Snijwonden, ondervoeding en dode pony in Oude Pekela

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:33

Misschien moet de dierenbescherming daar eerst maar eens opzoeken wat 'een zwilwrat' dan wel voor iets is.
Ik kwam niet meer bij, toen ze inzoomden op de zogenaamde 'wonde' :+

Als ik die ponies zo bekijk, een storm in een glas water georganiseerd door enkele op hol geslagen buurtbewoners. Die pony's zien er goed uit. Dikker zouden ze toch echt niet mogen wezen. Hoefjes waren ook ok en ze lopen op mooie stukken land met voldoende eten en het systeem met de koorden wat de eigenaar heeft uitgedacht, is in mijn ogen ook niets mis mee. Zo'n pony heeft snel genoeg door hoe hij moet zorgen om niet in de knoop te geraken.
En overal in het weiland stonden emmers met water. Lijkt me niet dat de eigenaar de moeite gaat doen om drinken te voorzien en dat dan expres uit het bereik van de pony zet.
En blijkbaar staan de ponies ook onder DA begeleiding aangezien er is vastgesteld dat ze bloedwormen hebben. Ik neem aan dat daar dan ook wel voor behandeld wordt? (anders huur je geen DA in natuurlijk :+ )

En die dode pony, is natuurlijk jammer. Maar zulke dingen gebeuren nu eenmaal. Misschien is die pony wel aan een natuurlijke oorzaak gestorven.
Het enige wat ik hoor in dat filmpje zijn aannames en gissingen van de buren wat ze dan proberen te staven met beelden van perfect uitziende pony's.
Nope, ik volg dit niet :7

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:35

het is een schande dat die pony's zo moeten staan ze zijn meschien niet veel te dun maar water is een eerst levens behoefte maar zo als in het filmpje al vermeld de wet voor dieren leed bij paarden staat hier in nederland niet hoog
en dat moet hoog nodig veranderd worden

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:35

Nicole85 schreef:
Ondervoed zijn ze niet -vind ik- en bij het fragment "ze zitten onder de wonden", zoomde ze in op de zwilwratten :')

Over bloedwormen kan ik niet oordelen. Het is geen juiste manier om paarden te houden op deze maner. :n

Ja dat viel mij ook al op :')

En dan die overjarige penny erbij zoals Leonaora dat zo leuk zegt _O-

Wat een muts

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:36

Sigrid72 schreef:
Vraagje : hoe weet men dat die pony's bloedwormen hebben ? Dat kan je alleen maar zien met een bloedonderzoek, en zoiets kan men niet doen zonder de toestemming van de eigenaar. Een serieuze infectie van bloedwormen zie je sowiso aan het haarkleed/buik, en hier zag ik niets !

Ik denk dat men maar wat zegt, zoals het simpele feit dat men verwijst naar snijwonden, en dan inzoomt op zwilwraten !

Complete onzin, dat filmpje, gemaakt door mensen die geen verstand van ponies hebben.

Ok, het aanbinden aan een pin is niet voor alle paarden aan te raden, en kan beter (door bv. een koord boven te binden als een wasdraad en vervolgens via een schakel daar de pony aan te zetten), maar is nog steeds stukken veiliger dan een paard achter prikkeldraad te zetten (en hoeveel lopen daar in rond ?). Trouwens : hier in België ken ik heel wat paarden, ponies en ezels die zo vastgezet worden, zelfs hier door een veearts

De ponies krijgen gras (en shetties moeten heus niet in hoog gras staan), ze hebben water (ik zag overal een emmer), ze zagen er niet slecht uit... als je de echte verhalen leest van paardenverwaarlozing is dit een peuleschil !

mee eens hoor, ik zag gisteren ook t stukje en ik moets echt zo lachen toen ze inzoemde op die wratten..tuurlijk het kan altijd beter maar slecht..nee

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:38

misschien zien de pony's er goed uit door de goede verzorging van de mensen die het zich wél aantrekken??

