winnaar uit kiezen?

Dat doet me herinneren aan een cartoon die ik in mijn studietijd weleens heb gezien.

Een Aap, Olifant, Krokodil, Kip, Slang, Vis en Kikker krijgen allemaal dezelfde eindexamenopdracht:

Oke, ik ben het met je eens dat het lastig te beoordelen zal zijn, voor mij geldt....ieder zijn ding, ik zal me ook zeker niet opgeven voor dit soort zaken. Ik ga wel "fluisteren" op de momenten dat het zoden aan de dijk zet.

Fifill

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:56

Het is dat het geen april is, anders zou ik het niet geloven... Met gezond verstand en hulp van deskundigen kun je een hoop bereiken en met dit soort dingen, voelen veel mensen zich ineens zelf deskundig...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:00

Cassidy schreef:

Dat ben ik helemaal met je eens, hoor. ;)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 13:00

Je zal daar als aspirant kampioen paardenfluisteraar maar net die olifant kiezen. := :')

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 13:06

(Ziet een kudde met roze olifanten voor zich :)) ) _O- :))

Laureentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 18:27

Even wat anders.... heeft iemand enig idee hoe de selectieprocedure is? Want daar wordt niets van verteld.

Worden alleen mensen uitgekozen die bijvoorbeeld lessen of cursussen volgen bij Emiel Voest, of mag iedereen eraan meedoen? Alleen dan lijkt het me interessant worden.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 20:38

Raar idee.. Strookt toch niet met het hele 'paardenfluister' idee.. Snap er niks van..

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 21:36

randalinpony schreef:
Je zal daar als aspirant kampioen paardenfluisteraar maar net die olifant kiezen. := :')

of een left brain konijn ;)
Ik blijf het een bizar onderdeel vinden zo

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 00:20

Laureentje schreef:
Even wat anders.... heeft iemand enig idee hoe de selectieprocedure is? Want daar wordt niets van verteld.

Worden alleen mensen uitgekozen die bijvoorbeeld lessen of cursussen volgen bij Emiel Voest, of mag iedereen eraan meedoen? Alleen dan lijkt het me interessant worden.

Ik denk dat het uiteindelijk een publiciteitsstunt is.
Of ze willen serieus de wedstrijd die in Amerika gaande is "The road to the horse" nabootsen.
Maar nodig dan ook de gangbare kopstukken binnen de NH wereld uit, en ga niet uit van "leerlingen van"....

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 00:29

typisch roofdieren gedrag om van NH dan toch weer een competitie te maken :O

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 00:46

Anya schreef:
wat een domme actie om daar een wedstrijd van te maken.. Oh gruwel.

Was ook mijn eerste idee..

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 08:21

Vind dit het doel van freestyle compleet voorbij gaan (van sommige dingen moet je geen competitie maken, maar om emiel voest(degrondlegger van freestyle7 een roofdier te noemen vind ik we'll heel erg ver gaan...(Als je m hebt ontmoet weet je ook dat hij dat niet is)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 08:29

Mensen zíjn roofdieren.

Of ze nou voest heten of biodynamisch pottenbakken, je houdt een paar honderd miljoen jaar evolutie niet voor de gek hoor. ;)

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 08:37

Tja, als we het zo gaan bekijken. En dan ben ik nog een eens
NHer maar een heuse traditional die af en toe voest.

Maar ik vond de opmerking van Arabesk nogal uit de lucht gegrepen. That's all ;-)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 09:33

randalinpony schreef:
een paar honderd miljoen jaar evolutie

off topic, maar zo veel is het nu ook weer niet ;) http://nl.wikipedia.org/wiki/Evolutie_van_de_mens

Heel erg triest is dit..de zoveelste keer dat omgaan met paarden eens het in competitieverband uitgeoefend zal worden, zijn oorsprong totaal gaat loochenen, en alleen maar voor meer paardenleed gaat zorgen. De zoveelste totaal zinloze competitie, zoveelste rondje paarden pesten, zoveelste paardensport die in de verste verte niet over paarden gaat maar over ik ik ik..ijdelheid, prijzen winnen de zaak van x of y goed laten draaien achteraf.

Zum kotsen :r

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 11:46

Cassidy schreef:
Het gaat om de interactie met degene die daar staat en het paard. En dat kan, ook zonder dat er voor het oog spectaculaire dingen gebeuren, heel diep gaan.

Een dergelijk kampioenschap moeten houden vind ik dus ronduit zielig.

Mee eens, Beetje jammer dat bij veel paardenfluisteraars uiteindelijk toch dat grote ego van hen zelf om de hoek komt kijken. 'kijk eens wat ik kan'... Was het de bedoeling van freestyle niet júist het paard voorop zetten!? Da's bij welke wedstrijd dan ook nooit het geval, dat paard hoeft geen wedstrijd... altijd ter meerdere eer en glorie van de persoon die met het paard bezig is en in mijn ogen dus juist tegenstrijdig van de bedoeling van het hele freestyle/paardenfluisteren/natural horsemanship gebeuren.

En net wat Cassidy al aan gaf... sommige overwinningen zijn nauwelijks zichtbaar (kan ik sinds kort maar al te goed over mee praten, de grootste stappen die ik met Ben gemaakt heb zijn voor buitenstaanders maar heel onbenullige dingetjes maar betekenen voor mij en hem de wereld).

Erg jammer dus dat de competitiedrang van de mens toch weer de overhand krijgt.