Er zijn zoveel handelaren die zo met hun dieren omgaan ;(
Heel gelukkig zijn er altijd goede mensen in de buurt die zich het lot van die dieren aantrekken.
En er voor zorgen! Super!!
Wat als dit niet zou gebeuren??
Die dieren aan hun lot overlaten en dan nog meer dode pony's in het land vinden?

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:49

Jeanneee_ schreef:
Situatie van de dieren was niet ideaal, maar vond het ook wat overdreven allemaal

Dat vond ik dus ook.
Vind het alleen raar dat iemand pony's gaat ouden als ie er zelf geen ruimte voor heeft.
Zou wat worden zeg als iedereen maar overal zijn paarden aan een stick ging zetten....

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:53

ja idd, dat ze zomaar overal worden neergezet in de buurt omdat de eigenaar geen land heeft, dat lijkt natuurlijk nergens op.
waarom koopt hij dan al die pony's zou je denken.

maar verder ben ik het er ook gewoon mee eens dat ze er goed uitzagen (op HvN), voor mensen die geen paarden kennen lijkt het al snel apart, bijvoorbeeld lieten ze een pony zien die zich schuurde met het touw, dus touw langs de hals, en dan proberen te schuren.
dat lijkt in sommige ogen misschien al wel op 'een pony die zich probeert los te rukken'.
ze lopen aan een touw aan een langere kabel, dus hebben best veel bewegingsruimte, er worden zovéél shetlanders zo gehouden!
alleen dan wel op eigen grond, dat is het enige verschil denk ik.

Matjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 12:05

Geloof 't of niet, maar ik heb SBS net gemaild 8-)

Ben eens benieuwd of er reactie op komt hahahaha.
Als er vraag naar is dan zal ik 't mailtje posten dat ik verstuurd heb, anders plaats ik de (hopelijke komende) reactie :)

BarbaLala

Re: Snijwonden, ondervoeding en dode pony in Oude Pekela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 12:10

Ow heel god Matjes!
Wat overdreven ook allemaal zeg.
Mijn ponies hebben ook van die "wonden".
Toch vreemd, want ik verzorg ze goed :+
Net als de rest van de paarden op stal, die ze ook hebben _O-

Suz24

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 12:32

Matjes schreef:
Geloof 't of niet, maar ik heb SBS net gemaild 8-)

Ben eens benieuwd of er reactie op komt hahahaha.
Als er vraag naar is dan zal ik 't mailtje posten dat ik verstuurd heb, anders plaats ik de (hopelijke komende) reactie :)

Ik ben heel benieuwd of je een reactie zal krijgen. Ik vind het een goed plan om de door jou verzonden mail hier te plaatsen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 12:33

Ja idd, ben heel nieuwsgierig naar hun reactie. Zat net ook al te kijken, maar je kan dus geen reactie achterlaten

Matjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 12:35

Hierbij mij mailtje:
Van: M Hendriks Aan: SBS6(at)publieksservice.sbs.nl

Geachte heer, mevrouw,

Ik heb eens naar Uw filmpje gekeken dat onlangs in de uitzending was. Ik heb hierover wel 'n opmerking, zoals vele mede-forummers (paardenforum). Ons is opgevallen dat zogenaamde wonden helemaal GEEN wonden zijn. Die plekjes zijn overblijfselen van 'n rudimentaire vingen (duim) en dat plekje is 't restje van de nagel, ook wel Zwilwrat genoemd.

Ik vind dat deze mensen die van alles beweerden eerst eens na moeten kijken waar ze 't over hebben, vooral die 'paardenexpert'. Die had toch zeker moeten weten dat dit zwilwratjes zijn. Schandalig hoe sommige mensen reageren, te snel oordelen over iets wat niet eens is wat ze denken.

Ik ben benieuwd naar Uw reactie.

MvG,
M Hendriks

Als je reactie wilt geven op hun nieuws bericht, gewoon lekker eigenwijs naar de publieksservice mailen, deed ik ook :P

PS Let niet op de typfouten, zag ze zle fook net pas hihi

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 12:44

Sorry....

Maar iedereen kan nu wel zo makkelijk oordelen dat de pony's er niet zo slecht aan toe zijn, maar dat zijn ze wel..
Het gaat al jaren zo, mijn ouders, buurtbewoners en andere mensen die afweten van deze pony's hebben vele malen de DB gewaarschuwd, maar elke keer wordt er gezegd dat het niet erg genoeg is. Ik ben in het bezit van meerdere foto's van de ondervoede pony's & pony's met wonden.

De tuin (die te zien is op het filmpje) vol met aanhangers, rotzooi e.d. wordt regelmatig gebruikt als "weide" voor de pony's. Deze meneer heeft voornamelijk Shetlanders maar ook Haflingers, deze staan 9 vd 10 keer zonder water & met een strakke ketting om hun nek aan een touw waarmee ze zichzelf verwonden. Op het filmpje zien de pony's er niet ondervoed uit inderdaad, maar een Shetlander is vrij snel dik van weinig voer. Maar goed verzorgd zijn ze zeker niet. Vorig jaar is een van zijn welsh pony's bij een poging tot drinken in de sloot gevallen, maar doordat deze te weinig speling in het touw had om eruit te komen is deze verdronken.

Maar ik moet ook eerlijk toegeven dat deze meneer zijn pony's al beter verzorgd dan voorgaande jaren.

topic
Laatst bijgewerkt door Diana_14 op 13-07-09 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 12:45

Matjes schreef:
Hierbij mij mailtje:
Van: M Hendriks Aan: SBS6(at)publieksservice.sbs.nl

Geachte heer, mevrouw,

Ik heb eens naar Uw filmpje gekeken dat onlangs in de uitzending was. Ik heb hierover wel 'n opmerking, zoals vele mede-forummers (paardenforum). Ons is opgevallen dat zogenaamde wonden helemaal GEEN wonden zijn. Die plekjes zijn overblijfselen van 'n rudimentaire vingen (duim) en dat plekje is 't restje van de nagel, ook wel Zwilwrat genoemd.

Ik vind dat deze mensen die van alles beweerden eerst eens na moeten kijken waar ze 't over hebben, vooral die 'paardenexpert'. Die had toch zeker moeten weten dat dit zwilwratjes zijn. Schandalig hoe sommige mensen reageren, te snel oordelen over iets wat niet eens is wat ze denken.

Ik ben benieuwd naar Uw reactie.

MvG,
M Hendriks

Als je reactie wilt geven op hun nieuws bericht, gewoon lekker eigenwijs naar de publieksservice mailen, deed ik ook :P

PS Let niet op de typfouten, zag ze zle fook net pas hihi

Ik zal zo op de andere pc foto's zoeken van de snij- schaaf- & vleeswonden die de pony's hebben door de touwen waar ze aan gebonden staan.

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 12:49

Sommige reacties hier kan ik echt niet begrijpen :roll:
Bokt valt vaak over dingen waarvan ik denk dat het wel mee valt en nu....... :?

Wat mij betreft mag er een wet komen over het houden van paarden en pony's :P
Mijn dieren hebben het goed, dus ik hoef nergens bang voor te zijn :D

Het is toch te gek voor woorden dat je pony's overal en nergens laat lopen omdat je zelf geen ruimte hebt >;)
Paarden en pony's horen in geen geval aan een stick :n
Dat is toch niet meer van deze tijd?
Ze moeten de beschikking hebben over schoon drinkwater :(
De eigenaar behoort toezicht te houden en zorg te dragen voor de dieren.

Ik zou willen dat er eerder ingegrepen kon worden in Nederland, want hier wordt ik ziek van :r

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 12:53

Ben het helemaal eens met diana_14.
Ik kom ook regelmatig langs de ponies en heb dan ook vaak de neiging om ze mee te nemen.

Dat ze er verzorgt uit zien komt door kinderen die deze ponie's verzorgen. Wat die kinderen uitspoken met die ponies is gewoon zielig. Ze gaan op de ponies zitten om zo toch het idee te krijgen dat ze aan het rijden zitten. De arme ponies kunnen niet eens wat doen omdat ze kort vastzitten. De merries laat hij elk jaar dekken en als de veulen geboren worden komen ze ook aan een ketting soms zo dat ze niet eens bij de merrie kunnen komen. Emmers met water wordt net buiten bereik neergezet en ze kunnen alleen maar drinken als de eigenaar langskomt.

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 12:58

Het is ook helemaal niet overdreven wat er in de fimpjes gezegd wordt, eerder matig..
Het is niet alleen het feit dat ze aan een touw staan en onverzorgd overkomen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 12:58

Maar ja dat zeggen ze er dus niet bij inderdaad. Zoals jullie het schetsen kan ik begrijpen dat jullie het zat zijn. Maar als ik puur moet afgaan van het filmpje vind ik het er niet zo verkeerd uitzien

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 12:59

Daar geef ik je gelijk in.. ;)

shyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 13:01

er zijn wel meerdere ponys dood gekomen. Die man had ook een fjorden veulen achter het huis in die puinhoop staan. met een touw van 2 meter om zijn nek.
paarden met snijwonden en ondervoed staan er vaak bij.
ook vorig jaar in de zomer hadden ze 9 van de 10x geen water.

de mensen die zeggen dat het 'niet zo erg is' moet maar even deze kant op komen, en regelmatig even komen kijken bij zijn paardenbeesten. want ze worden echt NIET goed verzorgt. ALS ze al verzorgt worden.
Die man is echt slecht voor zijn dieren.
Ponys met halsters helemaal in hun vel.. Botten die boven hun wintervacht uitsteken, ponys die verdrinken in de sloot omdat ze er in gevallen zijn met een touw om hun nek.. Ponys die stikken omdat ze de sloot in gevallen zijn en aan hun touw blijven hangen..
En om nou sbs een mail te sturen dat het allemaal wel mee valt met die beesten, vind ik ook nergens op slaan..
Aangezien het helemaal niet mee valt. Heb zelf ook al geregelt met de dierenbescherming aan de telefoon gehangen. En het gaat mij echt aan het hart hoe ze met hun paarden om gaan.

Zeggen dat die mensen die het gefilmt hebben geen verstand van paarden hebben enzo, gaat ook nergens over.
Vind eerder dat jullie er geen verstand van hebben. Niet van deze situatie in elk geval.

Word er pissig van dat er gezegd word dat het niet zo erg is. Aangezien jullie niet weten waar jullie over praten. Misschien valt het dit keer mee in het filmpje, maar dit is 1 moment opname.
Laatst bijgewerkt door shyla op 13-07-09 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 13:04

Heb net het filmpje ook nog ff bekeken. Op het filmpje zien ze inderdaad goed doorvoed uit. Gras hebben ze op dit moment ook niet te kort maar zordra er geen gras meer is hebben ze pech. Ik heb nog nooit gezien dat ze bij gevoerd werden. Heb die man zelfs nog nooit gezien bij zijn ponies. Ik vind gewoon dat ze de ponies in beslag moeten nemen en er een goed te huis voor moeten zoeken. En de eigenaar een verbod moeten geven op het houden van paarden en ponies.

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 13:08

mee eens hier in de buurt t zelfde verhaal voor een voorbijganger zien de pony's er super uit maar das puur omdat ik iedere dag daar water neerzet en voer en ze borstel beurt geef
wil niet weten wat er gebeurt als ik t niet doe!

tevens zie iedereen zeggen er stond te water
ja dat zetten die mensen die die db en sbs hebben in geschakeld steeds neer niet de eigenaren..

vind de db ook zwak trouwens opladen die beesten of moeten er nog meer dood?

t is wel duidelijk toch zo als je ook nog eens de verhalen hierboven leest?

shyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 13:34

Afbeelding
Op de foto ziet het er anders uit dan dat het er echt uit zag. Door zijn wintervacht zie je gewoon dat hij brood en brood mager is.

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Dit is ook weer zon foto dat het wat minder erg lijkt dan dat het was.. Beest was ook ontzettend mager. En diep ongelukkig. En wederom stond er geen water.

Even om te vergelijken.
Afbeelding

Dit zijn nog maar een paar dingen..

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 13:36

Op deze foto's valt het zeer zeker op :j
arme beestjes :(:)

shyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 13:36

Afbeelding